Till alla kamphundshatare!

Jag är själv uppvuxen med hundar.
Det är hundar som inte rör sig en mm utan att man själv går. Människor som har hund skall i alla lägen kunna kontrollera så att hunden inte självmant drar iväg på upptåg. Det värsta är att alla hundägare jag stött på vars hundar som dragit iväg mot mig har fint tittat på och inte ens kallat efter hunden. Då jag tycker det är ytterst obehagligt när en hund kommer fram till mig och min dotter - som är två år och har fått hundfobi, efter att flertalet lösa hundar hoppat upp på henne - försvarar jag mig då en hund kommer nära. Hundar är riktigt fina djur och pålitliga om de dresseras rätt och har en husse som inte är född i en knarkarkvart. Det är väl bara ren tur att man inte haft ihjäl nån hund

En normalt funtad hund känner inget hot från ett barn, dom betraktas som valpar i hundens ögon. Tycker hunden att dom är jobbiga och klängiga reser den sig och går därifrån.
Hundar som inte klarar av att barn som springer fram till dom, ska alltid bära munkorg. Det gåt knappast att skylla på barnets föräldrar om hunden sitter fast i halsen på ungen. Även om jag tycker att färäldrar ska lära sina barn att inte gå fram till okända hundar

När en hund kommer fram till ett barn, där barnet inte vet hur den skall hantera situationen och blir stressad, skriker, viftar med armarna kan hunden också bli stressad och gå till attack.

Jag och min dotter är ofta ute på gräsparker på allmänna platser, och varje gång kommer det lösa hundar som gör att hon blir helt hysterisk och hundarna blir stressade och fattar ingenting. Ägarna "Hon e så snäll och hon älskar barn" Mest ologiska kommentaren i historien

Ja men då är det en hund som inte är stabil, och bör således alltid bära munkorg. En stabil hund ska inte bli stressad i den situationen, men problemet är att hunden springer fram till din Dotter. Om hunden inte kommer på inkallning är det inte så lämpligt att ha den lös

Ja men då är det en hund som inte är stabil, och bör således alltid bära munkorg. En stabil hund ska inte bli stressad i den situationen, men problemet är att hunden springer fram till din Dotter. Om hunden inte kommer på inkallning är det inte så lämpligt att ha den lös

För det första, hunden är ett djur och har helt andra instinkter än oss människor, och att försöka dra någon form av liknelse till huruvida en hunds beteendemönster och reaktioner skall vara stabila går inte. För inte kan du väl snacka med din hund? Du kan inte garantera att hunden inte blir stressad i alla olika situationer, en hund har ett humör, bra dåliga dagar och ibland vill den testa.

#2 Alla hundar är ju så "snälla", men det är väll alla innan dem bits första gången?

Tror inte riktigt du förstår vad jag menar här. Jag håller med dig att hundar inte ska springa fram till folk ute på stan helt okontrolerat. Jag håller med om att hundar som visar minsta aggresion mot människor, barn i allmänhet inte ska vara lösa

Sen så finns det självklart mer eller mindre stabila hundar precis som människor. En hund med stabilt psyke behöver inte testa gränser eller gör utall mot barn. En hund som blir stressad av barn och risk för bett ,ska därför alltid bära munkorg.

Jag kan självklart inte garantera att min hund aldrig blir stressad, däremot så vet i vilka situationer den blir stressad och kan således därför hålla den undan från dom situationerna

Last edited:
Tror inte riktigt du förstår vad jag menar här. Jag håller med dig att hundar inte ska springa fram till folk ute på stan helt okontrolerat. Jag håller med om att hundar som visar minsta aggresion mot människor, barn i allmänhet inte ska vara lösa

Sen så finns det självklart mer eller mindre stabila hundar precis som människor. En hund med stabilt psyke behöver inte testa gränser eller gör utall mot barn. En hund som blir stressad av barn och risk för bett ,ska därför alltid bära munkorg

Jo jag förstår precis vad du menar, och jag håller med dig. Men pratar du om en hund där barn är på ett besök hos någon? Då är det föräldrarna som skall ha uppsikt så barnet inte provocerar fram något hos en hund.

Och liknelsen du drar med människorna är också helt fel. För det finns människor som aldrig gjort en fluga förnär, och det kan faktiskt slå över för dem också, bara situationen kräver det.

Ett förhållningssätt jag lärt mig genom min uppväxt med hundar (runt 4-5 hundar på samma gång i familjen) är att alltid utgå från att hunden behöver total kontroll, oavsett hur lydig den vart över tid.

Vår granne hade en sån där hund som driver får, som ser ut som den har rastaflätor. Världens snällaste hund i säkert 10 år. En dag fick den tilt och bet en av ungarna i ansiktet, helt oprovocerat. Som sagt, utgår man från att hunden är ett djur och behandlar den som ett djur så behöver det oftast inte bli problem. Men när människor börjar behandla djur som människor så går det fort jävligt fel.

Finns en ganska bra röd tråd genom hur en hund beter sig och hur deras ägare är funtade.

Last edited:
Som sagt, utgår man från att hunden är ett djur och behandlar den som ett djur så behöver det oftast inte bli problem. Men när människor börjar behandla djur som människor så går det fort jävligt fel

Just så är det. Folk har en benägenhet att förmänskliga djur. Rådjur har känslor och blir ledsna när ett annat rådjur skjutits under jakten, mm. Och det är samma sak med hundar fast nästan värre. Och det är ju klart det är så när man umgås med en hund länge att man tror man har ett kompisförhållande med jycken men hunden är ett hierarkiskt flockdjur.

Just så är det. Folk har en benägenhet att förmänskliga djur. Rådjur har känslor och blir ledsna när ett annat rådjur skjutits under jakten, mm. Och det är samma sak med hundar fast nästan värre. Och det är ju klart det är så när man umgås med en hund länge att man tror man har ett kompisförhållande med jycken men hunden är ett hierarkiskt flockdjur.

Jag blir mörkrädd då jag hör hur folk resonerar kring sina hundar och hur "mänskliga" dem är. Folk sover med sina hundar och behandlar dem som en familjemedlem, inte konstigt att hunden får dubbla budskap och blir helt galen.

En hund skall behandlas som ett djur, den skall få kärlek, men den skall inte bli behandlad som om den vore någon förstående varelse. En lydig hund är ingen förstående hund, det är ett djur i totalt underläge.

Varför skall vi ha mer eller mindre rovdjursliknande hundar i vårat samhälle?

Snicksnacka ni om att man ska uppfostra dom, det funkar säkert, men en stor del av ägarna till dessa hundar kan inte uppfostra dom.

Precis exakt på samma sätt som att den stor del av hundägarna i övrigt inte kan uppfostra sina hundar, men när det handlar om en Golden Retriever så ger det inga allvarligare följder.

Ska du ha en kamphund?

Då ska jag ha ett lejon.
Dom är snälla, jag lovar, bara man uppfostrar dom rätt.
Men kom inte och gnäll när min grannes lejon som blev dåligt uppfostrat sitter med ditt barn mellan käkarna.

Varför skall vi ha mer eller mindre rovdjursliknande hundar i vårat samhälle?

Snicksnacka ni om att man ska uppfostra dom, det funkar säkert, men en stor del av ägarna till dessa hundar kan inte uppfostra dom.

Precis exakt på samma sätt som att den stor del av hundägarna i övrigt inte kan uppfostra sina hundar, men när det handlar om en Golden Retriever så ger det inga allvarligare följder.

Ska du ha en kamphund?

Då ska jag ha ett lejon.
Dom är snälla, jag lovar, bara man uppfostrar dom rätt.
Men kom inte och gnäll när min grannes lejon som blev dåligt uppfostrat sitter med ditt barn mellan käkarna.

Om inte rovhundarna finns går det alltid att psykiskt få en golden, schäfer, labrador eller annan hund att bli lika instabil som en otränad pitbull.

Om inte rovhundarna finns går det alltid att psykiskt få en golden, schäfer, labrador eller annan hund att bli lika instabil som en pitbull.

Ja, men du måste medge att det inte är riktigt lika enkelt.

Och när det väl smäller så smäller det inte lika högt.

Om inte rovhundarna finns går det alltid att psykiskt få en golden, schäfer, labrador eller annan hund att bli lika instabil som en otränad pitbull.

