Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, precis. Sen handlar ju kvalitet inte så mycket om vilka kvalitetskontroller man har, utan om hur hela systemet runt omkring fungerar, ... kvalitetskulturen.

Jag jobbade ett tag i min ungdom på monteringen av Volvos lastbilshytter, en av grejorna jag monterade var dörrlåsen, det var en av dom grejor som slutkontrollen klagade oftast på, det var en grej som dom direkt kunde känna om det var justerat rätt, eller bara ditkastat.

På stationen brevid monterades grejor till rattstången, dom grejorna försvann under instrumentbrädor och plastkåpor, så det kunde dom inte kontrollera utan att ta ett stickprov och skruva isär en hytt.
Dom kastades dit lite hur som helst i ett rasande tempo.
Samma sak med allting annat som försvann utom synhåll under monteringens gång.

Det klagades på vilken väg remmen som fäste domkraften vändes, för det stod Volvo på den, ibland var texten upp och ner.
Det klagades inte på hundratalet andra genvägar som togs under monteringens gång av oengagerade ungdomar som bara ville jobba in lite tid så dom kunde spela kort lite längre på lunchrasten...

Sen fanns det fel som var välkända inom hela organisationen, som aldrig åtgärdades, som att dörrplåten buktade ut när man körde ner elhissen
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om det man ser inte inger förtroende kan man räkna med att det som är dolt är ungefär lika väl ihopkastat. Om ytorna är som tänkta så finns det åtminstone en chans att resten är monterat enligt en ritning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det man ser inte inger förtroende kan man räkna med att det som är dolt är ungefär lika väl ihopkastat. Om ytorna är som tänkta så finns det åtminstone en chans att resten är monterat enligt en ritning.

Ja, det är lite som det gamla talesättet "En svetsfog som ser bra ut garanterar inte att det är en bra svetsare, men en svetsfog som ser ut som skit garanterar att det INTE är en bra svetsare"
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja, precis. Sen handlar ju kvalitet inte så mycket om vilka kvalitetskontroller man har, utan om hur hela systemet runt omkring fungerar, så att man systematiskt undviker kvalitetsproblem - att göra kvalitet inbyggd. I det avseendet har japanerna varit bättre än tyskarna. Jag tror ändå att det skulle kunna bidra positivt med att få in tysk erfaren personal, eftersom det där sannolikt finns mycket kompetens som kan komma väl till pass för att utveckla kvaliteten.

En annan faktor som kan göra skillnad, beroende på var i världen en bil tillverkas, är vilka underleverantörer man använder sig av. Ibland använder man lokala underleverantörer i den region där bilarna slutmonteras, istället för att skeppa delar från andra delar av världen, och trots att man har samma kvalitetskrav kan det då uppstå kvalitetsskillnader. Att få till kvalitet i en sådan komplex process med ett nätverk av underleverantörer och där man alltid är under tidspress är en stor utmaning, där det inte bara handlar om att sätta rätt kvalitetskrav och se till att de följs upp utan att få hela samspelet att fungera, där även underleverantörerna är en del av kvalitetskulturen.

Och som kuriosa, så var det en amerikan som for till Japan och utvecklade de berömda begreppen. Undrar hur bitter man måste vara för att överge de nationella tillverkarna för att hjälpa konkurrenterna på andra sidan klotet...

Snart kommer iaf en elbil man kan ha kul med...

245b82ca2ad0ca9823da1c072df1ff00.jpg

ff303ec6af5efcfc08c1f8dd3857cb26.jpg



https://www.motortrend.com/news/gm-electric-vehicle-ev-development/
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och som kuriosa, så var det en amerikan som for till Japan och utvecklade de berömda begreppen. Undrar hur bitter man måste vara för att överge de nationella tillverkarna för att hjälpa konkurrenterna på andra sidan klotet...

Ja, den gode Deming fick ju tyvärr aldrig det erkännande han förtjänade från sitt hemland.

Sen har ju amerikanerna ägnat decennier åt att försöka kopiera bl.a. TPS och det kvalitetstänkande Deming introducerade i Japan, men utan att fatta grejen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, den gode Deming fick ju tyvärr aldrig det erkännande han förtjänade från sitt hemland.

Sen har ju amerikanerna ägnat decennier åt att försöka kopiera bl.a. TPS och det kvalitetstänkande Deming introducerade i Japan, men utan att fatta grejen.

