GP-racing - inget för MC-tillverkare

Moto Gp är bara slöseri med pengar anser jag!

Du säger alltså att dumnickarna på tex Honda och Yama har gjort fel, investering år efter år? Jag skulle tippa på att de har 1000(00?) fler variabler med i investeringsberäkningarna, än vad du har.

Du säger alltså att dumnickarna på tex Honda och Yama har gjort fel, investering år efter år? Jag skulle tippa på att de har 1000(00?) fler variabler med i investeringsberäkningarna, än vad du har.

Äntligen.. :tummenupp

Ja Ducati har vunnit det mesta i SBK under 2000-talet och dem är inte ens störst i Europa på antal sålda hojar....

Ja Ducati vänder sig nog till andra mer välbetalt folk!
Vem fan skulle inte vilja ha en Ducati?
Fast dubbla pengarna på likvärdig cykel nej tack!

Det tror jag inte :D 20000000 mer! Nej det är klart att all reklam är bra reklam!
Och så länge det finns pengar så varför inte!

Nåt jag inte riktigt förstår är var ett mindre märke som Ducati får sina slantar till att köra?

Last edited:

Samtidigt kan det väl inte vara HELT självklart att man SKA vara med och att det är SÄKRA pengar på banken att köra MotoGP. Om det vore så så borde väl ALLA hojtillverkare vara med. Jämt. Och varför lägger Suzuki o Kawa ner MotoGP om det SÅKLART är välinvesterade pengar?

Samtidigt kan det väl inte vara HELT självklart att man SKA vara med och att det är SÄKRA pengar på banken att köra MotoGP. Om det vore så så borde väl ALLA hojtillverkare vara med. Jämt. Och varför lägger Suzuki o Kawa ner MotoGP om det SÅKLART är välinvesterade pengar?

Finns ju massa saker som är avgörande, vilka ingenjörer man lyckas värva, hur försäljning går så man får in pengar etc, ibland kan det ju bli dyrare än resultaten. Gissningsvis därför Honda drar sig ur F1, det behöver ju inte innebära att det är för alltid. Företaget måste ju både lyckas i racen någorlunda samt ha produkter som backar upp deras marknadsföring.

Aprilia drog sig ju tillbaka från stora klassen även när man körde tvåtakt för att man inte riktigt hade råd. Sen med fyrtakten tyckte de räkningen blev för stor för kickbacken också.

Kawa tycker förmodligen det är för dyrt, och dessutom ser deras hojar kass ut både i motogp och wsbk.. Tyder på att de som företag behöver göra ett bättre jobb.

Sa jag att det var en säker investering/säkra pengar på banken? Jag kommenterade att det ansågs vara slöseri med pengar.

Nåt jag inte riktigt förstår är var ett mindre märke som Ducati får sina slantar till att köra?

Kanske för att de tar mer betalt för nästan samma produkt? Ferrari gör ju samma sak.

Last edited:
Så de 2 miljoner thailändare som valde en Honda Step-through gjorde det för att Rossi o Honda vann MotoGP för några år sedan....

Jag tvivlar...
Hur stor var marknaden in alles?
De två miljoner som valde Honda valde det av flera skäl, men många valde det pga varumärket. Varumärket är byggt runt många komponenter, väldigt många. Ryktet är ett stort skäl, racingen är en komponent som bidrar till ryktet. Det tvivlar jag inte på.

Oklara motiv

Var inte för säker på det. Nedan ett utdrag ur en aktuell och mycket informativ artikel i ämnet. Jag tror inte att fabrikernas motiv att tävla i GP-racing är underbyggda av logiska motiv. Snarare sådant som prestige, konvention, historia osv. Som Moss är inne på är det svårt att se hur det skulle innebära ekonomisk skada att koncentrera resurserna på WSBK och vara en vinnande aktör där.

"When the economy is good, racing against your rivals in a heavily-watched world championship is favorable for the brand and positive for employee morale.

However, those that live by the sword may one day face it as well. Those same factors that make MotoGP such a global motorsports focal point are the exact ones that may doom it as well. In a boom economy, it's a good thing that you race a hugely-expensive prototype series using machinery that has very little relation to your production machines. It's all glamour and Hollywood, man.

Especially in light of MotoGP's rival world championship—World Superbike. The WSBK series features production-based motorcycles and dramatically lower costs. How much lower? It's estimated that Kawasaki could race an entire half-season of WSBK—with a well run team—solely on John Hopkins' MotoGP salary.

Clearly the current economic realities at Kawasaki are shockingly dire. Consider this: Here is a MotoGP team and a big energy drink sponsor. They have 2009 contracts with riders, test riders, crew and others in place, meaning they are committed to paying these people and firms, probably whether they race or not. That known, they now have decided that they would rather pay all of those contracted fixed costs and not race, rather than paying those costs and going racing.

These are truly amazing times. Kawasaki worked for nine months to extract Marco Melandri from his Ducati contract, only for them to shelve the entire team roughly four months before the start of the season."

Källa: http://superbikeplanet.com/newind.htm

Bifogat

• vc284_2752002215013vc571_175200203233fogarty1.sized.jpg
    vc284_2752002215013vc571_175200203233fogarty1.sized.jpg
    66.8 KB · Visningar: 46
Last edited:
Sa jag att det var en säker investering/säkra pengar på banken? Jag kommenterade att det ansågs vara slöseri med pengar.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du tyckte att MotoGP-racing INTE var slöseri med pengar. Detta tolkade jag som att det var detsamma som en god och säker investering. Och det är för mig pengar på banken.