Enda skillnaden, om än marginell är väl att de sk kamphundarna avlats att ha väldigt liten självbevarelsedrift vilket gör att det är svårare att få kommandot över dem när de väl får en knäpp. Alla hundar kan bli tokiga men de flesta får man kontakt med genom att ryta till lite. Har själv försökt ryta till åt en pitbull som fått knäppen på en annan hund. Den var totalt bortkopplad från omvärlden på ett läskigt sätt.

Vi var tre som bröt och trampade på den för att den inte skulle bita ihjäl den andra huden.
När jag skrev om det i en av alla andra kamphundstrådar här fick jag till svar att vi inte skulle bete oss som grottmänniskor utan i stället använda bändkäpparna...
Vilka bändkäppar svarade jag då och fick reda på att när man har en kamphund så ska man ha med sig bändkäppar, det vet väl alla...

:näsblod

Ja, men du måste medge att det inte är riktigt lika enkelt.

Och när det väl smäller så smäller det inte lika högt.

Om en labrador, schäfer eller annat går till attack smäller det minst lika högt. Jo jag ser ingen skillnad på att uppfostra en dogo argentino och en dvärgpudel. Inser du att det är ett djur som du egentligen aldrig kan få full kontroll över så går det så sjukt mycket lättare än om du tror du köpt din döda farfars ande. När skall folk fatta.

Allt handlar om begränsning och spelutrymme. Vissa hundar är slut i huvudet redan från födseln, men det står inte i parallell till rasen.

Enda skillnaden, om än marginell är väl att de sk kamphundarna avlats att ha väldigt liten självbevarelsedrift vilket gör att det är svårare att få kommandot över dem när de väl får en knäpp. Alla hundar kan bli tokiga men de flesta får man kontakt med genom att ryta till lite. Har själv försökt ryta till åt en pitbull som fått knäppen på en annan hund. Den var totalt bortkopplad från omvärlden på ett läskigt sätt.

Vi var tre som bröt och trampade på den för att den inte skulle bita ihjäl den andra huden.
När jag skrev om det i en av alla andra kamphundstrådar här fick jag till svar att vi inte skulle bete oss som grottmänniskor utan i stället använda bändkäpparna...
Vilka bändkäppar svarade jag då och fick reda på att när man har en kamphund så ska man ha med sig bändkäppar, det vet väl alla...

Vore jävligt coolt om det gick att påvisa att beteendemönster var rent ärftligt rakt ner i alla led.

På människor är det fortfarande oklart att neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har ärftlighet. Att då ett beteendemönster på ett djur över så kort tid skulle vara ärftligt ser jag som väldigt liten.

Last edited:
Om en labrador, schäfer eller annat går till attack smäller det minst lika högt. Jo jag ser ingen skillnad på att uppfostra en dogo argentino och en dvärgpudel. Inser du att det är ett djur som du egentligen aldrig kan få full kontroll över så går det så sjukt mycket lättare än om du tror du köpt din döda farfars ande. När skall folk fatta.

Allt handlar om begränsning och spelutrymme. Vissa hundar är slut i huvudet redan från födseln, men det står inte i parallell till rasen.

Jag är helt med dig om att man aldrig får 100% kontroll på en hund men hundar skiljer sig ganska mycket från varann. Och alla har sina issues som biprodukt av avelssyftet. Våra Bordercollies är tokiga på många sätt men det är bara den ena som kan nypa till lite men det är för att hon är gammal och senil.

Pudlar, Bordercollies, Schäfrar och andra lite smartare hundar har man betydligt större input hos som ägare än hos till exempel en Irlänsk Setter som är som kokt fisk i huvet. Där är det bara instingter som styr.

Så vad du menar är alltså att kamphundar inte är kamphundar?

Kamphundar är dvärgpudlar?

Alltså skulle gangstern som bussar sin tränade kamphund på någon hederlig människa lika gärna kunna bussa sin tränade dvärgpudel på samme hederliga människa med samma resultat?

Det är inte för inte som det kallas kamphundar.

Hoppas verkligen inte att det finns föräldrar som släpper sina 2-3åriga ungar ute på gatan själva.

