Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Klassen finns väl inte för reglementets skull?..

Tidigare var klassen en bra klass att utveklas i som förare för en billigare peng än i många andra klasser. Fanns ett stort utbud av hojar och alla hade likvärdigt material vilket gjorde att bästa föraren vann. Man kunde köpe en helt ny hoj för mellan 40-57.000:- dom olika åren man hade SM-status.

Många duktiga förare har kommit genom denna klassen. Är nog en anledning till att man vill haft kvar klassen. Den var nog tänkt att vara ett billigt/bra allternativ för tex dom som kört 125JR att gå vidare till och där kunna få köra om uppklassningspoäng.

Att då tillåta tex en SXV, eller vad dom nu hette, som kostar 96.000:- ny + kanske 5.000:- till att göra raceklar till klassen och som man inte får köra året efter för att man blivit A-förare som man ska gå vidare till då. Dessutom kanske den har en väldigt annorlunda körstil mot dom andra A-förarklasser som finns i RR. Vad ska det vara bra för då? Vad tjänar det till mer än att bara fylla ut banan lite med folk som inte vill köra det den hojen för det den är avsedd för?
 
Last edited:
Jo, men det kan ju du också göra, genom att missa en blåflagg eller något.
Det gäller dessutom en b-tävling utan allt för stor betydelse.
Med 12 startande resten av året har ni 4 startande nästa år eftersom de 8 främsta kanske ska klassas upp...

Det är ca 26 st serienamälda.
Så något fler än fyra blir vi även nästa år.
 
Det är ca 26 st serienamälda.
Så något fler än fyra blir vi även nästa år.
I NEC & REC är det 91 team anmälda, men långtifrån alla team kör, tyvärr är det likadant i 250SP.

Släpp in A-förarna & tillåt Motardliknande hojar med RR körstil.
 
Jag kan ha fel men du känner väl Peter, och även Brånalt, ganska väl och jag undrade om det inte påverkar din inställning i frågan?


Varför har man då ett reglemente öht? bara att skicka ut ett TR och sedan låta det vara upp till domaren att bedömma. Jag förstår att det inte funkar så i praktiken men som du skriver det verkar ju inte reglementet ha någon egentlig funktion.

Jo, jag känner både Peter och Brånalt. Betyder det att jag därför skulle ha nån speciell anledning till min åsikt? Nej, jag anser fortfarande att det är en korkat skriven regel som är omöjlig att tillämpa på ett rimligt sätt. Har inget med Peter eller Hans att göra. Vet inte riktigt hur du tänker att det skulle påverka min åsikt om reglementet?

Det är ca 26 st serienamälda.
Så något fler än fyra blir vi även nästa år.

Var var de övriga 14 i helgen? Kanske dags att väcka dessa slumrande förare?
 
Last edited:

Var var de övriga 14 i helgen? Kanske dags att väcka dessa slumrande förare?

2 st vart på plats men körde sönder sina cyklar och han inte få ordning på dom innan start då det bara var en timme till start efter sista kvalet.

Vart dom övriga var har jag tyvärr ingen aning om men det är helt klart dax att väcka dom.

Såg en kille i helgen som satt lugnt i sin stol när hans vänner var snälla nog att starta en ducce med piporna ca: 20 cm från hans bakhuvud.
Han vaknade definitivt till. Kanske kan vara en metod. :D
 
I NEC & REC är det 91 team anmälda, men långtifrån alla team kör, tyvärr är det likadant i 250SP.
Lustigt det där. Det är ju nästan färre ERF-team som kör i år än det var förra året. Trots att det nu är två klasser och man kör i två dagar. Om man kollar på teamen som kom till start i båda klasserna så ser det ut så här:

Anderstorp 2006, 67 team
Anderstorp 2007, 64 team

Falkenberg 2006, 47 team
Falkenberg 2007, 60 team

Det är ett nettotillskott så här långt med 10 team.
 
...Man kunde köpe en helt ny hoj för mellan 40-57.000:- dom olika åren man hade SM-status. ..
...Att då tillåta tex en SXV, eller vad dom nu hette, som kostar 96.000:- ny ..
Visst var 250 2-t var billig racing för pengarna, men de har inte sålts på länge. Ska klassen överleva måste den troligen anpassas till nutid. Jag tror inte ER6, SV650, Bandit, Fazer etc. är ett fullgott alternativ.
Jag tycker att Aprilian känns mer hemma på en bana än en ER6:a. Vikt, bromsar, fjädring etc. Bredare styre eller högre sadelhöjd borde inte vara parametrar som utesluter den ifrån en inträdesklass.
 
Varför har SVEMO uteslutit A förare om nu ingen B förare vill det ?
 
2999714 Varför har SVEMO uteslutit A förare om nu ingen B förare vill det ?
Dom kanske lyssnade på 1 stark röst... och inte på majoriteten.

Kanske så att förarrepresentanterna inte gjort sitt jobb? ugh... Det är ju de som ska kommunicera med Svemo om vad förarna vill...
 
Visst var 250 2-t var billig racing för pengarna, men de har inte sålts på länge. Ska klassen överleva måste den troligen anpassas till nutid. Jag tror inte ER6, SV650, Bandit, Fazer etc. är ett fullgott alternativ.
Jag tycker att Aprilian känns mer hemma på en bana än en ER6:a. Vikt, bromsar, fjädring etc. Bredare styre eller högre sadelhöjd borde inte vara parametrar som utesluter den ifrån en inträdesklass.

Jepp, den var en bra klass. Behövs helt klart något nytt numera dock. Har sett SV650 Cup i Holland och Houngsong Cup i Tyskland och något liknande hade nog varit bra, roligt och genomförbart även här.
 
Jepp, den var en bra klass. Behövs helt klart något nytt numera dock. Har sett SV650 Cup i Holland och Houngsong Cup i Tyskland och något liknande hade nog varit bra, roligt och genomförbart även här.

dessvärre så har inte klasserna deltager i år lr nästa år själv hade jag en styrning i SP klassen i år men den gick under med att Företaget i fråga inte hade pangar till de och jag säljer inte min 600 för att kör något som rent kör mässigt är tråkigare även om det bara handlar om träning

fortsätter utveclingen inom RR så kommer det finnas underlag för en sådan serie inom några år men dessvärre så börjar för många den här grenen utan att att vad det handlar om en massa pengar
.................
 
Dom kanske lyssnade på 1 stark röst... och inte på majoriteten.

Kanske så att förarrepresentanterna inte gjort sitt jobb? ugh... Det är ju de som ska kommunicera med Svemo om vad förarna vill...


Aha där har vi problemet?, kanske dags att skapa läge för majority decision.
 
Dom kanske lyssnade på 1 stark röst... och inte på majoriteten.

Kanske så att förarrepresentanterna inte gjort sitt jobb? ugh... Det är ju de som ska kommunicera med Svemo om vad förarna vill...

jo det kan jag svara på jag har varit förarrep i snart två år för LMS, inte ett förslag har jag fått från förare utanför dom som normalt sitter på våra möten. släng inte skiten på oss för vi blir precis lika starka som ni gör oss.

Det är så jäkla synd, jag trodde verkligen på SP som klass med dom nya hojarna. Jag trodde att folk som ville köra billig racing skulle åka ner till tyskland och köpa sig en sv för 30k räjsa och ha kul. Jag hoppas att klassen ska finnas kvar att det kommer klara direktiv från Svemo och att Sp ska vara ett naturligt inslag på våra tävlingshelger.

björn
 
Jepp, den var en bra klass. Behövs helt klart något nytt numera dock. Har sett SV650 Cup i Holland och Houngsong Cup i Tyskland och något liknande hade nog varit bra, roligt och genomförbart även här.

God tanke men det är väl en utmärkt ide att blanda lite olika typer Magnus här på SH leder SP som enda 4T vtwin. Borde inspirera andra och lite A förare på det borde skapa bra läge.
 
God tanke men det är väl en utmärkt ide att blanda lite olika typer Magnus här på SH leder SP som enda 4T vtwin. Borde inspirera andra och lite A förare på det borde skapa bra läge.

Absolut, Magnus har ju med all önskvärd tydlighet bevisat att det går att köra fort på en SV, höll ju bra mycket högre tempo än många av BOTT förarna:yoparty
Tror det skulle kunna bli ett riktigt lyft för klassen, när oron om dess överlevnad försvinner, för tät och relativt billig racing är onekligen förbannat kul!
 
@mattias: Det var 2005 en motard kördes i 125 Jr och det gnälldes rejält i depån.
 
Och som av en tillfällighet var det folk som hamnade efter i resultatlistan som gnällde mest,eller:confused:
Nja, utan att säga för mycket var det nog pappor som "gnällde" mest och som senare såg till att just regeln om att Supermoto inte får köras i någon klass infördes.
Tror motarden kom 4:a i racet.
 

Var var de övriga 14 i helgen? Kanske dags att väcka dessa slumrande förare?

Jag var där och skulle köra SP. Men min aprilia RS250 skar motorn på fredagen så jag kunde inte ställa upp på söndagen. Ska försöka fixa den till nästa gång.
 
Nja, utan att säga för mycket var det nog pappor som "gnällde" mest och som senare såg till att just regeln om att Supermoto inte får köras i någon klass infördes.
Tror motarden kom 4:a i racet.

Ett ämne som förvisso tangerar detta, men med en del skillnader. Motarden var en KTM cross som man köpt till motardfälgar, reggat den till för att få till det på detta racet (serieproducerad hoj yepp, produktions hoj motsvarande aprullerna nope) Det var precis som du nämner en del föräldrar som protesterade, dels av samma skäl som nämns här "körstil/säkerhet", och då anser jag att man som förälder är mer kritisk och får vara det då det gäller i vissa fall mycket unga förare. En annan inte oviktig sak var att man 2005 körde om att vinna en ny 125:a, KTM föraren kunde inte vinna priset med den cykeln, men kunde påverka resultatet
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top