Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Min galna hund på stranden idag. :)
2ns8b5u.jpg


Grym skärpa..

lyckades få till en bra bild på min idag..dock INTE i samma klass som GubbLasses´s men han e ju proffs..:Bugar:4skrika

2efrfx3.jpg
 
Listan från Jan 2009.
Tillkommit:
Sigma 8-16 samt sigma 10-20 3.5 (kanske fler?).
Har man canon tror jag fortf canon 10-22 och tokina 11-16 anses "bäst"?
Jo, jag kör Canon.

Men 10-22 från Canon kostar ju det dubbla. Och då kanske inte ungarna får springa runt lika obehindrat med kameran längre...:rolleyes:

Även Sigman går upp i pris en del, framför allt 3.5 versionen.

Har sett en del bra bilder med Tamrongluggen, men jag har inte testat den själv. Har testat Canon 10-22, och en sån vet jag att jag skulle vara nöjd med.
 
Jag tror absolut inte att Tamronen på något sätt är "dålig". Men ska man lägga ut ett par tusen kan det vara värt att spara en månad till o köpa det man "vet" är bättre.

Sjysst pose på din jycke Nico. ser ju helt galen ut.
Men det är väl som man säger. Sådan husse ,sådan hund. :D
 
Jag tror absolut inte att Tamronen på något sätt är "dålig". Men ska man lägga ut ett par tusen kan det vara värt att spara en månad till o köpa det man "vet" är bättre.

Sjysst pose på din jycke Nico. ser ju helt galen ut.
Men det är väl som man säger. Sådan husse ,sådan hund. :D

man får den jycken man förtjänar :rofl :rofl
 
Jag tror absolut inte att Tamronen på något sätt är "dålig". Men ska man lägga ut ett par tusen kan det vara värt att spara en månad till o köpa det man "vet" är bättre.
Jovisst. Men det är skönt att inte behöva vara jätterädd om grejerna. Och Tamron-gluggen kan jag köpa utan att det svider i plånboken.

Kanske borde kolla med kompisen om han släpper sin 10-22 begagnad iofs...
 
Ja kan man väl säga, men OM du nu ska prova microjustering på en zoom så justera in den brännvidden du använder mest!
Det är lite trist att man inte kan ställa in bättre för zoomar! Man borde ju kunna ställa in en justering för kortaste brännvidden, en för längsta och en för mitten, å sen får kameran interpolera däremellan.
 
Har inte behövt betala något då jag har haft garanti. Men tror någon nämnde 1700:- nån gång här på sh.

Tack för svaren.
Garanti har jag på huset, men inte optiken, vart i ligger problemet eg?
 
Garanti har jag på huset, men inte optiken, vart i ligger problemet eg?
Antingen i huset, optiken, eller båda delarna. Så vill man vara säker så är det till att justera alla objektiv man har till det hus man har.
 
Har läst att även de dyra husen och optiken kan behöva justeras Vilket jag tycker är rent slarv från fabrik
 
Antingen i huset, optiken, eller båda delarna. Så vill man vara säker så är det till att justera alla objektiv man har till det hus man har.

ok, japanphoto nästa då alltså.
Men, jag kanske bara är känslig?
det här kortet tog jag nyss med stativ och tidsutlösning, är det skarp enligt er?
(100% croppat, AF point på "mg" efter 7,8)

Jag hade ju skräp optik hela sommaren och bytte till 70-200L4 i höstas men hann inte fota så mkt med det, tyckte dock inte det blev så värst mkt bättre.
Men bilder från en nybörjarfotograf som knappt kan panorera pga nybrutet ben och kryckor, utan IS optik kanske inte kan vara skarpa helt enkelt?

En notering när jag tog kortet, jag kollade i liveview x10 vart focuspunkten låg, tog kortet och granskade det sen i 100% i displayen, då är inte centrum i bilden på samma ställe som fokuspunkten va på, vad beror det på?
 

Bifogat

  • testexif.JPG
    testexif.JPG
    145.3 KB · Visningar: 37
  • test.jpg
    test.jpg
    82.2 KB · Visningar: 51
Last edited:
ok, japanphoto nästa då alltså.
Men, jag kanske bara är känslig?
det här kortet tog jag nyss med stativ och tidsutlösning, är det skarp enligt er?
(100% croppat, AF point på "mg" efter 7,8)

Jag hade ju skräp optik hela sommaren och bytte till 70-200L4 i höstas men hann inte fota så mkt med det, tyckte dock inte det blev så värst mkt bättre.
Men bilder från en nybörjarfotograf som knappt kan panorera pga nybrutet ben och kryckor, utan IS optik kanske inte kan vara skarpa helt enkelt?

En notering när jag tog kortet, jag kollade i liveview x10 vart focuspunkten låg, tog kortet och granskade det sen i 100% i displayen, då är inte centrum i bilden på samma ställe som fokuspunkten va på, vad beror det på?

Ska inte uttala mig om skärpan men 1/125 på 200mm är väl i längsta laget (förutsatt att du inte har IS?). Sen ser det ganska nära ut? Du har koll på närgränsen?
 
Tack för alla svar angående bröllopsfoto. Jag tänker göra klart för dom (fast dom redan vet) att jag är amatör, och inga garantier finns för bra foton. Det kommer såklart finnas fler släkt och vänner som fotar, så nån bild ska dom nog få ut av det hela.

Börjar ge upp planerna för att köpa nåt nytt objektiv inför det hela, men en blixt behöver jag ändå. Vad kan man köpa som är bra? Behöver inte vara nån värsting då, men man vill ju att alla funktioner ska funka bra, så är en Canon blixt att rekommendera (?), eller finns det något annat märke som är lika bra? Kommer se om jag hittar nån på blocket och liknande ställen, är det riskabelt att köpa beg. blixt?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top