Vad är grejen med HD?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad har du för utväxling i låda/drev på din hoj och har du en uppmätt topphastighet som är begränsad av luftmotstånd? :)

Primärutväxlingen är 35T på motoraxeln och 59T på kopplingen.

Utväxling i lådan är
2,52 på ettans växel
1,96
1,44
1,18
1,00
0,86 på sexans växel. Sexan är som synes en överväxel.

Sekundärutväxlingen är 22T på framdrevet och 46T på bakdrevet

Bak sitter ett 150/70 X 18" däck

Jag antar att du och många andra inte har sån här koll på sin hoj. Här är en alltså en annan del svaret på den rubricerade frågeställningen "Vad är grejen med HD": Många i HD-världen är ganska teknik/motorintresserade.
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag antar att du och många andra inte har sån här koll på sin hoj. Här är en alltså en annan del svaret på den rubricerade frågeställningen "Vad är grejen med HD": Många i HD-världen är ganska teknik/motorintresserade.

Säger inte emot dig, men det blir lite lustigt då de personer jag personligen känner som kör HD knappt vet hur man kollar oljan på dem..
Det som det läggs tid på är att förstöra dem genom att måla så mycket som möjligt mattsvart, gärna med pensel utan att rengöra/grunda först samt skryta om vilken av deras cyklar som låter mest. Det värsta är att jag är fullt allvarlig..

Till deras försvar så rullar deras cyklar fler mil per säsong än mina gör, jag erkänner att jag blivit bekvämare med åren och tar ofta bilen istället när jag skall någonstans. :rodnar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säger inte emot dig, men det blir lite lustigt då de personer jag personligen känner som kör HD knappt vet hur man kollar oljan på dem..
Det som det läggs tid på är att förstöra dem genom att måla så mycket som möjligt mattsvart, gärna med pensel utan att rengöra/grunda först samt skryta om vilken av deras cyklar som låter mest. Det värsta är att jag är fullt allvarlig..

Till deras försvar så rullar deras cyklar fler mil per säsong än mina gör, jag erkänner att jag blivit bekvämare med åren och tar ofta bilen istället när jag skall någonstans. :rodnar
Ja usch, såna finns det många. Men jag talar om tex den stora delmängd tekniker/ingenjörer mm, som håller på med HD på fritiden. Eller det stora antal duktiga HD-motorbyggare som finns bara i Sverige. Tex Karling, Cala, Tassen, Kjell-Anders på Mectec, Pär Evensson, Supertwin-Jörgen, Robbans Speedshop, Anders Nygren mfl.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För ett halvsekel sen bytte jag från HD till Norton. I fjol bytte jag från Android till iOS. Båda gångerna blev jag nöjd.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Du råkar inte veta våtvikt och en luftmotståndsbegränsad toppfart med?
Jag antar att du och många andra inte har sån här koll på sin hoj. Här är en alltså en annan del svaret på den rubricerade frågeställningen "Vad är grejen med HD": Många i HD-världen är ganska teknik/motorintresserade.

På det svarar jag (eller måste jag kunna det i huvudet?)
{
brand: "Honda",
model: "F4i",
year: "2001-2006",
topSpeed: 250,
wetWeight: 193,
drag: 0.35,

wheel:
{
size: 17,
width: 180,
profile: 55
}

primary: 1.822,
frontSprocket: 16,
rearSprocket: 46,
gearbox: [2.833,2.062,1.647,1.421,1.272,1.173],
...
}
Kunde inte låta bli att plotta, för att få bättre uppfattning om karaktären på din sportster. Potent.
YfeQ9DI.png
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra! Det är ju fördelen med en standardhoj, alla data står i manualen plus nätet.Även om det då blir på engelska;)
Min hoj väger ca 230 fulltankad.
Har aldrig provat hur fort den går.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du råkar inte veta våtvikt och en luftmotståndsbegränsad toppfart med?


På det svarar jag (eller måste jag kunna det i huvudet?)

Kunde inte låta bli att plotta, för att få bättre uppfattning om karaktären på din sportster. Potent.
View attachment 428654

Tack

Första kurvan -vehicle thrust- är intressant. Med min hoj kan man inte ta ut full effekt under 100km/h, ty då slår man runt. Första växeln som hojen tål full effekt på är trean. Detta stöds ju av vehicle thrust-kurvan.

Men det är ju lite det här som ger hotrodkänslan med en vass större motor av HD-typ, att det är så galet mycket kraft från botten. Det är en viss känsla att ha så mycket on-tap. Det är samma som en T-balja hotrod med bigblock. Allting finns direkt om man blippar gasen, en porsche känns degig i jämförelse med en sån rod, eftersom porscen måste upp i varv innan det händer ngt. En gasblipp ger ingenting.

Dock är det ju svårkört, inte minst i en hoj. Motorbromsen är ju nämligen lika mycket värre i min hoj jämfört med en radfyresportis. Så gaskontroll när man svänger är mycket mycket viktigare.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Bra! Det är ju fördelen med en standardhoj, alla data står i manualen plus nätet.Även om det då blir på engelska;)
Haha, ja. Fast jag får vinna något poäng på att ha skrivit ner det själv i ett eget dataformat. Det är det som jag bygger graferna från.

