Modifieringar XT660 X/R

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har inte känt av några ryckningar alls hitills den här säsongen efter uppdrevningen. Tycker att det blev kanonbra, nu man kan till och med använda 1an mer än 1,5m.
Kör för övrigt med ryckt snorkel, O2 controller och fuel mod samt uppstyvade ryckutjämnare och korrekt justerad kedja.

Har nu också beställt en uppsättning R hjul till min X, måste testa om det går innan jag tror på någon annan ;)


Hmmm nej det kommer inte passa bolt on om det är de du undrar. Titta gärna hur hjulen sitter fast på gaffeln. Bak passar bolt on bara du inte kör med alltför hög profil.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hallå. Har läst och letat i denna tråd. Dock inte läst alla 255 sidor (kanske 100 av de) Och jag retar mig på att det inte verkar finnas någon 100% enighet om det där jäkla ryckandet kring 20-50 km/t som också kan komma en och annan gång över denna hastighet om man forsöker hålla jämn gaspådrag. Jag tycker INTE det är OK av Yamaha att inte ha ett "svar" eller finns det ett sådant efter alla år som denna modell funnits i ungefär samma utförande? Har inte sökt på engleskspråkiga forum än.

Lambda förbikopplare /Power Commander /Ställa värdet upp&ner(CO1) /byta luftfilter / byta drev / byta Ryckutjämnare /"köra annorlunda" (bah!?) / K-sprit /.:3freak

Något ändras uppenbarligen efter ett tag då jag provkörde en helt ny för några veckor sedan och där fanns ingen ryckighet whatsoever...
Mc-Varuhuset STHLMs verkstad svarade att jag kan lämna in och prova med en Power Commander. Prylen + installation/jobbet skulle kosta ungefär 7000 kr. (kommer inte göra)

Delfråga : Finns det någon länk till sida där dessa Diag värden står förklarade, eller om någon pedagogiskt kan rada upp detta. De gäller väl lite av varje, ingen aning själv- Inget i instruktionsboken om detta??:7peta

Ryckigheten är beroende på ECU-version, som hänger ihop med årsmodell. Jag har en -08 som rycker som fan. Tidigare ägare verkar ha viftat i blindo och köpt PC3, fuel mod, DNA stage 2-filter osv.

Jag köpte Kevs O2 controller och den värsta ryckigheten är borta nu. Den är den enskilt bästa åtgärden för att bli av med ryckigheten. Börja där.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tja alla!
måste kolla : vad för lås använder ni till hojen?

// GG

Ett Abus Granit Detecto X-Plus 8077. En redig kloss med rörelselarm.
Samt Biltemas grova låskedja för MC + Abus Millennioflex 896 Phantom, om den står utomhus.
Hade lite strul med skivbromslås som passade på skivan. Abus Granit Victory passar iaf inte.
 

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XT660X -04
Abus Granit Quick 37, tror jag det är, min är väl minst 12år gammal, slarvade bort en nyckel för 10år sedan, beställde för någon månad sedan en ny! :tummenupp (rund hundringen från ebay.)

Men sedan står min hoj i ett garage utöver detta.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ska bli spännande att uppleva förändringarna som skett på hojen nu:

Från fullständigt superslut 150/60-däck till nytt Michelin PR4 av rätt dimension (160/60).
Omdrevning tillbaka till original 15/45 från 15/46.
Ny PC3-mapp som bättre stämmer överens med vad som sitter på hojen.
CO1 satt till 0 från 20.
Nyrengjord och smord kedja.

Min förväntningar är skyhöga på pendlingsmonstret nu.
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Ett Abus Granit Detecto X-Plus 8077. En redig kloss med rörelselarm.
Samt Biltemas grova låskedja för MC + Abus Millennioflex 896 Phantom, om den står utomhus.
Hade lite strul med skivbromslås som passade på skivan. Abus Granit Victory passar iaf inte.
Ok jag ska titta å det abus granit detecto x-plus :)
fanns hos bröderna nilssons i Helsingborg. Där ska jag köpa mina kläder också :)
Fick riktigt bra pris på ett paket med Lindstrands Qattara och TT-pants, Caberg Tourmax och W2 Dirt adventure stövlar :)
Så detta kommer att bli riktigt bra hoppas jag :)

//GG
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ok jag ska titta å det abus granit detecto x-plus :)
fanns hos bröderna nilssons i Helsingborg. Där ska jag köpa mina kläder också :)
Fick riktigt bra pris på ett paket med Lindstrands Qattara och TT-pants, Caberg Tourmax och W2 Dirt adventure stövlar :)
Så detta kommer att bli riktigt bra hoppas jag :)

//GG

Qattara och TTpants blir bra, hjälmen blir nog bra om det är bra ventilation.
 