Amerikanarna uppfann ju det löpande bandet, och var först med att tillverka delar med standardtoleranser så att alla delar skulle passa till alla bilar som hade den delen, utan att behöva anpassas individuellt ( toleranserna kontrollerades med hjälp av en svensks måttsatser)

Sedan dess har amerikansk bilindustri varit ett sorgligt kapitel, det har svängt både hit och dit med kvaliteten, vissa år har den varit katastrofalt dålig, andra år har den varit acceptabel.

Dom har envist bitit sig fast i gamla konstruktioner som har visar sig fungera, och istället för att förbättra effektiviteten i sina motorer har dom borrat upp slagvolymen en liter till...
(hey om man behöver 300hk ur en motor så borrar man upp den från 5 till 6 liter)

När slagvolymen har blivit enorm och bilarna enormt törstiga så har man inte utvecklat en ny effektivare motor, utan man väljer att stänga av några cylindrar vid låglast istället.
Ett system som ofta fungerar så dåligt att ägarna kopplar ur det.

Deras design (och storlek på bilar) tilltalar endast nordamerikaner (med undantag för några muskelmodeller) men resten av världen lämnade fejkade träsidor på stationsvagnar på 60talet, USA var utan i några år, men på grund av efterfrågan??? återinfördes det som tillval.

Deras förtjusning i fejkträ och taffligt kromad plast i inredningen saknar motstycke, jag har sett bättre plastkrom på Revells bilbyggsatser...

Men det säljer ju fortfarande på hemma marknaden, och om bara presidenten inför lite mera skyddstullar mot omvärlden så att allting annant blir skitdyrt eller slutar importeras så överlever nog resterna av amerikansk bilindustri...

Det lilla som är kvar...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och som kuriosa, så var det en amerikan som for till Japan och utvecklade de berömda begreppen. Undrar hur bitter man måste vara för att överge de nationella tillverkarna för att hjälpa konkurrenterna på andra sidan klotet...

Snart kommer iaf en elbil man kan ha kul med...

245b82ca2ad0ca9823da1c072df1ff00.jpg

ff303ec6af5efcfc08c1f8dd3857cb26.jpg



https://www.motortrend.com/news/gm-electric-vehicle-ev-development/

Undra om Arnold ligger och smådreglar i sömnen i väntan på en sån? :va
Låter ju onekligen intressant att GM nu äntligen får tummen ur och kommer in i matchen. Det behövs konkurrens på området! :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undra om Arnold ligger och smådreglar i sömnen i väntan på en sån? :va
Låter ju onekligen intressant att GM nu äntligen får tummen ur och kommer in i matchen. Det behövs konkurrens på området! :fakta

Hummern är nog för mycket posörbil för Arnold, han han har ju en Unimog stadsjeep...
unimog-hollywood-star-arnold-schwarzenegger-01.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

När jag ska "ladda" min Diesel har jag en jättebra app som kallas betalkort, jag lägger det mot valfri "laddstation" och pengar dras för den mängd jag "laddar"

Det fungerar på samtliga "laddnätverk" som finns.

Dessutom kan jag låna ut min bil till vem som helst, "laddningen" dras på deras konto, inte på bilens.

Man behöver ju inte krångla till det mer än så
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men kära Du, det må Du ju förstå att inget per definition kan vara planerat! Hela intelligentian på våra myndigheter och kraftbolag gnuggar naturligtvis händerna av pur illvilja när de lyckas frammana ännu ett haveri i den svenska elförsörjningen och handlar naturligtvis el på spekulation med våra grannländer strikt enligt elbörsens priser... :)

Nu finns det en liten risk jag att jag kastar bensin på brasan, men här är en fin länk från Fortum angående frekvensstabilisering: https://www.fortum.se/om-oss/nyheter/blogg/batterier-mer-bara-energilager?

Tänk så fint att bilindustrins batteriet även kan vara till hjälp i kraftnätet :)

Trevlig helg förresten!

Nu har du väl ändå fått saker och ting om bakfoten litegrann.
Anledningen till att situationen ser ut som den gör är för att vi har för mycket oreglerbar och opålitlig kraft (vind och sol) i förhållande till den reglerbara och mer pålitliga (vatten och kärnkraft).
Att felkonstruera elförsörjningen och sedan försöka stabilisera den genom att lägga oerhörda pengar på batterier är som någon annan skrev i tråden som att skära sig bara för att man ju har alsolsprit och plåster som man kan plåstra om med.

