Vad är grejen med HD?

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag jobbade på en mc-firma här i stan för ett antal år sedan när det kom in en snubbe som körde nån 1340-Harley, och skulle köpa en Ducati Monster 600 till sin fru i present.
Han ville provköra först så vi rullade ut en liten söt röd åt honom som han såg helt malplacerad på.
Efter ungefär 10-12 kärringstopp, gick jag fram till honom och sa: "du måste ha mer grundgas, det är ingen diesel"
Han tittade uppgivet på mig och svarade: "vafan ere här för skit?"

Tror hon fick nån annan hoj, jag såg honom inte mer i alla fall.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag jobbade på en mc-firma här i stan för ett antal år sedan när det kom in en snubbe som körde nån 1340-Harley, och skulle köpa en Ducati Monster 600 till sin fru i present.
Han ville provköra först så vi rullade ut en liten söt röd åt honom som han såg helt malplacerad på.
Efter ungefär 10-12 kärringstopp, gick jag fram till honom och sa: "du måste ha mer grundgas, det är ingen diesel"
Han tittade uppgivet på mig och svarade: "vafan ere här för skit?"

Tror hon fick nån annan hoj, jag såg honom inte mer i alla fall.

:rofl I skolan fick vi lära oss att neanderthalarna dog ut.
När man levt ett tag vet man att de finns mitt ibland oss.
 
Last edited:

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Jag jobbade på en mc-firma här i stan för ett antal år sedan när det kom in en snubbe som körde nån 1340-Harley, och skulle köpa en Ducati Monster 600 till sin fru i present.
Han ville provköra först så vi rullade ut en liten söt röd åt honom som han såg helt malplacerad på.
Efter ungefär 10-12 kärringstopp, gick jag fram till honom och sa: "du måste ha mer grundgas, det är ingen diesel"
Han tittade uppgivet på mig och svarade: "vafan ere här för skit?"

Tror hon fick nån annan hoj, jag såg honom inte mer i alla fall.

i utkanten av granger stog ett gäng hd snubbar och skrattade åt mig på min 125:a i förd race ställ och övrig mundering i lika stil på en mack. efter jag tankat och tagit en kaffe hoppade jag upp då var dom borta.
kom i kapp dom när de börja svänga ordentligt. kunde inte låta bli att med ca 10 gånger mindre motor visa att de jag saknade i motor kunde kompenseras med teknik och bra bromsar. dom försökte men fick se sig förnedrade :D .:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
i utkanten av granger stog ett gäng hd snubbar och skrattade åt mig på min 125:a i förd race ställ och övrig mundering i lika stil på en mack. efter jag tankat och tagit en kaffe hoppade jag upp då var dom borta.
kom i kapp dom när de börja svänga ordentligt. kunde inte låta bli att med ca 10 gånger mindre motor visa att de jag saknade i motor kunde kompenseras med teknik och bra bromsar. dom försökte men fick se sig förnedrade :D .:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Jag låg bakom en rätt duktigt vässad Harley på väg från Trosa mot Stockholm på min Hypermotard.
Jag hade minuten innan passerat honom och nu körde han om mig allt vad det gick.
Vad han inte såg var att jag hela tiden låg en dryg meter bakom, och vid första bästa kurva fegade han och jag passerade så nära jag kunde, som alltid.
Log i hjälmen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Okej, kan lite förstå poängen som görs med en stor jävla motor med tonvis av vrid och lågkraftspower i en HD. Men vad sjutton lockar då i såna där japanska HD-kopior med små klena 800cc-motorer, för där kan ju knappast själva körkänslan locka..!?

Där finns ju på andra sidan en del annat att tycka om. Utseendet är ju hyfsat likt, De flesta har fortfarande en twin vars ljud är helt ok, och de mindre modellerna väger ofta rätt mycket mindre så det bådar ju för en annan form av hanterbarhet och körkänsla. Inte minst tror jag att priset kan vara en avgörande faktor. Stora Harleys kostar flis, småmotoriga japsare kan du få för en tredjedel av pengarna eller mindre. Så för någon som inte har så fett med cash kan jag absolut tänka mig att det är sjyst med budgetalternativ som ändå ser ut som en custom ska, har en twin som en custom ska och går som en custom ska :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag låg bakom en rätt duktigt vässad Harley på väg från Trosa mot Stockholm på min Hypermotard.
Jag hade minuten innan passerat honom och nu körde han om mig allt vad det gick.
Vad han inte såg var att jag hela tiden låg en dryg meter bakom, och vid första bästa kurva fegade han och jag passerade så nära jag kunde, som alltid.
Log i hjälmen.

