Bana elr gata ?

Off topic: Det stämmer som en del skrivit att närmsta bana för mig är Mittsverige, Kemora och även ACR Moirana. Ca 50mil till dessa tre.
När/om det blir en storbana i Fällfors så har jag endast ca 12-13mil!

Hur som helst så är det värt det! Man ska inte vara rädd för att köra lite bil! Se det som en mini semester.
Jag var på Kemora förra veckan och där var två norrmän från Alta, 112mil hade dom dit!

Och stockholmarna påstår att dom inte har några banor...

Fällfors kan kanske bli bra, jag har inte sett planerna, men en nerlagd militärflygbas är väl inte bästa utgångsläget om man inte vill bygga dragracingbana.

Kör mittsverige några tävlingar man kan åka och kika på?
Det är ju nästgårds för mig och en lagom utflykt.

Precis!

Om det blir som planerat så blir Fällfors grymt bra! Över 4km lång racingbana! Dragracing körs redan där.

Tyvärr så körs inga tävlingar på mittsverige, inte godkänd för det.. Men bandagar anordnas! Ganska rolig bana fast den är liten och går inte att jämföra med Kemora som är bättre på alla plan!

Fällfors kan kanske bli bra, jag har inte sett planerna, men en nerlagd militärflygbas är väl inte bästa utgångsläget om man inte vill bygga dragracingbana.

Oj vad off topic det blev :) men en militärbas har mängder med taxibanor, sidobanor och annan asfalt utanför rullbanan så det finns nog goda möjligheter för en helt okej bana :)

Lite mer off-topicinfo hittar Ni här:) 4 km-slingan är den som går strax utanför "halkbanerundeln". @GuW - bokningsläge för banan finns här. Åk ned och titta på en kurs, bandag eller träning om Du vill kolla in faciliteterna:)

Oj vad off topic det blev :) men en militärbas har mängder med taxibanor, sidobanor och annan asfalt utanför rullbanan så det finns nog goda möjligheter för en helt okej bana :)

Lite mer off-topicinfo hittar Ni här:) 4 km-slingan är den som går strax utanför "halkbanerundeln". @GuW - bokningsläge för banan finns här. Åk ned och titta på en kurs, bandag eller träning om Du vill kolla in faciliteterna:)

Jo, jag har tittat på bilden men inte förstått riktigt vad som är bansträckning för MC.

Dessutom har jag tillbringat lite tid där i gröna kläder innan banan byggdes om.

Då är Du ju riktigt bekant med omgivningarna;-) Bansträckningen (i ärlighetens namn mer för bil kanske) är den som går upp från nedre till övre landningsbanan i en lång vänsterböj, vänster in på övre banan, raka, vänster mot nedre banan (nybyggt parti), liten chikan höger, vänster, höger och raka in på nedre banan. Sedan höger in på nedre banan, raka till slutet av landningsbanan , njurformad vänster med krympande radie, därefter upp i en höger, vänster, höger och ut på nedre landningbanan och en raka som avslutas med en 180 graders böj, kort raka, höger, vänster och slutligen höger ut på delen mellan nedre och övre landningsbanan igen där vi startade.

Gocart-, Mc- eller SMC- banan är den korta, kurviga slingan längst till vänster på skissen och där finns inget byggbeslut ännu (vad jag vet i a f).

Jo, jag har tittat på bilden men inte förstått riktigt vad som är bansträckning för MC.

Dessutom har jag tillbringat lite tid där i gröna kläder innan banan byggdes om.

Utnyttjar folk det gamla militärflygfältet på södra sidan av Luleåälven utåt södra Bredåker? Vet att en fallskärms klubb håller hus där ute, men de är ju inte där hela tiden.

Ja, till buskörnig. Det finns ju inte så mycket kurvor men man kan ha kul på rakorna också.. :)

Kan bara stämma in i "fan-vad-kul-bana-är-och-fan-vad-gata-suger"-kören..

Min bankörning har nästan helt tagit bort nöjet med gatåka.

Just det där att kunna brassa runt på en bana och "skita i allt", bara fokusera till 100% på sin körning och förbättra små detaljer är så sjukt kul.

Jag är väl fortf. relativt nybörjare, men jag har alltid gillat det där med "teknik" och finslipa tekniken. Att sätta en kurva (för mig) helt perfekt, med klockrent spår och gaskontroll är oslagbart! Detta kan jag i princip aldrig göra på gata.

Visst, det blir fortfarande lite gatåkning, men i ett helt annat tempo. Finns ingen poäng alls med att "bomba" på allmän väg med alla störande moment när man hela tiden vet att om det hade varit en bana så hade man förmodligen kunnat köra dubbelt så snabbt men i princip riskfritt.

När ekonomin tillåter så är de inte omöjligt att det blir en motard eller nakenhoj för gata, och sporthoj bara på bana för min del.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back