Elbil eller inte?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ingen fara, vi kommer att behöva bygga ny kärnkraft, frågan är bara hur länge vi ska skjuta på besluten och låtsas som att det löser sig.

Vissa tror att det löser sig om att vi köper mer tjänster & hårdvara för reglering, balansering osv med avseende på att elsystemet ska bli mer flexibelt. Stödsystem/systemtjänster helt enkelt.
Och mer grön kraftproduktion - icke att förglömma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En fördel med SSAB's satsning på vätgasspjälkning är att man kan använda den för att reglera bort svängningarna från Markbyggdens vindkraft.

Blåser det utav H-vete så slår man igång en till vätgasbubblare en stund, slutar det blåsa så slutar det att bubbla...

Det borde vara lag på att alla vindkraftsparker ska spjälka vätgas när dom är överflödiga, visst, det är inte den effektivaste energiomvandlingen, men vi har ju användning för vätgasen.
Det inte stålproduktionen behöver kan vi blanda med kolmonoxid och göra syntetbränslen av...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vätgas är svår att hålla instängd långa stunder. Molekylerna är tyvärr ganska små så det är besvärligt att undvika läckage.

Jag är tveksam till att det kommer byggas nya kärnkraftverk, men det är främst för att det blir dyrt att försäkra dem. Även om de är säkra så vill försäkringsbolag ha premier som täcker alla eventuella risker.

Det där vindkraftverket som gick trasigt häromdagen var väl inte färdigbyggt? Det har hänt enklare konstruktioner än så att de fallit ihop innan de tagits i bruk.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vätgas är svår att hålla instängd långa stunder. Molekylerna är tyvärr ganska små så det är besvärligt att undvika läckage.

Jag är tveksam till att det kommer byggas nya kärnkraftverk, men det är främst för att det blir dyrt att försäkra dem. Även om de är säkra så vill försäkringsbolag ha premier som täcker alla eventuella risker.

Det där vindkraftverket som gick trasigt häromdagen var väl inte färdigbyggt? Det har hänt enklare konstruktioner än så att de fallit ihop innan de tagits i bruk.

Hela vindkraftsparken var färdigbyggd, det var bara lite kringkonstruktioner som skulle färdigställas.

Man lämnar sällan vindkraftverk halvt ihopskruvade ståendes....

Vad ska vi bygga om inte kärnkraft?
Vi har inget jävla val längre.
Det går att bygga och försäkra kärnkraft i andra länder, om det inte går här är det för politiska beslut som har tagits enbart för att förhindra kärnkraft, och dom besluten går att riva upp.

RollsRoyce fick just en order på 16 SMR reaktorer i England, skulle vi ställa upp 16 små reaktorer i bristområdena i morgon skulle våra problem vara lösta.

Det är ju inte svårare än att plocka ner några vindmöllor så har man plats för dom, kablarna är ju redan dragna...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2020/RCLRPT-20V710-9316.PDF

Det är alltså en plastbit som möjligen kan lossna om limmet släpper. Därav återkallelsen.

Om du fortsätter att läsa rapporten så framkom det när dom kollade bilen som tappade taket på motorvägen....
Jag tror inte Tesla skulle återkalla 9000 bilar för att en plastbit kan lossna.

Däremot om en stor glasskiva kan göra det, och enligt rapporten orsaka skada på efterföljande trafik....

Hursomhelst, kan man inte applicera primer på plastbitarna som man limmar fast så har man kvalitetsproblem
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om du fortsätter att läsa rapporten så framkom det när dom kollade bilen som tappade taket på motorvägen....
Jag tror inte Tesla skulle återkalla 9000 bilar för att en plastbit kan lossna.

Däremot om en stor glasskiva kan göra det, och enligt rapporten orsaka skada på efterföljande trafik....

