Vad är grejen med HD?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det finns många gamla radfyror som skulle köra skiten ur Hildo vid ett rödljusrejs och mycket möjligt även din BMW. Har bara hojen låg etta och lång sving och bra effekt på låga varv så är mycket vunnet.

Om man tittar rent generellt på HD så är det knappast några prestandasiffror som imponerar på standardhojar oavsett pris. Det är väl kanske därför jag och andra blir så barnsligt förstjusta när manegen är krattad till fördel HD som i rejset mot YamaSukkin. Maskinella prestanda värda namnet finns bara inom ett fartregister som man knappt skulle accpetera ens på en standardbil från 70-talet.

Men att köra och äga en HD handlar inte om det utan om att det ska vara skönt att åka i lagliga farter och lite mer men inte att köre IOM-tempo på snabba vägar eller på bana. Sedan finns ju många sporthojspiloter som kommer att åka på storstryk av en standard HD på 70-vägar men det är förstås de som inte kan utnyttja en sporthoj och lika gärna kunde ha lagt pengarna på en trimmad Crescent Compact utan att det skulle gå saktare.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har man tränat rejsstarter noga och är bra på det så kan man ju ligga på 8k rpm med sportmoppen och dra iväg som ett skållat ollon, men det kräver träning och är väl inte helt snällt mot kopplingen. Inget som de flesta som kör runt på sporthojar i stan där rödljusen lever är så värst bekanta med vågar jag påstå.
Dessutom låter ju Hildos ratbike helt jävla fantastiskt när den bränner iväg. :hihi

Det var det roligaste när jag hade min vtr. Att dra ifrån allt och alla vid rödlusen med framhjulet 2 decimeter över marken. Fyfan vad startsnabb jag tyckte den hojen var.

Nu kör jag jappsglidare modell mindre och den är varken startsnabb eller rolig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det finns många gamla radfyror som skulle köra skiten ur Hildo vid ett rödljusrejs och mycket möjligt även din BMW. Har bara hojen låg etta och lång sving och bra effekt på låga varv så är mycket vunnet.

Om man tittar rent generellt på HD så är det knappast några prestandasiffror som imponerar på standardhojar oavsett pris. Det är väl kanske därför jag och andra blir så barnsligt förstjusta när manegen är krattad till fördel HD som i rejset mot YamaSukkin. Maskinella prestanda värda namnet finns bara inom ett fartregister som man knappt skulle accpetera ens på en standardbil från 70-talet.

Men att köra och äga en HD handlar inte om det utan om att det ska vara skönt att åka i lagliga farter och lite mer men inte att köre IOM-tempo på snabba vägar eller på bana. Sedan finns ju många sporthojspiloter som kommer att åka på storstryk av en standard HD på 70-vägar men det är förstås de som inte kan utnyttja en sporthoj och lika gärna kunde ha lagt pengarna på en trimmad Crescent Compact utan att det skulle gå saktare.

Ja där håller jag med! Och nu börjar jag förstå vad som menas.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja där håller jag med! Och nu börjar jag förstå vad som menas.

Sedan finns ju HD som går utav bara he-te och är tekniskt mycket avancerade som t.ex. Jörgens. Är man intresserad av mekanik så är det ju jätteskoj att utveckla ett fordon till det man vill. Jag är likadan men vet att det både är en lång och dyrbar väg att gå så jag försöker streta emot så gott det går och uppskattar hojen som den är. Men visst sjutton skulle det sitta fint med mer effekt och bättre bromsar. Så det kommer jag i alla fall att följa upp. Nöjer man sig med att öka effekten med några tiotal hästar så är det inga stora pengar. Mindre än årspremien på en sporthoj oavsett man använder den eller ej.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det som fäller avgörandet till fördel för Hildo är att han har mycket högre dragkraft på HDn vid start än sporthojen har. HD kanske har 100 Nm vridmoment vid 2000 rpm medans sporthojen inte har det förrän vid 8000 rpm. Dessutom har HD en mycket lägre 1a vilket ökar dragkraften ytterligare jämfört med sporthojen. Så i runda tal kan man räkna med att HD har dubbelt så hög dtragkraft vid start och sporthojen är då helt chanslös.
Fast vilket vrid motorn har vid ett visst varvtal är bara relevant om man inte har en växellåda tillkopplad.

Om du sätter utväxling så att 2000rpm HD ger samma hastighet som 8000rpm sportis kommer sportisen ha fyra gånger så högt vrid på bakhjulet. Med andra ord räcker exempelvis 50nm vid 4000rpm för att matcha 100nm vid 2000rpm.

Skulle vi komma över en effektkurva och vilken utväxling Hildo har plottar jag gärna ut det.

Jag har tidigare gjort ett projekt i javascript just för sånt här:
http://sniglom.asuscomm.com/graf/

Ursprungstråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?273225

Källkod:
https://github.com/snigel/MoreThanDyno
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Fast vilket vrid motorn har vid ett visst varvtal är bara relevant om man inte har en växellåda tillkopplad.

Ja det är ju självklart men i runda tal så kommer dragkraften på bakhjulet för en gammal standard HD med samma maximala vridmoment som en modern sporthoj 100 Nm att ändå ha i storleksordningen 3 ggr mer dragkraft vid start. HDn kan t.ex. vara växlad för 60 på ettan och sporthojen 150 km/h. Lägger man också till att HD uvecklar momentet vid 3000 rpm och sporthojen samma vridmoment vid 8000 rpm så kommer det också att öka förutsättningarna för att komma iväg snabbt från stillastånde. På minusssidan för HDn är förstås den högre vikten som är i storleksordningen 40% mer än sporthojen (hop+förare).
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ja det är ju självklart men i runda tal så kommer dragkraften på bakhjulet för en gammal standard HD med samma maximala vridmoment som en modern sporthoj 100 Nm att ändå ha i storleksordningen 3 ggr mer dragkraft vid start. HDn kan t.ex. vara växlad för 60 på ettan och sporthojen 150 km/h. Lägger man också till att HD uvecklar momentet vid 3000 rpm och sporthojen samma vridmoment vid 8000 rpm så kommer det också att öka förutsättningarna för att komma iväg snabbt från stillastånde. På minusssidan för HDn är förstås den högre vikten som är i storleksordningen 40% mer än sporthojen (hop+förare).
Ja, så kan det mycket väl vara. Vet du någon lämplig HD-modell att utgå från plottar jag gärna ut den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men då borde väl en sketen BMW R1200 GS vara ÄNNU snabbare än HD-n då? Mer vrid vid lägre varvtal, lägre vikt, högre effekt osv.

V-rod har som sagt 116 Nm vid 7000 rpm - övriga HD betydligt mindre...

EDIT: De 1700cc-HD har 130-nånting Nm vid 3200 rpm och liknande. Det är rejält.




Vill inte såga HD på något sätt, har kompisar som avgudar dem. Men jag försöker förstå vari de faktamässiga uppsidorna finns. "Känsla" och ljud hajar jag till fullo, jag är motornörd. Men prestanda är siffor, hur ser de ut EGENTLIGEN?

Livet börjar över 200
IMG_5929.JPG
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
2200 cm3 slagvolym? Då är det inte så konstigt att man kan få halvskapliga siffror, även om det säkert inte var gratis. :tummenupp

Men många blir nog förvånade över draget...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Byter grafen skala mellan 0 och 3000rpm och övriga celler, eller börjar den på 2000rpm och indikeringen ljuger?
Utskriften är bara trunkerad. Dvs utskriften visar från det varvtal där pullen börjar, dvs trotteln öppnas/bromsen i bänken släpps.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
2200 cm3 slagvolym? Då är det inte så konstigt att man kan få halvskapliga siffror, även om det säkert inte var gratis. :tummenupp

Men många blir nog förvånade över draget...
2030cc. En välbyggd motor bör som sagt ligga på ett litervrid runt 100Nm/Liter. Så detta vrid är inte inte "halvskapligt", relaterat till slagvolymen är det tvärtom ett mycket bra värde. Förmodligen ett bättre litervrid än i ngn av dina hojar. Din BMW R1100RS har tex ett angivet vrid från fabrik på 95Nm på sina 1100cc, det är ger ett litervrid på 86Nm, mot de 105Nm/liter jag har i min motor. Jag har bättre fyllnadsgrad i min 2-ventilade stötstångsmotor än BMW R1100RS helt enkelt. Detta trots att fabrikssiffror är mätta på vevaxeln och ej på bakhjulet.
 
Last edited:

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
iphone:
dålig prestanda
för folk som är osäkra i sig själva och vågar ej sticka ut.
omotiverat högt pris
gammal teknik
för personer som måste ha bekräftelse att man har rätt och har råd med dyrt.

android(nexus):
bästa prestandan
kunniga personer köper den.
bra prestanda/pris ratio.
senaste tekniken.

nu byter ni ut iphone mot hd och andriod mot sport/street hoj
undantag finns men dessa är ovanliga
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
iphone:
dålig prestanda
för folk som är osäkra i sig själva och vågar ej sticka ut.
omotiverat högt pris
gammal teknik
för personer som måste ha bekräftelse att man har rätt och har råd med dyrt.

android(nexus):
bästa prestandan
kunniga personer köper den.
bra prestanda/pris ratio.
senaste tekniken.