Men det menade du alltså inte:va

Jaja...:)

Alltså, det är ju inte så att tiderna varit dåliga förut... GP-racing har ju överlevt ett antal lågkonjunkturer tidigare. Yxorna går ju även i wsbk för tillfället.
Sen är det farligt när kostnaderna blir alldeles för höga som det är i motogp nu, överstiger kostnaderna marknadsföringsvinsterna så ligger ju sporten risigt till.
Aktieägare i stora företag som honda, kawasaki, yamaha etc låter nog inte sina VD'ar bara leka upp pengarna, utan de brukar ha rätt hårda krav på sig för avkastning.
Kawa visar ju nu rätt tydligt vad det är som styr...

Jag uppfattade ditt inlägg som att du tyckte att MotoGP-racing INTE var slöseri med pengar. Detta tolkade jag som att det var detsamma som en god och säker investering. Och det är för mig pengar på banken.

Investeringar är sällan 100% hemräknade, särskilt inte i tävlingarnas värld. Ibland räcker ju inte alla pengar i världen till för att vinna VM.. Men ibland kan man ju lyckas med marknadsföring trots att man inte är bäst i världen, utan enbart ställer upp med sitt varumärke, och inte misslyckas totalt. Dock tillhör ju exempelvis Kawa dem som nästan misslyckats helt..
Sen hur de resonerar om de bara lägger ner helt eller går hem slickar sina sår och kommer tillbaka med en bättre plan återstår ju att se.

Last edited:
Var inte för säker på det. Nedan ett utdrag ur en aktuell och mycket informativ artikel i ämnet. Jag tror inte att fabrikernas motiv att tävla i GP-racing är underbyggda av logiska motiv. Snarare sådant som prestige, konvention, historia osv. Som Moss är inne på är det svårt att se hur det skulle innebära ekonomisk skada att koncentrera resurserna på WSBK och vara en vinnande aktör där.

Som jag sa till Mozz tidigare så behöver det ju inte första ledet innebära pengar på banken. Att erhålla prestige och bevara historia kan ju vara ett motiv till investering det med!?
Huruvida det skulle innebära ekonomisk skada att lägga krutet på WSBK vet jag inte.

Hur stor var marknaden in alles?
De två miljoner som valde Honda valde det av flera skäl, men många valde det pga varumärket. Varumärket är byggt runt många komponenter, väldigt många. Ryktet är ett stort skäl, racingen är en komponent som bidrar till ryktet. Det tvivlar jag inte på.

Har ingen aning! När jag läste detta så minns jag att jag tänkte "Varför bryr sig Honda om att ha en försäljningsorganisation i Sverige överhuvudtaget?" Lägga ned tid och kraft på några tusen hojar....

När två miljoner thailändare väljer Honda Step-Through så tror jag de väljer det för att den Honda de hade tidigare, och grannens, och farmors kompis, och Yang tse Kiangs lillebrors Hondor SAMTLIGA fungerade klanderfritt i 17 år och startade varje morgon utan problem. Inte för att Honda fått till TC:n på WSB-hojarna riktigt bra eller för att kolfiberbromsarna på MotoGP-hojen har bättre klipp än någonsin.

Nej jag försökte bara antyda att jag tycker att det är dumt att bara rakt avfärda det som slöseri med pengar.

Kanske för att de tar mer betalt för nästan samma produkt? Ferrari gör ju samma sak.[/QUOTE]

Men hur stor marknadsandel har dom, den kan ju inte vara stor?
Jag tror nog att det finns en hel del andra företag som står bakom!?

Nej jag försökte bara antyda att jag tycker att det är dumt att bara rakt avfärda det som slöseri med pengar.

Slöseri med pengar är det ju såklart inte. De skäl du tidigare anför; Prestige och tradition, anser säkert många i branchen vara fullgoda skäl till att vara med. Framför allt förr, när företag drevs av folk med ett hjärta i den branch de höll på i. Har för mig att jag läst någonstans att gamle Honda, han som grundade bolaget, menade att "Honda SKA vara med i racing". Pungt. Och då spelar det ju ingen roll om det är lönsamt eller inte

" It's estimated that Kawasaki could race an entire half-season of WSBK—with a well run team—solely on John Hopkins' MotoGP salary."
Om det där stämmer så måste ju Hopkins lön vara ett av världens dummaste jävla avtal och har Kawasaki signat det så förstår jag att deras program dras in...dock tror jag inte ovanstående stämmer öht.

Men hur stor marknadsandel har dom, den kan ju inte vara stor? Jag tror nog att det finns en hel del andra företag som står bakom!?

Det kanske inte spelar någon avgörande roll, om de säljer tillräckligt för att finansiera sin racing?
Det är ju möjligt att något mer företag ligger bakom, men om det, som det ser ut idag, är svårt att motivera racingkostnader, hur motiverar man då någon att investera utan att synas?

Men hur stor marknadsandel har dom, den kan ju inte vara stor?
Jag tror nog att det finns en hel del andra företag som står bakom!?

Hur stor hade den vart om de inte varit med?

De flesta team har ju andra företag som är med och vill synas, fast redan innan finanskrisen så hade ju många team, inklusive fabriksteam svårt att hitta partners.

Det kanske inte spelar någon avgörande roll, om de säljer tillräckligt för att finansiera sin racing?
Det är ju möjligt att något mer företag ligger bakom, men om det, som det ser ut idag, är svårt att motivera racingkostnader, hur motiverar man då någon att investera utan att synas?

Jag tror det ingår i skatteintäkterna i Italien! :D
Bara för att dom älskar roadracing där, och Ducati är ju som gud är i USA därnere!

Jag tror det ingår i skatteintäkterna i Italien! :D
Bara för att dom älskar roadracing där, och Ducati är ju som gud är i USA därnere!

Okej ni har övertalat mig Jag skickar alla mina begagnade slicks till Kawasakihjälpen!

Last edited:
Back