GP-racing - inget för MC-tillverkare

Fan vad pinsamma MV-Agusta är då!!!
Dom har ju inte tagit ett enda VM sedan Phil Read 1974....
(Tog ju iofs typ 15 raka innan dess men...)
För just det exemplet kan vi kanske säga att de tagit konsekvensen av detta. Så som Nyteknik ser det har Suzuki inte gjort det.

Ja, det finns väl ett antal märken som har sämre meriter än då?

Menar du att bara märken som bärgat fler än 2 VM-titlar har nån form av berättigande att köra i MotoGP?

Ser man på det sedan 1973, så är ju faktiskt Suzuki det 3:e bästa märket i världen efter dom dominanta Yamaha och Honda. Så jag tycker inte att det är så illa ändå...

Fan vad pinsamma MV-Agusta är då!!!
Dom har ju inte tagit ett enda VM sedan Phil Read 1974....
(Tog ju iofs typ 15 raka innan dess men...)

Dominansen kommer och går i högsta klassen, det har den alltid gjort, och kommer alltid att göra. Jag är säker på att Suzuki kommer vinna återigen...

Ser man sedan början på 80-talet så har det ju uteslutande varit Honda och Yamaha som tagit hem titeln i den stora klassen (bortsett från Stoners vinst 2007), så med din logic så är ju alla andra märken än Yamaha och Honda pinsamma och inkompetenta...

Näee... det köper jag inte...
Vad, annat än slumpen, talar för att Suzuki kommer bli mästare i MotoGP? Saknar en förklaring i din text.

Jaja, alla som inte vinner ska lägga ner :rolleyes:
Om man tävlar för miljarder år efter år utan att vinna, har jag svårt att förstå vitsen med att fortsätta i samma spår. En tillverkare som Suzuki kan ju knappast vara nöjda med att ha etablerat sig som en klass sämre än Honda och Yamaha. Man drar ju bara varumärket i smutsen säsong efter säsong; om man inte tycker det duger att vara lite sämre förstås.

Om man tävlar för miljarder år efter år utan att vinna, har jag svårt att förstå vitsen med att fortsätta i samma spår. En tillverkare som Suzuki kan ju knappast vara nöjda med att ha etablerat sig som en klass sämre än Honda och Yamaha. Man drar ju bara varumärket i smutsen säsong efter säsong; om man inte tycker det duger att vara lite sämre förstås.

Ska man lägga ner tillverkningen av gathojar också? De är ju faktiskt lite sämre än både honda och yamaha?
Det är en tävling, och man vinner inget om man inte deltar.

Ska man lägga ner tillverkningen av gathojar också? De är ju faktiskt lite sämre än både honda och yamaha?
Du har inget bra svar och kommer därför med nonsens. Trist...

Och Suzukis gathojar är minst lika bra som Hondas eller Yamahas; men ska man ta ditt inlägg på allvar så har ju det ena inget med det andra att göra. Cirkeln sluten.

Du har inget bra svar och kommer därför med nonsens. Trist...

Och Suzukis gathojar är minst lika bra som Hondas eller Yamahas; men ska man ta ditt inlägg på allvar så har ju det ena inget med det andra att göra. Cirkeln sluten.

Är de? De vinner ju inte särskilt mycket de heller? Förutom lite pissiga nationella mästerskap?
Mitt nonsens är bara ett svar på ditt svammel...

Är de? De vinner ju inte särskilt mycket de heller? Förutom lite pissiga nationella mästerskap?
"Lite pissiga nationella mästerskap"...?

#1 WSBK 2005

'#1 Suzuka 8 Hours 2007

#1 AMA-Superbike 2008
#1 AMA-Superbike 2007
#1 AMA-Superbike 2006
#1 AMA-Superbike 2005
#1 AMA-Superbike 2004
#1 AMA-Superbike 2003

#1 BSB-Superbike 2004

Suzuki har lagt nödvändiga resurser för att bygga en GSX-R som kan vinna de mest prestigefyllda mästerskap som finns för serieproducerade motorcyklar; i konkurrens med det bästa som Honda, Yamaha och Kawasaki kan uppbåda. Och man har engagerat toppförare att göra detta.

Men så vänder man blicken mot MotoGP och möts av en helt annan strategi. Man engagerar regelmässigt oprövade kort, förare som aldrig riktigt fått till det eller sådana som har fått till det men inte längre. Och man låter förare som inte presterar få vara kvar. Man bygger en V4 trots att all erfarenhet man har och har haft framgång med är radfyror. Uppenbarligen fungerar inte helheten, men man fortsätter ändå i samma hopplösa spår.

Jag skulle vilja veta varför skillnaden är så stor och varför man inte gör något för att bli lika framfångsrik i GP som i Superbike.