nu byter ni ut iphone mot hd och andriod mot sport/street hoj
undantag finns men dessa är ovanliga


Mohaha, du hade inte råd med en iPhone va? :7peta

I viss mån har du ju rätt - jag har både en iPhone 6 och en Sony Z3 (jobb/privat) och Sonyn är ju bättre på allt. Utom just operativsystemet, och det är därför man har iPhone...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Operativet bättre i iPhone!?
<rant>
Jag är ensam Androidanvändare i familjen och hittills har jag fått byta sju skärmar på diverse äpplen, byta tre batterier som svällt så pass att moderkortet spruckit och, uppskattningsvis, låst upp minst en iPhone/iPad från skärmen med det vita äpplet varje vecka.
Jag har varit tvungen att fabriksåterställa samtliga de vita underverken minst en gång för att kunna komma in och jag har fyra döda iPhones i en låda som inte längre svarar på tilltal över huvud taget.

Problem med mina Android:
Ibland blir minneskortet fullt och då köper jag större
Min rootade HTC Desire som jag körde Linux på kunde inte ta foton.
</rant>
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
iphone:
dålig prestanda
för folk som är osäkra i sig själva och vågar ej sticka ut.
omotiverat högt pris
gammal teknik
för personer som måste ha bekräftelse att man har rätt och har råd med dyrt.

android(nexus):
bästa prestandan
kunniga personer köper den.
bra prestanda/pris ratio.
senaste tekniken.

nu byter ni ut iphone mot hd och andriod mot sport/street hoj
undantag finns men dessa är ovanliga

Jag tror inte att du har förstått någonting av HD-världen. Men jag gillar ditt nick, just XLR är en ärevärdig bokstavskombination i harleyvärlden.
Apropå 8 så för även detta mina tankar till en video med sann teknikglädje och Harleys första modell med 4-ventilstoppar! Så sjukt fränt ljud!
https://www.youtube.com/watch?v=tZawh_6oyqc

Jag tror att liknelsen till mobiltelefoner är ganska talande för hur svårt det är för en vanlig hojkonsument att förstå stora delar av harleycommunityt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Grejen med HD är
att företagsledningen köpte bolaget från dåvarande ägaren i början av 1980-talet
och företagsledningen beslöt att göra om HD till en lyxprodukt,
dvs dra ner produktionen och med lägre tillgång kunna höja priset.
Och med högre priser skulle HD kunna gå runt. Inte visa röda siffror i boksluten.
Bakgrunden ligger i att HD köptes från dåvarande ägare i början på 1960-talet, den nya ledningen misslyckades med få ordning på företaget och jag har hört att omkring 1980 så skulle det säljas.
Tom Husqvarna var upp som tänkbar köpare.
Men det slutade med att bästa budet kom från företagsledningen.
Och dom hade en affärside.
Få in HD bland Rolex, Hermes och liknande varumärken.
Och man har lyckats. Och det är inget större fel på produkterna.
Skulle vara väghållningen på en del modeller.
Och vikten.
Inget kul hamna mellan hojen och asfalten vid en vurpa.
Men det gäller många hojar.

Men när det gäller hålla ihop, fungera. så finns det inget som slår HD !
Enligt Motorrad ! Tysk tidning.
En HD toppar Motorrads lista över lägst kostnader, minst strul under de första 5000 milen.
Ta "populära" hojar som BMW, Honda, KTM och kolla Motorrads 5000 mila test innan du slår till.
Så får du en uppfattning om vad det kommer kosta att hålla en BMW, Honda eller KTM hoj rullande !
Och jämför med kostnaderna för att hålla en HD rullande.
En av mina grannar som kört Ducati 750, Ducati 916 kör nu en HD.
Med riktig fjädring bak, två vanliga stötdämpare ner till svingen.
Problem, ja inför kurvor och rondeller måste han fälla upp inre fotpinnen för den inte ska skrapa i.
Men han har aldrig varit så oberörd av körningen som på HDn.
Mår mycket bättre efter en tur till Köpenhamn, mindre sliten, än han kände sig med Ducati.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Och för de masochister som ifrågasätter HD, men själv åker japansk kopia. :va

Men som alltid - glimten i ögat och hoj som hoj, ärligt talat... :fyllisar

Om du läst trådstarten så ser du att jag efterlyser information. Jag redogjorde även för mina positiva omdömen av HD. I tråden har jag lärt mig en del. Bl a ter det sig logiskt för mig att HD säljs "halvfärdiga", dvs tillverkarna har stor tilltro till att hd-ägarna hottar upp sina maskiner med originaldelar i efterhand.
Tack för mig för denna gången och tack för alla seriösa kommentarer :)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top