Skrotad mc på bana?

sirdius

Pain is temporary, honor is forever.
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
Gsxr1100-86
Min fråga är om man kan köpa en "skrotad" hoj med bortslipat ramnr för att använda på bandagar? Eller kan man bara plocka delar från en skrotad hoj?

Lika präktigt som vanligt här ser jag :D:D

För att svara på frågan så går det helt ok att använda sig av en cykel med slipat ramnr på vanliga bandagar.
Har åkt med cajback,actionpics,racing world och ett par till arrangörer och ingen har brytt sig i varken regplåt,påstält eller ramnr.

Smc kräver dock påställd och försäkrad hoj och det är ju omöjligt utan ramnr.
Ska du börja tävla krävs idag ett Mc id och det kan bli svårt utan ramnr.

// Sandfållan

Lika präktigt som vanligt här ser jag :D:D

För att svara på frågan så går det helt ok att använda sig av en cykel med slipat ramnr på vanliga bandagar.
Har åkt med cajback,actionpics,racing world och ett par till arrangörer och ingen har brytt sig i varken regplåt,påstält eller ramnr.

Smc kräver dock påställd och försäkrad hoj och det är ju omöjligt utan ramnr.

// Sandfållan

Präktigt eller ej, men hur råkar man ha en hoj med slipat ramnr? :va

Går inte vissa hojar att köpa som race och således är dom omöjliga att regga in?

Är det så viktigt med ramnr så finns det massa ramar med tillhörande breifpapper att handla ifrån tyskland :glömdet

Det brukar gå med de flesta arrangörer ja. Du kan t.o.m. tävla med ett kryssat eller bortslipat ramnr, men då måste du stansa in ett nytt nummer själv.

Ang ifall man slipar bort eller kryssar ramnummer vid skrotning så har jag också varit med om att man slipat bort ramnumret helt och hållet.

// Sandfållan

Går bra att stansa in ett nytt ramnummer själv och ange det på MC-ID:et.

Tvekar också på det där med "slipat" ramnummer dock. Låter som att nån saknar sin hoj lite..

Edit: För sen.. :(

Präktigt eller ej, men hur råkar man ha en hoj med slipat ramnr? :va

teoretisk om en hoj blivit stulen, han som snodde den slipade bort ramnumret, han åker fast men kan inte bevisa att det är hans hoj, den blir skrotad, sen köper någon hela hojen från skroten med intyg från skroten att personen köpt hojen på skroten.

Finns en annan term också, ägaren till hojen får för sig att slippa bort ramnummer, man gör vad man vill med sin hoj eller ?

Scenario:
Man vurpar sin hoj.
För att kunna skrota den behöver man göra vissa "åtgärder" enligt Transportstyrelsen.
En åtgärd skulle kunna vara att ta bort ramnumret på något sätt. (Slipa/kryssa/svetsa)
Då saknar fordonet identitet, man skickar in skylten ihop med regbeviset och ett intyg så är saken ur världen.
:va Mig veterligen behöver man inte vara aukt. skrotare för att skrota en motorcykel.

Sen säljer man den som oregbar banhoj, med sprucken ram och trashade hjulaxlar...

Ok....finns ingen aktuell hoj i fråga. Det jag har reagerat på är alla annonser på skrotade hojar från firmor som i princip bara ser ut att ha några repor på nån kåpa. Tack Sandfållan för ett vettigt svar:tummenupp

Det brukar gå med de flesta arrangörer ja. Du kan t.o.m. tävla med ett kryssat eller bortslipat ramnr, men då måste du stansa in ett nytt nummer själv.

Ang ifall man slipar bort eller kryssar ramnummer vid skrotning så har jag också varit med om att man slipat bort ramnumret helt och hållet.

Ok ...då vet jag..

Går bra att stansa in ett nytt ramnummer själv och ange det på MC-ID:et.

Tvekar också på det där med "slipat" ramnummer dock. Låter som att nån saknar sin hoj lite..

Edit: För sen.. :(

Och hela nyttan med MC-ID var då bortkastad?

MC-ID kom väl till för att "några" påstod att det var en massa stulna cyklar och delar i svensk rr?
Kan man bara på måfå knacka in nya ramnr och motornr utan att behöva bekräfta och verifiera vart grejerna kommer ifrån så är det ju lika fritt fram som innan att köra på tveksamt gods?

// Sandfållan

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back