Det bör dessutom tilläggas att de elbilar som är ute idag inte har återladdning. Dessutom skulle i vart fall inte jag vara så överlycklig om jag hade en elbil och kom ut och fann den urladdad bara för att Fortum snott elen precis när jag skulle iväg. Det krävs dessutom rätt oerhörda mängder batterier för att ha någon nämnvärd påverkan.

Utöver det så har alla batterier idag begränsningar i form av att dom inte tål obegränsat med laddcykler. Dvs en bil som använts som batterilager och därmed fått avsevärt fler laddcykler kommer att ha ett batteri som är betydligt närmare slutet av sin livslängd jömfört med motsvarande bil som inte har utsatts för det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vänta nu, du anser att det är ok att destabilisera nätet om man gör det med avsikt? Det gör ju det hela ännu värre! Saker och ting kan ju så klart gå sönder, men planerar man, med berått mod, att destabilisera elnätet så är det ju rätt och slätt rent sabotage vi snackar om nu.
Vi kanske har olika synsätt på vad planerbar kraft är? För mig betyder det att det är kraft som finns tillgänglig när den behövs, och kan stängas av när den inte behövs. Just nu går ju kärnkraften precis tvärt om, den stängs ner när vi behöver den.

Argumenterar du på riktigt för att man ska låta bli att ge kärnkraftverken service och underhåll??????????
Att inte serva en stator som har skador kan leda till att hela turbinen havererar och får skador som gör att den måste bytas ut helt med följd att stoppet blir avsevärt längre och dessutom kanske inträffar när vi behöver som mest el.
Någon gång måste man ju serva och reparera och det är väl ändå bättre att göra det när vi inte behöver så mycket el istället för att göra det under som allra kallaste vintermånaderna när vi har peak i förbrukningen?

Problemet är att vi har byggt ut kraftproduktionen med vind och sol som inte är pålitliga eller reglerbara och stängt ner kärnkraftverk med resultat att vi har så få reaktorer i drift att om en av dom stängs ner för service och det råkar vara lite mer vindstilla så räcker inte elen till. Det går till viss del att skruva upp vattenkraften men det hjälper ju tyvärr inte södra Sverige som ju också är dom som använder mest el men producerar minst.

Problemet är skapat av utbyggnaden av vindkraftsutbyggnaden i kombination med kärnkraftsnedläggningen. Att kärnkraftverk behöver service är inget nytt. I synnerhet inte när man pratar om föråldrade reaktorer som närmar sig slutet av sin livslängd.
Hade vi haft modernare och säkrare kärnkraftverk så hade det kanske inte krävts lika mycket underhåll och hade vi haft lite fler reaktorer i drift så hade vi kanske klarat av att ha en nere för service utan att det ställde till det med stabiliteten i elnätet.

Men vi har den situation vi har nu för att vi har inkompetenta klantarslen till politiker som lyssnar för mycket på miljömupparna som står och gastar utan att ha riktigt koll på vad som faktiskt gastar om.
Vara rädd om miljön är bra men man kan inte göra det på det sätt som nu görs utan att det blir ett väldigt kostsamt experiment.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Argumenterar du på riktigt för att man ska låta bli att ge kärnkraftverken service och underhåll??????????
Att inte serva en stator som har skador kan leda till att hela turbinen havererar och får skador som gör att den måste bytas ut helt med följd att stoppet blir avsevärt längre och dessutom kanske inträffar när vi behöver som mest el.
Någon gång måste man ju serva och reparera och det är väl ändå bättre att göra det när vi inte behöver så mycket el istället för att göra det under som allra kallaste vintermånaderna när vi har peak i förbrukningen?

Problemet är att vi har byggt ut kraftproduktionen med vind och sol som inte är pålitliga eller reglerbara och stängt ner kärnkraftverk med resultat att vi har så få reaktorer i drift att om en av dom stängs ner för service och det råkar vara lite mer vindstilla så räcker inte elen till. Det går till viss del att skruva upp vattenkraften men det hjälper ju tyvärr inte södra Sverige som ju också är dom som använder mest el men producerar minst.

