GP-racing - inget för MC-tillverkare

Är lite nya förslag till MotoGP 2010. Ingen förare får komma till MotoGP direkt in till ett fabriksteam så som Hayden, Pedrosa och Lorenzo gjort. Man måste börja i MotoGP i ett icke fabriksteam.

Privatteamen ska få ett egen organistation liknande fabrikernas förbund MSMA.

Privatteamen ska få en egen VM titel att köra om.

Är lite nya förslag till MotoGP 2010. Ingen förare får komma till MotoGP direkt in till ett fabriksteam så som Hayden, Pedrosa och Lorenzo gjort. Man måste börja i MotoGP i ett icke fabriksteam.

Privatteamen ska få ett egen organistation liknande fabrikernas förbund MSMA.

Privatteamen ska få en egen VM titel att köra om.

Idioterna försöker kanske att överträffa varandra nu?!

De får börja ta bättre betalt för förarlicensenserna också. Lewis Hamilton får ge 2,3 miljoner per år för sin :P

Det här är ju helt sjukt. Följden blir att man i ännu större utsträckning än tidigare gynnar förare med mer pengar än talang. Fattiga icke-fabriksteam kommer givetvis att premiera förare med feta sponsoravtal som kan bidra finansiellt till verksamheten. Så har det alltid varit av naturliga skäl. Det är ingen tillfällighet att Pedrosa och Lorenzo fått gå rakt in i Fabriksteam, deras hårdvaluta är talang och meriter. Denna regel är bara ett sätt för Dorna att försäkra sig om att få in så mycket pengar som möjligt till MotoGP eftersom en stor andel av inkomsterna till teamen följer med förarna genom deras personliga sponsorer. I slutändan innebär det mer pengar in till MotoGP, mer cirkus och mindre talang. Sorgligt men sant.
:(

Vad skulle syftet med detta vara???? :confused:

Ett satt att flirta med privatteamen sa dom inte bara erbjuds smulor fran kakan, utan tycker att det ar intressant att satsa nar riktigt talangfulla forare finns tillgangliga. Hanger vidare ihop med hur stor sponsring en forare tar med in i teamet etc etc inte helt oviktigt for ett privat team.

Last edited:
Vad har jag fel i ?

"At around the same time that Kawasaki officially announced its withdrawal, Suzuki were also considering it as well. Why did we choose to stay? Because Hamamatsu is convinced that competition is in our DNA, and is important for our image. In the end, the final word was for our President, Osamu Suzuki."

"At around the same time that Kawasaki officially announced its withdrawal, Suzuki were also considering it as well. Why did we choose to stay? Because Hamamatsu is convinced that competition is in our DNA, and is important for our image. In the end, the final word was for our President, Osamu Suzuki."
Få se nu. Suzuki yttrar att racing är viktigt för deras image. Vad har det med tråden att göra? Den handlar om vitsen med prototypracing, vet du.

Du, Artiklen/citatet handlar om Suzuki o deras medverkan i just MGP = prototypracing om nu Du pa allvar missat det :D
Vad spelar det för roll? En pressrelease där man uttrycker sig i samma formuleringar som i sin egen reklam; svepande om "DNA" och självklarheter som att racing är "viktigt för vår image". Tråden började med spekuleringar om eventuellt dålig avkastning på de miljarder som de japanska tillverkarna år efter år investerar i prototypracing. Suzukis uttalande stärker ju mer än något annat antagandet att man är med i GP-racing på väldigt grumliga grunder.

Jag vill bara säga att jag saknar de underbara tvåtaktarna som skiljde män från möss.

Vad spelar det för roll? Tråden började med spekuleringar om eventuellt dålig avkastning på de miljarder som de japanska tillverkarna år efter år investerar i prototypracing. Suzukis uttalande stärker ju mer än något annat antagandet att man är med i GP-racing på väldigt grumliga grunder.

Roll o Roll! Rollen av d hela e ju subjektiv. Fakta e att Suzuki deltar inte i MGP for att fylla startledet!

Suzuki har koll o ekonomiskt vet att MGP fortfarande e ett bra varumarke o att dom vinner mer i att va med.

Sportsligt far dom ju stryk varje race o beslutar iallafall att fortsatta, det tycker jag talar for att GP racing visst tilltalar MC-tillverkare.

Sportsligt far dom ju stryk varje race o beslutar iallafall att fortsatta, det tycker jag talar for att GP racing visst tilltalar MC-tillverkare.
Ovanstående är uppenbara fakta som vem som helst kan konstatera. Frågan är VAD en tillverkare som inte har en karismatisk toppförare som Schwantz, Doohan, Rossi, Bayliss eller Fogarty knuten till sitt varumärke och som år efter år misslyckas med att vinna såväl titeln som race förmedlar till åskådare och media.