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
H
Hoj
XT660R 2010
Qattara och TTpants blir bra, hjälmen blir nog bra om det är bra ventilation.

Ja det hoppas jag den är ny för i år ju :)
Men den ser bra ut och hade passat perfekt till mig :D

Hur var den lilla kameran förresten?
Har du hunnit testa den än?

Funderar på att köpa en sån jag med :)

//GG
 
Last edited:

jockpocke

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2013
Ort
Arvika
Hoj
2014, KTM 690 Enduro R
Redo för avfärd mot två dagars grusåka i dalsland och mina hemmamarker i värmland med smc värmland:tummenupp
IMG_0601.jpg

Dagens tips, 30l packrulle (bra storlek) från Engelson 99kr.
Tankväskan har åkt xt660r Lund-Murmansk-Lund! Men inte med mig..
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
SÅLDA!!! Öhlins och Wilbers framfjädrar!!!


Framfjädringen på XT'n är inte den bästa och jag provade med att byta fjädrar när jag hade min XT.
Sålde hojen med orginal och har därför både Wilbers progressiva fjädrar och även Öhlins fjädrar. De har nu legat i garaget i två år och säljer de billigt. 500:-/paret kan de väl vara värd!! Frakten står ni själva för.
Jag har också två uppsättningar distanser för att öka förspänningen på orginalfjädrarna. Svarvade i industriplast, 10 & 20mm höga. 100:- för bägge paren??

Svara via PM vid intresse. Först fram gäller.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Redo att navigera! Garmin Montana med RAM-mount. Samt "Ultimate Addons Hard Tough Waterproof Mount Case". Samt en extra strömmatning för en andra GPS. Nu saknas bara ett kylskåp och tvättmaskin på styret.

uploadfromtaptalk1399548017673.jpg
 
Last edited:

13th.Marine

Det var inte jag! Förlåt.
Gick med
28 Feb 2014
Ort
Lund
Hoj
Yamaha XT660X -04
Vilken fin idé, en våffla mitt under turen är inte fel.
Frågan är bara hur man koker kaffet.

Hur kör folk med GPS? Mobiltelefon med fodral? Sitter och funderar på om inte jag skulle behöva det ibland.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vilken fin idé, en våffla mitt under turen är inte fel.
Frågan är bara hur man koker kaffet.

Hur kör folk med GPS? Mobiltelefon med fodral? Sitter och funderar på om inte jag skulle behöva det ibland.

Både och. Dels en gammal Samsung Galaxy S3 LTE i fodral. Kör med den förträffliga applikationen Dual Sport Maps, Waze, OSMand eller Google Maps. GPSen körs med Friluftskartan Pro V3. Kanon för att följa importerade/skapade spår, logga körning eller som stöd när man spontant utforskar. Man vågar ut på nya vägar i större utsträckning när man kör efter en planerad rutt, eller kan överblicka. Iofs kanske mer nyttigt vid offroad-körning än asfaltskörning.

Att dra fram ström till styret är billigt och enkelt. Jag har dels en av dessa:
http://www.ultimate-mobiles.co.uk/V...Accessories/Waterproof_Hardwire_Cable?bid=207

Universalfodral + fäste som är helt ok, tar dessutom upp vibrationer bra:
http://www.ebay.com/itm/ARKON-SM032...3972?pt=US_Mounts_Holders&hash=item4aad8747a4

Modellspecifikt fodral + fäste + laddare (finns liknande för en del andra vanliga modeller):
http://www.ebay.com/itm/400397538523?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Är mindre nöjd med den från Ultimate Mobile, då den dels behöver säkras med en separat fästpunkt ifall telefonen skulle hoppa ur fästet. Dessutom tar den inte upp vibrationer speciellt bra.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top