Idag kom XTR hjulen, får se ikväll om de är möjligt att trixa fast dem på min Xtx.![]()
Antar att du läst denna tråd fast det är tvärtom!
http://www.xt660.com/showthread.php?p=105255&posted=1#post105255
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Idag kom XTR hjulen, får se ikväll om de är möjligt att trixa fast dem på min Xtx.![]()
Jag har orginalblåsen kvar på min hoj, och jag undrar givetvis vilket slipon som fungerar (LÅTER) bäst. Har sett att det finns finna GPR blås på Ebay för dryga 2900:-.Tjena tråden, nybliven XT660X ägare så sent som idag!Jag har orginalblåsen kvar på min hoj, och jag undrar givetvis vilket slipon som fungerar (LÅTER) bäst. Har sett att det finns finna GPR blås på Ebay för dryga 2900:-.
Någon som har ett par sådana möjligen?
Nu är fälgbytet testat, XTX hoj med XTR hjul.
View attachment 405288
Och det är egentligen bara en sak som orsakar lite problem, bromsoket!
View attachment 405289
Pga av att XTXen har fyrkolvs ok så bygger den på baksida lite för mycket så att det är just så ekrarna smeker i oket. 0,5mm tunnare ok så hade den gått fritt.
Men samtidigt så hade ett tunnare ok inte heller löst problemet heller.
På samma sätt som ett XTX hjul i en XTR gaffel inte blir centrerad så blir det inte heller det tvärt om.
Skillnaden är dock den att man på en XTX inte kan centrera XTR hjulet med XTX bromsskiva monterad utan att den tar i gaffelbenet.
Så nu behöver jag hjälp från er XTR ägare som samtidigt också äger en tumstock, måttband, linjal eller skjutmått!
För att installationen ska vara möjlig så behöver jag också byta till XTR bromsok och därmed också veta om det passa på min XTX gaffel.
Om någon XTR ägare hade kunnat vara så vänlig att springa ut och mäta lite på sitt bromsok så hade det varit guld värt!
Följande mått behöver jag (se bild):
View attachment 405290
1. Mått från gaffelmitt till övre bultcentrum.
2. Centrummått mellan bulthålen.
3. Mått från gaffelmitt till undre bultcentrum.
4. Mått från undre bultcentrum till ungefär mitt av bromsok.
Måste inte vara exakt på micrometern men iallafall på ett ungefär.
Nu är fälgbytet testat, XTX hoj med XTR hjul.
View attachment 405288
Och det är egentligen bara en sak som orsakar lite problem, bromsoket!
View attachment 405289
Pga av att XTXen har fyrkolvs ok så bygger den på baksida lite för mycket så att det är just så ekrarna smeker i oket. 0,5mm tunnare ok så hade den gått fritt.
Men samtidigt så hade ett tunnare ok inte heller löst problemet heller.
På samma sätt som ett XTX hjul i en XTR gaffel inte blir centrerad så blir det inte heller det tvärt om.
Skillnaden är dock den att man på en XTX inte kan centrera XTR hjulet med XTX bromsskiva monterad utan att den tar i gaffelbenet.
Så nu behöver jag hjälp från er XTR ägare som samtidigt också äger en tumstock, måttband, linjal eller skjutmått!
För att installationen ska vara möjlig så behöver jag också byta till XTR bromsok och därmed också veta om det passa på min XTX gaffel.
Om någon XTR ägare hade kunnat vara så vänlig att springa ut och mäta lite på sitt bromsok så hade det varit guld värt!
Följande mått behöver jag (se bild):
View attachment 405290
1. Mått från gaffelmitt till övre bultcentrum.
2. Centrummått mellan bulthålen.
3. Mått från gaffelmitt till undre bultcentrum.
4. Mått från undre bultcentrum till ungefär mitt av bromsok.
Måste inte vara exakt på micrometern men iallafall på ett ungefär.
1 ca 50mm
2 ca 55mm
3 ca 47mm
4 ca 40mm
Funderar på att fixa stålombundna slangar fram till min XT660R -08
Är det nån som vet vilka kopplingar och dimension/längd på slangarna som behövs?
k1322: Varför kör du både och? Jag kan iofs tänka mig att mobiltelefonen inte syns jättebra när det är ljust?

Hade bara mobilen innan jag köpte en Garmin Montana. Ljusstyrkan i mobilen är inte optimal, blir dessutom väldigt varm. Använder nu mobilen för att ha översiktsbild med satellitkarta, medan GPSen har mer inzoomad karta som visar spår att följa.
Vilken satelitkarta app kör du på mobilen ? jag har också garmin montana men saknar ibland en översikt utan att behöva stanna och zooma ut.
Det är en Android-lur.
Dual Sport Maps, som tyvärr inte är tillgängligt längre pga att utvecklaren fryst applikationen samt plockat bort den från Play. Se http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=691537&page=136.
Viewranger är ett annat ok alternativ. Det är en fullfjädrad lösning för navigation, men man skalas ner för att anpassas och användas bara för överblicksnavigering via satellitbild.
Sedan jag börjat använda Montanan med Friluftskartan så är behovet av navigering på Smartphone ganska decimerat, den gör sig bäst för diverse interaktiva syften samt ge överblicksbild med satellitkarta.
Google Maps lär fungera helt ok det med.
Tack för tipsen , ska prova mig fram lite
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |