Aprilia-tråden.

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Spelar det nån roll vilken finns ebc på ebay mfl 01-07? Började slira nu när allt godis är på haha
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Idag blev det 28 mil på Tuonon. Stort leende hela vägen trots kalla händer o fötter.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Ute en runda idag och igår. Gaffeln läcker olja som vanligt..
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Är nog inget fel på lamellerna i sig, men dom tidiga millarna hade en ibland felande kopplingskorg som gjorde så det kunde börja slira,,

Hojen har rullat 3200 hårda mil så oavsett så var det nog dags o byta lamellerna får se om korgen är skadad när jag väl fått allt det andra och ska plocka ner den. Funkar kooplingskorgen från nyare modeller? Har en -03 på gång nämligen. Någon som kanske har en annars?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Är nog inget fel på lamellerna i sig, men dom tidiga millarna hade en ibland felande kopplingskorg som gjorde så det kunde börja slira,,

Det är korrekt men det är också andra lameller som är sämre tro mig jag har ju två 00or och en 01 motor, det är ej samma lameller! och de bör bytas.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Något speciellt man bör tänka på när jag ska byta lameller? Tänkte ha den på stödet

Peta försiktigt upp "flikarna" på vakuumdiafragm-gummit och tejpa med silvertejp eller liknande för att undvika att de fastnar i något och dras sönder när du ska lossa centrummuttern. Har hänt mig..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Efter att ha harvat runt hela veckan på en ktm 990 var det skönt att idag hämta ut 1127-tuonon ur vinterdvalan. Ett varv på motorn sen gick den som om det var igår. Kändes som att sätta sig på en 600 i jämförelse med den Österrikiske järnkamelen.....

Men bakhjulsåka i full storm är obra :näsblod
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag leker med gammelkamelen på Anderstorp lör+sön i licensgrupp - någon mer som dyker upp?
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Jag har en Falco -00:a som jag tycker känns lite gungig/svampig på bana. Det jag har gjort i fjädringsväg är att installera öhlins bakdämpare från en RSVR (orginal Showa fram) samt ställa in förspänningen fram och bak enligt min vikt.

Hojen är ju inte okörbar, men jämfört med firebladen jag hade tidigare är denna svampig. Testade även en gixxer 1000 senast på bana och den var ju superstabil i jämförelse! Går det att få den bättre genom att mixtra med komp och retur eller måste jag byta komponenter i t ex framgaffel? Eller är det så att det inte går att få denna hoj stabil? Är RSV:n också gungig?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Låter som att du missat att justera in just komp & retur. Det är ju de som bestämmer hur hojen känns, förspänningen ser "bara" till att fjädringen jobbar i rätt område. Låter generellt som för lite komp och för mycket retur om den upplevs svampig.

Kan ju även vara så att gaffeln behöver renoveras naturligtvis, och om du jämför med en Blade eller Gixxer är ju Falco mjukare överlag, det är ju en touringhoj. Men börja med att se över inställningar.
 
Last edited:

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Peta försiktigt upp "flikarna" på vakuumdiafragm-gummit och tejpa med silvertejp eller liknande för att undvika att de fastnar i något och dras sönder när du ska lossa centrummuttern. Har hänt mig..

Tack för tipset! Gick klockrent att byta mek inkl två testkörningar samt luftning av koppling tog två timmar :) nu går den utan slir mötte tom en mille i Staffanstorp när jag testade
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hoho, nu har jag hittat ett nytt failure-mode hos millen: oljetrycksgivaren började spruta olja rakt igenom. Blidde ett abrupt slut på den bandagen.. tur man har tät båt.
 

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Stenstorp
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Hej på er alla glada Aprilia ägare,
Har sökt och letat i trådar ang. batteri till Tuono 2003, men blir inte riktigt klok på de olika svaren.

Jag köpte en Tuono i vintras och firman jag köpte den på ska byta batteriet för det var kass.
De bad mig kolla upp priset på ett nytt hemma hos mig ( köpte den ca 23 mil hemifrån)

Om jag fattat det hela rätt så sitter det Yuasa YTX12-BS i orginal?
är detta ett bra batteri? om jag fattat alla trådar rätt så är cca värdet något man ska ha koll på?
Hittade detta på Mekonomen
http://www.mekonomen.se/bil/biltillbehor/batterier/mc/batteri-pa21350sv
Ser ut att vara bra cca värde, eller ska man inte bara titta på cca?

Vad ska jag ha för batteri i min Tuono 2003:a ??
Skulle uppskatta hjälp i frågan!!:hej
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top