Elbil eller inte?

Skåda mitt ”förvånade” ansikte..

Hybrider nästa ”dieselgate”?
https://www.dagensps.se/motor/hybri...asta-dieselgate-bomb-kan-vara-pa-att-brisera/

Jag är partisk (jobbar på Volvo) men sämre klickjournalistik får man leta efter. Hur många av oss kör mer än 50 Km enkel sträcka om dagen regelbundet? De flesta laddhybrider har en körsträcka som är i närheten av 50 Km, en sträcka du till absolut största del kan köra på el. Snittet i EU säger att 80% av bilägarna kör mindre än 30 Km totalt per dag. Om ägarna orkar ta 30 sekunder och koppla in bilen varje kväll så har de i praktiken en elbil.

Att det omvänt är så att släpa runt på tunga batterier på lång sträcka drar mer energi behöver jag faktiskt inte att kvällspressen förklarar för mig. Utslaget på ett år är miljövinsten ändå stor för den absoluta majoriteten. Eller skall vi förbjuda alla motorcyklar med en hastighetsmätare som kan visa över 200 Km/h?
 
Jag har en bekant som väntar på sin (Volvo)hybrid, jag kommer att höra mig för noggrant hur det fungerar.

Slår den igång motorn för att man accelererar normalt och inte som en kärring, slår den igång motorn när hastigheten är låg, och slår den igång motorn när det är kallare än +10?

Jag har som sagt inte kört så många av senaste årets hybrider eftersom jag slog bort tanken på hybrid för över ett år sedan.

Då var det Outlandern som med nöd och näppe gick att köra som elbil.
 
Jag har en bekant som väntar på sin (Volvo)hybrid, jag kommer att höra mig för noggrant hur det fungerar.

Slår den igång motorn för att man accelererar normalt och inte som en kärring, slår den igång motorn när hastigheten är låg, och slår den igång motorn när det är kallare än +10?

Jag har som sagt inte kört så många av senaste årets hybrider eftersom jag slog bort tanken på hybrid för över ett år sedan.

Då var det Outlandern som med nöd och näppe gick att köra som elbil.

Gällande Volvo så beror det på vald körmode. Du kan själv välja om den skall vara restriktiv med att ta hjälp av motorn eller mer aggressiv. Kördata visar att absoluta majoriteten nöjer sig med den mer restriktiva moden.
 
Finns olika körprogram så det går i regel att välja från Pure som Volvo kallar det till en mer aktiv skorsten, sen spelar faktorer in precis som du säger med laddning, last, temp och önskad acceleration.
 
Måste bara peta in denna här :crash
dad6a39efd5d88e49009b5f01efca036.jpg
 
..och ifall någon missat varför modellerna heter just vad de heter.
62735a3496db8b01be10642e3000f228.jpg

Sen kommer Minibuss, XL eller vad helst den får för namn och förstör hela programmet. Finns inget sexigt NÅNSTANS med MPV/minibuss. :hihi

Audi har hyggligt hållit sig undan den skamfläcken, även om de skapade A2an :zpy utan låtit budgetalternativen få bära de öken.
Likaså Volvo men de är ju inte snygga från början så det kvittar.
Resten av tillverkarna har något sådant i sin lineup som är som den fula kusinen från stan. :rofl
 
..och ifall någon missat varför modellerna heter just vad de heter.
62735a3496db8b01be10642e3000f228.jpg

Jo, han är ju lite barnslig på det viset Elon, priser på 420 och 69 och sånt...

Men C.A.R.S på bottenraden finns ju inte ens än, dessutom ska trucken heta S? en S finns ju redan, han kanske kan ersätta det med 5 på samma fjortis-nerd vis som 3 ska föreställa ett E
 
Jo, han är ju lite barnslig på det viset Elon, priser på 420 och 69 och sånt...

Men C.A.R.S på bottenraden finns ju inte ens än, dessutom ska trucken heta S? en S finns ju redan, han kanske kan ersätta det med 5 på samma fjortis-nerd vis som 3 ska föreställa ett E
IT-nörd är min klassning. Fånigt enligt vissa, men jag gillar det.

Cybertruck
Atv
Roadster
Semi

Alla utom Atv är ju i utvecklings/prototypfas, så det är (garanterat) kommande produkter.
 
Men av C.A.R.S är det ju bara roadstern som är en bil, möjligen med välvillig amerikansk tolkning att clusterfuck kan kallas bil, hur den nu kommer att se ut när den tillverkas...

Är ATV'n officiellt död, eller var det aldrig ens en tanke att den skulle tillverkas?
 
Jo, han är ju lite barnslig på det viset Elon, priser på 420 och 69 och sånt...

Men C.A.R.S på bottenraden finns ju inte ens än, dessutom ska trucken heta S? en S finns ju redan, han kanske kan ersätta det med 5 på samma fjortis-nerd vis som 3 ska föreställa ett E

Trean skulle ha varit ett E, men någon av de traditionella tillverkarna satte stopp. Mitt minne påstår att det var Ford, men det är ju ingen minibuss som Ford E-serie.
 
Trean skulle ha varit ett E, men någon av de traditionella tillverkarna satte stopp. Mitt minne påstår att det var Ford, men det är ju ingen minibuss som Ford E-serie.

Jaguar har varit jävligt känsliga med bokstaven E har jag för mig, Mercedes hade väl någon dispyt över det...
 
Last edited:
Den ser inte helt kattkiss ut, även om det är en skymf att även klistra på ”Mustang” i namnet...

Ja, hur tänkte Ford där egentligen?

Vi tar det värdefullaste "sportbils" varumärket vi har, och klistrar det på en latte-mamma-truck?

(Lattemammorna dricker förövrigt inte latte längre, nu är det "PinkDrink" och "Boba-tea" och annan skit som säljs på Starbucks, vattnig skit med några pump artificiell smaksättare och tonvis med socker)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top