Det var fränt när unge KalleNorton på sin 125:a offroad gång efter gång körde om sporthojarna i snabbaste gruppen på rörken! :D
De flesta HD-åkare är ju inte intresserade av att ta kurvor fort, när ett sporthojsgäng anstränger sig att passera ett gäng bigtwins så "förnedrande" det bara går. Så är min erfarenhet att HD-åkarna ofta inte bryr sig så mycket som squidsen tror.

Det existerar tex mycket sällan motsvarigheter till den här tråden på HD-forum. Inställning till sporthojar är närmast neutral, det är kort och gott bara ointressant. Däremot är ju hela YT fullt med sporthojssquids som lagt upp filmer där de "förnedrar" the Harley guys genom att köra om dom på bakhjulet.

Jag tror inte att grävmaskinist Olle med frugan på deras RoadKing bryr sig så mycket. Såtillvida inte omkörningen är farlig för dem på ngt vis.

Men när Kalle snurrade upp knäpuckgänget, det var kul:D
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
På tal om Marauder 800..

En kompis till mig köpte en Marauder 800 som första cykel. Den bodde i mitt garage under några veckor tills han fått sitt körkort, så jag lånade den vid några tillfällen.
Tyckte den var rätt mysig på något vis, den kändes fortfarande som en motorcykel. Motor, chassi och bromsar kändes balanserde till skillnad från Intruder 1500:an han köpte sedan. Den hade aldeles för mycket vrid för sin gummibandsram och en totalvikt på över 300kg har jag för mig..
Gillade Maraudermotorn såpass mycket att jag fantiserade om att stoppa den i en liten smidig och lättsvängd ram.

Dvs. skulle jag bli pistolhotad och tvingad att spendera mina dagar på en glidarcykel, skulle jag alltså hellre köra en japansk 800 än något annat jag provat i den kategorin.
Men jag hävdar fortfarande att en Ducati Monster är en glidare, så en sådan hade jag nog valt istället..:)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Personligen gillar jag i stort sett alla motorcykeltyper Kör idag en WR250F, en CBR 1100 Blackbird och en VN800.

VN800'n är perfekt för de riktigt varma dagarna, öppen hjälm, fartvinden i ansiktet och en skönt lunk i v twinnen. En Harley hade säkert gett samma känsla, men till ett omotiverat mycket högre pris. En Sportster 800 1997 har 53 hästar, väger cirka 253KG, medans VN800 har 56 HP och väger cirka 235 kilo. Så enligt min logik får man samma känsla och mer bang for the buck för VN800'n :)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
VARNING! PK halten i detta inlägg kommer att få vissa att få kräkreflex:arsele
Visst, detta är SPORThoj.com och själv premierar jag prestandahojar med väghållning som matchar. Numera kör jag äventyrshoj pga. att kroppen kräver en mer upprätt körställning. Mina preferenser har gjort att mitt val av äventyrshoj blev av det effektstinna hållet:tuttar Nu till PK:D
Varför dissa varandras hojval? Är vi inte en tillräckligt utsatt grupp från stora delar av samhället ändå? Visst är det kul och kanske tom. viktigt för en del att tillhöra en viss gruppidentitet men hallå...
Fastighetsmäklare med tjänste HD eller sporthojsposör vid Donken/korvmojen, vem är mest patetisk? De allra flesta av oss har en passion för två hjul oavsett hojtyp. Tror vi behöver öva på ömsesidig respekt och förståelse om vi nånsin ska bli av med alla fördomar som bilisterna/tragikverket har om oss.

Sa ju att det var PK:zpy
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Provkört hela modellprogrammet 2015. V-rod var den minst tråkiga av alla

Imponerad av din energi. För mig är 100% av H-D nuvarande modellprogram helt iskallt. Tror jag har kört 3 H-D:s i hela mitt liv. Dels brors Nightrain när han hade den, eftersom jag skötte service på den, sen en ny sportser på en provkörningsdag, mest för att jag ville jämföra de moderna gummiupphängda sportstrarnas ramar mot min stela.
BigTwins och V-Rod är helt ointressanta för mig. Om jag ngn gång skaffar en BigTwin skulle det isf vara en evo fatboy eller en evo FXR. Bygga om den på hotrod-harley-temat. Med stor S&S-motor och feta ISR-bromsar.
Men det dröjer nog, min sportser har ju egentligen allt jag vill ha. Det en fatboy skulle användas till skulle då vara om jag vill skjutsa eller åka längre. Sånt är ju skönare på en tyngre och längre hoj.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Imponerad av din energi. För mig är 100% av H-D nuvarande modellprogram helt iskallt. Tror jag har kört 3 H-D:s i hela mitt liv. Dels brors Nightrain när han hade den, eftersom jag skötte service på den, sen en ny sportser på en provkörningsdag, mest för att jag ville jämföra de gummiupphängda sportstrarnas ramar mot min stela.
BigTwins och V-Rod är helt ointressanta för mig. Om jag ngn gång skaffar en BigTwin skulle det isf vara en evo fatboy. Bygga om den på hotrod-harley-temat. Med stor S&S-motor och feta ISR-bromsar.
Men det dröjer nog, min sportser har ju egentligen allt jag vill ha. Det en fatboy skulle användas till skulle då vara om jag vill skjutsa eller åka längre. Sånt är ju skönare på en tyngre och längre hoj.

Nah. Mest nördig vad det gäller hojar. Alltid kul att skaffa en egen uppfattning om saker. Att ha en gammal vän som säljer skalliga örnar och drömmar om frihet gör det såklart enklare.

Själv är jag allt för glad i teknik och elektronik för att finna uppskattning i enkelhetens sköna. Att köra alltså. Att bygga är en annan sak.

Hade följt ett sådant bygge med dig som dirigent med stort intresse.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är det nå fel på en när man går och dregglar efter en Road Glide och på allvar tycker att stereo på en hoj är vettigt? Jag måste ha gått och blivit gammal.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
VARNING! PK halten i detta inlägg kommer att få vissa att få kräkreflex:arsele
Visst, detta är SPORThoj.com och själv premierar jag prestandahojar med väghållning som matchar. Numera kör jag äventyrshoj pga. att kroppen kräver en mer upprätt körställning. Mina preferenser har gjort att mitt val av äventyrshoj blev av det effektstinna hållet:tuttar Nu till PK:D
Varför dissa varandras hojval? Är vi inte en tillräckligt utsatt grupp från stora delar av samhället ändå? Visst är det kul och kanske tom. viktigt för en del att tillhöra en viss gruppidentitet men hallå...
Fastighetsmäklare med tjänste HD eller sporthojsposör vid Donken/korvmojen, vem är mest patetisk? De allra flesta av oss har en passion för två hjul oavsett hojtyp. Tror vi behöver öva på ömsesidig respekt och förståelse om vi nånsin ska bli av med alla fördomar som bilisterna/tragikverket har om oss.

Sa ju att det var PK:zpy

Mycket här är skrönor och råa men hjärtliga ord.
Fiske historier om mörtar eller kurvan tagning prestanda på en hd vill ingen höra:rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå anekdoter om harleys, första gången jag körde bana (knix) så var det en snubbe med harley där, ganska ung, typ 25 eller nåt sånt. Bruna, fransförsedda läderkläder och läderstövlar/kängor. Byxorna hade ett väl tilltaget gällivarehäng.
Han körde på rätt bra faktiskt, fotplattorna skrapade i så fort det svängde, och han spann bakhjulet och körde kurvorna på ställ. Det roliga var att han inte ens var medveten om att han körde på ställ när instruktören påpekade det. :hihi
Det var helt omöjligt att köra om honom i noobiegruppen med, där man bara fick köra om på rakan, för ut på rakan drog han iväg som en avlöning, men trots den rätt sköna stilen i kurvorna kom jag alltid ifatt honom där. Och det gjorde ont i öronen att ligga bakom. :crash

Tycker faktiskt det hade varit väldigt kul att se fler komma på SMCs kurser med glidare.
 

moddlaren

Guest
Personligen tycker jag att HD är skräp dock måste jag erkänna att dom går utav satan upp till 150 någonstans,
har sprungit på några sköna killar/gubbar som åker hoj som om dom jagar döden skälv.

1 jagar en V-rod på en kurvig smal väg med min sm vässade wr250 och som jag skrivit tidigare så är v-roden rena misilen ut ur böjar o på rakor helt jävla hopplöst att hänga på med 50+ hp, i böjarna var det annat en tredjedel av vikten gör gott vid inbromsning o nedlägg, men var det 25m raka så vad v-roden borta.

2 åkte med 250 på mindre grusvägar o kommer ikapp en herre på sportster och jag låg bakom denne mycket trevliga herre någon mil på sladd genom böjarna, vi stannade vid ett vägskäl o slängde några ord herren på sportstern var 60 o tyckte det var skit skoj att sladda genom grusböjarna,, frän herre

Så att det går att stå på med hd är ju helt klart och sanningen är nog att det man trivs på är nog det man nyttjar mest annars lär hojen stå i garaget o rulla några 100 mil per år:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top