Nä men du aktar bilen ena gången och sen åker du i den nästa sekund, till ett nöje mm. Det är väl ungefär samma sak! Något man ska ha respekt för för att det kan skada en men man kan ändå färdas i bilen till något roligt ställe. Lär ungar ha respekt för DJUR i allmänhet. Lär ungarna att vara artiga och fråga om lov när det handlar om något som inte är deras, tror nog det hjälper mycket i deras liv samt underlättar för andra.

En orsak kan vara att "kamphundarna" har potential att ge avsevärt större skador än andra hundar.

Vem säger något om att föräldrar saknar ansvar? Du har inga barn va?
Du har inte särskilt mycket erfarenhet av att fostra en 2-3:åring?!
Du kan lära ett barn att akta sig för en väg eller för bilarna. Det är en av de enklaste sakerna eftersom vägen finns där 365 dagar om året och bilarna ALLTID anses som farliga, även de som är ens egna. Du aktar inte vägen/bilen ena dagen för att nästa dagar tramsa runt och leka på vägen/med bilen.

Med hundar är det annat. En hund kanske man alltid går fram och klappar och leker med medan nästa hund är ajja bajja. Dessutom inträffar inte situationen lika frekvent. För en två-tre:åring är det alltså inte helt lätt att lära sig vad som gäller. Dessutom kan det t.o.m vara så att en hund dom man ena dagen kunde klappa nästa dag får ett bryt.....

Bor man i ett skyddat kvarter med en bra innergård och en bra lekpark så står man inte och bevakar 100% av tiden. Om någon då kommer knallandes med sin hund och hunden inte pallar en "okopplad" unge så har hunden som sagt inget existensberättigande.

Vore jävligt coolt om det gick att påvisa att beteendemönster var rent ärftligt rakt ner i alla led.

På människor är det fortfarande oklart att neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har ärftlighet. Att då ett beteendemönster på ett djur över så kort tid skulle vara ärftligt ser jag som väldigt liten.

Det är väl det som är avel. Att försöka valla med en Labrador lär ju vara fullkomligt omöjligt men med våra hundar kommer det nästan av sig själv trots att det är ganska komplicerade kommandon.

Så vad du menar är alltså att kamphundar inte är kamphundar?

Kamphundar är dvärgpudlar?

Alltså skulle gangstern som bussar sin tränade kamphund på någon hederlig människa lika gärna kunna bussa sin tränade dvärgpudel på samme hederliga människa med samma resultat?

Det är inte för inte som det kallas kamphundar.

Nej de har avlats för att inte ge upp som en annan hund som känner sig underlägsen skulle ha gjort. Det kostar pengar då. Det är där faran med sk kamphundar ligger och inte att de skulle vara mer aggressiva än någon annan hundtyp.

Last edited:
Hoppas verkligen inte att det finns föräldrar som släpper sina 2-3åriga ungar ute på gatan själva.

Nä men du aktar bilen ena gången och sen åker du i den nästa sekund, till ett nöje mm. Det är väl ungefär samma sak! Något man ska ha respekt för för att det kan skada en men man kan ändå färdas i bilen till något roligt ställe. Lär ungar ha respekt för DJUR i allmänhet. Lär ungarna att vara artiga och fråga om lov när det handlar om något som inte är deras, tror nog det hjälper mycket i deras liv samt underlättar för andra.

Nej, men man skall väl kunna leka med sitt barn i vilken park som helst utan att hundar skall komma fram och hoppa och leka? För det första skall hundar vara kopplade vi alla tillfällen då det finns människor i närheten om man inte kan försäkra sig att hunden går i skugga med dig.

Ungar som är framme och kladdar på andras hundar eller vem som helst, då får man på något sätt skylla sig själv. För man kan inte förvänta sig att hunden är förstående.

Kamphundar är alvade för att vara envisa och aldrig ge upp, DET är problemet med rasen. När dom ger sig fan på något så är det svårt att få bort fokusen från det. Det handlar fortfarande inte om aggression eller annat utan om ren vilja. Sen att just dom raserna är extremt muskulösa och starka gör ju att det smäller lite mer än en tanig liten greayhound tex.

Men fortf, hundarna är inte mer aggressiva än andra hundar. Kombinationen av styrka och envishet är inte jättebra om man inte använder det rätt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...