Problemet är skapat av utbyggnaden av vindkraftsutbyggnaden i kombination med kärnkraftsnedläggningen. Att kärnkraftverk behöver service är inget nytt. I synnerhet inte när man pratar om föråldrade reaktorer som närmar sig slutet av sin livslängd.
Hade vi haft modernare och säkrare kärnkraftverk så hade det kanske inte krävts lika mycket underhåll och hade vi haft lite fler reaktorer i drift så hade vi kanske klarat av att ha en nere för service utan att det ställde till det med stabiliteten i elnätet.

Men vi har den situation vi har nu för att vi har inkompetenta klantarslen till politiker som lyssnar för mycket på miljömupparna som står och gastar utan att ha riktigt koll på vad som faktiskt gastar om.
Vara rädd om miljön är bra men man kan inte göra det på det sätt som nu görs utan att det blir ett väldigt kostsamt experiment.

Jag argumenterar absolut inte att man ska strunta i underhåll. Tvärtom så måste underhåll skötas. Men tidpunkten måste ändras och även vara flexibel. Jag argumenterar för att man numera måste sköta underhållet utan skygglappar. Politiken har gjort att det snart inte finns någon produktion kvar alls i södra delen av Sverige.
För när (den lilla) kärnkraften som är kvar tar ner produktionen slår det ännu hårdare mot nätet, dels för att man då belastar det redan (över)belastade kablaget norrifrån, dels för att man inte har tillräckligt mycket frekvensreglering kvar regionalt.
Min argumentation är således att vi befinner oss i en annan situation än för säg 20 år sen. Då kunde kärnkraften stänga ner för helgen/veckan/månaden och gå och såsa/klia sig i naveln hur man ville. För allt funkade typ ändå. Det kan man inte längre, utan behöver mycket mer koordinera med de andra regionala kraftverken för att säkerställa stabiliteten i nätet. Orättvist? Fel? För jävligt? Ja. Men det förminskar inte det faktum att det måste göras ändå.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För när (den lilla) kärnkraften som är kvar tar ner produktionen slår det ännu hårdare mot nätet, dels för att man då belastar det redan (över)belastade kablaget norrifrån, dels för att man inte har tillräckligt mycket frekvensreglering kvar regionalt.

Microsoft som bygger tre nya Azure monsterhallar i Sandviken, Valbo och Gävle visste precis var de skull lägga dem geografiskt för att slippa tjafset man har i södra Sverige. Inte lär det heller bli bättre för södra Sverige när Microsoft ställer om huvudströmbrytaren från OFF till ON här uppe. Däremot är det ett himla tjabbel om kablarna till deras ställverk skall vara luftburet eller nergrävt - varav ett ställverk placeras i direkt anslutning till ett vattenskyddsområde (istället för direkt PÅ det - som det var tänkt från början). Gävle kommun har varit lite väl "bent over" och "star struck" när MS hörde av sig. För vad? 70-talet nya arbetstillfällen. Själv skulle jag hänvisat dem till Norge.

<rant>Nu när jag ändå är på hugget - mitt Endpoint Security VPN till företaget på Sickla Industriväg klagade på att det nya Azure-gateway-pool certifikat inte stämde överens med förväntade ras.företaget.com - JÄVLA Mirosoft, JÄVLA företaget.com! Ett VPN-vertifikat som jag som privatperson kan köpa med ett stulet kreditkort. Bah! Grrr! Yup, jag satt uppe inatt och bytte certifikat för våra egna molnservrar innan de blev expired. Hur jävla svårt är det att göra rätt från början!</rant>
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag argumenterar absolut inte att man ska strunta i underhåll. Tvärtom så måste underhåll skötas. Men tidpunkten måste ändras och även vara flexibel. Jag argumenterar för att man numera måste sköta underhållet utan skygglappar. Politiken har gjort att det snart inte finns någon produktion kvar alls i södra delen av Sverige.
För när (den lilla) kärnkraften som är kvar tar ner produktionen slår det ännu hårdare mot nätet, dels för att man då belastar det redan (över)belastade kablaget norrifrån, dels för att man inte har tillräckligt mycket frekvensreglering kvar regionalt.
Min argumentation är således att vi befinner oss i en annan situation än för säg 20 år sen. Då kunde kärnkraften stänga ner för helgen/veckan/månaden och gå och såsa/klia sig i naveln hur man ville. För allt funkade typ ändå. Det kan man inte längre, utan behöver mycket mer koordinera med de andra regionala kraftverken för att säkerställa stabiliteten i nätet. Orättvist? Fel? För jävligt? Ja. Men det förminskar inte det faktum att det måste göras ändå.

