GP-racing - inget för MC-tillverkare

Du skojar :D

Skulle tro att Stoekh tänker som jag, att det finns dom som e unga o riktigt hungriga i SBK och i moppeserien.. Skulle bli ett fint MGP startfält om dom plockade in 3-4 st från vardera serie :tummenupp
Vilka skulle "plocka in" och betala för 6-8 ytterligare ekipage i MotoGP?

Kawasaki har just tvingats tillbaks med en av sina förare. Inte ens förarna i MotoGP är entusiastiska längre och det som skrivs om serien är enbart kritik mot ett reglemente som tar död på spänningen och knäcker tillverkarnas budgetar.

"Plocka in"...

Last edited:
Vilka skulle "plocka in" och betala för 6-8 ytterligare ekipage i MotoGP?

Carmelo Ezpeleta är stark och har många långsiktiga ideer. Regeländringar kommer som ett brev på posten att föra med sig att dom bästa talangerna i SBK och moppeserien i framtiden kör i MGP där dom hör hemma. Inom 5-8år så är startledet en bit över 20 cyklar :)

Inte ens förarna i MotoGP är entusiastiska längre och det som skrivs om serien är enbart kritik mot ett reglemente som tar död på spänningen och knäcker tillverkarnas budgetar.

MGP Förarna ligger alltså vakna och grubblar över hur trist det är att måste köra i en död serie!

:rolleyes:

Last edited:
Om 5-8 år? Och du är ändå någon som tror på MotoGP.

:brinnerup

Den situation som MGP befinner sig i just nu kräver tid.

Kanske mer tid än vad tålamodet normalt känner av. Mentaliteten - inte för Alltid bara Nu! kommer inte att räcka långt i framtiden.

Tid är en gåva för den gammle du vet :)

Last edited:
Masao Furusawa på Yamaha kommer med ett kanske oväntat uttalande om att han är för ett avskaffande av Superbike-VM. Det förslaget kommer han med eftersom han säger att mc-tillverkarna inte längre kan ha två kostsamma racing serier att delta i.

Yamahafabriken kommer hålla 2 veckor stängt nu i sin produktion för att spara in pengar pga dålig försäljning och dom förlorade intäkter till ett belopp av motsvarande 300 miljoner euro.

Yamaha har minskat sin GP-budget med 20 procent för i år.

Masao Furusawa på Yamaha kommer med ett kanske oväntat uttalande om att han är för ett avskaffande av Superbike-VM. Det förslaget kommer han med eftersom han säger att mc-tillverkarna inte längre kan ha två kostsamma racing serier att delta i.

Yamahafabriken kommer hålla 2 veckor stängt nu i sin produktion för att spara in pengar pga dålig försäljning och dom förlorade intäkter till ett belopp av motsvarande 300 miljoner euro.

Yamaha har minskat sin GP-budget med 20 procent för i år.

Vad är det som gör att man måste ställa upp i bägge/alla klasser?

Vad är det som gör att man måste ställa upp i bägge/alla klasser?

Inget, men skulle MC-tillverkarna försvinna ifrån Superbike skulle serien dö. Tillskillnad från MotoGP där man inte har ett homologiserings-krav.

Personligen tycker jag att Mr. Furusawa istället borde vara för ett avskaffande av MotoGP och fokusera fullständigt på att köra den serie som är skapad åt just MC-tillverkarna - så att racing entusiasterna världen över skulle få möjlighet att driva vidare sin prototyp-serie.

Nypanik: Är du helt 100% säker på att du inte bara är ett troll med på tok för mycket tid bakom tangentbordet?

Inget, men skulle MC-tillverkarna försvinna ifrån Superbike skulle serien dö. Tillskillnad från MotoGP där man inte har ett homologiserings-krav.

Vad har man kvar om i MotoGP om man tar bort mc tillverkarna?

Vad har man kvar om i MotoGP om man tar bort mc tillverkarna?

Mitt i prick...
Det är ju det som är det stora bekymret att att dom stora
MC tillverkarna har dödat alla små innovativa racingstallen..:död
Det känns som om alla stora fabriker och Dornas sätt att hantera racingen har skapat ett stort självmål...
F1 går samma väg..
SVEMO samma sak..
Det är Stora organisationer med massa döda individer som ska försöka ändra på på nått som redan är stendött:(

Enl senaste numret av tidningen "Fast Bikes" (inte det billiga plagiatet i Sverige), så låg Kawasakis MotoGp budget förra året på 25miljoner pund, detta att jämnföra med WorldSuperBikes teamens budgetar som ligger på 2,5miljoner pund. Går man sen ner på nationell nivå så kostar ett Supersport team i England 250´000 pund.
Så man kan köra tio WSBK team på 1st Motogp team, det är nog inte så lätt att kasta in ett gäng nya Motogp team.

