Sportsligt far dom ju stryk varje race o beslutar iallafall att fortsatta, det tycker jag talar for att GP racing visst tilltalar MC-tillverkare.
Ovanstående är uppenbara fakta som vem som helst kan konstatera. Frågan är
VAD en tillverkare som inte har en karismatisk toppförare som Schwantz, Doohan, Rossi, Bayliss eller Fogarty knuten till sitt varumärke och som år efter år misslyckas med att vinna såväl titeln som race förmedlar till åskådare och media.
• ”Vi gör så gott vi kan”
• ”Vi kan inte bättre än såhär”
• ”Vi trodde inte att de andra skulle vara så bra”
• ”Vi har inte lärt oss något nytt sedan förra året”
Jag har svårt att se något annat motiv än
medlidande för den som köper en Suzuki och låtit sig påverkas av vad de åstadkommer när de tävlar i prototypracing.
Honda och Yamaha och Ducati är en annan femma. De har visat att deras motorcyklar och förare är bäst i världen och om inte annat så är det kanske moraliskt stärkande och förbättrar lojaliteten i företaget. Men om man år efter år skämmer ut sig genom att bli regelmässigt ifrånkörd, då tar man väl time out, genomför nödvändiga förändringar eller lägger av. Jag tycker Kawasaki gör helt rätt.
Edit: Suzukis egen MotoGP-sajt är ganska avslöjande. För att få skriva ord som
crown, title och
champions är man tvungen att berätta om Superbike 2005, AMA-Superbike och cross...
"Troy Corser won Suzuki the 2005 World Superbike crown and Ben Spies secured the AMA title in America last year. With current World Champions in World Endurance and Supercross allied to many national titles, it shows Suzuki’s strength in depth and desire to win is still as strong as ever.”
Fy fan vad pinsamma Suzuki är i GP egentligen. Sedan 1983 (på 25 år) har de tagit 2 st GP-titlar. Schwantz en 1993 för att Rainey skadade sig och Roberts Jr sin enda 2000.