Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fick hem en rallykåpa ifrån Litauen som jag skulle köpt till min XT660R tidigare men tänkte ha den på min TT600RE m större tank. Provade på vännens XT660R som ska ev säljas i helgen till en här på sporthoj så var tvungen att prova en snabbis. ;) Passar perfekt dock måste man skaffa fäste för kåpan och till styrhuvudet men det måste man göra m alla rallykåpor. Provade på flickvännens KTM625 passade helt ok också men min måste ha en större tank då orig inte har några kylarvingar.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lite bilder.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1400178683038.jpg
    uploadfromtaptalk1400178683038.jpg
    52.5 KB · Visningar: 125
  • uploadfromtaptalk1400178698920.jpg
    uploadfromtaptalk1400178698920.jpg
    43.8 KB · Visningar: 108
  • uploadfromtaptalk1400178715360.jpg
    uploadfromtaptalk1400178715360.jpg
    39 KB · Visningar: 108

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Skumt att mitt passa men om du måste kapa ner ena distansen så måste du kompensera på andra sidan eller?

Nja TKC80 alt T63 om du vill att det ska hålla ok men väldigt korta nabbar. K60 om du vill ha V mönstrat dock mindre bra i fram enligt en del.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Gjorde klart distanserna till hjulaxeln och bromsoksadaptern idag så nu blev det äntligen en liten provtur!

View attachment 405719

Tips: Snö, blött och myrtorv går inte bra ihop med XTX bakhjul. Halkigt :D

Men trots XTX hjul bak och slitet Metzler fram så känner man direkt att framhjulet spårar betydligt bättre i lite terräng, ska bli spännande med nya däck sen.
Den eviga frågan tycks ju dock då vara vilket däck man ska satsa på, lutar mot TKC80.

I övrigt så kan jag sammanfatta väg egenskapernas förändring med att den i högre fart (vågade mig bara upp i 90-100 nu under första testet) kändes lite stadigare än med XTX hjul. Vilket rimligtvis beror på den större hjul diametern = högre gyrokraft.
Samtidigt som den i lägre farter känns ostadigare och mer bångstyrig än med XTX hjul. Man får motstyra betydligt hårdare i rondeller/kurvor osv då framhjulen gärna annars vill vika in. Men det kanske också är normalt, jag har aldrig kört en hoj med 21" hjul på gata så jag har inget att gämföra med.
Förövrigt så är verkligen XTR bromsoket totalt värdelös jämtemot XTX oket, snacka om svampig känsla.

Och för att sammanfatta delar som behövs vid en konvertering:
* XTR komplett framhjul med distanser, skiva och bromsok.
* Lite enkel skaparglädje för att tillverka en adapter till bromsok.
* XTR bakhjul.
* Högra XTR distansen (sett framifrån) kortas ner 6mm för att centrera hjulet.

Kom också äntligen ihåg att fota "tidytailen" då det var någon tidigare i tråden som ville se.

View attachment 405720

Vad använder du för prylar när du byggde baken?

TKC80 fram och K60 Scout bak kör jag med. Mycket nöjd, greppar lagom samt ska ge vettig total livslängd. Vanliga K60 är grövre, men anses ha sämre grepp bak på blöt asfalt.
 

Eddan XT

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2013
Ort
Kiruna
Hoj
XT660R, -05
Kör med TKC80 både fram o bak, tycker att det funkar bra...
Lite hårigt på asfalt men kanon på grus.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Även livslängd, då dom är vändbara :)
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Tips på vilka däck som passar mig tack =)

Kör nu bara asfalt på min xt660r, har tck80, men dom slits ned såååååå snabbt.
95% asfalt och resterande på nån grusväg.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Continental Trail Attack tycker jag är grymt bra på asfalt.
 
Last edited:

gotim92

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Ljungby
Hoj
2008 Yamaha XT660X
Sådär! Efter att ha börjat pilla på min XTX så registrerade jag mig här för bra tips och ideér.

