Till alla kamphundshatare!

Om man nu måste skylla på nån så ska man skylla på föräldrarna. Det är deras ansvar att uppfostra och se efter barnet. Jag tycker hundägare har rätt att ha sina hundar ifred och jag tycker inte att hundägare, eller nån annan, har nån skyldighet att se efter andras ungar.

En människa har ett barn. En annan människa har en domestiserad varg.

Barnet och den domestiserade vargen har jämförbar hjärnkapacitet men barnet har varken klor eller tänder (möjligtvis väldigt små mjölktänder i bästa fall). Den domestiserade vargen har både klor och tänder.

Barnet är i direkt nedstigande led av samma ras primater som människan och har på så sätt ett lynne ägaren/föraren har väldigt stor kännedom om (med reservation för mentala avvikelser) medan hunden tillhör en gren som avvek från våran för miljoner år sedan och är betydligt närmre släkt med både björn och järv (de människor som äger domestiserade vargar hävdar dock att de har 100% genuin bild av dessa hunddjurs mentalitet)

Barnet är en förutsättning för att föra ägarens/förarens gener vidare och rent principiellt att säkra vår arts överlevnad medan hunden är en komponent i ett intresse/en hobby.

Vem tycker du borde ha störst ansvar?

Jag har svårt att klandra föräldrarna för att de låter barnet vara i lekparken. Det var där hon var när hunden "attackerade". Geniet till ägare, lät hunden vara okopplad.

Visst, men jag pratar ju inte om okopplade kamphundar i lekparker. Jag menar att om en människa är ute och går med sin kopplade hund och en unge beslutar sig för att utan att fråga om lov springa fram till hunden så tycker jag den gör det på egen risk. Barn som inte förstår det borde inte lämnas utan sina föräldrars uppsikt.

Visst, men jag pratar ju inte om okopplade kamphundar i lekparker. Jag menar att om en människa är ute och går med sin kopplade hund och en unge beslutar sig för att utan att fråga om lov springa fram till hunden så tycker jag den gör det på egen risk. Barn som inte förstår det borde inte lämnas utan sina föräldrars uppsikt.

Helt okej att ha mördarmaskiner som tuggar i sig allt som kommer i dess närhet alltså, där har vi din syn på saken. :D

Barn är barn och om vi inte börjar koppla dem så är det omöjligt att förhindra att de vid något tillfälle bestämmer sig för att försöka gå fram och klappa en hund som är ute och går med husse.
En hund som inte klarar av att ett barn kommer fram har i mina ögon inget existensberättigande.

Förstår inte riktigt, är det bara hundar av kamphundsraser som attackerar barn bara sådär? Det låter så på folket här iaf. Diskussionen om hund och barn har inte så mycket med kamphundsraser att göra utan rör generellt alla hundraser.

Ni som menar att barnens föräldrar inte har något ansvar eller behov av att uppfostra sina ungar, gäller det oxå när ungarna springer ut på gatan framför en bil? Nu pratar jag inte om en bil som kommer i 70km/h i bebott område utan vanlig 30 el 50 väg. Man ska alltid vara uppmärksam och försiktig i bebodda områden men barn är oförsiktiga speciellt när föräldrar INTE uppfostrar ungarna. I storstäderna så blir ungar lärda att fotgängare har företräde på obevakade övergångsställen. Tror ni dom ens kollar om det kommer en bil?

Även om man har en hund som älskar barn så vill jag INTE att folk ska klappa min hund utan min tillåtelse. Det är ungefär som någon sätter sin unge på min hoj när den står parkerad på gatan. Vaddå, står på gatan, allmän egendom. Visst är det ett asbra sätt att lära sina ungar vad som är ditt o vad som är mitt. :tummenupp:rolleyes:

Förstår inte riktigt, är det bara hundar av kamphundsraser ...

Ni som menar att barnens föräldrar inte har något ansvar eller behov av att uppfostra sina ungar

En orsak kan vara att "kamphundarna" har potential att ge avsevärt större skador än andra hundar.

Vem säger något om att föräldrar saknar ansvar? Du har inga barn va?
Du har inte särskilt mycket erfarenhet av att fostra en 2-3:åring?!
Du kan lära ett barn att akta sig för en väg eller för bilarna. Det är en av de enklaste sakerna eftersom vägen finns där 365 dagar om året och bilarna ALLTID anses som farliga, även de som är ens egna. Du aktar inte vägen/bilen ena dagen för att nästa dagar tramsa runt och leka på vägen/med bilen.

Med hundar är det annat. En hund kanske man alltid går fram och klappar och leker med medan nästa hund är ajja bajja. Dessutom inträffar inte situationen lika frekvent. För en två-tre:åring är det alltså inte helt lätt att lära sig vad som gäller. Dessutom kan det t.o.m vara så att en hund dom man ena dagen kunde klappa nästa dag får ett bryt.....

Bor man i ett skyddat kvarter med en bra innergård och en bra lekpark så står man inte och bevakar 100% av tiden. Om någon då kommer knallandes med sin hund och hunden inte pallar en "okopplad" unge så har hunden som sagt inget existensberättigande.

Lite O/T om hundar som INTE ska vara "snälla":

Har länge bott på platser där folk försöker komma in och stjäla/råna trots höga murar runt tomten, vaktman dygnet runt, galler för fönstren och ståldörrar, radiolarm till vaktbolag med 3-minuter-till-vi-är-på-platsen-garanti etc.

De flesta har därför också utehundar som inte fostras till keldjur, tvärtom. En del ägare lejer t.o.m. in folk ur lokalbefolkningen som stoppar nya valpar i en säck och sen sparkar på den för att jycken verkligen ska ogilla såna människor.

Vanliga raser är schäfer, rottweiler, korsning doberman/rottweiler eller - som vi hade - rodesisk Ridgeback, hyggligt stora hundar alltså.

Besökare som släppts in av vakten kom inte ur bilen förrän de "presenterats" för hundarna av någon i familjen och oftast behövdes 2-3 såna möten innan de kunde kliva ur på egen hand. Därefter hände aldrig något otrevligt. Småbarn kunde t.ex. störa hundarna obegränsat, hundarna ruskade bara ungarna ifrån sig när de blev för närgångna.

Däremot kom objudna gäster sällan särskilt långt, det blev ett jävla oväsen och sen stack de långt innan vaktbolaget anlände. Kvar blev deras stegar och ibland lite blodiga klädtrasor.

Hundar som smet ut och bet folk avlivades direkt.

En del ägare lejer t.o.m. in folk ur lokalbefolkningen som stoppar nya valpar i en säck och sen sparkar på den för att jycken verkligen ska ogilla såna människor.

Känner till det där, det är precis som en kompis som var på en pizzeria en gång - där serverade de rotta i pizzan!!!!!!!!!!!!!!!!!1111

Lite O/T om hundar som INTE ska vara "snälla":

Har länge bott på platser där folk försöker komma in och stjäla/råna trots höga murar runt tomten, vaktman dygnet runt, galler för fönstren och ståldörrar, radiolarm till vaktbolag med 3-minuter-till-vi-är-på-platsen-garanti etc.

De flesta har därför också utehundar som inte fostras till keldjur, tvärtom. En del ägare lejer t.o.m. in folk ur lokalbefolkningen som stoppar nya valpar i en säck och sen sparkar på den för att jycken verkligen ska ogilla såna människor.

Vanliga raser är schäfer, rottweiler, korsning doberman/rottweiler eller - som vi hade - rodesisk Ridgeback, hyggligt stora hundar alltså.

Besökare som släppts in av vakten kom inte ur bilen förrän de "presenterats" för hundarna av någon i familjen och oftast behövdes 2-3 såna möten innan de kunde kliva ur på egen hand. Därefter hände aldrig något otrevligt. Småbarn kunde t.ex. störa hundarna obegränsat, hundarna ruskade bara ungarna ifrån sig när de blev för närgångna.

Däremot kom objudna gäster sällan särskilt långt, det blev ett jävla oväsen och sen stack de långt innan vaktbolaget anlände. Kvar blev deras stegar och ibland lite blodiga klädtrasor.

Hundar som smet ut och bet folk avlivades direkt.

Ja jävlar...

Barn är barn och om vi inte börjar koppla dem så är det omöjligt att förhindra att de vid något tillfälle bestämmer sig för att försöka gå fram och klappa en hund som är ute och går med husse.
En hund som inte klarar av att ett barn kommer fram har i mina ögon inget existensberättigande.

De blir många hundar som ska avlivas då, både "kamphundar" och icke...

Är det verkligen så många hundar som inte kan hantera att ett barn kommer fram?! :va

Tror det är rätt så vanligt bland hundar som inte är vana vid barn. Kanske inte att den biter huvudet av ungen för att den ställer sig framför hunden, men iaf att den visar missnöje/obehag ifall ungen kommer rusandes mot den med händerna vevandes i luften och kastar sig över den, eller nåt i den stilen.

Tror det är rätt så vanligt bland hundar som inte är vana vid barn. Kanske inte att den biter huvudet av ungen för att den ställer sig framför hunden, men iaf att den visar missnöje/obehag ifall ungen kommer rusandes mot den med händerna vevandes i luften och kastar sig över den, eller nåt i den stilen.

Ja, eller om de kommer fram och stoppar in klipulver i hundens öron.

Jag bryr mig inte oavsett hundras. Om en ägare går med en hund okopplad och denne inte garanterar "osynligt" koppel på hunden är jag på min vakt. Vet inte hur många hundar jag med full kraft sparkat. Det är till 99% ägarna som är helt inkompetenta till att ha hundar, som gör hundarna till idioter.

En normalt funtad hund känner inget hot från ett barn, dom betraktas som valpar i hundens ögon. Tycker hunden att dom är jobbiga och klängiga reser den sig och går därifrån.
Hundar som inte klarar av att barn som springer fram till dom, ska alltid bära munkorg. Det gåt knappast att skylla på barnets föräldrar om hunden sitter fast i halsen på ungen. Även om jag tycker att färäldrar ska lära sina barn att inte gå fram till okända hundar

Ungar kan vara lite svåra att läsa av för hundar så TurboJugend har rätt i att man som päron bör se till att ungar inte går fram till främmande hundar men man kan varken som förälder eller hundägare ha 100% uppsikt över sin respektive satellit konstant och när något väl händer så ligger det väl lika mycket, om inte mer i hundägarens ansvar att se till att ungen inte kommer för nära hunden. Hur svårt kan det vara?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT