GP-racing - inget för MC-tillverkare

Eller som när Stoner lämnade honda 2006 efter en säsong på skitcykeln från Honda. Då han var nere på 8:e plats totalt, och vurpade vart och varannat pass. Nästa säsong körde han Ducati och blev världsmästare...
Din jämförelse haltar:

Hondan var en ganska bra motorcykel, trots att Stoner inte kunde köra den. En förare som heter Rossi vann titeln med den. 7 raka segrar och 355 poäng vid säsongens slut.

Suzukin har ett lite annorlunda facit...

Din jämförelse haltar:

Hondan var en ganska bra motorcykel, trots att Stoner inte kunde köra den. En förare som heter Rossi vann titeln med den. 7 raka segrar och 355 poäng vid säsongens slut.

Suzukin har ett lite annorlunda facit...
Rossi körde Yamaha 2006. :mattias

Fast det var inte vad du skrev....du skrev om Stoner och Honda och refererade till Rossi som då körde Yamaha. Äpplen och päron.

GP-racing - inget för MC-tillverkare,

Fint ämne, men jag förstår inte vad det har att göra med diskussionen.

Nyteknik,

Om man tar en liten överblick på dina uttalanden i denna tråden så är det ganska tydligt hur du tänker:

Hojar som inte vinner ska bort.
Yamaha vann förra året. Ducati vann året innan de. Hur långt bak sträcker sig detta? Får Honda också vara med, trots avsaknaden på titlar de senaste åren?

För att dra en liten jämförelse,
AIK har inte tagit hem Johanssons Pokal (dvs. vunnit Allsvenskan) på över tio år. Detta till trots är man Sveriges största lag med den i särklass största publiken - hur fan kommer det sig? Varför fortsätter man "slösa" hutlösa summor år ut och år in för? Man vinner ju ändå aldrig?
AIK har i perioder radat upp guld efter guld - det kommer igen.

Likaså för Suzuki - det kommer igen. Det hänger på kemin mellan team, förare, hoj och sponsorer. När de fyra faktorerna går ihop har man en vinnare. Alla hojar och alla förare är kapabla till att ta hem titeln. Men inte alla förare, på alla hojar, i alla team, med alla sponsorer.
Vad reaktionen blir av en kemisk blandning måste man pröva sig fram till, inget kort är ett säkert kort - se bara på Yamaha/Rossi, Honda/Rossi och så vidare...

Suzuki har stor chans att vinna i framtiden, lika stor chans som någon annan. Men om man inte fortsätter ställa upp, försvinner så klart den chansen.

Last edited:
För tillfället har man dragit i nödbromsen eftersom utvecklingen av 09:an inte går något vidare.

http://moto.caradisiac.com/Moto-GP-...sur-le-developpement-de-la-nouvelle-GSV-R-324

Artiklen Du hänvisar till är daterad 1 Januari! Även den mest notoriskt hängivna Suzuki hataren måste väl erkänna att det hänt en del sen nyår :D

Capirex topp 3 alla dagarna på Sepang imponerar säkert inget alls på utvecklings cheferna i Japan o teamet i depå :rolleyes:

Läste Dennings reaktion på Sepang testet där han säger att testet inte kunde gått bättre med hänvisning på den nya cykelns tillförlitlighet o accelerationen dom ville åt fanns där etc etc.. Bra jobbat Suzuki säger jag :tummenupp

Last edited:
Den som har mer intresse i ämnet läs senaste numret av TWO. Där är en lång artikel kallad "The untouchables". En mycket intressant läsning om Honda utveckling och framför allt företagsledning, de har bytt chefer på alla nyckelposter varje år. Senaste fabrikssatsningen i WSB var 2002 med Colin Ewards, sen har de endast bistått med viss hjälp till vissa serier. När de förlorade suzuka 2007 till suzuki, då vaknade endel av organisationen, de gick till högsta ledningen och bad om att få bygga en fireblade som var "oslagbar". Nu vann de med långt ifrån de bästa förarna. De som kört hojen säger den är fantastisk, går inte att jämnföra med bla Ten Kate.
Får Honda rätt resurser (på rätt ställe) och att inte en massa nya chefer skall in och peta för att sätta sin prägel på MotoGP projektet, då finns bättre förutsättningar för jämnare raceresultat. Läs artikeln det är märkligt att se hur underligt de har prioriterat verksamheten och man kan förstå bristen på kontinuitet i resultaten.

Läste Dennings reaktion på Sepang testet där han säger att testet inte kunde gått bättre med hänvisning på den nya cykelns tillförlitlighet o accelerationen dom ville åt fanns där etc etc.. Bra jobbat Suzuki säger jag :tummenupp

Jag håller med , Suzuki verkar gjort ett riktigt bra jobb i vinter. Det ända capirossi hade att klaga på var toppfarten, men Dennings bara log och sa, säg den förare som inte pratar om mer toppfart:hihi
Personligen håller jag inte Capirossi och Vermulen så högt rankade som förare, men med de resultaten de gjorde med Suzukin tyder på att den verkligen utvecklats åt rätt håll.

Personligen håller jag inte Capirossi och Vermulen så högt rankade som förare, men med de resultaten de gjorde med Suzukin tyder på att den verkligen utvecklats åt rätt håll.

Hur kan du klumpa ihop Capirex och Vermulen när du pratar om ranking? Capirex har ju varit mer eller mindre i toppen i 18 år eller dylikt och Vermulen kommer knappt ens topp 10 när det regnar längre.

Hur kan du klumpa ihop Capirex och Vermulen när du pratar om ranking? Capirex har ju varit mer eller mindre i toppen i 18 år eller dylikt och Vermulen kommer knappt ens topp 10 när det regnar längre.
Jag skrev personligen, tycker capirossi är" på väg utför". Helt personlig åsikt:Bugar

Hur kan du klumpa ihop Capirex och Vermulen när du pratar om ranking? Capirex har ju varit mer eller mindre i toppen i 18 år
Med betoning på har varit kanske.Vermeulen var ju före i sammandraget och nog var det fler race i torrt än i regn förra säsongen?

Tror du man bygger en ny motorcykel på en månad?
Vem säger så?

"Stoekh" menar att "Suzuki har stor chans att vinna i framtiden, lika stor chans som någon annan" Då skickar Du ut gammal skåpmat från 1 Januari!

Upplysningsvis vill jag påpeka att det har varit ett MGP test på Sepang där Suzuki ledningen är mkt nöjda med utfallet o Capirex låg stadigt alla dagarna topp 3.

Att som Du då påstå att Suzuki

Citat: "För tillfället har man dragit i nödbromsen eftersom utvecklingen av 09:an inte går något vidare"

är väl om något att medvetet ge fel bild av det aktuella läget hos Suzuki efter test framgångarna på Sepang!!

Vilka iaktagelser grundar du den prognosen på?

Vilka iakttagelser?

Ja du. Förare kommer och går, som jag skrev - inga team (och inga förare) är hopplöst efter. Se bara Suzukis senaste testresultat. Varför skulle inte Suzuki ha samma chans som någon annan att ta titeln inom ... säg fem år...?

Ger man upp försvinner den chansen. Ingen som ger upp kan vinna.

---
Tänk på att det är den absoluta världseliten du kritiserar.
Att påstå att en förare eller en cykel som, med råge, kvalar in till MotoGP inte platsar där - är direkt respektlöst.
Däremot kan man tycka att startfältet borde anpassas efter utbudet av förare, så länge startfälten inte är fulla och det finns förarmaterial som skulle kvala in är det inte maximalt. Maximalt som just borde vara grundreceptet för GP.

Cheers.

KTM´s sportbudget har dragits ner från 28 miljoner euro till 14 miljoner. 50% nerskärning.

Man tillverkade 90.000 motorcyklar varav ca 25.000 står osålda just nu hos återförsäljare.

KTM´s chef Stefan Pierer säger att det tagit han 2 månader att förstå denna finanskrisen och att han haft många sömnlösa nätter pga detta.

Stefan säger att MotoGP är för dyrt och att dom inte ens är intresserade av deras nya Moto2 klass heller av samma anledning. Superbike kan vara intressant säger han.
Inlägget ovan är saxat ur en annan tråd, men aktuellt här. Om Flamini Group spelar sina kort rätt kan den finansiella krisen säkert spela dem rakt i händerna.

Bifogat

• 2924.jpg
    2924.jpg
    46.4 KB · Visningar: 26
Få se nu, skulle man anpassa storleken på startfältet i MotoGP så att det blir mindre än nuvarande 17 ekipage?

:)

Du skojar :D

Skulle tro att Stoekh tänker som jag, att det finns dom som e unga o riktigt hungriga i SBK och i moppeserien.. Skulle bli ett fint MGP startfält om dom plockade in 3-4 st från vardera serie :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...