Grottmänniska?![]()
Ja, helt korrekt analys !

//Det finns många ostabila hundar där ute

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Grottmänniska?![]()
//Det finns många ostabila hundar där ute
Om man nu måste skylla på nån så ska man skylla på föräldrarna. Det är deras ansvar att uppfostra och se efter barnet. Jag tycker hundägare har rätt att ha sina hundar ifred och jag tycker inte att hundägare, eller nån annan, har nån skyldighet att se efter andras ungar.
Vem tycker du borde ha störst ansvar?
Jag har svårt att klandra föräldrarna för att de låter barnet vara i lekparken. Det var där hon var när hunden "attackerade". Geniet till ägare, lät hunden vara okopplad.
Visst, men jag pratar ju inte om okopplade kamphundar i lekparker. Jag menar att om en människa är ute och går med sin kopplade hund och en unge beslutar sig för att utan att fråga om lov springa fram till hunden så tycker jag den gör det på egen risk. Barn som inte förstår det borde inte lämnas utan sina föräldrars uppsikt.
Visst, men jag pratar ju inte om okopplade kamphundar i lekparker. Jag menar att om en människa är ute och går med sin kopplade hund och en unge beslutar sig för att utan att fråga om lov springa fram till hunden så tycker jag den gör det på egen risk. Barn som inte förstår det borde inte lämnas utan sina föräldrars uppsikt.
Förstår inte riktigt, är det bara hundar av kamphundsraser ...
Ni som menar att barnens föräldrar inte har något ansvar eller behov av att uppfostra sina ungar
En del ägare lejer t.o.m. in folk ur lokalbefolkningen som stoppar nya valpar i en säck och sen sparkar på den för att jycken verkligen ska ogilla såna människor.
Lite O/T om hundar som INTE ska vara "snälla":
Har länge bott på platser där folk försöker komma in och stjäla/råna trots höga murar runt tomten, vaktman dygnet runt, galler för fönstren och ståldörrar, radiolarm till vaktbolag med 3-minuter-till-vi-är-på-platsen-garanti etc.
De flesta har därför också utehundar som inte fostras till keldjur, tvärtom. En del ägare lejer t.o.m. in folk ur lokalbefolkningen som stoppar nya valpar i en säck och sen sparkar på den för att jycken verkligen ska ogilla såna människor.
Vanliga raser är schäfer, rottweiler, korsning doberman/rottweiler eller - som vi hade - rodesisk Ridgeback, hyggligt stora hundar alltså.
Besökare som släppts in av vakten kom inte ur bilen förrän de "presenterats" för hundarna av någon i familjen och oftast behövdes 2-3 såna möten innan de kunde kliva ur på egen hand. Därefter hände aldrig något otrevligt. Småbarn kunde t.ex. störa hundarna obegränsat, hundarna ruskade bara ungarna ifrån sig när de blev för närgångna.
Däremot kom objudna gäster sällan särskilt långt, det blev ett jävla oväsen och sen stack de långt innan vaktbolaget anlände. Kvar blev deras stegar och ibland lite blodiga klädtrasor.
Hundar som smet ut och bet folk avlivades direkt.
Barn är barn och om vi inte börjar koppla dem så är det omöjligt att förhindra att de vid något tillfälle bestämmer sig för att försöka gå fram och klappa en hund som är ute och går med husse.
En hund som inte klarar av att ett barn kommer fram har i mina ögon inget existensberättigande.
De blir många hundar som ska avlivas då, både "kamphundar" och icke...
Är det verkligen så många hundar som inte kan hantera att ett barn kommer fram?!![]()
Tror det är rätt så vanligt bland hundar som inte är vana vid barn. Kanske inte att den biter huvudet av ungen för att den ställer sig framför hunden, men iaf att den visar missnöje/obehag ifall ungen kommer rusandes mot den med händerna vevandes i luften och kastar sig över den, eller nåt i den stilen.
Vet inte hur många hundar jag med full kraft sparkat.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |