Rekordmånga döda i trafiken 2018

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Mobba autonoma bilar kommer att bli framtidens pojkstreck! Det är bara att kliva rakt ut i vägen och njuta av alla tokbromsningar. Jag tycker det låter galet kul iaf, skulle vilja veta vad mitt fjortonåriga jag hade tyckt. :rofl
Funkar skitbra så länge det inte sitter en sysadmin i bilen :crash
Strip-Dilemma-autonomous-car-650-final.jpg
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång så görs alltid en riktig utredning för att analysera orsaker, händelseförlopp och för att vidta rätt åtgärder för att förhindra framtida upprepanden.

När det gäller olyckor inom flyg-, tåg- eller sjöfart görs alltid en riktig utredning för att analysera orsaker och vidta rätt åtgärder för att förhindra framtida upprepanden.

När det gäller olyckor i vägtrafiken skyller man på hastighet eller halka, gör ingen analys och vidtar inga åtgärder.


Visst är det märkligt?


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag läste ditt inlägg som en kritik på mitt förslag att rikta utbildningar till grupper som var överrepresenterade i olycksstatistiken.
Jag kanske läste det fel?

Jag tycker annars att samla in, analysera och rikta information/utbildning till berörda grupper vore en självklar del av en vettig nollvision.
Jag är bara rädd att alla info/utbildning från TSV skulle repetera mantrat lägre fart.

Det går inte att lyfta fram överrepresenterade grupper baserat på härkomst. Den grupp som är gigantiskt överrepresenterad i all olycksstatistik är män mellan 18 och 24 år och trots att den gruppen är identifierad sedan ett halvt sekel har inga som helst specifika insatser gjorts mot den gruppen specifikt.

Riskutbildning och olika körkortsklasser för MC är det enda man lyckats krysta fram.

Helt seriöst så hade det räddat fler liv om fordonets motor hade slagit av om förarens puls överstiger 80.


Buy quality, cry once
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det går inte att lyfta fram överrepresenterade grupper baserat på härkomst. Den grupp som är gigantiskt överrepresenterad i all olycksstatistik är män mellan 18 och 24 år och trots att den gruppen är identifierad sedan ett halvt sekel har inga som helst specifika insatser gjorts mot den gruppen specifikt.

Riskutbildning och olika körkortsklasser för MC är det enda man lyckats krysta fram.

Helt seriöst så hade det räddat fler liv om fordonets motor hade slagit av om förarens puls överstiger 80.


Buy quality, cry once

OK, men hur vet man det om inte datat samlas in?
Annars var det överrepresenterade grupper jag var ute efter inte just härkomst.
Visar det sig att det är blåhåriga damer från Södermalm så utbilda dem.
Att man inte lyckas vända trender trots kunskap visar hur oeffektivt TSV är.
Ska man inte analysera, lära sig och arbeta proaktivt med insamlad statistik kan man sluta samla in den helt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
När det gäller arbetsplatsolyckor med dödlig utgång så görs alltid en riktig utredning för att analysera orsaker, händelseförlopp och för att vidta rätt åtgärder för att förhindra framtida upprepanden.

När det gäller olyckor inom flyg-, tåg- eller sjöfart görs alltid en riktig utredning för att analysera orsaker och vidta rätt åtgärder för att förhindra framtida upprepanden.

När det gäller olyckor i vägtrafiken skyller man på hastighet eller halka, gör ingen analys och vidtar inga åtgärder.


Visst är det märkligt?


Buy quality, cry once

Har man varit inblandad i trafikolycka så omprövas lämplighetsbeviset.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det går inte att lyfta fram överrepresenterade grupper baserat på härkomst. Den grupp som är gigantiskt överrepresenterad i all olycksstatistik är män mellan 18 och 24 år och trots att den gruppen är identifierad sedan ett halvt sekel har inga som helst specifika insatser gjorts mot den gruppen specifikt

Johodå, ca 1988 skickades det ut klistermärken till alla mellan 18 och 24.
Kampanjen hade det fantastiska namnet ”Speed off”
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Johodå, ca 1988 skickades det ut klistermärken till alla mellan 18 och 24.
Kampanjen hade det fantastiska namnet ”Speed off”
Bra att dom uppmanade kidsen att sluta ta centralstimulerande i samband med framförande av motorfordon tycker jag.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
nja.

"What is the meaning of "speed off"?
The meaning of "speed off" is:

to leave quickly on a bicycle, motorcycle, car, or other form of transportation"

https://www.idiomeanings.com/speed-off/

I filmatiseringen av Stephen Kings "Christine" från samma epok användes det dessutom som slang för snusk man praktiserar ensam.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det går inte att lyfta fram överrepresenterade grupper baserat på härkomst. Den grupp som är gigantiskt överrepresenterad i all olycksstatistik är män mellan 18 och 24 år och trots att den gruppen är identifierad sedan ett halvt sekel har inga som helst specifika insatser gjorts mot den gruppen specifikt.

Riskutbildning och olika körkortsklasser för MC är det enda man lyckats krysta fram.

Helt seriöst så hade det räddat fler liv om fordonets motor hade slagit av om förarens puls överstiger 80.


Buy quality, cry once

Varför inte att slå av motorn på fordonet om en mobiltelefon används i fordonet ?
Hade om inte annat lett till att bilåkarna tog rast då och då från bilkörningen.
Underbart se 5 personer i bilen och så fort någon börjar fippla med mobilen så slås motorn av ! :D

Senast såg jag i tät trafik en dam med mobilen vid örat på Järntorget i Gbg.
När hon passerar ett övergångställe där jag väntar på grönt för fotgängare.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är lite intressant, rattsurfning är inte alls något problem, problemet är hastigheterna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-ar-med-nya-lagen-sa-manga-har-botfallts-for-rattsurfing

Som vanligt, bara vi håller skyltad hastighet så är trafikbeteendet helt oväsentligt :huvet Upp med en 42-tummare mitt i vindrutan, hitta någon kul film på Netflix, ställ farthållaren på skyltad hastighet, häll upp en grogg och njut av färden :tummenupp

Nu ska bilarna varna om halkan också: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/privatbilar-hjalper-trafikverket-att-halla-koll-pa-halkan

Dvs, spinner det och ABSen tuggar så larmar bilen och Trafikvärket skickar ut saltbilen. Men, jag som har lärt känna min bil och har lite bättre finmotorik än en spädgris spinner i princip aldrig, och ABSen tuggar bara när jag vill det, då kommer ju min bil aldrig varna för att det är halt. Nu skulle ju visserligen olycksstatistiken se helt annorlunda ut om folk kunde hantera sina fordon, men det här är ju så bakvänt att det gör ont. I praktiken kommer ju snöröjning och halkbekämpning inte baseras på vädret, utan hur många olyckor/olyckstillbud som sker, och då reagerar man istället för att agera :huvet Å andra sidan, folk verkar ju alltid trampa alla pedaler i botten, och så får bilen sköta resten, så det här kanske kommer att funka över förväntan :dummer
Citat: I praktiken kommer ju snöröjning och halkbekämpning inte baseras på vädret, utan hur många olyckor/olyckstillbud som sker

Exakt så sker utsättningen av skyltar med varning för älg / vildsvin osv.
Det är inte sannolikheten för att en älg kliver ut på vägen du kör som avgör om det ska sättas upp en skylt.
Det är hur många viltolyckor som sker på vägen som avgör om det ska bli en skylt.
Dvs en väg med i det närmaste ingen trafik alls .
Som väg 323 från Bräcke till Hammarstrand när jag körde den för några år sedan på sommaren.
Och reflekterade att kör jag av här hittas jag lagom vid årets älgjakt. Med lite tur.
Väg 323 får aldrig någon älgvarningsskylt.
Älgvarningsskyltar placeras vid behov på vägar med tät biltrafik, dvs många viltolyckor tex närbelägna väg 87 och E14.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Varför inte att slå av motorn på fordonet om en mobiltelefon används i fordonet ?
Hade om inte annat lett till att bilåkarna tog rast då och då från bilkörningen.
Underbart se 5 personer i bilen och så fort någon börjar fippla med mobilen så slås motorn av ! :D
På 90-talet åkte jag med en kamrat i hans Chevrolet Caprice och vid ett rödljus ringde min telefon (Nokia 2110i). Ungefär då stannade motorn. Jag pratade en stund eftersom vi ändå inte kom ur fläcken. Efter ett par minuter tog samtalsämnena slut och i samma sekund som jag klickade av startade motorn.
Det visade sig bero på att det saknades ett lock över styrboxen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Apropå viltolyckor...
Enda jag varit med om var när jag höll prick skyltad hastighet och ett rådjur springer in i sidan på SAABen.
30sek innan sa farsan: "Var försiktig, det finns mycket vilt här".

Toppen, hade jag hållt lägre hastighet hade jag mosat Bambi med fronten, nu blev den stående mitt i vägen med lite andnöd tills jag klappade den på huvet och frågade om det gick bra, då klippte den med ögonlocken, vände sej och försvann över ett gärde.

"Farten dödar... Inte alltid" :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Apropå viltolyckor...
Enda jag varit med om var när jag höll prick skyltad hastighet och ett rådjur springer in i sidan på SAABen.
30sek innan sa farsan: "Var försiktig, det finns mycket vilt här".

Toppen, hade jag hållt lägre hastighet hade jag mosat Bambi med fronten, nu blev den stående mitt i vägen med lite andnöd tills jag klappade den på huvet och frågade om det gick bra, då klippte den med ögonlocken, vände sej och försvann över ett gärde.

"Farten dödar... Inte alltid" :)

Och ännu högre fart hade gjort att Bambi hade kutat ut bakom bilen. :)
Kortast möjliga tid på vägen minskar risken för olyckor.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top