Så här till exempel:
{
brand: "Jörgens",
model: "Sportster",
year: "1993",
topSpeed: 0,
wetWeight: 230,
drag: 0,

wheel:
{
size: 18,
width: 150,
profile: 70
}

primary: 1.686,
frontSprocket: 22,
rearSprocket: 46,
gearbox: [2.52,1.96,1.44,1.18,1,0.86],

dynosource: "http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?278888-Vad-%E4r-grejen-med-HD&p=6243748&viewfull=1#post6243748",
dynorpm[500,1000,1500,2000,2500,3000,3500,3790,3910,4000,4500,5000,5260,5500,6000,6500,6750,7000],
dynotorque[114,142,154,166,174,183,195,204,202,204,211,210,204,198,184,163,153,138]
}

Har aldrig provat hur fort den går.
:Bugar huuuuur?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha, ja. Fast jag får vinna något poäng på att ha skrivit ner det själv i ett eget dataformat. Det är det som jag bygger graferna från.

Så här till exempel:


:Bugar huuuuur?

Aha! Jag fattar! Poäng till dig! :D
Vi får diskutera vidare imorgen, nu måste jag binga, har varit i garaget och byggt på hojen halva natten.
/J
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blir alltid imponerad av kurvorna på Jörgens monsterharley, men tillsammans med en sportmoppe sådär ser det ju ännu mer imponerande ut. Helt galet jämna och fina kurvor, och den där thrust-kurvan, weehaa. :D
Får nästan hänga på lite blyvikter längst ner på gaffeln. :hihi
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag antar att du och många andra inte har sån här koll på sin hoj. Här är en alltså en annan del svaret på den rubricerade frågeställningen "Vad är grejen med HD": Många i HD-världen är ganska teknik/motorintresserade.

Jag vågar ändå påstå att du skiljer dig från mängden och det finns många som inte kan nått. :7peta


Sen livet börjar vid 200, fan kan du inte växla? :krama

Glad påsk på er!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Med min hoj kan man inte ta ut full effekt under 100km/h, ty då slår man runt. Första växeln som hojen tål full effekt på är trean.

Det låter fantastiskt bra och visar att det är tryck i maskinen :tummenupp Då år det lätt att göra snygga långwheelies med den utan trix med koppling och gas av/på :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Okej, kan lite förstå poängen som görs med en stor jävla motor med tonvis av vrid och lågkraftspower i en HD. Men vad sjutton lockar då i såna där japanska HD-kopior med små klena 800cc-motorer, för där kan ju knappast själva körkänslan locka..!?
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
För mig är grejen med H-D att du bygger den till din personliga drömhoj, och sätter du en regäl turbo på den har du effekt så det räcker och blir över :D
1440.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Okej, kan lite förstå poängen som görs med en stor jävla motor med tonvis av vrid och lågkraftspower i en HD. Men vad sjutton lockar då i såna där japanska HD-kopior med små klena 800cc-motorer, för där kan ju knappast själva körkänslan locka..!?

Det beror på vad man har för referenser. Om du t.ex. bara har kört vanliga standardbilar och testar en Marauder 800 så kommer du att uppleva att hojen har en sanslöst bra acceleration och om man dessutom tycker att det känns roligt att köra hoj så är det inte svårt att förstå att många kör med sådana. Men även om en sådan hoj kanske inte gör att förhuden rullar tillbaka vid gaspådrag är en 800 CC motor helt okey att pysa omkring med och körkänslan är ju densamma som på vilken annan glidare som helst.

Just 800 CC glidare är ofta relativt lätta vilket också gör att de kan fungera mycket bra.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Mohaha, du hade inte råd med en iPhone va? :7peta

I viss mån har du ju rätt - jag har både en iPhone 6 och en Sony Z3 (jobb/privat) och Sonyn är ju bättre på allt. Utom just operativsystemet, och det är därför man har iPhone...

de är sant jag hade inte råd att köpa en telefon vars pris var 3 gånger högre än annan lur med samma prestande. så jag en mobil med dubbla prestandan och ljusår bättre då jag inte behöver kompensera för nått.
nja android i sin rena skepnad och ej nerlusad av tillverkarnas dumma på hitt och bloteware är grymt.
men bloteware är dom lika kassa som ifån.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Okej, kan lite förstå poängen som görs med en stor jävla motor med tonvis av vrid och lågkraftspower i en HD. Men vad sjutton lockar då i såna där japanska HD-kopior med små klena 800cc-motorer, för där kan ju knappast själva körkänslan locka..!?

Frugan har en Marauder 800cc och hon älskar den på grund av den låga vikten jämfört med min HD på 320kg.
Personligen tycker jag hennes hoj är slö och tråkig att köra om jag jämför med min egen night train, men den duger bra att bara glida runt med om man inte har något emot att växla ofta :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag vågar ändå påstå att du skiljer dig från mängden och det finns många som inte kan nått. :7peta


Sen livet börjar vid 200, fan kan du inte växla? :krama

Glad påsk på er!

Alla skiljer sig från mängden. Men det jag menar är att det är en otroligt stor kreativ skara i HD-världen. Finns inte motsvarighet runt ngt annat mc-märke. Tex alla nya lekfulla mc-modeller som BMW sprutar ur sig nuförtiden är med stort bidrag från en chopperkille. Hela Norrtälje custom bike show och alla andra deltävlingar fram till VM i hojbygge är sprunget ur HD-världen. Gängkultur, musik, film, gaddningar, kläder. HD-världen är så enormt mycket större än "bara" HD:s fabriksmodeller sedan 1903.
Detta alltså utöver racing- och aftermarketindustrin på drivlinesidan, dvs den lilla nisch i vars utkanter jag är kund.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top