Rekordmånga döda i trafiken 2018

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vet inte om det är en tillfällighet men senaste audi reklam spottarna de visat är nedkortade och visar bara bilen i döda vinkeln och packade tjejerna som springer ut i gatan bakom några parkerade bilar....
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar om man försöker "guida" in oss i en framtid med autonoma bilar? :va
Om nu allt fler tillverkare börja pumpa ut idé om att ju mer bilen gör ju säkrare är vi?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
- Grattis! Köpt ny bil?
”Jajamensann!”
- Fin! En DKW, eller...?
”VA...?! Nej nej nej - det är en Audi!
- Jaha, har dom bytt namn på dem nu. Ja ja.

:arsele
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undrar om man försöker "guida" in oss i en framtid med autonoma bilar? :va
Om nu allt fler tillverkare börja pumpa ut idé om att ju mer bilen gör ju säkrare är vi?

Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.

Det är inte så att de på något sätt vill att vi skall åka runt i självkörande burkar, de har ju de senaste hundra åren sålt sina bilar baserat på "känsla", "sportighet" osv. Men om svennepäron som bor i storstad (alltfler globalt bor ovanpå/under någon annan) efterfrågar liten automatisk city"bil" som kör sig själv längs en elektrisk bana, ja då kan man antingen utveckla och sälja sådana eller lägga sig ned och dö.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.

Det är inte så att de på något sätt vill att vi skall åka runt i självkörande burkar, de har ju de senaste hundra åren sålt sina bilar baserat på "känsla", "sportighet" osv. Men om svennepäron som bor i storstad (alltfler globalt bor ovanpå/under någon annan) efterfrågar liten automatisk city"bil" som kör sig själv längs en elektrisk bana, ja då kan man antingen utveckla och sälja sådana eller lägga sig ned och dö.

Sant, men det jag funderar på är om man inte försöker skapa efterfrågan i dessa fall?
Sakta men säker börja mata in att vi är dåliga förare som behöver tekniken för att bli bra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar om man försöker "guida" in oss i en framtid med autonoma bilar? :va
Om nu allt fler tillverkare börja pumpa ut idé om att ju mer bilen gör ju säkrare är vi?


Jo, det är precis den vägen vi vandrar.
Ge det några år så kommer det vara helt omoraliskt och en social katastrof att synas i en bil utan Extra Allt-assist.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Grattis! Köpt ny bil?
”Jajamensann!”
- Fin! En DKW, eller...?
”VA...?! Nej nej nej - det är en Audi!
- Jaha, har dom bytt namn på dem nu. Ja ja.

:arsele


Noga räknat har Audi aldrig hetat DKW. Men både DKW och Audi (samt Horch och Wanderer) gick 1932 upp i det gemensamma bolaget Auto-Union. Audi är för övrigt latin för det tyska Horch.

Daimler-Benz köpte bolaget i slutet av 1950-talet men sålde sedan vidare det till Volkswagen som 1969 köpte NSU och resten är historia. K70, diagnossystem, Golf, Passat/Audi80, Audi50/Polo och sedan de första "riktiga" Audi med femcylindrig motor, negativ styrradie och lättbyggesprincip och framförallt i början av 1980-talet då Quattro och nya Audi 100 kom; "Vorsprung durch technik" i bakrutan och för varje år alltmer med siktet mot de höjder där MB och BMW satt och tittade ned på alla andra.

DKW förknippades med tvåtaktsmotorer och den östtyska grenen IFA-Wartburg så det märket gick i graven redan på sextiotalet, saknad av ingen - men på slutet hade de åtminstone fyra ringar på bakluckan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det är precis den vägen vi vandrar.
Ge det några år så kommer det vara helt omoraliskt och en social katastrof att synas i en bil utan Extra Allt-assist.