Bifogar "före och efter" bilder, som den är i nuläget. Behöver dock hjälp av erfarna XT åkare.
Bästa barkbusters? Skulle gärna ha integrerade speglar i dem?
Ingen som sitter och håller på ett par slipon? :brynad Eller vet var man beställer till ett någorlunda vettigt pris.
Något tips för gps och hållare till den? Ska bli en hel del längre rundor i år är det tänkt. Ha de gött :tummenupp

bild 1.jpgbild 2.JPGbild 3.JPG
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gotim92: kolla på MTC dämpare på XT660.com

Biltema är ok men skulle välja andra som är bättre kvalite. Finns en hel uppsjö.
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Så nu är jag hemma igen!
Äntligen ;)

Som nybliven ägare till en xt660r 2010 :)

Mer info sen. Nu måste jag sova. Klockan ringer 05.45 igen :-D

//GG
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sådär! Efter att ha börjat pilla på min XTX så registrerade jag mig här för bra tips och ideér.

Bifogar "före och efter" bilder, som den är i nuläget. Behöver dock hjälp av erfarna XT åkare.
Bästa barkbusters? Skulle gärna ha integrerade speglar i dem?
Ingen som sitter och håller på ett par slipon? :brynad Eller vet var man beställer till ett någorlunda vettigt pris.
Något tips för gps och hållare till den? Ska bli en hel del längre rundor i år är det tänkt. Ha de gött :tummenupp

För asfalt:
* Garmin Zumo 590. Nyaste och bäste modellen. Väldigt dyr. Mycket överflödiga funktioner.
* Garmin Zumo 390 tillhör också övre segmentet av GPSer. Stödjer nu spår samt har "curvy roads"-funktion när den ruttar.
* Garmin Zumo 350 är nog den bästa kompromissen idag, om man bara kör asfalt. Stödjer spår, men saknar "curvy roads".
* Garmin Zumo 660 är också vettig, har även BT. Men har utgått nu och har ett äldre interface samt saknar "curvy roads" och en del moderna funktioner i 300-serien.
* Garmin Zumo 550. Gammal, går att fynda. Fungerar för grundäggande navigering men har väldigt snålt med funktioner.
* Garmin Montana har en mycket trevlig formfaktor och mycket bra för offroad-körning. Dock låga begränsningar gällande antal punkter i en rutt, samt antal rutter man kan ha i den. Mer lämpad för att köra efter spår i ödemarken än långtouring i Europa.

Tomtom är knappast värda att titta på.

En mobiltelefon (med laddning och hållare) kommer man långt med, men oftast är vattentätheten i hållarna mediokra. Applikationerna saknar alltid något, men duger.

Gällande fäste på en XT660R/X så fungerar RAM-prylarna som medföljer Garmin GPSer utmärkt (Garmins artikelnummer 010-10962-00). Modulärt system som går att anpassa till det mesta. Se http://www.sporthoj.com/forum/showt...ar-XT660-X-R&p=6017581&viewfull=1#post6017581 för exempel med en Garmin Montana monterad med RAM-mount.

Gällande handtagsskydd så skulle jag föreslå Acerbis. Rally 3 tycker jag är snyggast, men kostar. Köp och byt med mina Touratech om du vill :). http://www.off-the-road.de/en/XT-660R-X/handlebars-more/2/ . Integrerade speglar är det ont om. Kolla tidigare i tråden, någon som hittade speglar för styrändan.
 

gotim92

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Ljungby
Hoj
2008 Yamaha XT660X
Tusen tack för utförliga svar!
Blir att leta efter en garmin då,
Speglar på styrändan finns lite överallt. Frågan dock om jag måste säga bort den konformade "knoppen" längst ut?
Ha de
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Garmin 60csx bjuder på all önskvärd funktionalitet för offroad. Dock liten skärm och seg uppdatering, men är ett bra budgetalternativ om man köper en beggad.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top