Hursomhelst, kan man inte applicera primer på plastbitarna som man limmar fast så har man kvalitetsproblem
Det är bara en som drabbats av att taket lossnat. Är väl bra att problem upptäcks och åtgärdas preventativt?
Det är för övrigt inte den enda biltillverkaren som kan drabbas av kvalitetsproblem. Kunde varit värre:
https://bgr.com/2020/11/09/gm-recall-general-motors-transmission/
https://www.autoblog.com/2020/11/23/nhtsa-gm-recall-6-million-trucks-suvs-takata-airbags/
Notera att detta bara var denna månadens återkallelse, av de som råkat fladdra förbi i mitt nyhetsflöde. Kan vara fler.
Eller ännu värre, att biltillverkaren medvetet mörkar en gravt allvarlig brist som garanterat tuttar fyr på bilen, men som man väljer att smygfixa på nästa service.
https://www.mestmotor.se/automotors...ws-knep-kan-slippa-aterkalla-brinnande-bilar/
Grader i helvetet och sånt..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, min careta ska i alla fall till bildoktorn på måndag för en transplantation av invertrar och lite mjukvarumassage. Nu är det förvisso ett lågt fyrsiffrigt VIN-nummer på den, men jag tänker faktiskt tvärtemot många andra - en tillverkare som snabbt tar tag i problem och ser till att åtgärda dessa är en tillverkare jag vill ha att göra med.

För handen på hjärtat, finns mig veterligt inte en tillverkare oavsett drivlina som aldrig drabbats av systematiska fel av något slag - design-, mjukvaru- eller komponentrelaterat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är jättebra att tillverkare återkallar bilar och åtgärdar allvarliga tillverkningsfel.

Speciellt om taket kan blåsa av, tror jag, jag har aldrig ägt en bil där taket kan blåsa av.

Jag har aldrig påstått annat, jag har heller aldrig påstått att det bara drabbar tesla, fast att taket kan blåsa av har bara drabbat tesla såvitt jag vet.

När jag tidigare omnämnde att en tesla hade tappat taket i samband med en diskution om att tesla kanske har lite kvalitetsproblem var det någon genast som sa:

"Eller så inser man att det är en bil som drabbats av detta. Av miljoner tillverkade. Inte en procent av tillverkade bilar, inte en promille, en. Är det en för mycket? Absolut! Men det är fortfarande bara en enda bil."

Nu är det visst 9000 bilar som kan ha samma fel, i Nordamerika.
Vore man konspiratorisk skulle man säga att det är konstigt att det bara är i Nordamerika där man kan bli stämd man har fuskat med primern, och inte på bilar som sålt över världen, men då kanske man är en hater....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så, nya Model Y har alltså tappat tak i början på månaden och nu en återkallelse på Model X för motsvarande fel?

Den Model S som nyss tappat taket får man anta va felreparerad.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det som gång på gång stör mitt sinne är att det krävs 1,8- 2ton diverse metaller och skrot för att förflytta min feta lekamen på 68kg någorlunda hyggligt. Är ändå inte det helt jäkla 1950-tal?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som gång på gång stör mitt sinne är att det krävs 1,8- 2ton diverse metaller och skrot för att förflytta min feta lekamen på 68kg någorlunda hyggligt. Är ändå inte det helt jäkla 1950-tal?

Ja, med tanke på att 2 ton bil dessutom gör det med mindre energi än den 200kg tunga hojen är ännu märkligare.

Men du har helt rätt. Det har ju stått i princip stilla från 1950-2010.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det som gång på gång stör mitt sinne är att det krävs 1,8- 2ton diverse metaller och skrot för att förflytta min feta lekamen på 68kg någorlunda hyggligt. Är ändå inte det helt jäkla 1950-tal?

Nej, på 50-talet räckte det nog med 1000kg för att göra det jobbet. Problemet är att du har lagt till en lång rad andra önskemål för att utöver själva förflyttningen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, med tanke på att 2 ton bil dessutom gör det med mindre energi än den 200kg tunga hojen är ännu märkligare.

Men du har helt rätt. Det har ju stått i princip stilla från 1950-2010.

Nja det är fullt rimligt mtp att fysikens lagar omfattar även luftmotstånd. Hojar ska inte se ut som BMW K1.

Ändå åtgår det onödiga mängder för att accelerera 2t. Energiinnehåll per kg på bränslet med tank är uselt på elbilen.

Flyga verkar mest effektivt!
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du missförstår mig tyvärr fortfarande. Situationen är som du säger färre reaktorer i drift, därför slår bortfallet hårdare. Då måste ju det planerade bortfallet självklart planeras mycket bättre. Inte som det historiskt varit att man stänger ner lite slentrianmässigt när man känner för det.
Som det varit detta året är att:
En reaktor tas ner för revision. Man hittar fel och startar den därför inte.
Nästa reaktor tas ner för revision oavsett om den första är uppe eller inte. Andra reaktorn kommer inte upp för fel hittas.
Tredje reaktorn tas ner för revision, utan någon hänsyn till att två reaktorer fortfarande är nere.
Fel upptäcks på en fjärde reaktor, så den tas ner den också.
Politiken sysslar med oansvarig permanent nedstängning av kärnkraften. Det är de flesta här inne rörande överens om.
Men drift-ansvariga ägnar sig åt oansvarig "planerad" nedstängning av kärnkraften. Här har kärnkraftstalibaner fullständigt skygglappar på. Detta problem behöver uppmärksammas och framförallt åtgärdas. Fortare än kvickt.
Avslutningsvis så finns det exakt noll och ingen gång i Sveriges historia som kärnkraften någonsin reglerat sin effekt p.g.a varken vind/sol/vattenkraft. Den producerar så mycket den kan. Alltid. Hela tiden. Precis som vind och sol. Förutom i år när Vattenfall stängde ner en reaktor helt på eget beslut, för den var olönsam att driva.

Att det blir som det blir är ganska enkelt att förklara och hänger ihop med två saker. Dels måste man förstå hur en marknadsekonomi fungerar eftersom våra kärnkraftverk drivs av olika aktiebolag och alla har i uppdrag att leverera avkastning till sina aktieägare. Dels beror det på reglerna för drift av kärnraft.

Den första är att eftersom elproduktionen i Sverige är avreglerad så ägs våra kärnkraftverk av olika aktiebolag. Forsmark ägs av Forsmark Kraftgrupps Aktiebolag. Oskarshamn ägs av OKG Aktiebolag. Ringhals ägs av Ringhals AB. Visserligen har Forsmarks Kraftgrupps aktiebolag och Ringhals AB båda vattenfall som huvudägare men faktum är att det är separata Aktiebolag.
Eftersom dom drivs som aktiebolag så är deras första och största uppdrag att generera avkastning till sina aktieägare. Följden av det blir att man måste anpassa tidpunkten för nedstängning för service till tidpunkter där det straffar lönsamheten minst. Det betyder att det görs sommarhalvåret när det är mer fluktuerande elpriser och priset tidvis är i stort sett 0. Dvs lönsamheten för att driva reaktorn är relativt låg. Vintertid när Sverige är i behov av mer el så är elpriserna inte alls lika fluktuerande och framför allt är snittpriset betydligt högre.
Det resulterar i att om man kan välja så stänger man ner under sommarhalvåret oavsett om någon annan reaktorägare har någon av sina reaktorer nedstängd.
Det vore affärsmässigt korkat att skjuta på nedstängningen till vintern eftersom det skulle betyda ett större bortfall av inkomst.

Den andra delen är reglerna för att driva kärnkraft i Sverige. Enligt dom så får man inte skjuta på underhåll och service helt obehindrat utan man måste göra inspektioner och underhåll inom vissa tidsintervall. Det gör att man är mer eller mindre tvungen att göra det och har begränsade möjligheter att skjuta på det om man önskar behålla sitt tillstånd att drifta kärnkraftverket.

Resultatet av det är att följderna kan bli som det ser ut nu med det som du så påpassligt kallar "oansvarig planerad nedstängning".
Jag hävdar att det är våra politiker som går i MP:s ledband som ägnar sig åt oansvarig planerad nedstängning av kärnkraften.
Och jag hävdar att avregleringen av elproduktionen är starkt bidragande till att problemet blir ännu större eftersom stabilisering av elnätet är nr 2 på listan över prioriteringar. Och det är också svårt att tvinga en reaktorägare att skjuta på underhållet till en tidpunkt som gör det mer kostsamt i form av utebliven inkomst eftersom det skulle innebära ett otillbörligt ingrepp i den fria konkurrensen som skall råda. Dvs för att dom skall kunna arbeta som det är tänkt så måste dom få ta ner sina anläggningar när dom vill utan hänsyn till om någon annan tagit ner sin anläggning samtidigt eftersom samtliga reaktorägare måste ha rättigheten att göra Service när det är som mest opportunt för dom för att dom skall kunna ha en rättvis konkurrens.

Det går inte att hävda att driftansvariga gör oansvarig planerad nedstängning eftersom deras första ansvar är att maximera vinsten till aktieägarna och det är precis det dom gör. Att det sedan leder till problem med elbrist och elöverföringsproblematik i delar av landet är sekundärt eftersom ansvaret för att överföra elen ligger på Svenska kraftnät AB.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skåda mitt ”förvånade” ansikte..

Hybrider nästa ”dieselgate”?
https://www.dagensps.se/motor/hybri...asta-dieselgate-bomb-kan-vara-pa-att-brisera/

Jag sällar mig till kören med förvånade ansikten :va

Det kunde väl ingen tro att bilar som går till brevlådan på el sedan släpper ut massor av avgaser då dom dels ska driva bilen men även ladda batteriet.

Många av dom går ju inte ens att tvinga till att gå på el, so fort man mer än nuddar på gasen ska ju motorn gå igång, eller om man kommer upp i högre hastigheter än en elcykel, eller om det är kallt ute eller....

Jag var ett litet tag sugen på en Outlander, då den faktiskt gick att tvinga till eldrift, och för daglig pendling skulle faktiskt det lilla batteriet räcka, dessutom skulle jag kunna åka mina långresor med den, och den har fyrhjulsdrift.

Men samtidigt har den nackdelarna från både elbilen och bensinbilen i en bil, inte bara fördelarna från båda.

Jag föredrar att vänta på en överkomlig elbil med tillräcklig räckvidd istället.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu har vi haft vår VW Passat GTE laddhybrid i 11 månader.
Den går till 90% på el.
Under gynnsamma förhållanden kommer jag 6 mil vilket räcker för mina medellånga jobbpendlingar.
Endast när vi ger oss ut på långresa hoppar bensinmotorn igång.
Att ladda batteriet under körning gör man endast om det skulle vara så att man på målet måste köra på eldrift av något miljöskäl. Men i sånt fall är det bättre att tala om för bilen vid start att man vill ha en viss mängd batterikraft kvar vid ankomsten.
Vår bil går på el som default, d v s jag måste aktivt välja hybridläge för att bensinmotorn ska gå igång, och då använder den elmotorn som stöttning och förbrukningen är mycket låg.
Typfall för en resa till sommarstugen är 32 mil med blandade vägtyper. Om jag har valt hybridläge vid start och fullt batteri så brukar batteriet vara förbrukat efter ca 20 mil och då är medelförbrukningen på bensin 0,2 - 0,3 L /mil. Därefter så blir förbrukningen ca 0,5 L / mil.
Då finns det ändå en dold batterireserv som möjliggör körning i låg fart på batterikraft en liten bit.
Sen kan jag välja GTE-läge, då tvingar jag bensinmotorn att gå och att anväda elen för att få mer ös i bilen, den håller då också batteriet på ca 50% laddning vilket ger högre soppaförbrukning såklart. Har aldrig kört med GTE i mer än som test en gång.
Vi laddar bilen från laddbox hemma så fort bilen är hemma och det fungerar utmärkt.
Bilen värmer eller kyler dessutom med batterikraft om den inte är inkopplad mot laddbox eller 230V-uttag.
Perfekt att ha en sval bil efter shoppingen på ICA.

Sedna har jag förstått att det finns laddhybrider som använder motor eller bensinvärmare för klimatisering av bilen trots batteriet, det är ju fusk i mina ögon.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top