Det är ju lite där problemet kommer.
Ett kärnkraftverk behöver ett driftstopp för service och underhåll en gång om året. Beroende på vad man ska göra så blir det stoppet mellan 1 vecka och 1 månad. Det borde planeras in så det inte infaller under vintern.
I södra Sverige finns Oskarshamn och Ringhals (egentligen ligger alla kraftverk i södra Sverige eftersom även Forsmark ligger i södra halvan av Sverige men ur elhänseende räknas det inte dit)

Oskarshamn har stängt 2 av sina 3 reaktorer. Barsebäck är helt nedstängd. Tidigare hade vi Oskarshamn (3 reaktorer), Ringhals (3 reaktorer) och Barsebäck (2 reaktorer). Dvs tidigare hade vi i södra Sverige 8 reaktorer. Om en behövde vara nere för Service så hade vi fortfarande 7 kvar som producerade el.
Eftersom man har skruvat upp effekten på befintliga reaktorer och stängt ner några så har vi idag istället Oskarshamn (1 reaktor) och Ringhals (3 reaktorer) dvs 4 reaktorer totalt.

På grund av att man har skruvat upp effekten och därigenom har nästan samma effekt men på färre reaktorer så innebär det att om en reaktor i södra Sverige behöver service så faller 25% av produktionen bort istället för drygt 12 procent som det var tidigare.
Dessutom har vi mindre total effekt kärnkraft i södra Sverige eftersom Forsmark står för en högre andel av kärnkraftsproduktionen jämfört med tidigare. Dvs redan utan någon reaktor i service så har södra Sverige mindre tillgång till el än tidigare om det inte samtidigt blåser mycket.

Elförsörjningen i Södra Sverige är Kärnkraft och Vind/sol. (I alla fall om man inte räknar med att köra kol och oljekraftverk vilket vi inte har i några betydande mängder). Det betyder att om man ska ta ner en reaktor så försvinner 25% av produktionskapaciteten och så är det. Räcker inte överföringen till från norra Sverige så blir det jobbigt. Det är inte konstigare än så.

Vad gäller att man ska samordna med andra regionala kraftverk är dumheter. Du kan inte samordna med vindkraft. Blåser det så blåser det.

Det är dessutom så att kärnkraft inte är så bra för frekvensreglering om transienterna är korta vilket dom kan bli för vindkraft. Det går visserligen att ganska snabbt öka eller sänka produktionen om man vill men tyvärr så sliter det rätt hårt på reaktorn.
Dvs med en ökad mängd vindkraft som måste kärnkraften reglera mer och då ökar slitaget och därigenom underhållsbehovet på reaktorerna. En ekvation som man snabbt ser att det inte går ihop.

Om man antar att man har 4 reaktorer som behöver underhåll och det råkar vara så att samtliga (på grund av att dom måste reglera variationer från vindkraften) har ett stort underhållsbehov så innebär det att det med 4 reaktorer i södra Sverige blir 4 månader när man har tappat 25% av kapaciteten.

Att försöka hävda att dom måste göra stoppen kortare funkar inte riktigt. Det tar helt enkelt tid att göra vissa saker i en reaktor. Det går inte att bara snabba på. Att man skulle kunna lösa 1 månads servicejobb på 1 dag är önsketänkande och tyvärr måste man i det fallet anpassa sig till verkligheten.
Det är fortfarande så att situationen vi har idag är ett resultat av politikers beslut. Framför allt är det Miljöpartiet som är pådrivande i frågan och dom har tyvärr inte kompetensen att bedöma resultatet av sina beslut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Här uppe tar man ner vindkraften för service nu när det börjar bli kallt...

