Till alla kamphundshatare!

En hund ska inte uppvisa aggressivitet mot människor, gör den det så får man se till att den inte får chansen.

Oavsett vad människan gör? Provocerar du en hund kommer den att säga ifrån. Så är det bara. Får man sig då en markering så tycker inte jag det är hela världen.

Jag menar dock inte att det är ok att hunden markerar bara för att nån går fram till den. Om nån däremot springer och kastar sig över den, som barn kan få för sig att göra för att dom t ex vill krama den, så anser jag att det är dennes fel.

En bil är ett föremål, står den parkerad på en korrekt plats är det inte mitt fel.

Vems fel är det då? Barnets?

Vad spelar det för roll om det är ett föremål förresten? En pistol, som du använde i din liknelse, är ju också ett föremål.

Oavsett vad människan gör? Provocerar du en hund kommer den att säga ifrån. Så är det bara. Får man sig då en markering så tycker inte jag det är hela världen.

Jag menar dock inte att det är ok att hunden markerar bara för att nån går fram till den. Om nån däremot springer och kastar sig över den, som barn kan få för sig att göra för att dom t ex vill krama den, så anser jag att det är dennes fel.

Vad spelar det för roll om det är ett föremål förresten? En pistol, som du använde i din liknelse, är ju också ett föremål.

Jag har 120 kilo boxer och om ett barn skulle bli bitet så skulle jag aldrig förlåta mig själv för min bristande uppsyn över mina hundar.

Nu är risken liten för det då dom troligen skulle slicka sönder ungen men det spelar ingen roll, hund=100% koll.

Last edited:

Då ska man som hundägare ha koll att hunden inte ska bli såpass stressad/trängd av ett barn.

Alla gånger behöver det inte vara någons fel, ibland händer det olyckor.

En pistol är ett vapen och ha regler för hur det får hanteras. Hur man parkerar en bil finns det också regler för, parkerar jag min bil korrekt och en unge klänger och faller så får den ungen ont.

Jag har 120 kilo boxer och om ett barn skulle bli bitet så skulle jag aldrig förlåta mig själv för min bristande uppsyn över mina hundar.

Nu är risken liten för det då dom troligen skulle slicka sönder ungen men det spelar ingen roll, hund=100% koll.

Jo, men jag tycker bara inte att bara för att en unge blir biten så är det automatiskt ägarens/hundens fel. Tycker man måste se till situationen.

Och som jag sa tidigare: med bett menar jag då en markering, inte ett avbitet ansikte.

Jo, men jag tycker bara inte att bara för att en unge blir biten så är det automatiskt ägarens/hundens fel. Tycker man måste se till situationen.

Och som jag sa tidigare: med bett menar jag då en markering, inte ett avbitet ansikte.

Oavsett om det är ett bett eller det du kallar markering så har jag inställningen att mina hundar inte skall behöva bli anklagade för nått av det.
Dom skall inte heller få nått barn att bli rädd för hundar för resten av livet bara för att dom är glada och hoppar på nån.

Precis. Jag tycker det är samma sak. Ungen ska inte klänga på bilen och den ska heller inte klänga på hunden.
Ett barn gör inte alltid som det borde, visst borde föräldrarna lära sina barn vissa saker innan de släpper ut dem själva.
Man knyter inte fast sin hund utanför matbutiken för man vet att det finns barn som säkerligen klänger och gör saker de inte borde med för dem en okänd hund.

Men nog om detta, vet vad du har för åsikt i den här frågan.

Man knyter inte fast sin hund utanför matbutiken för man vet att det finns barn som säkerligen klänger och gör saker de inte borde med för dem en okänd hund.

Jag håller med. Jag tycker inte heller man ska ha hundar lösa bland folk eller låta dom springa fram och nosa på främlingar.

Givetvis ska man ha uppsikt över sin hund men om man nu nån gång i ett svagt ögonblick missar en unge som kommer farandes så tycker jag att den ungen gör det den gör på egen risk.

Men nog om detta, vet vad du har för åsikt i den här frågan.

Ja.

Last edited:

Någonstans tycker jag ändå att man bör ha en så pass stabil hund att den kan klara av att tackla ett barn. När jag har gått på promenad med vovven och fått ett halvt dagis med barn runt hunden så ska det inte spela någon roll om något av barnen råkar ställa sig på svansen eller liknande, har jag sagt att hon (hunden) ska sitta så ska hon sitta kvar utan den minsta antydan till aggressivitet.

Det är inte okej att ett barn drar hunden i öronen, men barn är barn och eftersom risken finns så måste hunden kunna hantera det.

Har den senaste veckan råkat se ett par pitbulls med småbarn i närheten. Ungarna har hängt på dem, dragit i dem, klappat på dem, slitit i dem. Inte en reaktion. Hur lugna som helst.

Jag har också sett en lurvig sak, vettefan vad det var för ras men något schnauzerliknande, gå totalt apeshit när en liten unge gick på andra sidan gatan.

Men visst, det handlar väl alltid uteslutande om rasen. :rolleyes:

Jag håller med. Springer en unge fram till en främmande hund och blir biten så tycker jag den får skylla sig själv. Har inte föräldrarna haft vett att lära sitt barn att man inte springer fram till främmande hundar så kanske barnet nu lärde sig det på egen hand.

Tycker det är oansvarigt av föräldrar att släppa ut ett barn utan uppsikt innan det förstår grundläggande saker som låt bli främmande hundar, lek inte på vägen, ta inte emot godis från främlingar. Tycker det är grymt störande att många av dagens föräldrar bara släpper ut sina barn och sen förväntar sig att resten av samhället ska anpassa sig. Händer det sen nånting är det alltid nån annans fel.

Minns när vi var små så var det en kompis som försökte ta ett ben från en annan kompis hund. Han blev biten. Hade det varit idag hade nog den hunden blivit skjuten. Då berättade man istället för honom att man inte försöker ta ben från hundar.

Skulle någon av mina hundar hugga mot ett barn så skulle jag ta det svåra beslutet att avliva den.
Under normala omständigheter.
Vems fel är det då? ja självklart är det mitt fel, hunden är mitt ansvar att uppfostra, skulle min hund bara morra åt ett barn eller människa i aggression så skulle jag se till så att det inte händer igen.
Det tycker jag alla hundägare ska utgå ifrån.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK
Vems fel är det då? ja självklart är det mitt fel, hunden är mitt ansvar att uppfostra, skulle min hund bara morra åt ett barn eller människa i aggression så skulle jag se till så att det inte händer igen.
Det tycker jag alla hundägare ska utgå ifrån.

Om man nu måste skylla på nån så ska man skylla på föräldrarna. Det är deras ansvar att uppfostra och se efter barnet. Jag tycker hundägare har rätt att ha sina hundar ifred och jag tycker inte att hundägare, eller nån annan, har nån skyldighet att se efter andras ungar.

Bättre då att eliminera risken genom att förbjuda kamphundarna.

Grottmänniska? :)

Om man nu måste skylla på nån så ska man skylla på föräldrarna. Det är deras ansvar att uppfostra och se efter barnet. Jag tycker hundägare har rätt att ha sina hundar ifred och jag tycker inte att hundägare, eller nån annan, har nån skyldighet att se efter andras ungar.

Jo du har rätt till viss del tycker jag men en hund ska inte bita en människa och absolut inte ett barn.

Last edited:
Kamphund är nåt man dagligen får höra när jag är ute och knallar med vår dogo argentino/amstaffblandis.

Jag är dock av den sorten som inte tror på att en hundras är "sämre" än andra när det gäller just detta att vara en kamphund, däremot så tror jag att det sitter i felaktiga ägare.

Vår "kajsa" som hon så gulligt heter har visserligen kampat med mina skor och gjort småflis av dessa som valp, samt tuggat i sig diverse inventarier i hushållet, men vilken valp har inte det.
den har också gjort utfall emot familjens barn igenom att försöka slicka ihjäl dessa, sen så har hon ett stort behov av nära, gärna liggandes i husses eller mattes knä, trots sina 50kg.

Dock så är det alltid viktigt att ha uppsikt över sin hund oavsett hundras.

//Det finns många ostabila hundägare där ute

Jag har svårt att klandra föräldrarna för att de låter barnet vara i lekparken. Det var där hon var när hunden "attackerade". Geniet till ägare, lät hunden vara okopplad.

Kamphund är nåt man dagligen får höra när jag är ute och knallar med vår dogo argentino/amstaffblandis.

Jag är dock av den sorten som inte tror på att en hundras är "sämre" än andra när det gäller just detta att vara en kamphund, däremot så tror jag att det sitter i felaktiga ägare.

Vår "kajsa" som hon så gulligt heter har visserligen kampat med mina skor och gjort småflis av dessa som valp, samt tuggat i sig diverse inventarier i hushållet, men vilken valp har inte det.
den har också gjort utfall emot familjens barn igenom att försöka slicka ihjäl dessa, sen så har hon ett stort behov av nära, gärna liggandes i husses eller mattes knä, trots sina 50kg.

Dock så är det alltid viktigt att ha uppsikt över sin hund oavsett hundras.

//Det finns många ostabila hundägare där ute

Vad läser ni för böcker? 1000 användbara kamphundsfloskler?

Ni tror: Att samtliga hundraser har samma egenskaper trots lång avel
med helt avvikande syfte. Att 100% av hundens egenskaper sitter hos ägaren.

Ni har fel och det gör saken så mycket värre att folk som verkligen inte har någon koll på hundar eller resten av verkligheten för den delen springer runt med dessa hundar som de alltid kallar för "sin lilla gris"

Jag har svårt att klandra föräldrarna för att de låter barnet vara i lekparken. Det var där hon var när hunden "attackerade". Geniet till ägare, lät hunden vara okopplad.

Du har inte förstått resonemanget riktigt. Hunden kan springa fritt i lekparken. Det är barnet som ska vara kopplat. Innan en unge lärt sig vad som är rätt eller fel, vad som sticks, bränns, är vasst eller halt så ska den vara inlåst med en överbeskyddande förälder som i stället för att låta ungen testa på livet själv, berättar hur det ligger till utanför ytterdörren och efter en 6-7 år kan ungen släppas ut i solen, fullpumpad med know-how och fysiskt gehör.

Jag var en gång som du och tyckte att hundarna skulle kopplas och vara under uppsyn och låta barnen springa fritt och lära sig allt om friktion och gravitation när de halkar runt i klätterställningar och äppelträd, ramlar och slår sig, bränner sig på nässlor, skär sig på papper, mm och att de som inte fick den friheten under de första åren i livet då detta lättast sjunker in skulle ha en stor lucka i den delen vi kallar för sunt förnuft.

Men det är alltså tvärt om det ska vara.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...