Till alla kamphundshatare!

Att man KAN ha en kamphund som är välskött och inte farligt räcker inte som argument. Bevisligen är det alldeles för många som inte klarar av det. Förbjud skiten!

Det blir förbud!

Korkade WT fattar bara inte att deras snälla rottis/amstaff inte biter sin Husse/Matte just för att:
1. Husse är större än mig
2. Husse ger mig mat

Så när lilla albin kommer gående 60cm lång är det INTE riktigt samma sak! Albin är liten, irriterande och högljudd och ger mig ingen mat.

Djur fungerar inte som människor, de flesta hundägare jag träffat förstår inte det trots att de är otroligt säkra på att det är världens bästa hundägare. De behandlar sina husdjur precis som människor.. ajjabajja!
Ser hela tiden hundar som är ute och går med sina lyckligt ovetande ägare, hundar som är nervösa och förvirrade när deras ägare drar i kopplet eller skriker.

Så eftersom det inte går att förbjuda dumma ägare och det är absurt att ens tänka tanken på att införa hundkörkort (seriöst, vilken myndighet ska hantera den frågan?? Först ska 800.000 körkort ut till de som redan har hund. Hur lång blir kön till provet? Ska polisen som har nog göra med B-körkort nu börja gå runt på stan och kontrollera Hundkörkort??)

Håll i er, föööörbjJUUUUdeT blir det :D

Eller kör på som det är? Kanske göra det lagligt att försvara sig istället tex. ge folket rätt att bära vapen så kan man skjuta hunden själv?
Finns 3 alternativ:

KeBbEL!!

Last edited:
Det finns ju bevisligen de som kan knarka, utan att vare sig stjäla från andra eller vara en fara för andra. Inget rykande argument för att legalisera..

Håller med, dock är det olika från hundras till hundras hur pass förarvek den är. En tax tex är enormt egenvillig och gör oftast precis som den själ vill. Medan tex en schäfer eller rottis är väldigt förarvek och gör allt för att tillfredsställa sin ägare. Men precis som du säger så är det beroende på hur bra hunden är ställd i huvudet. Bara för att hunden är liten betyder det inte att den är lättare att kontroller.

Tror många glömmer att det inte bara handlar om hur farlig en hund kan va utan hur svårt det är att kontrollera den. Jag anser att alla hundar är farliga om de inte har det rätt ställt i psyket.. Tycker att man inte ska få ha större hund än man själv kan kontrollera om den får spel. Som incidenten korvgubbe talade om när hund ägaren sa åt folk att springa där ifrån, då kan man ju inte stoppa sin egen hund, det är skrämmande om nått! Oavsett ras..

Som att ha ett vapen som skjuter av sig själv och ägaren kan inte stoppa det om det väl börjar..

Jag är själv ägare till två stora hundar och det finns absolut inget värre än lösspringande hundar. Inte bara för att MINA hundar kan skada den lösspringande hunden och då jag får skulden för det utan just för att det finns folk som inte fullkomligt älskar alla jävla hundar.

Sen finns det faktiskt en annan sida av barn och hundar, och det är föräldrar som inte håller koll på sina ungar eller puttar fram ungarna till hunden utan att fråga om lov först. Grymt sjukt irriterande!

Min dotter har utvecklat någon form av hundfobi för att människor inte kan lära sig ha hundarna kopplade på allmänna platser. Vi har en park här i Skellefteå som ligger vid älven där vi brukar gå med vår dotter. Tror inte jag kan minnas en gång där nere då det inte varit hundar uppe och nosat på henne.

Försöker vara en vuxen människa och bemöta ägarna med respekt och be dem koppla sina hundar. Dem tittar på mig som om jag vore dum och fortsätter gå, utan att koppla. Har vid flertalet tillfällen vart mindre vuxen och tvingats sparka iväg hundarna för jag är rädd att min dotters nervösa tillstånd skall få hundarna nervösa.

Tråkigt då både jag och min sambo gillar hundar.

Kommer alltid finnas för och emot kamphundar skillnaden i media är att det kommer aldrig stå stora rubriker om hur BRA en kamphundsras varit vid något tillfälle, för sånt är inte intressant att läsa. Så tyvärr så får ni nöja er med att höra alla kamphundsägare prata väl om sina hundar.

Sen finns det faktiskt en annan sida av barn och hundar, och det är föräldrar som inte håller koll på sina ungar

Ledsen att säga det men min åsikt är att "lösspringande ungar" har företräde i ett radhuskvarter. Att irritera sig på det är som att irritera sig på högerregeln.

Ledsen att säga det men min åsikt är att "lösspringande ungar" har företräde i ett radhuskvarter. Att irritera sig på det är som att irritera sig på högerregeln.

Ledsen att säga men min åsikt om "lösspringade ungar" som inte frågar innan dom pillar är ouppfostrade små glin, sen spelar d ingen roll om det rör sig om klappa hund eller annat. Lika mycket som det är ÄGARENS uppgift att ha en uppfostrad och lydig hund så är det FÖRÄLDRARNAS uppgift att uppfostra sina ungar så dom har respekt för andra, både djur och människor.

Enda gången som jag faktiskt tycker att utländska föräldrar gör ett bra jobb är när dom uppfostrar sina ungar till att vara vaksamma, nästintill rädda, för andras hundar/djur. Blatteungar frågar ALLTID om dom får klappa hunden innan dom klampar fram, svenska ungar gör INTE det (iaf väldigt väldigt sällan). ;)

Ledsen att säga men min åsikt om "lösspringade ungar" som inte frågar innan dom pillar är ouppfostrade små glin, sen spelar d ingen roll om det rör sig om klappa hund eller annat. Lika mycket som det är ÄGARENS uppgift att ha en uppfostrad och lydig hund så är det FÖRÄLDRARNAS uppgift att uppfostra sina ungar så dom har respekt för andra, både djur och människor.

Hundar kommer alltid i andra hand i barntäta områden. Givetvis bör man som förälder alltid lära barnen att fråga först och att vara vaksamm men om det finns minsta risk att en hund inte klarar av att ett "lösspringande barn" kommer för att klappa så har hunden inget existensberättigande i ett barntätt område. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter inga bortförklaringar. Barn har företräde i ett bostadsområde och i det företrädet innebär även att de kan vara lösspringande ibland.

Så klart, men nu generaliserar jag inte utan pratar rent allmänt i en stad. Det är svårt att undvika barn vart man än bor. Alla hundar är inte vana vid barn och hundar kan vara minst lika rädda för barn som barn kan varar rädda för hundar.

Hundar kommer alltid i andra hand i barntäta områden. Givetvis bör man som förälder alltid lära barnen att fråga först och att vara vaksamm men om det finns minsta risk att en hund inte klarar av att ett "lösspringande barn" kommer för att klappa så har hunden inget existensberättigande i ett barntätt område. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter inga bortförklaringar. Barn har företräde i ett bostadsområde och i det företrädet innebär även att de kan vara lösspringande ibland.

Hundar skall alltid komma i andra hand oavsett om det är barntätt eller ej.

men om det finns minsta risk att en hund inte klarar av att ett "lösspringande barn" kommer för att klappa så har hunden inget existensberättigande i ett barntätt område. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter inga bortförklaringar. Barn har företräde i ett bostadsområde och i det företrädet innebär även att de kan vara lösspringande ibland.

Trodde faktiskt aldrig att jag skulle hålla med dig i någon fråga. Nu har du dock slagit huvudet på spiken. Den som äger hunden ska se till att ingen far illa ut, kan den inte det ska den inte vara hundägare.

Sen mår ingen hund bra av att bli behandlad som en människa, det är en hund och ska alltid vara lägst i hierarkin. Dock ska den bli behandlad väl.

Så klart, men nu generaliserar jag inte utan pratar rent allmänt i en stad. Det är svårt att undvika barn vart man än bor. Alla hundar är inte vana vid barn och hundar kan vara minst lika rädda för barn som barn kan varar rädda för hundar.

Jag håller med. Springer en unge fram till en främmande hund och blir biten så tycker jag den får skylla sig själv. Har inte föräldrarna haft vett att lära sitt barn att man inte springer fram till främmande hundar så kanske barnet nu lärde sig det på egen hand.

Tycker det är oansvarigt av föräldrar att släppa ut ett barn utan uppsikt innan det förstår grundläggande saker som låt bli främmande hundar, lek inte på vägen, ta inte emot godis från främlingar. Tycker det är grymt störande att många av dagens föräldrar bara släpper ut sina barn och sen förväntar sig att resten av samhället ska anpassa sig. Händer det sen nånting är det alltid nån annans fel.

Minns när vi var små så var det en kompis som försökte ta ett ben från en annan kompis hund. Han blev biten. Hade det varit idag hade nog den hunden blivit skjuten. Då berättade man istället för honom att man inte försöker ta ben från hundar.

Minns när vi var små så var det en kompis som försökte ta ett ben från en annan kompis hund. Han blev biten. Hade det varit idag hade nog den hunden blivit skjuten. Då berättade man istället för honom att man inte försöker ta ben från hundar.

Fortfarande ägarens ansvar att se till att ingen blir skadad. Dålig liknelse men ändå, har jag varit på skjutbanan och går hem med pistol och stannar för att äta. Lägger den inte på bordet medan jag går fram till kassan för att betala.
Man får se till att vara aktsam om man har något som är potentiellt farligt.

Lever dock med dubbelmoral då jag ibland kör några kmh över gällande hastighetsbegränsning.

Fortfarande ägarens ansvar att se till att ingen blir skadad.

Beror väl lite på. Om hunden försöker äta upp ungen är det ju förstås inte ok. Om den däremot hugger till en gång för att säga ifrån så är det en annan sak. Det gör lite ont och man kanske blir ganska rädd, särskilt om man är ett barn, men knappast nånting man dör av. Hundar håller väl oftast igen bettet ganska rejält när dom bara vill säga ifrån. Ett litet skrubbsår är väl inte så farligt, särskilt inte när det var ungen som gjorde fel från början.

Dålig liknelse men ändå, har jag varit på skjutbanan och går hem med pistol och stannar för att äta. Lägger den inte på bordet medan jag går fram till kassan för att betala.

Ok, men den här då: Du har bilen parkerad utomhus, ett barn klättrar upp på ditt biltak och ramlar och slår sig. Är det ditt fel då för att du ställde bilen där eller skulle ungen kanske inte ha varit på taket från första början?

Beror väl lite på. Om hunden försöker äta upp ungen är det ju förstås inte ok. Om den däremot hugger till en gång för att säga ifrån så är det en annan sak. Det gör lite ont och man kanske blir ganska rädd, särskilt om man är ett barn, men knappast nånting man dör av. Hundar håller väl oftast igen bettet ganska rejält när dom bara vill säga ifrån. Ett litet skrubbsår är väl inte så farligt, särskilt inte när det var ungen som gjorde fel från början.

Ok, men den här då: Du har bilen parkerad utomhus, ett barn klättrar upp på ditt biltak och ramlar och slår sig. Är det ditt fel då för att du ställde bilen där eller skulle ungen kanske inte ha varit på taket från första början?

En hund ska inte uppvisa aggressivitet mot människor, gör den det så får man se till att den inte får chansen. Spelar ingen roll om den markerar eller hugger i mina ögon, speciellt inte mot ett barn.

En bil är ett föremål, står den parkerad på en korrekt plats är det inte mitt fel. Skulle jag parkera bilen mitt i vägen i en skymd kurva och en person far illa ut, då är det mitt fel.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back