Vad är grejen med HD?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det hörs ju även att Hildos motor inte är lika orörd på insidan. Det låter ungefär som så mycket kam som går att ha ihop med kick.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Skön biker, det är en helt annan look än vissa wannabebadass-mäklare som vinglar runt på sina moms-avskrivna tjänstefordons-Harleys runt östermalm på sommaren.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Man kan ta en 40år gammal hd och bygga nåt riktigt coolt och dubbla värdet.
Eller så kan man ta vilket annat märke som helst, bara peta på den och genast halvera värdet.


Orkar av förståliga skäl inte läsa hela denna tråden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det stämmer. Jag har en Dyna Superglide och den går precis som vilken annan väl fungerande hoj som helst på kurviga vägar. Hojen känns dock otymplig och tung när den ska baxas omkring med fötterna på marken men det går att leva med.

I övrigt är nog allt OK utom att bromsarna är för dåliga för min smak. Det går nog inte att få ordning på med mindre än att man får dit dubbla skivor fram och även byter huvudbromscylindern som inte kommer att stämma annars. Det är inte så att man måste sätta ner fötterna eller är tvingad att använda bakbromsen men det går inte att göra en hård inbromsning som kan komma att krävas om något går fel.

Om du känner att du vill behålla och utveckla hojen, smäll dit ISR. De har flera Bolt-on lösningar till din hoj. Med värsta ISR-paketet blir det kraftigare bromsar än en R1.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack för tips ! Jag vill gärna kunna använda hojen utan att körningen direkt begränsas av för klena bromsar. Så det är allt värt en bra slant om han har något som passar hoj och plånbok. Det senare brukar dock aldrig vara några problem för man räknar även alltid hem grejor som man inte ens visste att man behövde om intresse finns och bromsar är ju en investering både i körglädje och säkerhet.

Sedan skulle man ju vilja ha Hildomorr i maskinen. Jag har kikat lite på olika kammar men vet inte vad som skulle passa för att få ett märkbart bra resultat. Jag vill inte bli av med dragvilligheten på låga varv och samtidigt gärna ha lite fler hästar på topp. Så jag antar att det handlar om en ganska snäll bolt-on kam i det fallet.

Jag läste en artikel om en kille som fick sin HD trimmad av Stefan Tallberg. EVOn gav bara 50 hp original och efter kambyte, ändrad tändning och en mild portning gav den 80 hp. Men det hände inte mycket alls trots dessa åtgärder förrän de monterade ett avgasystem med bättre flöde, då poppade effekten upp med nästan 25 hp.

Jag har ju redan ett bra avgastystem som jag antingen kan köra helt öppet eller med olika mottryck m.h.a. insatser med olika längder. Jag kör med raka rör och tycker att hojen går bra, d.v.s. är helt säker på att den ger mer effekt än en orörd hoj. Jag vet inte alls vad som är gjort på hojen annat än att avgas är bytt och den har ett K/N filter och en öppen luftburk (innåt).

Så där står man och velar som en åsna mellan två hötappar :gnissla Det skulle ju vara onödigt att beställa grejor som redan visar sig sitta i maskinen. Men det går ju att mäta upp vad det är för kam som sitter så slipper man fjanta mer i den frågan. Men även om det är en originalkam så vet man ju inte hur mycket nytta ett kambyte skulle göra ovanpå det som redan är ändrat och fungerar bra.

Något skruvande i maskinen är inte heller lockande under körsäsongen, speciellt inte nu i början när hojen tas ut varje gång solen tittar fram eller det är torrt och mer än 8+.

Kloka idéer och råd mottas tacksamt :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för tips ! Jag vill gärna kunna använda hojen utan att körningen direkt begränsas av för klena bromsar. Så det är allt värt en bra slant om han har något som passar hoj och plånbok. Det senare brukar dock aldrig vara några problem för man räknar även alltid hem grejor som man inte ens visste att man behövde om intresse finns och bromsar är ju en investering både i körglädje och säkerhet.

Sedan skulle man ju vilja ha Hildomorr i maskinen. Jag har kikat lite på olika kammar men vet inte vad som skulle passa för att få ett märkbart bra resultat. Jag vill inte bli av med dragvilligheten på låga varv och samtidigt gärna ha lite fler hästar på topp. Så jag antar att det handlar om en ganska snäll bolt-on kam i det fallet.

Jag läste en artikel om en kille som fick sin HD trimmad av Stefan Tallberg. EVOn gav bara 50 hp original och efter kambyte, ändrad tändning och en mild portning gav den 80 hp. Men det hände inte mycket alls trots dessa åtgärder förrän de monterade ett avgasystem med bättre flöde, då poppade effekten upp med nästan 25 hp.

Jag har ju redan ett bra avgastystem som jag antingen kan köra helt öppet eller med olika mottryck m.h.a. insatser med olika längder. Jag kör med raka rör och tycker att hojen går bra, d.v.s. är helt säker på att den ger mer effekt än en orörd hoj. Jag vet inte alls vad som är gjort på hojen annat än att avgas är bytt och den har ett K/N filter och en öppen luftburk (innåt).

Så där står man och velar som en åsna mellan två hötappar :gnissla Det skulle ju vara onödigt att beställa grejor som redan visar sig sitta i maskinen. Men det går ju att mäta upp vad det är för kam som sitter så slipper man fjanta mer i den frågan. Men även om det är en originalkam så vet man ju inte hur mycket nytta ett kambyte skulle göra ovanpå det som redan är ändrat och fungerar bra.

Något skruvande i maskinen är inte heller lockande under körsäsongen, speciellt inte nu i början när hojen tas ut varje gång solen tittar fram eller det är torrt och mer än 8+.

Kloka idéer och råd mottas tacksamt :)

Eftersom du bor i Västerås har du ju förmånen att ha nära till Pär Evensson i Tillberga.
Han har egen bromsbänk och är duktig på att komponera ihop ett kostnadseffektivt paket som höjer hela effektkurvan på en originalmotor.

Dessutom har han Sveriges sista hockeyfrilla!

https://www.youtube.com/watch?v=cD5fwkj7gLg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Klart väntat då på dessa korta sträckor kommer inte Yamman upp i varv där effekten finns.

Javisst, men det är så himla roligt!
De flesta sporthojsåkare tittar på toppfart och effekt och sällan på effektkurvorna.
Därför äger HD vid rödljusen, att man sedan slår i det aerodynamiska taket vid 160 hinner sporthojarna aldrig märka för man kan ju lugnt slå av och cruisa vidare med händerna i vädret.

Jag saknar dock inte bensinförbrukningen, vibrationerna eller tumstorlekarna
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det är ett oroande tecken att konservburkar likt El Garto har börjat emigrera från bike.se till vår än så länge friare sporthoj.com :gnissla kan ni inte bara stanna på bike.se lick-som
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
V-Rod, vtx1800 och Kawasaki meanstreak va de "första powercrousier testet"
Själv tycker jag att powercruiser-klassen uppfanns av Honda. När V65-magna kom 1983 var det plötsligt en glidarhoj med högt styre som var den på 402meter snabbaste japanska motorcykeln av alla modeller med sina uppgivna 116hk. Det var overkligt på ngt vis tyckte jag då. Sedan kom ju Yamaha V-max 1985 med sina uppgivna 120hk. Dessa över 30-år gamla hojar accar ju än idag overkligt bra om de är i gott skick och har hästarna kvar. Speciellt V65 Magna med sitt muppiga kalle-anka utseende och höga styre kan nog få många rödljuspiloter på 600-sportis att tappa hakan än idag.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Javisst, men det är så himla roligt!
De flesta sporthojsåkare tittar på toppfart och effekt och sällan på effektkurvorna.
Därför äger HD vid rödljusen, att man sedan slår i det aerodynamiska taket vid 160 hinner sporthojarna aldrig märka för man kan ju lugnt slå av och cruisa vidare med händerna i vädret.

Jag saknar dock inte bensinförbrukningen, vibrationerna eller tumstorlekarna

Gällande bensinförbrukning så ska en sportster inte dra remarkabelt med bensin. Min sportstermotor är ju på över 2000cc och den är fascinerande snål. Ligger på under 0.5liter/mil vid jämn motorvägsfart. Sthlm Västerås på strax under 6 liter, då brukar jag ligga i 100-110. Om jag gasar drar den förstås mer, men det är ju mer att den "tar vad den ska ha". En viss effekt kräver ju en viss mängd bränsle.

Så om du skulle få HD-återfall så ska du iaf inte behöva räkna med pinsamt hög bränsleförbrukning.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Javisst, men det är så himla roligt!
De flesta sporthojsåkare tittar på toppfart och effekt och sällan på effektkurvorna.
Därför äger HD vid rödljusen, att man sedan slår i det aerodynamiska taket vid 160 hinner sporthojarna aldrig märka för man kan ju lugnt slå av och cruisa vidare med händerna i vädret.

Jag saknar dock inte bensinförbrukningen, vibrationerna eller tumstorlekarna

Om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt att 99% av alla sporthojsåkare är medvetna om att effekten kommer högt upp i varvtalsområdet.
Det är klart att en stor undertrimmad motor som inte varvar särskilt mycket kombinerat med en växellåda som inte tillåter 300+ och 130-160ish på första växeln är snabb vid ett rödljus.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sporthoj gör 0-100 på väl under 3 sekunder. En HD är alltså betydligt snabbare än så?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
En sporthoj gör 0-100 på väl under 3 sekunder. En HD är alltså betydligt snabbare än så?

