Rekordmånga döda i trafiken 2018

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Killar med sporthoj har liten kuk men jävligt stora bollar. ;)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Det där gäller bara för moderna sporthojar (=lätt chassi med liten motor), inte för 90-tals supersporthojar (=rejält chassi och stor motor) :pussa

Förvisso, men det krävs stora bollar för att köra runt en gammal slabside när man siktar mot 300+
(750R -86 med preppad Bandit 1200)
Jag och frugan testade lite nytt, numera kallar hon mig för "Pain in the ass" :banana

- - - Updated - - -

- Det där gäller bara för moderna sporthojar (=lätt chassi med liten motor), inte för 90-tals supersporthojar (=rejält chassi och stor motor) :pussa

Förvisso, men det krävs stora bollar för att köra runt en gammal slabside när man siktar mot 300+
(750R -86 med preppad Bandit 1200)
Jag och frugan testade lite nytt, numera kallar hon mig för "Pain in the ass" :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mobba autonoma bilar kommer att bli framtidens pojkstreck! Det är bara att kliva rakt ut i vägen och njuta av alla tokbromsningar. Jag tycker det låter galet kul iaf, skulle vilja veta vad mitt fjortonåriga jag hade tyckt. :rofl

I Göteborg är detta redan ett överspelat skämt. När Volvo började med experiment med Autonoma Volvo i trafiken så beslöt givetvis nyfikna att testa hur det hela fungerade, typ köra om den Autonoma, lägga sig före och sedan tvärnita.
Så Volvo tog bort dekalerna från de Autonoma så de såg ut som vanliga Volvo.

Din ide att hoppa ut framför de Autonoma är intressant, går det så går det, och går det inte, Ja då går det som i Arizona när man går framför en Uber med cykel.
Darwins survival of the fittest eller mekanismen för det naturliga urvalet
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kanske beroende på att alltför många gått på snacket om att hålla hastighetsbegränsningarna.
Storebror har bestämt att man SKA kunna köra i skyltad fart.
Omdöme är omodernt. Det ska alltid finnas nån eller nåt annat att skylla på.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Utvecklingen mot ökat antal döda i trafiken fortsätter.
Hjälper inte plåtpoliserna?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7156660

Kanske beroende på att alltför många gått på snacket om att hålla hastighetsbegränsningarna.
Storebror har bestämt att man SKA kunna köra i skyltad fart.
Omdöme är omodernt. Det ska alltid finnas nån eller nåt annat att skylla på.


Chansen att Trafikverket kallar till presskonferens för att meddela:

"Sorry, vi har haft fel. Kameror och räcken är inte nog för att minska dödstalen.
Vi måste nå FÖRARNA av fordonen, kommunicera med dem och arbeta med attityder och beteenden.
Vi behöver ändra det sätt vi arbetar på."

...är nog ganska liten.



Det vi ser hända nu är det haveri alla vi medvetna trafikanter har varnat för i 10 års tid, och mer ändå.

Trafikverket måste granskas! Överrock på, och hårdare styrning. Nu!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hjälper inte plåtpoliserna?

SR (som de egentligen inte vill heta utan det mycket längre och jättesuperlånga sverigesradio.se) klämmer till med plattityden "Majoriteten av de som omkom var män", men det JAG verkligen undrar - körde någon av dem ett fordon? Det framgår inte.
/#mctoo
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
SR (som de egentligen inte vill heta utan det mycket längre och jättesuperlånga sverigesradio.se) klämmer till med plattityden "Majoriteten av de som omkom var män", men det JAG verkligen undrar - körde någon av dem ett fordon? Det framgår inte.
/#mctoo

Med tanke på att majoriteten av trafikarbetet (körd sträcka, inte "arbete" som sådant) i Sverige utförs av män, så känns det inte uppgiften så väldigt revolutionerande, nej.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Chansen att Trafikverket kallar till presskonferens för att meddela:

"Sorry, vi har haft fel. Kameror och räcken är inte nog för att minska dödstalen.
Vi måste nå FÖRARNA av fordonen, kommunicera med dem och arbeta med attityder och beteenden.
Vi behöver ändra det sätt vi arbetar på."

...är nog ganska liten.



Det vi ser hända nu är det haveri alla vi medvetna trafikanter har varnat för i 10 års tid, och mer ändå.

Trafikverket måste granskas! Överrock på, och hårdare styrning. Nu!

Idioti är att göra om samma misstag och förvänta sig förändrat resultat.

Trafikverket kommer följaktligen naturligtvis ge oss fler kameror, fler vajerräcken och ytterligare sänkta hastigheter. Frågor på det?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Med tanke på att majoriteten av trafikarbetet (körd sträcka, inte "arbete" som sådant) i Sverige utförs av män, så känns det inte uppgiften så väldigt revolutionerande, nej.
Jag spinner vidare på Brinks resonemang att kanske satt de omkomna männen i passagerarsätet vid olyckstillfället, eller blev påkörda på bevakade övergångsställen osv.

Ska man slå till med en "fantastisk" nyhet gäller det att backa upp med basal bakgrundsfakta som sätter saken i ett vettigt sammanhang.

Annars kan man lika gärna gå ut med nyheten att "de flesta levande Aborrar lever i relativt fuktig miljö"...

-Åfan, det måste vara synd om dem för vem vill leva i ständigt fuktig miljö?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top