Så är det ju med hoj redan idag? En livsfarlig och onödig pryl som är dyrare än en bil, drar mer bränsle och fraktar maximalt två personer i total exponering för såväl väder som andra trafikanter... :va

Som tur är så tycker jag att det är omoraliskt att inte unna sig nöjet och de kretsar som utnämner sociala katastrofer ställer jag mig gärna utanför.:banana
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Noga räknat har Audi aldrig hetat DKW. Men både DKW och Audi (samt Horch och Wanderer) gick 1932 upp i det gemensamma bolaget Auto-Union. Audi är för övrigt latin för det tyska Horch.
Med mina ögon är en Audi 60 förhållandevis lik en DKW F102 och eftersom jag drabbats av att färdas i Audi 100 LS av första generationen så är det något som alltid förknippas med märket. Jag blir alltid förvånad när någon påstår att Audi är premiumbilar. Med den historien går det inte ihop.

Alla som haft en mobilsurfande budbilschaufför i backspegeln borde inse att autonoma bilar kan ha sina fördelar. Man kanske skulle ha ett lokalt geofence runt sig själv. Kommer nån för nära så slås deras gaspedal av.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Med mina ögon är en Audi 60 förhållandevis lik en DKW F102 och eftersom jag drabbats av att färdas i Audi 100 LS av första generationen så är det något som alltid förknippas med märket. Jag blir alltid förvånad när någon påstår att Audi är premiumbilar. Med den historien går det inte ihop.

Alla som haft en mobilsurfande budbilschaufför i backspegeln borde inse att autonoma bilar kan ha sina fördelar. Man kanske skulle ha ett lokalt geofence runt sig själv. Kommer nån för nära så slås deras gaspedal av.
Kan man få plats med en emp-generator i passagerarsätet tro?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Med mina ögon är en Audi 60 förhållandevis lik en DKW F102 och eftersom jag drabbats av att färdas i Audi 100 LS av första generationen så är det något som alltid förknippas med märket. Jag blir alltid förvånad när någon påstår att Audi är premiumbilar. Med den historien går det inte ihop.

Alla som haft en mobilsurfande budbilschaufför i backspegeln borde inse att autonoma bilar kan ha sina fördelar. Man kanske skulle ha ett lokalt geofence runt sig själv. Kommer nån för nära så slås deras gaspedal av.

Jag kan inte säga att jag tycker autonoma bilar skulle vara så tokigt...om jag inte också trodde att det är slutet på MC-körning. :(
Jag pendlar varje vecka till Stockholm, ca 2,5-3h, och det skulle vara mycket trevligare att somna i bilen ett par timmar, vakna och hälla upp lite kaffe, läsa tidningen svara på nåt mail och sedan vara framme. :tummenupp
Jag tycker inte efter de senaste 20 årens mellan 3000 och 10000 mil i bil per år att det är särskilt kul att köra bil.
Jag tycker däremot att det är kul att köra hoj men dom kommer inte få vara kvar på vägen tillsammans med autonoma bilar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Noga räknat har Audi aldrig hetat DKW. Men både DKW och Audi (samt Horch och Wanderer) gick 1932 upp i det gemensamma bolaget Auto-Union. Audi är för övrigt latin för det tyska Horch.

Daimler-Benz köpte bolaget i slutet av 1950-talet men sålde sedan vidare det till Volkswagen som 1969 köpte NSU och resten är historia. K70, diagnossystem, Golf, Passat/Audi80, Audi50/Polo och sedan de första "riktiga" Audi med femcylindrig motor, negativ styrradie och lättbyggesprincip och framförallt i början av 1980-talet då Quattro och nya Audi 100 kom; "Vorsprung durch technik" i bakrutan och för varje år alltmer med siktet mot de höjder där MB och BMW satt och tittade ned på alla andra.

DKW förknippades med tvåtaktsmotorer och den östtyska grenen IFA-Wartburg så det märket gick i graven redan på sextiotalet, saknad av ingen - men på slutet hade de åtminstone fyra ringar på bakluckan.

Äsch, den där nedtagningen funkade kanske under första hälften av 80- talet när folk kom ihåg de gamla pappdekorna och tvåtaktstvålkopparna.

Ringarna var dock med från mitten av 30-talet.

Det är i sanning en märklig resa varumärket gjort.
Ändå mer anmärkningsvärt är att så gott som allt är signerat Ferdinand Piëch.
En man. Vision och vilja i ett. Kontroversiell. Född i Österrike... :hihi
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.

