Till alla kamphundshatare!

Nej de har avlats för att inte ge upp som en annan hund som känner sig underlägsen skulle ha gjort. Det kostar pengar då.

Precis, det är det som är det farliga.

En dvärgpudel (som Benedict så vackert jämförde med) backar om han får en känga i huvudet, eller två.

En kamphund backar inte oavsett vad man gör, det är avlad till att slåss till döds. Avel är vi människor mycket duktiga på, således är kamphundarna bra på att slåss.

Men sådan är väl människan, man ska ha något farligt.
En kniv eller något vapen.
Kanske en kamphund, då har man respekt.

Så vad du menar är alltså att kamphundar inte är kamphundar?

Kamphundar är dvärgpudlar?

Alltså skulle gangstern som bussar sin tränade kamphund på någon hederlig människa lika gärna kunna bussa sin tränade dvärgpudel på samme hederliga människa med samma resultat?

Det är inte för inte som det kallas kamphundar.

Alla afroamerikaner bär automatiskt vapen och är rånare.

Du kan få en pudel precis lika aggressiv som en "kamphund".

Precis, det är det som är det farliga.

En dvärgpudel (som Benedict så vackert jämförde med) backar om han får en känga i huvudet, eller två.

En kamphund backar inte oavsett vad man gör, det är avlad till att slåss till döds. Avel är vi människor mycket duktiga på, således är kamphundarna bra på att slåss.

Men sådan är väl människan, man ska ha något farligt.
En kniv eller något vapen.
Kanske en kamphund, då har man respekt.

Hur vet du att en pudel backar? Börja inte att förmänskliga en hunds förståelse nu. Du kan utan tvekan få alla hundar att bli äckliga monster.

Jag står fortfarande vid att beteendemönster inte går i ett led med gener. Det handlar om uppfostran.

Föder psykopater psykopater? Svar nej.

Last edited:
Det handlar fortfarande inte om aggression eller annat utan om ren vilja..

För ett söndertuggat barn är det skitsamma om skadorna kom från en arg hund, en envis hund eller en hund som bara ville impa på sina polare.
Problemet är ju just det du skriver, att de är så oerhört mycket mer sannolika att ge omfattande skador eftersom de kombinerar oerhörd styrka och bitkraft med att vara så gott som immuna mot yttre påverkan när de väl börjar bita.
Däri ligger en stor skillnad mot en tax eller labrador.
En tax kan du sparka iväg som en fotboll.
En labrador kommer med största sannolikhet inte fortsätta bita och skaka ett barn om 4 vuxna börjar misshandla labben med påkar för att få den att sluta.

Alla afroamerikaner bär automatiskt vapen och är rånare.

Du kan få en pudel precis lika aggressiv som en "kamphund".

Det var ju det med aveln.
En dvärgpudel är inte avlad till att slåss.

Klart den kan bli lika aggressiv, men inte river en dvärgpudel ner ett barn och sliter det i slamsor.

Självklart bär alla afroamerikaner vapen. Trodde du något annat?

Klart att inte alla kamphundar är farliga, har själv passat flera. Jobbat på utställningar enbart för vissa raser som benämns som kamphundar, aldrig varit något liv där.

Inför något körkort eller något på kamphundar så blir jag nöjd. Inte fan vill jag att min tattargranne ska ha en attacktränad pitbull på gården, hellre en attacktränad dvärgpudel isåfall, om jag måste välja.

Jag har redan svarat dig en gång angående lösa hundar. Vi är på samma plan. :)

Men tycker 2-3år är vääääääldigt ungt för att leka själv i parken. Fast vad vet jag, jag har ju inga ungar själv.

Nej, men man skall väl kunna leka med sitt barn i vilken park som helst utan att hundar skall komma fram och hoppa och leka? För det första skall hundar vara kopplade vi alla tillfällen då det finns människor i närheten om man inte kan försäkra sig att hunden går i skugga med dig.

Ungar som är framme och kladdar på andras hundar eller vem som helst, då får man på något sätt skylla sig själv. För man kan inte förvänta sig att hunden är förstående.

Det var ju det med aveln.
En dvärgpudel är inte avlad till att slåss.

Klart den kan bli lika aggressiv, men inte river en dvärgpudel ner ett barn och sliter det i slamsor.

Självklart bär alla afroamerikaner vapen. Trodde du något annat?

Klart att inte alla kamphundar är farliga, har själv passat flera. Jobbat på utställningar enbart för vissa raser som benämns som kamphundar, aldrig varit något liv där.

Inför något körkort eller något på kamphundar så blir jag nöjd. Inte fan vill jag att min tattargranne ska ha en attacktränad pitbull på gården, hellre en attacktränad dvärgpudel isåfall, om jag måste välja.

Du skriver ju svaret helt själv längst ner.

Attacktränad, har inte ett skvatt med avel eller annat att göra. Avel är utseende, inte ett beteende.

Beteendet får du fram genom att psykiskt utsätta djuret för olika typer av träning under tid.

Hur vet du att en pudel backar? Börja inte att förmänskliga en hunds förståelse nu. Du kan utan tvekan få alla hundar att bli äckliga monster.

Jag står fortfarande vid att beteendemönster inte går i ett led med gener. Det handlar om uppfostran.

Föder psykopater psykopater? Svar nej.

Det har inte med aggressivitet att göra. I ett hierarkiskt system gör man bäst i att visa sitt underläge när man möter sin överman. Hos många djur som gör upp leder det sällan till blodspillan då den underlägsna lägger sig. Det gör även hundar. Denna egenskapen har man försökt eliminera hos de sk kamphundarna på samma sätt som att man försökt eliminera, eller framhäva andra egenskaper hos andra hundar.
Givetvis finns det avvikelser hos alla raser men generellt är det så att de sk kamphundarna inte visar sitt underläge (eller ens för den delen förstår sitt underläge). Därför får man lättare kontakt med en uppjagad pudel.

Jag har redan svarat dig en gång angående lösa hundar. Vi är på samma plan. :)

Men tycker 2-3år är vääääääldigt ungt för att leka själv i parken. Fast vad vet jag, jag har ju inga ungar själv.

leka själv? Leker i sandlådan och jag sitter i jämte. Jag skall väl inte behöva kolla ryggen var tionde sekund.

jag vet att vi är på samma plan ang lösa hundar, känns skönt att det finns hundägare som verkligen förstår vad det handlar om.

Ja, det är väldigt ungt för att lämna ungar i någon avlägsen park långt hemifrån men det är heller inte det det handlar om.

Däremot är det inte märkligt att 3-åringar får vara själva under korta stunder om lekparken ligger mitt inne i ett f.ö. skyddat bostadsområde. När min son är ute på gården och leker kollar jag till honom med jämna mellanrum(allt mellan en minuts till tio minuters mellanrum) medan jag själv kan passa på att plocka undan disk i köket eller kanske skala lite potatis... Fixa med hojen på tomten. Klippa gräset.. o.s.v.

Det har inte med aggressivitet att göra. I ett hierarkiskt system gör man bäst i att visa sitt underläge när man möter sin överman. Hos många djur som gör upp leder det sällan till blodspillan då den underlägsna lägger sig. Det gör även hundar. Denna egenskapen har man försökt eliminera hos de sk kamphundarna på samma sätt som att man försökt eliminera, eller framhäva andra egenskaper hos andra hundar.
Givetvis finns det avvikelser hos alla raser men generellt är det så att de sk kamphundarna inte visar sitt underläge (eller ens för den delen förstår sitt underläge). Därför får man lättare kontakt med en uppjagad pudel.

Du menar att man avlat bort hirearkisystemet eller satt ned det hos ett djur, genom att då träna hunden till att vara arg?

Alltså generalisering är verkligen ordet i denna debatt. Att folk inte förstår att det är fel på ägarna och inte hundarna. Okej, en pudel var ett jävligt dåligt exempel. Haka inte upp er på det, ta golden då.

:tummenupp

Ja, det är väldigt ungt för att lämna ungar i någon avlägsen park långt hemifrån men det är heller inte det det handlar om.

Däremot är det inte märkligt att 3-åringar får vara själva under korta stunder om lekparken ligger mitt inne i ett f.ö. skyddat bostadsområde. När min son är ute på gården och leker kollar jag till honom med jämna mellanrum(allt mellan en minuts till tio minuters mellanrum) medan jag själv kan passa på att plocka undan disk i köket eller kanske skala lite potatis... Fixa med hojen på tomten. Klippa gräset.. o.s.v.

Precis samma här. Min dotter är på gräset med mig medan jag tvättar hojen å jag försöker kolla till så hon inte går iväg. Vid minst 2 tillfällen har hundar kommit fram då.

Last edited:
Du skriver ju svaret helt själv längst ner.

Attacktränad, har inte ett skvatt med avel eller annat att göra. Avel är utseende, inte ett beteende.

Beteendet får du fram genom att psykiskt utsätta djuret för olika typer av träning under tid.

Jag håller med dig i allt utom detta. Här har du faktiskt fel. Aveln styr hundarnas karaktär enormt. I de flesta fall är utseendet en följd av aveln där syftet har varit egenskaper snarare än utseende. Undantaget alla små sönderavlade golvmoppar där ögonen nästan ramlar ut.

Varför hoppar alla Labbar ner i vattnet så fort de får chansen oavsett om det är en jaktlabb eller en sällskapshund? Varför vallar sällskapsbordercollies ankor i parken?

Självklart kan man träna en hund ämnad för något till något helt annat till viss del men du kan aldrig vinna ett vallhundsmästerskap med en Golden Retriver.

Du menar att man avlat bort hirearkisystemet eller satt ned det hos ett djur, genom att då träna hunden till att vara arg?

Nej det är inte så det fungerar. Man korsar hundar med olika egenskaper och det har inte med aggressivitet att göra som jag sa. En sk kamphund är inte aggressivare än någon annan. Men den lägger sig inte på rygg, kissar på sig och har svansen mellan benen när en starkare hund tar kommandot. Det gör andra hundtyper. (lätt överdrivet men i vissa fall faktiskt inte)

Last edited:
Jag håller med dig i allt utom detta. Här har du faktiskt fel. Aveln styr hundarnas karaktär enormt. I de flesta fall är utseendet en följd av aveln där syftet har varit egenskaper snarare än utseende. Undantaget alla små sönderavlade golvmoppar där ögonen nästan ramlar ut.

Varför hoppar alla Labbar ner i vattnet så fort de får chansen oavsett om det är en jaktlabb eller en sällskapshund? Varför vallar sällskapsbordercollies ankor i parken?

Självklart kan man träna en hund ämnad för något till något helt annat till viss del men du kan aldrig vinna ett vallhundsmästerskap med en Golden Retriver.

Där har du faktiskt rätt. Men ta och titta på denna filmen. Jag tror faktiskt helt seriöst att man kan få en pitbull eller liknande vovve att vara världens snällaste hund, genom ren uppfostran och begränsning.
Jag kanske har helt fel!

[YOUTUBE-ID]xeuy_PBlqz8[/YOUTUBE-ID]

Där har du faktiskt rätt. Men ta och titta på denna filmen. Jag tror faktiskt helt seriöst att man kan få en pitbull eller liknande vovve att vara världens snällaste hund, genom ren uppfostran och begränsning.
Jag kanske har helt fel!

Absolut! Och jag har träffat en vansinnigt trevlig sådan som ena grannen har. Man kan inte låta bli att gilla honom. Han är tvärcool, lugn och han kommer antagligen aldrig flippa ut, på samma sätt som en våtögt golden antagligen aldrig kommer göra det. Men det är NÄR det väl händer som det blir farligt och då är jag hellre i närheten av retrivern då det antagligen bara är att ryta till åt den så är det överspelat.

. Jag tror faktiskt helt seriöst att man kan få en pitbull eller liknande vovve att vara världens snällaste hund, genom ren uppfostran och begränsning.
Jag kanske har helt fel

En turbomatad Busa kan vara världens säkraste hoj till den dagen något oförutsett gör att man kör av vägen....
Det går säkert fler lynniga taxar och pudlar per 1000 än vad det går lynniga Amstaff och Rottisar per 1000....

Problemet är att dessa få lynniga "kamphundar" kommer orsaka så mycket mer omfattande skador när de väl biter.

Det är säkert fler olyckor och incidenter med cyklar än med motorcyklar även sett proportionerligt men det kommer inte göra att motorcyklarna ses som ett mindre problem då skadorna är så mycket mer omfattande när de väl inträffar.

Last edited:
En turbomatad Busa kan vara världens säkraste hoj till den dagen något oförutsett gör att man kör av vägen....
Det går säkert fler lynniga taxar och pudlar per 1000 än vad det går lynniga Amstaff och Rottisar per 1000....

Problemet är att dessa få lynniga "kamphundar" kommer orsaka så mycket mer omfattande skador när de väl biter.

Det är säkert fler olyckor och incidenter med cyklar än med motorcyklar även sett proportionerligt men det kommer inte göra att motorcyklarna ses som ett större problem då skadorna är så mycket mer omfattande när de väl inträffar.

Fast då är det väl skit samma om en schäfer, rottweiler, labrador, pitt bull, golden, dogo argentino???, irländsk varhund?? - flippar. Alla stora hundar gör ju stor skada om dem bestämmer sig för att flippa ut rejält. Men att skylla på att problemet ligger hos hunden är oerhört lågt.

För mig blir jag lika rädd om det tiltar i huvudet på en pitt bull eller en schäfer.

[YOUTUBE-ID]MZm037jPNgc&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Kan tyvärr inte hitta någon fakta, jag suger rätt kraftigt på att söka på nätet. Men vad jag hört och läst så har tax den starkaste bitkraften jämfört med sin kroppsvikt. Jag är uppvuxen med tax och kan garanterat säga att det inte finns mer envisa hundar är den rasen. Biten har jag oxå blivit ett par gånger, som tur är var man inte lättskrämd som barn. :hihi
Att APTB (pitbull, och andra molossraser för den delen) biter så kraftigt är för att dom har mycket mer muskelmassa runt käkarna än andra raser.

