Våldtäkt utan våld är ju en konstighet

Nä det finns väl nåt som kallas psykiskt våld åxå. Där (oftast) kvinnan känner sig så jäkla underlägsen att hon e rädd för konsekvenser om hon säger nej, utan att det har förekommit fysiskt våld öht. Är väl ganska vanligt i övergrepp mot barn; Pappa/vuxen har alltid rätt osv.
Bra poäng där, men å andra sidan så brukar väl den svagare parten i en sådan relation inte säga nej? Detta gör att jag personligen anser en sådan handling vara våldtäkt trots att ingen sagt nej.

Som sagt: komplex fråga utan ett absolut svar, varje situation måste bedömas för sig.

I spanien säger lagen eller praxis att, om tjejen gör en polisanmälan dagen efter ett samlag, så räknas det som våldtäkt. Alltså är det upp till killen att vara säker och lite på tjejen han träffar verkligen gillar honom. Sprit, övetalning, lögn fungerar alltså inte. Man skall vara säker på att tjejen giller en och verkligen vill det här.
:tummenupp
Inför samma sak i sverige, så har både moralkärringarna nått att gotta sig åt och dito kommer hormonstinna manliga skitstövlar kunna "kyla" ner sig lite

:tummenupp
Inför samma sak i sverige, så har både moralkärringarna nått att gotta sig åt och dito kommer hormonstinna manliga skitstövlar kunna "kyla" ner sig lite

Är du allvarlig?

Hört talas om själva grundvalen för västerländskt rättsväsen? Oskyldighetsprincipen? Oskyldig tills motsatsen bevisat bortom varje rimligt tvivel och så vidare?

Den föregicks av häxprocesser och pöbelvälde. Var det bättre förr... ?

Hört talas om skadestånd till brottsoffer, och vad pengar kan få folk att göra? Vad hämndbegär kan få saker att göra? Vad folk kan göra mot någon de är sur på, bara för att jävlas?

Hört talas om alla fall av falskt tillvitelse i våldtäktsmål härhemma i Sverige?

Någonsin tagit slut med en tjej med lite bråk? Någonsin haft sex kvällen innan? Är du helt säker på att du de gångerna hade uppskattat en rättspraxis som inneburit att du varit fälld för våldtäkt och hamnat på kåken med ett fett skadestånd att betala om hon bara hade gått till polisen?

Jag tror iofs att det är rent skitsnack att det skulle gå till på det sättet i Spanien. I och för sig har vissa universalgenier med en karriär inom halvpolitisk offentlig förvaltning förespråkat samma sak härhemma, med uppenbart syfte att främja sitt eget avancemang genom billiga PK-poäng, men att det faktiskt skulle gå igenom till praxis i en modern rättsstat - det kräver fanimig bra dokumentation innan jag tror det.

Dagens våldtäckts[tm]begrepp är ett lysande exempel på vad som händer när man låter pöbeln, gärna med mycket info från den så kallade 'verkligheten', sätta agendan för lagstiftningen.

Du har rätt men ändå inte, jag tror inte folkviljan var att ändra gärningsbeskrivningen utan att skärpa straffen. Att röra till en massa begrepp tjänar ingen på, men i detts liberala land kan man inte skärpa straff så istället ändrar man gärningsbekrivningen istället. Påminner faktiskt om en bok jag läser för tillfället, 1984 heter den och jag har just kommit till berättelsen om en man som har som arbete att avskaffa ord, det är som att ändra innebörden av dem ungefär.

...vittnen som såg dem båda lämna uteställets öltält och kliva in i en BAJAMAJA och ha skoj.

Alltså, på något sätt borde man kunna döma för något om de är så äckliga.
Alla som har varit i en baja-maja borde kunna stödja en lag som gör det olagligt att bli zexuellt upphetsad i en miljö där hundratals människors bajs ligger synligt.

Man får väl dessutom anta att baja-majan befann sig utomhus, och lite myror på pungen är fan rena drömmen mot att ta spjärn mot ett diarré-sprejat plasthus med ledig golvyta om 20x80cm.

Last edited:
Sen kan jag tycka att det verkar lite löjligt om frugan säger nej till mannen på natten, låter honom hållas när han kliver på ändå och sen polisanmäler honom för våldtäkt dagen efter. Har man inte gjort våldsamt motstånd kan man ju undra om det verkligen var så farligt att mannen i fråga ska ha två års fängelse för det...
Missförstå mig nu inte, jag försvarar inte mannen i scenariot. Däremot tycker jag att en kvinna som agerar ungefär "nej, jag vill inte... Suck, nu börjar han ändå... Jaja, jag ligger stilla och låter honom hållas så är han väl snart klar. Ditt äckliga svin, du våldtog mig! Du ska i fängelse, basta!" agerar lite underligt. Eller är det bara jag som tycker att man måste poängtera allvaret i situationen om man verkligen bryr sig?