• ”Vi gör så gott vi kan”
• ”Vi kan inte bättre än såhär”
• ”Vi trodde inte att de andra skulle vara så bra”
• ”Vi har inte lärt oss något nytt sedan förra året”

Jag har svårt att se något annat motiv än medlidande för den som köper en Suzuki och låtit sig påverkas av vad de åstadkommer när de tävlar i prototypracing.

Honda och Yamaha och Ducati är en annan femma. De har visat att deras motorcyklar och förare är bäst i världen och om inte annat så är det kanske moraliskt stärkande och förbättrar lojaliteten i företaget. Men om man år efter år skämmer ut sig genom att bli regelmässigt ifrånkörd, då tar man väl time out, genomför nödvändiga förändringar eller lägger av. Jag tycker Kawasaki gör helt rätt.

Edit: Suzukis egen MotoGP-sajt är ganska avslöjande. För att få skriva ord som crown, title och champions är man tvungen att berätta om Superbike 2005, AMA-Superbike och cross...

"Troy Corser won Suzuki the 2005 World Superbike crown and Ben Spies secured the AMA title in America last year. With current World Champions in World Endurance and Supercross allied to many national titles, it shows Suzuki’s strength in depth and desire to win is still as strong as ever.”

Fy fan vad pinsamma Suzuki är i GP egentligen. Sedan 1983 (på 25 år) har de tagit 2 st GP-titlar. Schwantz en 1993 för att Rainey skadade sig och Roberts Jr sin enda 2000.

Last edited:
Frågan är VAD en tillverkare som inte har en karismatisk toppförare som Schwantz, Doohan, Rossi, Bayliss eller Fogarty knuten till sitt varumärke och som år efter år misslyckas med att vinna såväl titeln som race förmedlar till åskådare och media.

• ”Vi gör så gott vi kan”
• ”Vi kan inte bättre än såhär”
• ”Vi trodde inte att de andra skulle vara så bra”
• ”Vi har inte lärt oss något nytt sedan förra året”

Jag har motsatta känsla, alltså full respekt för deras satsning inför året med Capirex som jag kan känna e kapabel att ta hem Suzuki överst på pallen efter något av racen 2009.

Till mig förmedlar Suzuki en stark tro på det man satt i sjön. Dom kommer att vinna race, vilket just nu långsiktigt är det enda realistiska mål, man bygger just sitt deltagande i MGP på den tro. Passionen för racing förbjuder Suzuki att se deltagandet i MGP kortsiktigt vilket skulle skada märket allvarligt i själen.

Varför förgöra dom som ännu inte lyckas?
Varför endast hylla dom som lyckats?
Varför ser Du/hyllar Du inte passionen för racing?

Det kommer alltid finnas vinnare o förlorare även i prototypracing. Alla team kan inte ha en Schwantz, Doohan, Rossi, Bayliss eller Fogarty som Du hyllar till sitt förfogande. Deras medverkan måste ändå ha ett berättigande för framtida segrar. En tro/passion för racing kan inte enbart byggas på gårdagens misstag o fadäser, huvud fokus måste alltid vara inställt på det man beslutat vilja uppnå i framtiden.

Last edited:
Till mig förmedlar Suzuki en stark tro på det man satt i sjön.
Jaha, är det därför Suzuki systematiskt sedan mitten av 90-talet har rekryterat förare som är på fallrepet istället för någon som har kandiderat om titeln; för att de har "en stark tro på det man satt i sjön"?

:rolleyes:

Det är bara i WSBK och AMA-Superbike som Suzuki har engagerat toppförare. Inte i prototypracing.

Last edited:
Det käns lite som en

Sandlåda nu...:gnissla
Kom igen nu dom gör nog så gott det går..:fyllisar :krama

Bifogat

• Sandlåda.jpg
    Sandlåda.jpg
    201.6 KB · Visningar: 27
Fy fan vad pinsamma Suzuki är i GP egentligen. Sedan 1983 (på 25 år) har de tagit 2 st GP-titlar. Schwantz en 1993 för att Rainey skadade sig och Roberts Jr sin enda 2000.

Ja, det finns väl ett antal märken som har sämre meriter än då?

Menar du att bara märken som bärgat fler än 2 VM-titlar har nån form av berättigande att köra i MotoGP?

Ser man på det sedan 1973, så är ju faktiskt Suzuki det 3:e bästa märket i världen efter dom dominanta Yamaha och Honda. Så jag tycker inte att det är så illa ändå...

Fan vad pinsamma MV-Agusta är då!!!
Dom har ju inte tagit ett enda VM sedan Phil Read 1974....
(Tog ju iofs typ 15 raka innan dess men...)

Dominansen kommer och går i högsta klassen, det har den alltid gjort, och kommer alltid att göra. Jag är säker på att Suzuki kommer vinna återigen...

Ser man sedan början på 80-talet så har det ju uteslutande varit Honda och Yamaha som tagit hem titeln i den stora klassen (bortsett från Stoners vinst 2007), så med din logic så är ju alla andra märken än Yamaha och Honda pinsamma och inkompetenta...

Näee... det köper jag inte...

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025