Bara för det så går det ett program på animal planet just nu där dom berättar om olika raser. Sharpei har så mycket hud för att den skulle skydda sina inre organ vid kamp med andra hundar. Bara så ni vet. :tungan :)

För ett söndertuggat barn är det skitsamma om skadorna kom från en arg hund, en envis hund eller en hund som bara ville impa på sina polare.
Problemet är ju just det du skriver, att de är så oerhört mycket mer sannolika att ge omfattande skador eftersom de kombinerar oerhörd styrka och bitkraft med att vara så gott som immuna mot yttre påverkan när de väl börjar bita.
Däri ligger en stor skillnad mot en tax eller labrador.
En tax kan du sparka iväg som en fotboll.
En labrador kommer med största sannolikhet inte fortsätta bita och skaka ett barn om 4 vuxna börjar misshandla labben med påkar för att få den att sluta.

Kan tyvärr inte hitta någon fakta, jag suger rätt kraftigt på att söka på nätet. Men vad jag hört och läst så har tax den starkaste bitkraften jämfört med sin kroppsvikt. Jag är uppvuxen med tax och kan garanterat säga att det inte finns mer envisa hundar är den rasen. Biten har jag oxå blivit ett par gånger, som tur är var man inte lättskrämd som barn. :hihi

Taxar är sköna med förjäkliga att hålla på med. De bara drar och vägrar att lyssna. De är avlade att vara otillräckliga De har sjuka jaktinstinkter men driver man med en sådan hund kommer den riva rådjuren så man har avlat fram en sådan som har korta ben så den inte kan driva så fort hur sugen den än är. Taxen :)

Fast då är det väl skit samma om en schäfer, rottweiler, labrador, pitt bull, golden, dogo argentino???, irländsk varhund?? - flippar. Alla stora hundar gör ju stor skada om dem bestämmer sig för att flippa ut rejält. Men att skylla på att problemet ligger hos hunden är oerhört lågt.

För mig blir jag lika rädd om det tiltar i huvudet på en pitt bull eller en schäfer.

Jag skyller inget på hundarna. Däremot konstaterar jag att konsekvenserna kan bli rätt så omfattande när vissa hundar flippar jämfört när andra hundar gör det.

Har du hört talas om en labbe/golden som vildsint fortsätter att bita och attackera trots att tre vuxna står och sparkar och slår på den för att få den att sluta?!

Det är inte alltid lätt att få ut allt i skrift av det som finns i huvudet. :tungan

Min tanke med 2-3 åringar själva är inte om dom leker i en lekpark eller trädgård o föräldrar sitter en bit bort. Min tanke är som t ex i mitt område (som tyvärr inte är något att jämföra med egentligen men skitsamma) där föräldrar sparkar ut ungarna på morgonen sen får dom kuta runt över hela kvarteret helt själva. Det är INGEN som håller koll på dem. Nu är dom inte 2-3 år, eller förlåt, nu när ja tänker efter så har jag nog sett ett par såna tillsammans med sina lite äldre syskon. :rolleyes:

Ahh undra varför man inte är så jätte sugen på att skaffa egna. :gnissla

leka själv? Leker i sandlådan och jag sitter i jämte. Jag skall väl inte behöva kolla ryggen var tionde sekund.

jag vet att vi är på samma plan ang lösa hundar, känns skönt att det finns hundägare som verkligen förstår vad det handlar om.

Taxar är sköna med förjäkliga att hålla på med. De bara drar och vägrar att lyssna. De är avlade att vara otillräckliga De har sjuka jaktinstinkter men driver man med en sådan hund kommer den riva rådjuren så man har avlat fram en sådan som har korta ben så den inte kan driva så fort hur sugen den än är. Taxen :)

Jotack, han jaga ALLT! ÖVERALLT! Det var sjukt jobbigt. Vi hade han från att ja var 3 år tills jag var 16 år. Han grävde konstant överallt, dom första åren bodde vi mitt i stan. Jätte skoj! :näsblod

När vi åkte ut till skogen släppte vi honom ur bilen sen körde vi vidare in i skogen där vi skulle grilla. Sen när vi skulle hem packa vi skiten och hoppa in i bilen, tuta ett par gånger öppna bildörren o han hoppa in. Hahah sån zigenarfamilj! :D:D Inte världens smartaste grej och hade aldrig gjort det i dagsläget men det var andra tider då. :tungan

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...