Rekordmånga döda i trafiken 2018

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag håller inte riktigt med om det påståendet. Visst, det stämmer till viss del. Men de flesta ideerna kring framtida teknologi kommer inte från kundundersökningar eller från uttryckliga kundönskemål. En stor del av ideerna kommer numera från skickliga produktplanerare - ofta lokaliserade till respektive företags marknadsavdelning - som har till uppgift att ta fram ny teknologi som kunden inte hade en aning om att han behöver. Sedan sakta men säkert "implementera" dessa ideer tills kunden själv är övertygad om att han behöver dem och således efterfrågar dem.

Detta är inget unikt inom bil- eller motorcykel. Fenomenet som sådant är betydligt mer utbrett inom telefon och hemelektronik. Om vi backar bandet fem, tio eller tjugo år och verkligen lägger handen på hjärtat - hur många av oss har verkligen efterfrågat all den funktionalitet som finns i en modern telefon, TV eller diskmaskin...? Jag säger inte att livet hade varit bättre utan, men att påstå att alla dessa funktioner kommer från direkta kundönskemål är helt enkelt en lögn.

Vad gäller just bilar så har samtliga (intressanta) biltillverkare under de sista femton åren envisats med att definitivt INTE bygga den bil som just jag vill ha, och jag vet att det finns en krets med köpare som vill ha precis samma sak. Jag vill i princip ha en bil med stor och toppmodern dieselmotor men i övrigt ingen som helst utrustningsnivå. Deras basmodell enbart utrustad med största och värsta dieselmotorn, kind of. Detta verkar vara ett helt obegripligt koncept för Audi, BMW, Mercedes, Volvo och även de amerikanska pick-up'erna. Det går att få en basutrustad bil så länge du väljer den minsta motorn. Men den största motorn skall alltid kombineras med en viss lägsta utrustningsnivå och detta har inte ändrats under de sista femton åren.

Självklart påverkar kundernas efterfrågan även av produktplanerare, reklam mm... så vi menar samma sak egentligen.


Det där med stor motor och utrustning - det är helt enkelt så att det är mer lönsamt för bilföretaget att växla upp på det viset, större motor = mer utrustning och ÄNNU högre pris. Ungefär som att det är omöjligt att plocka vad man vill ur listan utan det följer med vissa saker ändå i paket (som man måste betala för).

Dock är ju skillnaden idag mellan största och minsta motorn ofta mjukvarurelaterat så i viss mån kan man välja en snikversion och sedan chippa upp effekten.

Men precis av ovan nämnda anledning anser jag att man inte kan ha en BMW nyare än 1989, då blev tex M-versionerna nämligen shoppingbilar för nyrika amerikanska hemmafruar istället för seriösa puristprestandabilar för den bilintresserade. Samma resa som Porsche 911 för övrigt.

Och jag gillar att företag som Saab och Citroën i vissa fall framhärdade gentemot konsumenterna. Man VISSTE ju att deras konstruktioner var bättre, det var absolut inte efterfrågestyrt eller ekonomstyrt utan helt ingenjörsstyrt. Synd bara att man inte kunde tjäna tillräckligt med pengar på det...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Och jag gillar att företag som Saab och Citroën i vissa fall framhärdade gentemot konsumenterna. Man VISSTE ju att deras konstruktioner var bättre, det var absolut inte efterfrågestyrt eller ekonomstyrt utan helt ingenjörsstyrt. Synd bara att man inte kunde tjäna tillräckligt med pengar på det...
Hahaha, det där är spot on.
Blandar man in känslor kan t,o,m en dålig lösning bedömas vara bra och tvärt om.

Har en saab från -99 som ägts i många år.
Av en slump, kom det in en tio år nyare modell av en sån där med fyra nollor i grillen i garaget för ett antal år sen.

"Fyrnollan" är i allt vettigt resonerande en bra och kompetent bil, i det mesta bättre än saaben och visst, den är tyst, snabb, skön och bränslesnål.
Men döm om min förvåning när det fortfarande är saaben jag föredrar att köra, rent krasst är det jäkligt förvirrande :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar om man försöker "guida" in oss i en framtid med autonoma bilar? :va
Om nu allt fler tillverkare börja pumpa ut idé om att ju mer bilen gör ju säkrare är vi?

Undra hur servicekostnaderna kommer se ut.
Hörde på dagens eko (SR) en ingenjör som beklagade sig över att de komponenter man använde vid utvecklingen av Autonoma bilar kom från Mobil oc Plattor branchen. Och var konstruerade för en livslängd på 2 -3 år.
Här en liten bekräftelse från reparatör av konsumentelektronik:
https://www.gp.se/livsstil/konsument/löfte-om-ny-vara-inte-bindande-för-företag-1.14923855
Citat:
Det är ganska vanligt att moderkorten ger sig i dag, oftast efter garantitiden. Mikroprocessorerna startar inte och då startar inte heller tv:n. Så de håller i tre-fyra år, säger Bernard Anderson på Bernards tv-reparationer i Göteborg.

På en viss modell av ett annat fabrikat är det däremot vanligt att tv:n lägger av vid en uppdatering, men det är första gången han är med om att det händer med en Sony.

– Och man måste ju uppdatera om alla funktioner ska fungera. Köper man en dyr tv så förväntar man sig att den håller länge, men så är det inte. Kan till och med vara så att en billigare tv håller längre, säger Bernard Anderson.
Slut citat.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fruktansvärt att dödssiffrorna stiger... Vill egentligen bara flika in här och påminna er alla om att köra försiktigt!

Vänta bara på en ny sommar typ 1998 med 16 grader och regn varenda dag.
Då kommer Trafikverket med en pressrelease om att deras allt tuffare attityd mot fritänkare börjar ge synliga resultat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Undra hur servicekostnaderna kommer se ut.
Hörde på dagens eko (SR) en ingenjör som beklagade sig över att de komponenter man använde vid utvecklingen av Autonoma bilar kom från Mobil oc Plattor branchen. Och var konstruerade för en livslängd på 2 -3 år.
Här en liten bekräftelse från reparatör av konsumentelektronik:
https://www.gp.se/livsstil/konsument/löfte-om-ny-vara-inte-bindande-för-företag-1.14923855
Citat:
Det är ganska vanligt att moderkorten ger sig i dag, oftast efter garantitiden. Mikroprocessorerna startar inte och då startar inte heller tv:n. Så de håller i tre-fyra år, säger Bernard Anderson på Bernards tv-reparationer i Göteborg.

På en viss modell av ett annat fabrikat är det däremot vanligt att tv:n lägger av vid en uppdatering, men det är första gången han är med om att det händer med en Sony.

– Och man måste ju uppdatera om alla funktioner ska fungera. Köper man en dyr tv så förväntar man sig att den håller länge, men så är det inte. Kan till och med vara så att en billigare tv håller längre, säger Bernard Anderson.
Slut citat.
Har inte förståsigpåarna kommit fram till att servicekostnaderna är noll, eftersom det inte finns några rörliga delar? :rofl

När sen batterierna börjar tappa ork, är det då helt orimligt att tänka sig att mjukvaran plockar ut lite mindre effekt ur motorn för att bibehålla körsträckan, ungefär som med dagens mobiler? Eller när tillverkarna tycker att det är dags att köpa en ny bil, så ser mjukvaran helt enkelt till att göra bilen tröttare, så att man blir motiverad att köpa en ny bil...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undra hur servicekostnaderna kommer se ut.
Hörde på dagens eko (SR) en ingenjör som beklagade sig över att de komponenter man använde vid utvecklingen av Autonoma bilar kom från Mobil oc Plattor branchen. Och var konstruerade för en livslängd på 2 -3 år.
Här en liten bekräftelse från reparatör av konsumentelektronik:
https://www.gp.se/livsstil/konsument/löfte-om-ny-vara-inte-bindande-för-företag-1.14923855
Citat:
Det är ganska vanligt att moderkorten ger sig i dag, oftast efter garantitiden. Mikroprocessorerna startar inte och då startar inte heller tv:n. Så de håller i tre-fyra år, säger Bernard Anderson på Bernards tv-reparationer i Göteborg.

På en viss modell av ett annat fabrikat är det däremot vanligt att tv:n lägger av vid en uppdatering, men det är första gången han är med om att det händer med en Sony.

– Och man måste ju uppdatera om alla funktioner ska fungera. Köper man en dyr tv så förväntar man sig att den håller länge, men så är det inte. Kan till och med vara så att en billigare tv håller längre, säger Bernard Anderson.
Slut citat.

Tessla är ju mer eller mindre bara elektronik.
Displayen i konsolen är ju en mindre TV.
Hur driftsäkra är dom?
Har det varit problem med komponenter eller tuffar dom på sas?
Har ju läst om diverse hojmärken med display istf mätare som har problem med elektronik också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag säljer elektronikkomponenter och de finns i lite olika kategorier.
Leksaker
Bruksföremål
Automotive
MIL-spec
Space
Priserna skiljer markant mellan dem. Från första till andra kanske 10%, sen 25%, 100-300%, ->hur mycket som helst

Tesla har fått kritik för att de drog ner effekten i bilar som regelbundet använde max effekt så de slutade med det. Det de har haft problem med har såvitt jag vet främst varit mekaniska bitar som tätningslister och kuggväxlar. Nu har de förstås inte funnits så länge än så vi får väl se vad tiden ger.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tessla är ju mer eller mindre bara elektronik.
Displayen i konsolen är ju en mindre TV.
Hur driftsäkra är dom?
Har det varit problem med komponenter eller tuffar dom på sas?
Har ju läst om diverse hojmärken med display istf mätare som har problem med elektronik också.
Och kanske framförallt, vad händer när något går sönder, är det bärgning och kollektivtrafik som gäller för minsta sensor, eller tar man sig hem?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag säljer elektronikkomponenter och de finns i lite olika kategorier.
Leksaker
Bruksföremål
Automotive
MIL-spec
Space
Priserna skiljer markant mellan dem. Från första till andra kanske 10%, sen 25%, 100-300%, ->hur mycket som helst

Tesla har fått kritik för att de drog ner effekten i bilar som regelbundet använde max effekt så de slutade med det. Det de har haft problem med har såvitt jag vet främst varit mekaniska bitar som tätningslister och kuggväxlar. Nu har de förstås inte funnits så länge än så vi får väl se vad tiden ger.

OT: jag är hobbylödare, vilken kategori har komponenter man köper från t.ex Electrokit?
IC-kretsar och sånt tänker jag på. (Jag hoppas på bruksföremål i alla fall)

Angående Teslabilar så åker polarn ofta i en från 2013 som firman haft sedan den var ny.
Mig veterligen är det elmotorer, infällbart bling typ handtag och andra saker som strulat. Räckvidden är fortfarande ok (tror han sa den tappat ca 10%) och den accar nåt sjukt för att vara så tung.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Electrokit har lite av varje ur de tre första kategorierna ser det ut som. Det är länge sen jag sålde nåt dit.
Jag vill minnas att det var ägarens mamma som skötte ekonomin då jag var där.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top