Last edited:
AMA är ett nationellt mästerskap, även om det är ganska hög klass på det.
Ja, man vann wsbk 2005, när vann man innan dess? 80-talet?
Suzuki tappade tråden på sin utveckling efter KR.jr vm-vinst, tycker dock man ryckt upp sig rätt ordentligt de sista åren, trots att man inte fått över de absolut bästa förarna.
Är Capirossi ett "oprövat" kort??? För att citera dig själv, nonsens...
Hopkins satte hojen som fyra i totalen häromåret etc.
Oavsett vilket team och hoj man har, så är det inte enkelt att slå rossi, eller hitta en ny.. Så man kan ju lägga ner på en gång. Eller välja att tävla i mästerskap där man inte behöver en Rossi för att vinna..

AMA är ett nationellt mästerskap, även om det är ganska hög klass på det.
Ja, man vann wsbk 2005, när vann man innan dess? 80-talet?
Suzuki tappade tråden på sin utveckling efter KR.jr vm-vinst, tycker dock man ryckt upp sig rätt ordentligt de sista åren, trots att man inte fått över de absolut bästa förarna.
Är Capirossi ett "oprövat" kort??? För att citera dig själv, nonsens...
Hopkins satte hojen som fyra i totalen häromåret etc.
Oavsett vilket team och hoj man har, så är det inte enkelt att slå rossi, eller hitta en ny.. Så man kan ju lägga ner på en gång. Eller välja att tävla i mästerskap där man inte behöver en Rossi för att vinna..

Lyssna nu till RR-oraklet :D

/J

Nyteknik - du säger mycket som jag håller för sant, men vilka andra förare skulle dom ha tagit in de senaste åren? Rossi är upptagen. Stoner blev plötsligt väldigt bra men det var väl ingen som skulle kunnat förutse det efter hans honda-säsong? Pedrosa tillhör honda. Sen då? Tror du det finns någon annan som skulle gjort bättre ifrån sig än Hopkins då han blev 4a?

Sen att hojen är för rutten är en annan sak...

Nej han hör till den andra kategorin,förare som aldrig riktigt fått till det eller sådana som har fått till det men inte längre

Den andra kategorin förare är ju typ alla andra förare som kört sen år 2000 förutom Rossi.
Capirossi tillhör definitivt toppen av "best of the rest". Sen börjar han bli till åldern och skadad lite för mycket. Men killen satsar fortfarande stenhårt när han sitter i sadeln. Suzuki tycker jag har höjt sig ytterligare ett snäpp sen capirossi kom dit. Att han fortfarande håller måttet visar han ju rätt bra genom att vara före vermuelen.

Tja... va inte så kaxig nu. Spies har ju iaf åstadkommit mer i USA än vad Hopkins gjorde. Han drog iofs tidigt, men jag tror spies hade kunna bli giftig.

Förmodligen, och töms inte hela motogp-depån på hojar lär han säkert dyka upp där så småningom om hans mamma tillåter ;)

Last edited:
Nyteknik - du säger mycket som jag håller för sant, men vilka andra förare skulle dom ha tagit in de senaste åren? Rossi är upptagen. Stoner blev plötsligt väldigt bra men det var väl ingen som skulle kunnat förutse det efter hans honda-säsong? Pedrosa tillhör honda. Sen då? Tror du det finns någon annan som skulle gjort bättre ifrån sig än Hopkins då han blev 4a?

Sen att hojen är för rutten är en annan sak...
Suzukis största problem är deras ruttna hoj. Det tydligaste exemplet är när Gibernau lämnade Suzuki 2002, då han slutade på 16:e plats i sammandraget. Nästa säsong körde han Honda och slutade 2:a med fyra segrar och tio pallplatser.

Man lyckas varken behålla eller engagera bra förare om man har en skithoj.

Så det är förvisso begripligt att man inte har lyckats (om man ens har försökt) att få förare som tar pallplatser att byta till GSV-R.

Det verkar som man envist håller fast vid en teknisk plattform som inte funkar. Som sagt, hela deras agerande i MotoGP är ett mysterium för mig och jag har all förståelse i världen för att Kawasaki inte ser någon mening med att fortsätta kasta pengar över en verksamhet som inte gör annat än vanärar varumärket.

2002-2003 var alla hojar ganska ruttna jämfört med RC211V

Suzuki tappade ju tråden ordentligt efter KR's vm-vinst, följde dem en bra bit in med fyrtaktarna också. Nu har man ju stuvat om ledningen rätt ordentligt också..
Så frågan är ju om man bara ska ge upp, eller om man ska försöka vända skutan.
Tycker Suzuki gör rätt som försöker.
Att hoppa av och sen komma tillbaka är nog inte så enkelt heller. Tror Kawa aldrig kommer tillbaka efter sitt avhopp..

Last edited:
Suzukis största problem är deras ruttna hoj. Det tydligaste exemplet är när Gibernau lämnade Suzuki 2002, då han slutade på 16:e plats i sammandraget. Nästa säsong körde han Honda och slutade 2:a med fyra segrar och tio pallplatser.

Eller som när Stoner lämnade honda 2006 efter en säsong på skitcykeln från Honda. Då han var nere på 8:e plats totalt, och vurpade vart och varannat pass. Nästa säsong körde han Ducati och blev världsmästare...

Nej, jag köper inte ditt flamebait om att Suzuki är värdelösa och borde lägga ner...

Med din logik så skulle det bara finnas två märken i MotoGP....

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...