Väl talat buskis.

Väl talat buskis.

Missförstå mig inte, ett nej betyder som sagt nej och jag tycker definitivt att den som kliver på trots ett nej gör väldigt mycket fel. Men någonstans får det ju också vara den andres ansvar att då ge ett tydligt och klart "NEJ, jag vill inte!" så att allvaret i situationen framgår redan från början. Det kan ju tillexempel inte vara så att man kan verka glad och positiv/inbjudande och sen viska fram ett litet "nej" precis innan akten, bara för att dagen efter polisanmäla det hela som våldtäkt och hävda att "men jag sa ju faktiskt nej"...

Sociala koder vers. Kränkning

Nota och sexuellt umgänge är två helt skilda saker.
Lite tramsig jämföresle.

Förtydligande till de som inte förstod:

Det är mycket farligt att gå in i sängkammaren med tankeställningen att den här tjejen vet inte vad hon vill så därför behöver jag inte lyssna, ta hänsyn eller bry mej ett skit vad hon vill/inte vill göra.

"Dhöö, hon sa ju faktiskt "nej" när jag erbjöd mej att betala notan,
fast jag visste att hon egentligen ville att jag skulle pröjsa, så därför är det fritt fram för mej att göra vad fan jag vill fastän hon säger nej."

Så nu när vi ligger här och jag försöker tränga in i henne och hon säger nej,
så vill hon nog ändå. Så jag tänker minsann inte lyssna på henne utan bara köra på ändå! :yoparty

Storys som Badsituations är inte så ovanliga. Har ett par egna på lager.
Och jag tror att de flesta som har haft en flickvän har någon gång varit med om en kväll som börjat med "nej" och slutat med "bara lite, då..." Så Gudrun hade kanske rätt när hon hävdade att alla svenska män var tallibaner, och att det borde införas en mansskatt eftersom alla män våldtar och misshandlar kvinnor?

Jaha... Men du får upplysa mig vidare här.

Jag vet inte vad jag ska upplysa dig om :va

Mavve *pryglarn* skrev:
Mycket white trash där du - nu fick jag lära känna dig lite bättre.

Hur fan lyckades du lära känna mig genom det jag skrev? Vart var jag med i det hela? Jag kanske inte är släkt med kungen men nån jävla whitetrash från skåne är jag ändå inte.

Missförstå mig inte, ett nej betyder som sagt nej och jag tycker definitivt att den som kliver på trots ett nej gör väldigt mycket fel. Men någonstans får det ju också vara den andres ansvar att då ge ett tydligt och klart "NEJ, jag vill inte!" så att allvaret i situationen framgår redan från början. Det kan ju tillexempel inte vara så att man kan verka glad och positiv/inbjudande och sen viska fram ett litet "nej" precis innan akten, bara för att dagen efter polisanmäla det hela som våldtäkt och hävda att "men jag sa ju faktiskt nej"...

Jo, jo det förstod jag, iddes bara inte cittera så stort inlägg!

Eftersom kammaråklagaren är jurist förstår jag mycket väl att han inte skulle välja att bokföra den nämnda händelsen som våldtäkt eftersom det beskrivna scenariot rent juridiskt knappast faller in under begreppet våldtäkt.

Gemene man kallar sex utan samtycke för våldtäkt, ok, bra så. Men i den juridiska världen finns det ju en graderad skala med t.ex. sexuellt utnyttjande.

Vanligt folk förstår ofta skillnaden mellan mord och dråp trots att någon faktiskt dött i båda fallen men när det gäller sexualbrott då blir det kjetting i tacket direckt och allt är våldtäkt.

På grund av att folk inte förstår skillnaden så blir det en storm i ett vattenglas och politkerna trillar över varandra i sin tävlan att förfasas över uttalandet och plocka billiga poäng. Suck.

Förtydligande till de som inte förstod:

Det är mycket farligt att gå in i sängkammaren med tankeställningen att den här tjejen vet inte vad hon vill så därför behöver jag inte lyssna, ta hänsyn eller bry mej ett skit vad hon vill/inte vill göra.

"Dhöö, hon sa ju faktiskt "nej" när jag erbjöd mej att betala notan,
fast jag visste att hon egentligen ville att jag skulle pröjsa, så därför är det fritt fram för mej att göra vad fan jag vill fastän hon säger nej."

Så nu när vi ligger här och jag försöker tränga in i henne och hon säger nej,
så vill hon nog ändå. Så jag tänker minsann inte lyssna på henne utan bara köra på ändå! :yoparty
Ja det scenariot du beskriver är helt fel.

Men det är inte det enda scenariot, vilket många försökt få fram och tydligen förgäves.

Eskilsson kom med et lysande, ytterst reell och inte så ovanlig "konversation" i sänghalmen hos ett par som tycker om varandra. Men den förbises helt av någon anledning, undra varför.

Jo, jo det förstod jag, iddes bara inte cittera så stort inlägg!

Ok, jag förstår :) Det var bara det att jag tyckte att just det som citerades kunde misstolkas då det togs lite ur sitt sammanhang, så jag ville bara förtydliga vad jag menade.

Ok, jag förstår :) Det var bara det att jag tyckte att just det som citerades kunde misstolkas då det togs lite ur sitt sammanhang, så jag ville bara förtydliga vad jag menade.

Jao, kanske misslyckadess lite, tyckte restan var rätt väl poängterat ändå bara, sorryt.

Angående flickvänner som "ändrat" sej..

Ett beslut gills fram till ett nytt beslut tas.

Så om det finns en situation där en av parterna (tjej eller kille) av någon anledning säger nej till samlag så kan detta "nej:et" självfallet bero på mycket.
Behöver ju inte bero på att man inte gillar personen utan att man kanske just i den studen inte vill genomgå ett samlag då lusten/viljan inte finns i den studen, men man kanske ändå vill fortsätta att mysa och pussas och dela just det i den studen.

Sen om förutsättningarna ändras, är väl inget konstigt i sig.
Men sen kanske fortsätter man att mysa vidare, blir upphetsad och det hela utvecklas till att bli eggande och den där lusten som man inte kände förut har plötsligt väckts och man vill gå vidare till att ha sex.

Man få ha lite basic social intelligens och inse att bara för att en tjej/kille säger nej vid ett tillfälle så ska man absolut inte förminska det "nej:et" bara för att det vid ett senare tillfälle blir en annan utgång.

Att vara intim med någon är ganska privat och delikat som det är, därför är det ganska viktigt att också lyssna (inte bara verbalt utan rent fysiskt) på varandras signaler.
Spelreglerna ändras hela tiden i ett samspel,
och lika gärna som lusten kan komma kan den också försvinna. :)

Ett beslut gills fram tills ett nytt beslut tas. :krama

Tragiskt att debatten ska behöva finnas överhuvudtaget...

Lågpannande idioter kommer det alltid finnas ett överskott av, vars värderingar inte går hand i hand med oss andras, speciellt inte med några järn innanför västen, trist att tjejer ska behöva orora sig för att råka på en sån. :mad:

Pippa gör man när båda VILL, så jävla enkelt är det, inga hårklyverier ska behöva finnas.

Gud förbjude att någon nämner att den kalla verkligheten innefattar sådana fall där en kvinna anser sig ha blivit våldtagen om hon dagen efter ångrar sitt ragg från kvällen innan.

Exakt det har hänt en kompis till mig under semesterresa till Sveriges eget klamydianäste (Gotland).

Massvis med vittnen ser hur HON tar honom i handen och går iväg, och detta sker efter att de redan haft sex en gång tidigare. När vi sedan skulle på båten hem står farbror blå och väntar. Han fick icke åka hem.

Lyckligtvis fattade politzai ganska snabbt att hennes historia inte gick ihop, och allt avskrevs. Men det påverkade fortfarande killen ifråga då många såg vad som hände. Det tog låång tid innan ryktena lade sig.

Problemet är att alla inte lika uppenbart bevisar sin oskuld. Samtidigt som de som faktiskt ÄR skyldiga borde få extremt mkt tuffare straff. Men hur VET man?

Ett beslut gills fram till ett nytt beslut tas.

Så om det finns en situation där en av parterna (tjej eller kille) av någon anledning säger nej till samlag så kan detta "nej:et" självfallet bero på mycket.
Behöver ju inte bero på att man inte gillar personen utan att man kanske just i den studen inte vill genomgå ett samlag då lusten/viljan inte finns i den studen, men man kanske ändå vill fortsätta att mysa och pussas och dela just det i den studen.

Sen om förutsättningarna ändras, är väl inget konstigt i sig.
Men sen kanske fortsätter man att mysa vidare, blir upphetsad och det hela utvecklas till att bli eggande och den där lusten som man inte kände förut har plötsligt väckts och man vill gå vidare till att ha sex.

Man få ha lite basic social intelligens och inse att bara för att en tjej/kille säger nej vid ett tillfälle så ska man absolut inte förminska det "nej:et" bara för att det vid ett senare tillfälle blir en annan utgång.

Att vara intim med någon är ganska privat och delikat som det är, därför är det ganska viktigt att också lyssna (inte bara verbalt utan rent fysiskt) på varandras signaler.
Spelreglerna ändras hela tiden i ett samspel,
och lika gärna som lusten kan komma kan den också försvinna. :)

Ett beslut gills fram tills ett nytt beslut tas. :krama
Nämen se där, då var vi visst av samma åsikt redan från början?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg