Elbil eller inte?

Tåg verkar vara farligare än vindkraftverk.... (bara för att hälla bensin på :sissy om örnar ni hade igång tidigare)

 
Två skrothandlare i samma gränd, det har jag kanske aldrig sett förut.

20210515-124402.jpg


Här lagar dom alltså sönder.

20210515-124251.jpg
 
Just så, skulle vilja haft en flott 220V med finare display men jag får aldrig tid att koppla klart invertern, en vacker dag så.

Milton åker i skåpet ibland och med denna har ja koll på temp och luftfuktighet för den delen både i hytt och skåp.

 
Nä, Infra city :glömdet

Har faktiskt jobbat i båda dom där lokalerna innan dom här chipparna flytta in, även en kollega om än anlitad av annan arbetsgivare där som provkörde inför tjöp av min första mc/Transalp beföre jag hade hämtat ut lappen.
 

Migratory birds killed in collisions with glass buildings


Scientists estimate that at least 100 million and maybe as many as a billion birds die each year in the US when they collide with buildings, especially glass-covered or illuminated skyscrapers. And, in a new report, conservationists now have a better idea which American cities are the deadliest for those on the wing.

Nu har jag inga problem med att naturen har sin gång, det är äta eller ätas, men det är så onödigt dödande...

Ja. Jag håller med om att det kanske är onödigt att orsaka att det dör en massa fåglar. (Undantaget kanadagäss för dom tycker jag fan borde försvinna från jordens yta). Men om man skall diskutera vilken inverkan byggnationer har på mångfalden så måste man ju samtidigt kolla vilka fågelarter som dör i kollisioner med byggnader. Om 100 örnar dör i kollisioner med husfasader så är det rätt dåligt för den svenska örnstammen då dom är så pass få. Om 100 duvor dör i kollisioner med husfasader så har det en negligerbar påverkan eftersom det finns fler duvor än så bara på sergels torg. Men visst. Att orsaka att det dör en massa fåglar i onödan är dumt rent generellt och man bör försöka förhindra det i möjligaste mån även om det viktigaste är att skydda dom mer hotade eller sällsynta arterna.
 
Ja. Jag håller med om att det kanske är onödigt att orsaka att det dör en massa fåglar. (Undantaget kanadagäss för dom tycker jag fan borde försvinna från jordens yta). Men om man skall diskutera vilken inverkan byggnationer har på mångfalden så måste man ju samtidigt kolla vilka fågelarter som dör i kollisioner med byggnader. Om 100 örnar dör i kollisioner med husfasader så är det rätt dåligt för den svenska örnstammen då dom är så pass få. Om 100 duvor dör i kollisioner med husfasader så har det en negligerbar påverkan eftersom det finns fler duvor än så bara på sergels torg. Men visst. Att orsaka att det dör en massa fåglar i onödan är dumt rent generellt och man bör försöka förhindra det i möjligaste mån även om det viktigaste är att skydda dom mer hotade eller sällsynta arterna.
Jag tycker inte man ska döda något i onödan.
Jag tycker man ska skydda fåglarna även innan de blivit hotade eller sällsynta.
 
Skaffade hybrid för ett halvår sedan, mercedes cla shootingbrake, motor ca 50k dyrare, skatt några hundra om året, snart kommer miljöbonusen bonus malus på ca 40k. Den mellanskillnaden är ganska snabbt nollad.
 
Jag tycker inte man ska döda något i onödan.
Jag tycker man ska skydda fåglarna även innan de blivit hotade eller sällsynta.
Absolut. Men om man nu måste prioritera för att man inte har resurser att rädda alla så är det ju högre prioriterat att rädda dom som är hotade. Exempelvis Duvor är ju snarare motsatsen till hotade. Dom räknas istället som sanitär olägenhet på många platser för att dom blir alldeles för många i vissa miljöer så man har ju en massa folk som utövar skyddsjakt och skjuter av stammen för att dom inte skall bli alldeles för många. Så i valet mellan att rädda en örn eller en duva så ska det rationella valet vara enkelt.

Men som sagt. Man ska inte i onödan döda djurarter så länge dom inte är invasiva och riskerar att sabba ekosystemet.
 
Absolut. Men om man nu måste prioritera för att man inte har resurser att rädda alla så är det ju högre prioriterat att rädda dom som är hotade. Exempelvis Duvor är ju snarare motsatsen till hotade. Dom räknas istället som sanitär olägenhet på många platser för att dom blir alldeles för många i vissa miljöer så man har ju en massa folk som utövar skyddsjakt och skjuter av stammen för att dom inte skall bli alldeles för många. Så i valet mellan att rädda en örn eller en duva så ska det rationella valet vara enkelt.

Men som sagt. Man ska inte i onödan döda djurarter så länge dom inte är invasiva och riskerar att sabba ekosystemet.
Den amerikanska vandringsduvan fanns i på riktigt oräkneliga antal; dvs flera miljarder. Utrotades på några årtionden.

Ett exempel som kan vara bra att ha i åtanke.
 
Grannen ville låna ett 2kW reservelverk. Har inte kört det sen stormen Per. Startade på 3:e rycket.
Han kom med sin elflakmoppe. Så nu har han en hybrid.
 
Blev klart intresserad av F-150!
Bra utrymmen, V2L, bruksbil.

Nu återstår hur våra ”miljöpolitiker” ska lyckas skatta sönder ett vettigt grundpris!
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top