Så är det ju men sedan så har vi också krav från tredjepart som kommer in mellan köpare/säljare. Dessa krav speglar inte rakt av vad marknaden vill iom att de då isf inte hade behövt kravställas alls.

Tänker tex på krav gällande utsläpp, vevhusventilation, ISOFIX, växlingsindikator, antisladd, påminnelse för bilbälte osv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sant, men det jag funderar på är om man inte försöker skapa efterfrågan i dessa fall?
Sakta men säker börja mata in att vi är dåliga förare som behöver tekniken för att bli bra.

Jo, det är precis den vägen vi vandrar.
Ge det några år så kommer det vara helt omoraliskt och en social katastrof att synas i en bil utan Extra Allt-assist.
Det är inte alltid vi styr. Henry Ford sägs ju ha sagt "om jag hade frågat folk vad dom hade velat ha så hade dom svarat snabbare hästar", många gånger skapas behovet av företagen. I ärlighetens namn, en bil går inte att förfina så förbannat mycket mer, det har liksom bottnat lite i säkerhet, väghållning, finesser osv. I ärlighetens namn så är det svårt att hitta dåliga nya bilar idag. Det kan vara olika bra lösningar, och passa just dig och mig olika, men dåliga är dom ju inte.

Men allt som inte blir bättre slutar ju att vara bra, så vad gör man då? Jo, man hittar på en massa nya finesser, som det kanske inte finns något konkret behov av, men om man inte har det som alla andra har så är det väl dåligt, eller? "Jaha, har inte din bil backspeglar som fäller in sig automatiskt? Va dåligt! Det är ju jättebra när det är trångt!" Idag säljer man ju bilar på hur bra wifi dom har, och lite förmånsvärdet, allt som rör tekniken, ens vilken motor det är, verkar vara helt ointressant.

Men även wifi och antal mugghållare har ju också sin begränsning, så vad ska man hitta på då? Jo, att förare är farliga (can somebody please think of the children?!), och visst är det trevligt att kunna surfa och dricka latte medan man åker bil, lagligt alltså? Alltså måste alla bilar bli självkörande! Det är ju jätteenkelt, lite sensorer och lite AI bara så har dom räddat världen igen!

Nu är ju såna bilar ganska jävligt dyra, så man måste ju skapa ett incitament att köpa dom. Då drar man igång lobbyverksamheten, där vi vanliga förares möjligheter begränsas och inskränks bit för bit. Ibland får jag nästan intrycket av att man tom lobbar för en osäkrare trafikmiljö, några liv på vägen kan man offra för att hålla utdelningen uppe. Sen kan man introducera autonoma bilar som får göra allt det där vi inte får göra, dom får gå fortare, är så mycket säkrare och vi kan fäjsboka och ta selfies oavbrutet när vi åker runt i världen. Självklart vill alla köpa såna, istället för manuella bilar som är bakbundna bortom sans och förnuft. Och på köpet får vi ett totalitärt övervakningssamhälle där vi har offrat all vår integritet, vår frihet och vår egna fria vilja, och all vår info ägs av fristående privata företag.

Ibland lockar amish...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.

Jag håller inte riktigt med om det påståendet. Visst, det stämmer till viss del. Men de flesta ideerna kring framtida teknologi kommer inte från kundundersökningar eller från uttryckliga kundönskemål. En stor del av ideerna kommer numera från skickliga produktplanerare - ofta lokaliserade till respektive företags marknadsavdelning - som har till uppgift att ta fram ny teknologi som kunden inte hade en aning om att han behöver. Sedan sakta men säkert "implementera" dessa ideer tills kunden själv är övertygad om att han behöver dem och således efterfrågar dem.

Detta är inget unikt inom bil- eller motorcykel. Fenomenet som sådant är betydligt mer utbrett inom telefon och hemelektronik. Om vi backar bandet fem, tio eller tjugo år och verkligen lägger handen på hjärtat - hur många av oss har verkligen efterfrågat all den funktionalitet som finns i en modern telefon, TV eller diskmaskin...? Jag säger inte att livet hade varit bättre utan, men att påstå att alla dessa funktioner kommer från direkta kundönskemål är helt enkelt en lögn.

