Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Visst, en såpass stark hund som t ex en amstaff kan ta livet av en i ett nafs om den vill, men det kan även en illa skött dvärgpudel.
Tror många glömmer att det inte bara handlar om hur farlig en hund kan va utan hur svårt det är att kontrollera den. Jag anser att alla hundar är farliga om de inte har det rätt ställt i psyket.. Tycker att man inte ska få ha större hund än man själv kan kontrollera om den får spel. Som incidenten korvgubbe talade om när hund ägaren sa åt folk att springa där ifrån, då kan man ju inte stoppa sin egen hund, det är skrämmande om nått! Oavsett ras..
Som att ha ett vapen som skjuter av sig själv och ägaren kan inte stoppa det om det väl börjar..
Min dotter har utvecklat någon form av hundfobi för att människor inte kan lära sig ha hundarna kopplade på allmänna platser. Vi har en park här i Skellefteå som ligger vid älven där vi brukar gå med vår dotter. Tror inte jag kan minnas en gång där nere då det inte varit hundar uppe och nosat på henne.
Försöker vara en vuxen människa och bemöta ägarna med respekt och be dem koppla sina hundar. Dem tittar på mig som om jag vore dum och fortsätter gå, utan att koppla. Har vid flertalet tillfällen vart mindre vuxen och tvingats sparka iväg hundarna för jag är rädd att min dotters nervösa tillstånd skall få hundarna nervösa.
Tråkigt då både jag och min sambo gillar hundar.
Trodde jag var världsmästare att skriva meningslösa inlägg.
Tvärkört, asså?
Att man KAN ha en sporthoj som är välskött och inte farligt räcker inte som argument. Bevisligen är det alldeles för många som inte klarar av det. Förbjud skiten!
Sen finns det faktiskt en annan sida av barn och hundar, och det är föräldrar som inte håller koll på sina ungar
Ledsen att säga det men min åsikt är att "lösspringande ungar" har företräde i ett radhuskvarter. Att irritera sig på det är som att irritera sig på högerregeln.
Ledsen att säga men min åsikt om "lösspringade ungar" som inte frågar innan dom pillar är ouppfostrade små glin, sen spelar d ingen roll om det rör sig om klappa hund eller annat. Lika mycket som det är ÄGARENS uppgift att ha en uppfostrad och lydig hund så är det FÖRÄLDRARNAS uppgift att uppfostra sina ungar så dom har respekt för andra, både djur och människor.
Hundar kommer alltid i andra hand i barntäta områden. Givetvis bör man som förälder alltid lära barnen att fråga först och att vara vaksamm men om det finns minsta risk att en hund inte klarar av att ett "lösspringande barn" kommer för att klappa så har hunden inget existensberättigande i ett barntätt område. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter inga bortförklaringar. Barn har företräde i ett bostadsområde och i det företrädet innebär även att de kan vara lösspringande ibland.
...hundar kan vara minst lika rädda för barn som barn kan varar rädda för hundar.
Hundar kommer alltid i andra hand i barntäta områden. Givetvis bör man som förälder alltid lära barnen att fråga först och att vara vaksamm men om det finns minsta risk att en hund inte klarar av att ett "lösspringande barn" kommer för att klappa så har hunden inget existensberättigande i ett barntätt område. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter inga bortförklaringar. Barn har företräde i ett bostadsområde och i det företrädet innebär även att de kan vara lösspringande ibland.
men om det finns minsta risk att en hund inte klarar av att ett "lösspringande barn" kommer för att klappa så har hunden inget existensberättigande i ett barntätt område. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter inga bortförklaringar. Barn har företräde i ett bostadsområde och i det företrädet innebär även att de kan vara lösspringande ibland.
Så klart, men nu generaliserar jag inte utan pratar rent allmänt i en stad. Det är svårt att undvika barn vart man än bor. Alla hundar är inte vana vid barn och hundar kan vara minst lika rädda för barn som barn kan varar rädda för hundar.
Minns när vi var små så var det en kompis som försökte ta ett ben från en annan kompis hund. Han blev biten. Hade det varit idag hade nog den hunden blivit skjuten. Då berättade man istället för honom att man inte försöker ta ben från hundar.
Fortfarande ägarens ansvar att se till att ingen blir skadad.
Dålig liknelse men ändå, har jag varit på skjutbanan och går hem med pistol och stannar för att äta. Lägger den inte på bordet medan jag går fram till kassan för att betala.
Beror väl lite på. Om hunden försöker äta upp ungen är det ju förstås inte ok. Om den däremot hugger till en gång för att säga ifrån så är det en annan sak. Det gör lite ont och man kanske blir ganska rädd, särskilt om man är ett barn, men knappast nånting man dör av. Hundar håller väl oftast igen bettet ganska rejält när dom bara vill säga ifrån. Ett litet skrubbsår är väl inte så farligt, särskilt inte när det var ungen som gjorde fel från början.
Ok, men den här då: Du har bilen parkerad utomhus, ett barn klättrar upp på ditt biltak och ramlar och slår sig. Är det ditt fel då för att du ställde bilen där eller skulle ungen kanske inte ha varit på taket från första början?
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |