Elbil eller inte?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju bara att vänta för de kommer bli fler. Sen bör man ha tanken i huvudet vilken sorts fågel det rör sig om. En topp-predator har lite annan betydelse för ekosystemet än en fiskmås. I
Glashus, som vanligtvis inte får se ut som hus, dödar massor av fåglar också. Har inga siffror men om dagisbarnen som ritade dessa hus visste detta skulle de inte fortsatt rita samma hus som på dagis när de blev vuxna.

SportHojar, men även den "motorcykeltyp" som är mer vanlig på SportHoj, dödar också fåglar. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tänker inte sluta köra SportHoj för det...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Glashus, som vanligtvis inte får se ut som hus, dödar massor av fåglar också. Har inga siffror men om dagisbarnen som ritade dessa hus visste detta skulle de inte fortsatt rita samma hus som på dagis när de blev vuxna.

SportHojar, men även den "motorcykeltyp" som är mer vanlig på SportHoj, dödar också fåglar. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tänker inte sluta köra SportHoj för det...
Ibland flyger det in fåglar i fönstren på vårat hus. Fåglarna brukar ligga och vila en stund innan de flyger vidare. Kan inte minnas att någon har dött. Har aldrig dödat en fågel med MC men med bil har det hänt flera gånger. Tyvärr så måste man köra bil ibland då det inte finns andra alternativ. Som tur är finns det bättre alternativ för elproduktion än vindkraft.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ibland flyger det in fåglar i fönstren på vårat hus. Fåglarna brukar ligga och vila en stund innan de flyger vidare. Kan inte minnas att någon har dött. Har aldrig dödat en fågel med MC men med bil har det hänt flera gånger. Tyvärr så måste man köra bil ibland då det inte finns andra alternativ. Som tur är finns det bättre alternativ för elproduktion än vindkraft.
Ett "gammaldags" hus, som ser ut som ett hus, har fönster där fåglar ibland flyger in.
Men när hela "huset" består av glas förstår eller ser tydligen inte fåglarna "huset" utan flyger rakt in i det.

För mig finns det andra alternativ till att köra SportHoj men de är tråkigare så jag fortsätter...
Den största fågel som dött tack vare min SportHoj är en Havstrut. https://www.fageln.se/art/havstrut.aspx Mäktig fågel som åstadkom ett mäktigt ljud när den dök rakt in i sidan på min SportHoj... :rodnar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Glashus, som vanligtvis inte får se ut som hus, dödar massor av fåglar också. Har inga siffror men om dagisbarnen som ritade dessa hus visste detta skulle de inte fortsatt rita samma hus som på dagis när de blev vuxna.

SportHojar, men även den "motorcykeltyp" som är mer vanlig på SportHoj, dödar också fåglar. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tänker inte sluta köra SportHoj för det...
många havsörnar i glashus och din korvätarhjälm på sistone? Inte det nähe.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har inte träffat någon fågel med mc ännu, men när jag skulle toppfartstesta min Amazon i tonåren träffade jag en pippi när mätaren visade rött hela vägen. Det visade sig vara dumt att slå på torkarna genom smeten på rutan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har sett ganska många fåglar dö i draget av framförvarande motorcykel. Sällan märkte föraren själv sitt illdåd...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu tror jag iofs att det är NÅGOT fler fåglar som dött av oljeutsläpp än av vindkraftverk, men visst måste även denna effekt på naturen lyftas upp till ytan. Spetsarna på rotorbladen går ju i betydligt högre hastighet än vad många förstår, och ett djur har naturligtvis ingen som helst chans att undvika dem.
Ja. En del fåglar dör på grund av att dom flyger in i rotorerna ja och det dödar ett antal fåglar varje år. Där är det väl framför allt toppredatorerna som är känsliga. Typ örn. falk, uv osv. Vad gäller småfåglar så är väl det problemet av mindre betydelse för i dom flesta fall så är dom så många att det ur ekologiskt hänseende inte har hunnit bli något problem.
Den andra delen av det är att vissa fågelarter är väldigt känsliga för störningar under häckningsperioden. Exempel på det är lomm. Om man ställer upp ett vindkraftverk så slutar dom häcka i närområdet pga att dom blir störda. Det har redan idag resulterat i att antalet lomm i Sverige minskat betänkligt och den har mer eller mindre försvunnit från vissa regioner.
Det problemet är lite större om man önskar behålla mångfalden i naturen eftersom det företrädelsevis är relativt känsliga fågelarter som drabbas av den typen av störningar pga vindkraften.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Glashus, som vanligtvis inte får se ut som hus, dödar massor av fåglar också. Har inga siffror men om dagisbarnen som ritade dessa hus visste detta skulle de inte fortsatt rita samma hus som på dagis när de blev vuxna.

SportHojar, men även den "motorcykeltyp" som är mer vanlig på SportHoj, dödar också fåglar. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag tänker inte sluta köra SportHoj för det...
Ja. Det är sant att det dör en del fåglar i kollision med husfasader, framför allt glasfasader är ett problem där om dom inte är speglande eller liknande.
Men dom fåglar som dör där är oftast inte känsliga eller hotade arter utan mer småfåglar och liknande som inte ännu så länge har drabbats av någon nedgång som gör att dom kan betraktas som hotade.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som hobby-Darwinist undrar jag om det är ett övergående problem?
Dvs en dipp i bestånden innan de flesta fåglar lärt sig undvika tornen?
Har för mig att jag läste något om nya migrationsvägar för sjöfåglar runt Danmarks vindkraftsparker ute i havet men hittar det inte nu.

Problem med döda fåglar finns också med de gigantiskt solfarmerna som bränner rätt hårt.

För den cyniske är det lite roligt att omsorg för fåglar tas upp i diskussionen då jag tror att om vindkraft varit riktigt vinstdrivande hade vi nog hört mindre om de stackars örnarna...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja. Det är sant att det dör en del fåglar i kollision med husfasader, framför allt glasfasader är ett problem där om dom inte är speglande eller liknande.
Men dom fåglar som dör där är oftast inte känsliga eller hotade arter utan mer småfåglar och liknande som inte ännu så länge har drabbats av någon nedgång som gör att dom kan betraktas som hotade.

Migratory birds killed in collisions with glass buildings


Scientists estimate that at least 100 million and maybe as many as a billion birds die each year in the US when they collide with buildings, especially glass-covered or illuminated skyscrapers. And, in a new report, conservationists now have a better idea which American cities are the deadliest for those on the wing.

Nu har jag inga problem med att naturen har sin gång, det är äta eller ätas, men det är så onödigt dödande...

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man tittar på investeringstakten hos Tesla de senaste åren så förstår nog de flesta var vinsten tar vägen. Självklart tjänar Tesla pengar på att sälja "utsläppsrätter" men det är inte så att de skulle gå back utan dem utan investeringstakten hade bara varit lägre. Ett förhållande väl känt för de som följt frågan några år.

Men någon gick ju på det i alla fall. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top