Knappast, men det är väl betydligt enklare för en medelmåtta att göra en bra start på en HD jämfört med något där effekten kommer högt upp i registret?
Man kan inte bara dumpa kopplingen utan måste hålla varvet uppe och balansera med kopplingen. Släpper man ut den för snabbt på låga varv tappar du acc. är du oförsiktig på höga varv så har du plötsligt styrkronan i ansiktet..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En sporthoj gör 0-100 på väl under 3 sekunder. En HD är alltså betydligt snabbare än så?

Det kräver bra startteknik och underlag för att komma ner på de tiderna med en sporthoj. Inget som vem som helst kan göra när som helst.

Det som fäller avgörandet till fördel för Hildo är att han har mycket högre dragkraft på HDn vid start än sporthojen har. HD kanske har 100 Nm vridmoment vid 2000 rpm medans sporthojen inte har det förrän vid 8000 rpm. Dessutom har HD en mycket lägre 1a vilket ökar dragkraften ytterligare jämfört med sporthojen. Så i runda tal kan man räkna med att HD har dubbelt så hög dtragkraft vid start och sporthojen är då helt chanslös.

För att sporhojen sedan ska komma om krävs att han har en högre medelhastighet på den sträcka de kör. Det blir svårt att uppnå på en så kort sträcka genom att sporthojen har tappat så mycket i början. Ungefär som att stå efter en väg och köra ut bakom en bil som kommer i 100 knyck och tro att man kan komma om efter 10 meter. Det går helt enkelt inte.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kräver bra startteknik och underlag för att komma ner på de tiderna med en sporthoj. Inget som vem som helst kan göra när som helst.

Det som fäller avgörandet till fördel för Hildo är att han har mycket högre dragkraft på HDn vid start än sporthojen har. HD kanske har 100 Nm vridmoment vid 2000 rpm medans sporthojen inte har det förrän vid 8000 rpm. Dessutom har HD en mycket lägre 1a vilket ökar dragkraften ytterligare jämfört med sporthojen. Så i runda tal kan man räkna med att HD har dubbelt så hög dtragkraft vid start och sporthojen är då helt chanslös.

För att sporhojen sedan ska komma om krävs att han har en högre medelhastighet på den sträcka de kör. Det blir svårt att uppnå på en så kort sträcka genom att sporthojen har tappat så mycket i början. Ungefär som att stå efter en väg och köra ut bakom en bil som kommer i 100 knyck och tro att man kan komma om efter 10 meter. Det går helt enkelt inte.

Har man tränat rejsstarter noga och är bra på det så kan man ju ligga på 8k rpm med sportmoppen och dra iväg som ett skållat ollon, men det kräver träning och är väl inte helt snällt mot kopplingen. Inget som de flesta som kör runt på sporthojar i stan där rödljusen lever är så värst bekanta med vågar jag påstå.
Dessutom låter ju Hildos ratbike helt jävla fantastiskt när den bränner iväg. :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kräver bra startteknik och underlag för att komma ner på de tiderna med en sporthoj. Inget som vem som helst kan göra när som helst.

Det som fäller avgörandet till fördel för Hildo är att han har mycket högre dragkraft på HDn vid start än sporthojen har. HD kanske har 100 Nm vridmoment vid 2000 rpm medans sporthojen inte har det förrän vid 8000 rpm. Dessutom har HD en mycket lägre 1a vilket ökar dragkraften ytterligare jämfört med sporthojen. Så i runda tal kan man räkna med att HD har dubbelt så hög dtragkraft vid start och sporthojen är då helt chanslös.

För att sporhojen sedan ska komma om krävs att han har en högre medelhastighet på den sträcka de kör. Det blir svårt att uppnå på en så kort sträcka genom att sporthojen har tappat så mycket i början. Ungefär som att stå efter en väg och köra ut bakom en bil som kommer i 100 knyck och tro att man kan komma om efter 10 meter. Det går helt enkelt inte.

Men då borde väl en sketen BMW R1200 GS vara ÄNNU snabbare än HD-n då? Mer vrid vid lägre varvtal, lägre vikt, högre effekt osv.

V-rod har som sagt 116 Nm vid 7000 rpm - övriga HD betydligt mindre...

EDIT: De 1700cc-HD har 130-nånting Nm vid 3200 rpm och liknande. Det är rejält.




Vill inte såga HD på något sätt, har kompisar som avgudar dem. Men jag försöker förstå vari de faktamässiga uppsidorna finns. "Känsla" och ljud hajar jag till fullo, jag är motornörd. Men prestanda är siffor, hur ser de ut EGENTLIGEN?
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top