Eller, den tar ner sig själv till viss del: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/efter-kraschen-nu-stoppas-de-andra-vindkraftverken

Ja. hur var det nu mer tillförlitlighet. Hittills vet jag inte om något Svenskt kärnkraftverk som ramlat ihop.
Däremot vet jag att det finns dom som säger att vindkraftverken ska hålla så djäkla bra och som envist hävdat det ända tills det blir väldigt svårt att fortsätta förneka underhållskostnaderna som blir dubbelt mot vad tillverkaren hävdat. Tur att norra Sverige har tillgång till mycket baskraft från vatten och kärnkraft så man slipper bli utan el.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är ju lite där problemet kommer.
Ett kärnkraftverk behöver ett driftstopp för service och underhåll en gång om året. Beroende på vad man ska göra så blir det stoppet mellan 1 vecka och 1 månad. Det borde planeras in så det inte infaller under vintern.
I södra Sverige finns Oskarshamn och Ringhals (egentligen ligger alla kraftverk i södra Sverige eftersom även Forsmark ligger i södra halvan av Sverige men ur elhänseende räknas det inte dit)

Oskarshamn har stängt 2 av sina 3 reaktorer. Barsebäck är helt nedstängd. Tidigare hade vi Oskarshamn (3 reaktorer), Ringhals (3 reaktorer) och Barsebäck (2 reaktorer). Dvs tidigare hade vi i södra Sverige 8 reaktorer. Om en behövde vara nere för Service så hade vi fortfarande 7 kvar som producerade el.
Eftersom man har skruvat upp effekten på befintliga reaktorer och stängt ner några så har vi idag istället Oskarshamn (1 reaktor) och Ringhals (3 reaktorer) dvs 4 reaktorer totalt.

På grund av att man har skruvat upp effekten och därigenom har nästan samma effekt men på färre reaktorer så innebär det att om en reaktor i södra Sverige behöver service så faller 25% av produktionen bort istället för drygt 12 procent som det var tidigare.
Dessutom har vi mindre total effekt kärnkraft i södra Sverige eftersom Forsmark står för en högre andel av kärnkraftsproduktionen jämfört med tidigare. Dvs redan utan någon reaktor i service så har södra Sverige mindre tillgång till el än tidigare om det inte samtidigt blåser mycket.

Elförsörjningen i Södra Sverige är Kärnkraft och Vind/sol. (I alla fall om man inte räknar med att köra kol och oljekraftverk vilket vi inte har i några betydande mängder). Det betyder att om man ska ta ner en reaktor så försvinner 25% av produktionskapaciteten och så är det. Räcker inte överföringen till från norra Sverige så blir det jobbigt. Det är inte konstigare än så.

Vad gäller att man ska samordna med andra regionala kraftverk är dumheter. Du kan inte samordna med vindkraft. Blåser det så blåser det.

Det är dessutom så att kärnkraft inte är så bra för frekvensreglering om transienterna är korta vilket dom kan bli för vindkraft. Det går visserligen att ganska snabbt öka eller sänka produktionen om man vill men tyvärr så sliter det rätt hårt på reaktorn.
Dvs med en ökad mängd vindkraft som måste kärnkraften reglera mer och då ökar slitaget och därigenom underhållsbehovet på reaktorerna. En ekvation som man snabbt ser att det inte går ihop.

Om man antar att man har 4 reaktorer som behöver underhåll och det råkar vara så att samtliga (på grund av att dom måste reglera variationer från vindkraften) har ett stort underhållsbehov så innebär det att det med 4 reaktorer i södra Sverige blir 4 månader när man har tappat 25% av kapaciteten.

Att försöka hävda att dom måste göra stoppen kortare funkar inte riktigt. Det tar helt enkelt tid att göra vissa saker i en reaktor. Det går inte att bara snabba på. Att man skulle kunna lösa 1 månads servicejobb på 1 dag är önsketänkande och tyvärr måste man i det fallet anpassa sig till verkligheten.
Det är fortfarande så att situationen vi har idag är ett resultat av politikers beslut. Framför allt är det Miljöpartiet som är pådrivande i frågan och dom har tyvärr inte kompetensen att bedöma resultatet av sina beslut.
Du missförstår mig tyvärr fortfarande. Situationen är som du säger färre reaktorer i drift, därför slår bortfallet hårdare. Då måste ju det planerade bortfallet självklart planeras mycket bättre. Inte som det historiskt varit att man stänger ner lite slentrianmässigt när man känner för det.
Som det varit detta året är att:
En reaktor tas ner för revision. Man hittar fel och startar den därför inte.
Nästa reaktor tas ner för revision oavsett om den första är uppe eller inte. Andra reaktorn kommer inte upp för fel hittas.
Tredje reaktorn tas ner för revision, utan någon hänsyn till att två reaktorer fortfarande är nere.
Fel upptäcks på en fjärde reaktor, så den tas ner den också.
Politiken sysslar med oansvarig permanent nedstängning av kärnkraften. Det är de flesta här inne rörande överens om.
Men drift-ansvariga ägnar sig åt oansvarig "planerad" nedstängning av kärnkraften. Här har kärnkraftstalibaner fullständigt skygglappar på. Detta problem behöver uppmärksammas och framförallt åtgärdas. Fortare än kvickt.
Avslutningsvis så finns det exakt noll och ingen gång i Sveriges historia som kärnkraften någonsin reglerat sin effekt p.g.a varken vind/sol/vattenkraft. Den producerar så mycket den kan. Alltid. Hela tiden. Precis som vind och sol. Förutom i år när Vattenfall stängde ner en reaktor helt på eget beslut, för den var olönsam att driva.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du missförstår mig tyvärr fortfarande. Situationen är som du säger färre reaktorer i drift, därför slår bortfallet hårdare. Då måste ju det planerade bortfallet självklart planeras mycket bättre. Inte som det historiskt varit att man stänger ner lite slentrianmässigt när man känner för det.
Som det varit detta året är att:
En reaktor tas ner för revision. Man hittar fel och startar den därför inte.
Nästa reaktor tas ner för revision oavsett om den första är uppe eller inte. Andra reaktorn kommer inte upp för fel hittas.
Tredje reaktorn tas ner för revision, utan någon hänsyn till att två reaktorer fortfarande är nere.
Fel upptäcks på en fjärde reaktor, så den tas ner den också.
Politiken sysslar med oansvarig permanent nedstängning av kärnkraften. Det är de flesta här inne rörande överens om.
Men drift-ansvariga ägnar sig åt oansvarig "planerad" nedstängning av kärnkraften. Här har kärnkraftstalibaner fullständigt skygglappar på. Detta problem behöver uppmärksammas och framförallt åtgärdas. Fortare än kvickt.
Avslutningsvis så finns det exakt noll och ingen gång i Sveriges historia som kärnkraften någonsin reglerat sin effekt p.g.a varken vind/sol/vattenkraft. Den producerar så mycket den kan. Alltid. Hela tiden. Precis som vind och sol. Förutom i år när Vattenfall stängde ner en reaktor helt på eget beslut, för den var olönsam att driva.

Haha, skojare där.. det sistnämnda är ju skapat av politiska beslut... i övrigt så borde man isf ställa krav på att vindkraft ska leverera när det blåser och Inter stå still pga trasiga.. eller gäller dubbla måttstockar?

Nä ta bort straffskatter på kärnkraft och skattestöd till vindkraft, sol... så ska vi se hur många vk-entreprenörer som blir kvar..

I sak är det politisk marknadsstörning som bedrivs men som får charte blanche pga någon diffus definition av koldioxidneutrala, klimat-, bullcrap..

-Men men effektskatt beslutades att tas bort 2017!!!?!?! R1&R2 är inte affärsmässiga att driva!!

Hej historierevisionism;
Beslutet att stänga Ringhals 1 och 2 i förtid togs 2015. Vattenfall såg ingen lönsamhet i att fortsätta driva reaktorerna med de investeringar som krävdes för fortsatt drift.

Skulle statliga vattenfall ändra sig skulle MP självimplodera. Så kan vi ju inte ha det..
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen fara, vi kommer att behöva bygga ny kärnkraft, frågan är bara hur länge vi ska skjuta på besluten och låtsas som att det löser sig.

SSAB behöver 55TWh för att tillverka fossilfritt stål i Norra Sverige

Svenska kraftnät varnar för 1700 MW effektbrist i södra Sverige. Elnätet saknar 800 MW kapacitet för överföring från norr till söder.

Det betyder att när detta stålverk är i produktion kommer det förbruka 4 gånger så mycket effekt som redan saknas i Sverige, och 8 gånger så mycket som den kapacitet som saknas för överföring. Det betyder att istället för att det saknas 1700 MW i södra Sverige, måste södra Sverige börja skicka el till norra.

Det saknas ett par tre reaktorer i södra Sverige, bygger vi dom inte igår, så kommer vi att leva med effektbrist väldigt länge framöver...
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top