Vad gäller just bilar så har samtliga (intressanta) biltillverkare under de sista femton åren envisats med att definitivt INTE bygga den bil som just jag vill ha, och jag vet att det finns en krets med köpare som vill ha precis samma sak. Jag vill i princip ha en bil med stor och toppmodern dieselmotor men i övrigt ingen som helst utrustningsnivå. Deras basmodell enbart utrustad med största och värsta dieselmotorn, kind of. Detta verkar vara ett helt obegripligt koncept för Audi, BMW, Mercedes, Volvo och även de amerikanska pick-up'erna. Det går att få en basutrustad bil så länge du väljer den minsta motorn. Men den största motorn skall alltid kombineras med en viss lägsta utrustningsnivå och detta har inte ändrats under de sista femton åren.
 

challe500

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2017
Ort
Malmö
Hoj
08 Yamaha FJR 1300
Fruktansvärt att dödssiffrorna stiger... Vill egentligen bara flika in här och påminna er alla om att köra försiktigt!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fruktansvärt att dödssiffrorna stiger... Vill egentligen bara flika in här och påminna er alla om att köra försiktigt!


...men logiskt.
Noll Vision bygger på system och hårdvara(!)

Man har strukit dialogen med människan, missat att väva in individen i processen.
Till slut blir vi lika ovetande om vår egen roll och vårt eget ansvar i trafikspelet som förskolebarnen i sina rosa västar.

System är kalas!
Om man bara inte börjar att lita på dem...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
...men logiskt.
Noll Vision bygger på system och hårdvara(!)

Man har strukit dialogen med människan, missat att väva in individen i processen.
Till slut blir vi lika ovetande om vår egen roll och vårt eget ansvar i trafikspelet som förskolebarnen i sina rosa västar.

System är kalas!
Om man bara inte börjar att lita på dem...
Precis som med zebra-lagen så har ökade ju olyckorna initialt med varselvästar på barn när vuxna sa att dom inte blev påkörda om dom hade västen på sig. Perfekt, då var det ju bara att springa rakt ut i vägen, eftersom dom var odödliga med västen på :tummenupp I tex Gävle tog dom bort övergångsställen eftersom folk klev rakt ut i vägen och blev påkörda, oförstående om att bilar inte kan stanna på 2m. Och sen dess är fotgängare skolade i att bilar ska stanna, åtminstone i den här hålan, Stockholm, går ju folk bara, oavsett om det är grönt eller inte, dom är ju fotgängare, och bilar ska släppa fram dom :huvet Noll vision at its best. Ja, det är självklart att man ska visa hänsyn till dom som är mer oskyddade i trafiken, men när min skyldighet i en given situation blir din generella rättighet, då har det ju gått över styr.

Och apropå system, det slog mig igår. Vi bor i ett hus med en brant uppfart, som kan bli hal och jävlig vintertid. Jag hade i flera år en liten Skoda Fabia och har nu bytt upp mig till en Rapid, båda lätta, framhjulsdrivna och med dubbfria sulor, dvs på pappret oanvändbara vintertid :rolleyes: Men jag kommer alltid upp, för jag vet att jag måste ta lite fart innan jag svänger in, och vara mjuk på gasen så att jag i praktiken saktar ner ytterst lite på vägen upp. Så förutseende har jag otroligt svårt att tänka mig att en autonom bil kan vara, den skulle ju sakta ner för att vara säker och bli stående mitt i. Och då är ju frågan, hur trafiksäkert är det, när föraren inte kan förutse vad som är runt hörnet, och vara förberedd på det? Sensorer som kan uppfatta det som redan syns är ju en sak, det kan jag också, men kunskapen om vad som finns runt hörnet, eller antagandet från erfarenhet, och att dra slutsatser från det gör inga sensorer, och det är inte helt trivialt att göra en dator som kan det heller :fakta
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top