Mitt i prick...
Det är ju det som är det stora bekymret att att dom stora
MC tillverkarna har dödat alla små innovativa racingstallen..:död

MGP Racing ska såklart vara den stora prototypklassen och att det blivit dom stora kolosserna som för den dyra tekniska utvecklingen framåt är inte så konstigt. (Dom små innovativa racingstallen är borta ur bilden sedan flera år)

Men nu behöver (tekniska dyra utvecklingen) såklart inte vara samma sak som att utveckla och föra själva racingen framåt publikt etc har vi ju sett prov på de senaste åren,flera regeländringar är såklart på sin plats. Men att tro/hoppas på små innovativa racingstall i MGP igen är kanske förmycket i dagsläget, men säg att på sikt vågar några satsa igen då vilkoren är långsiktigt gynsammare i MGP..

(Dom små innovativa racingstallen är borta ur bilden sedan flera år)

så länge sen är det inte vi såg tex KR (2006 var sista året dem var med?) och inför 2007 fanns det väl ett team som visade upp en 800cc i sin jakt på spons. Synd bara att det blev för dyrt för dem.. In med tobak och sprit-pengar igen kanske?

sprit-pengar igen kanske?

Det är sant att Team KR klamrade sig fast, men det sista vi såg av Roberts var tragiskt för alla parter. Att ekonomiskt lösa trimmade 800cc motorer och fixa fram konkurensmässiga chassie etc etc för ett litet privatteam idag är nog inget att rekommendera att ge sig på.

:fyllisar Spriten den givna lösningen :fyllisar

:tungan

Det vore verkligen intressant att veta hur de, i krassa ekonomiska termer, värderar sin medverkan i WSBK respektive MotoGP. Med tanke på hur ljust det ser ut för Spies och R1 just nu, är det ett ganska konstigt uttalande.

Yamaha har 1st konstruktörs VM medalj i WSBK ( + 3st i WSS).
Yamaha har 34st konstruktörs VM i GP (alla klasser).

GP är serien som historiskt sett varit serien no:1 att vara i av flera orsaker.

WSBK kan vilken som helst bara trimma en R1 och delta i och Yamaha får gratisreklamen då om det går bra. Gör ett privat Yamaha-team dåligt ifrån sig så var det ändå inte Yamaha som körde teamet officiellt.

Ben Spies har kört mycket på PI. Var det förra eller förra året igen han körde snabbare än övriga i WSBK på samma försäsongsträning? Tror man ska vänta tills man kommer till fler banor för att utvärdera Spies förmågor i år.

Tror Yamaha tjänar mer på om Rossi kommer 5:a i MotoGP än om Spies vinner WSBK..

Last edited:
Såg just ett gammalt sprotnytt från april med F1 och (KERS)
http://svtplay.se/v/1499680/motor/rydell_om_f1-premiaren?sb,b1387544,6,f,-1

... när kommer det till hojen? Så mycket jag fegåker och bromsar så bode ja ju sitta på 3-400 hästar när jag ställer in den i garaget efter en runda.. och då har jag ju de att börja med nästa gång jag är ute... jiises.. de här kan gå riktigt fort på rakorna det.. hahaha!!

/mattesnillet med önsketänkande

Såg just ett gammalt sprotnytt från april med F1 och (KERS)
http://svtplay.se/v/1499680/motor/rydell_om_f1-premiaren?sb,b1387544,6,f,-1

... när kommer det till hojen? Så mycket jag fegåker och bromsar så bode ja ju sitta på 3-400 hästar när jag ställer in den i garaget efter en runda.. och då har jag ju de att börja med nästa gång jag är ute... jiises.. de här kan gå riktigt fort på rakorna det.. hahaha!!

/mattesnillet med önsketänkande

Det finns på El prototyperna redan ett system som återanvänder och laddar batterier med hjälp av bromskrafterna.....ett separat system som KERS blir det nog inte då problemet med vikten och placeringen av hela kitet bör bli svårt på en mgp hoj....men aldrig säga aldrig kanske..

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul