Våldtäkt utan våld är ju en konstighet

Det jag syftade på hände nån gång på -90 talet
Du har förlorat mig. Vad är det du pratar om som jag missat?

Ett nej är ett nej.

Att det ska vara så svårt????
Man ska inte behöva slåss, sparka, ta till våld, skrika eller nåt annat väldigt extremt för att snubben i fråga ska lyssna och sluta.
Kan man inte bli lyssnad på bara genom att säga "jag vill inte"?? :)

Säger en tjej att hon inte vill, så vill hon inte.
Detta ska räcka med att hon säger det EN gång.
Inte två gånger, inte tre gånger och fortfarande upptäcka att snubben i fråga som ligger ovanpå henne inte bryr sej skit utan kör på sitt eget race ändå, trots att hon bett honom sluta upprepade gånger.
Knappast rätt taktik att få den personen sugen genom att då tvinga sej in i henne på sådant vis.
Det är pretty respektlöst.

Hur kul är det egentligen att sätta på någon som ändå inte vill eller har lust?? :confused:

Så jag upprepar, ett nej är ett nej!
PunkCt.
Sorry, men så enkelt är det inte.

Om en tjej jag inte känner säger nej så är det ett nej och inget mer med det, där har du rätt.

Men om min flickvän säger nej så är det inte samma sak.
Dels kan det vara för att erfarenheten säger att hon alltid säger nej för att sen vilja ha sex självmant (finns sådana människor), att hon säger nej för att jag ska övertala henne på ett gulligt sätt med glimtet i ögat (finns sådana människor) eller så säger hon sällan nej och när hon säger det så menar hon verkligen det, och där har du rätt. Men de två föregående exemplena är inget ovanligt, vare sig för mannen eller tjejen, att ibland vilja leka svårfångad etc. Det handlar om hur väl man känner sin partner och när man vet att hon är seriös eller ej.

Att du utifrån en artikel ska veta hur ett pars relation/förhållande har varit och vilka egenskaper dessa har och hur de brukar vara är kort och gott omöjligt.
Det finns för många variabler för att kunna dra en sådan förenkling som du och många andra vill göra. Tanken är god men den är samtidigt väldigt naiv.

Jag kan ibland säga nej till tjejen enkom för att hon ska behöva kämpa lite, båda vet om det och ingen av oss anser att jag har blivit våldtagen. Detsamma åt andra hållet. Förhållanden går ut på kompromisser och däri finns även kompromisser vad beträffar sex, vi övertalar varandra hela tiden utan att för den skull få en "NEJ ÄR ETT NEJ", precis som Eskilsson ger exempel på. De må verka löjliga men principen är densamma.

Helt klart, inte på något språk går de att förväxla med varandra dessa två ord. Möjligtvis på islamska då men det är smällar man får ta :brinnerup

Islamska? Var pratar man det?

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Raz
På första dejten..
Killen - jag tar notan
Tjejen - Nej det behöver du inte. vi kan dela.
Killen - Ok. skönt, då blir det billigare för mig.

Till fördelsedagen...
Killen - Jag planerar att fixa dig något superdyrt och fint. vad önskar du dig?
Tjejen - Nej inte behöver du köpa något dyrt. Det räcker med att jag har dig.
Killen - Ok.

Precis så jävla romantisk är jag!
Säger dom "vi kan dela notan" då tänker jag, jaha, en självständig tjej, vad bra....

Säger dom "jag vill inte ha något när jag fyller år" så får dom bara ett fånigt gosedjur och en påse gelehjärtan.

Jag trodde ju att vuxet folk kunde kommunicera med varandra, men det går icket om den ene är av honkön.

Vill dom ha ett halsband så får dom väl säga "Tja, ett halsband i tusenkronorsklassen skulle jag vilja ha"

Säger dom "vi kan dela notan" då tänker jag, jaha, en självständig tjej, vad bra....

Säger dom "jag vill inte ha något när jag fyller år" så får dom bara ett fånigt gosedjur och en påse gelehjärtan.

Jag trodde ju att vuxet folk kunde kommunicera med varandra, men det går icket om den ene är av honkön.

Vill dom ha ett halsband så får dom väl säga "Tja, ett halsband i tusenkronorsklassen skulle jag vilja ha"
Jag frågar, sen gör tvärtemot vad de säger, visat sig funka bäst så. Säger de att de inte vill ha något så får de något...:arsele

Är du dum eller!? Alla arabländer där man förtrycker det kvinnliga könet såklart.
Jaha... Men du får upplysa mig vidare här.

Du måste lära dig att tänka mer kvinnligt GuW... ;)

Och dessutom är det fastställt i svensk domsol att: "Ett nej inte alltid är ett nej"
Tror t.o.m G.P sade detta som statsminister.
Bara så ni vet, ni som kacklar om att ett nej alltid är ett nej.
Världen är inte svartvit. Det finns gråskalor.

Bra exempel från DeeCati och Eskilsson oxå för övrigt. :tummenupp

Last edited:
Självklart är ett nej alltid ett nej.

Om det inte är så att ett nej betyder att jag vill inte ha sex innan du minst 7 gånger sagt att jag är supersöt, och den enda du har ögon för i hela värden. så att jag inte ska känna mig som en slampa. För det är ju det man är om man igentligen vill men inte först säger nej för att sen ändra sig när men fått den andra att bedyra sin kärlek 7 gånger först.

Tror många tjejer skulle bli väldigt butra om alla killar tolkade deras nej som ett nej varje gång.

På första dejten..
Killen - jag tar notan
Tjejen - Nej det behöver du inte. vi kan dela.
Killen - Ok. skönt, då blir det billigare för mig.

Till fördelsedagen...
Killen - Jag planerar att fixa dig något superdyrt och fint. vad önskar du dig?
Tjejen - Nej inte behöver du köpa något dyrt. Det räcker med att jag har dig.
Killen - Ok.

:hihi:hihi -idag är jag singel

Dagens våldtäckts[tm]begrepp är ett lysande exempel på vad som händer när man låter pöbeln, gärna med mycket info från den så kallade 'verkligheten', sätta agendan för lagstiftningen.

Det här känns lite som den där tråden om något arabland vars ledare bestämt att "våldtäkt inom äktenskapet" (dvs mannen kliver på även om kvinnan säger nej) är helt ok, och jag säger som jag gjorde då: Alla har rätt att bestämma över sin egen kropp, och nej betyder nej. Om en människa inte vill ha sex så våldtar du henne om du kliver på ändå, oavsett vilken relation ni har.

Sen kan jag tycka att det verkar lite löjligt om frugan säger nej till mannen på natten, låter honom hållas när han kliver på ändå och sen polisanmäler honom för våldtäkt dagen efter. Har man inte gjort våldsamt motstånd kan man ju undra om det verkligen var så farligt att mannen i fråga ska ha två års fängelse för det...
Missförstå mig nu inte, jag försvarar inte mannen i scenariot. Däremot tycker jag att en kvinna som agerar ungefär "nej, jag vill inte... Suck, nu börjar han ändå... Jaja, jag ligger stilla och låter honom hållas så är han väl snart klar. Ditt äckliga svin, du våldtog mig! Du ska i fängelse, basta!" agerar lite underligt. Eller är det bara jag som tycker att man måste poängtera allvaret i situationen om man verkligen bryr sig?

Men som sagt, nej betyder nej. Både tjejer och killar som inte vill ska slippa, oavsett relation och tillfälle. Det kan inte vara så att man har en skyldighet att ligga med sin partner när, var och hur som helst bara för att personen i fråga är just ens partner.

Det är va för en j*vla massa år sen, minns bara att det var ett barn, typ 4 år eller nått sånt som hade blivit våldtagen, men mannen(idioten) klarade såg från fängelse pga barnet inte gjorde tillräckligt med motstånd. Jag är inte världens största, vältränade kille m.m, men vissa nämndemän och domare skulle man vilja vara ensam med i 1 timme som friar vältäcktsmän

Jag vill gärna ha en länk till den här nyheten. Jag tror nämligen inte på det förrens jag läst det.

Annars vill jag lägga till att han har en poäng men han lägger fram den väldigt klumpigt. Det är väl självklart att det är skillnad på våldtäkt och våldtäkt?

Jag vet inte heller hur många som fälls för våldtäkt men jag tror att väldigt många som frias också är oskyldiga. Jag tror nog att våldtäkt är det brott som har flest falska anmälningar. Det är synd om de som blivit våldtagna men man måste väl vara lika kritisk och ha minst lika höga krav på bevis som alla andra brott när det är något som så många anmäler för att de ångrar sig?

mjaa, det är en intressant 'hypotes', kammaråklagare Rolf Hillegren rör sig med och det är relativt lätt att se om den har en förankring i verkligheten:

släpa med honom till en lädergayklubb och se vad de kommer tycka om hans 'nej' (nu spekulerar ju jag naturligtvis, han kanske snarare säger 'ja' med mycket glädje i rösten).

och ni som 'argumenterar' på ert sätt, att ett nej faktiskt inte behöver vara och betyda ett nej:

ett nej är ett nej. slutsnackat.

det är som matten ni fick lära er i småskolan; enkel att förstå och inget att tjafsa emot om.

Frågan är också hur relevant en 18-år gammal nyhet/händelse egentligen är med tanke på att lagen inte varit statiskt.

@Dunderhonung: jag har en fråga och svaret behöver du inte skriva ut här, vill bara att du tänker det för dig själv.

Har du aldrig sagt att du inte vill ha sex till en person du varit ihop med och sen ändå, av olika anledningar, haft sex den gången? (Pratar inte om främmande människor på krogen, utan en partner i ett förhållande).

mjaa, det är en intressant 'hypotes', kammaråklagare Rolf Hillegren rör sig med och det är relativt lätt att se om den har en förankring i verkligheten:

släpa med honom till en lädergayklubb och se vad de kommer tycka om hans 'nej' (nu spekulerar ju jag naturligtvis, han kanske snarare säger 'ja' med mycket glädje i rösten).

och ni som 'argumenterar' på ert sätt, att ett nej faktiskt inte behöver vara och betyda ett nej:

ett nej är ett nej. slutsnackat.

det är som matten ni fick lära er i småskolan; enkel att förstå och inget att tjafsa emot om.
Det är gulligt hur naiva vissa kan vara. Tänk om det faktiskt vore så enkelt...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg