Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Ska man vara helt ärlig var väl listpriset på en rs250 var väl kring 86000kr?
Sen att alla som skulle rejsa med den fick köpa den mycket billigare är väl en annan femma?
Går säkert att göra samma sak med en sxv.
Det kanske ska vara så att den inte ska vara med i reglementet iaf, men hitta på
en klass där gamla sp's kan vara med, och med cyklar som går att köpa nu.
Speca vilka cyklar som är tillåtna.
Sen kanske man inte ska kräva att en 10-årig gammal kosntruktion måste vara konkurrenskraftig i nästa generations sportproduktion reglemente..

Ska man vara helt ärlig var väl listpriset på en rs250 var väl kring 86000kr?
Sen att alla som skulle rejsa med den fick köpa den mycket billigare är väl en annan femma?
Går säkert att göra samma sak med en sxv.
I Danmark säljs de oregistrerade till ett reducerat pris, där kostar en flång ny SXV 550 82000 kronor. Även om det är mer än vad Aprila RS250 kostade på sin tid (45000- 55000 kronor) så är det billigare än vad en ny 600'a kostar och efterssom begagnatpriserna på oregade banhojar brukar sjunka som en sten är det inte orimligt att anta att en tre säsonger gammal hoj skulle ligga på cirka halva nypriset, alltså cirka 40000 kronor.

Glöm inte att löneökningarna har varit nära 40% sedan -98 även om inflationen varit ganska låg.

Kan du dela med dig av fler detaljer ur samma källa?
OK, kanske läste jag statisk som f-n läser bibeln. Vanligt fel med statistik. Hörde om det på radio:n förra veckan om en jämförelse mellan yrkesgrupper. Kom inte ihåg detaljerna så jag kollade bara lite (för) snabbt på SCB. Hittade ingen hel sammaställning, kollade bara på tjänstemän (det är väl de som kan surfa på SH...).
För arbetare är siffran 24% och vd-lönerna 55%. Självklart är det inte rätt av mig att tro den genomsnittliga hamnar som tjänstemännens, ursäkta.
http://www.scb.se/templates/Product____61777.asp

Last edited:
den har traden gar ju bara runt i cirklar....

det ar ju fan vad folk har konsiga asikter... ;)

for det forsta sa ar val klassen till for at folk sa kunna rejsa mot andra pa likvardiga cyklar till en hyfsad peng? anledningen till att sv650, er6 etc tillats ar ju inte bara for att fylla ut klassen med vad som helst men for att sp250 hojarna blir svarare att fa tag i och dessa 'nya' hojar anses "likvardiga". inte sa javla konstigt att sm hojar inte tillats eller?

vem fan tycker att sxv inte ar sm??? jo visst kan man tjabba om diverse teknisk detaljer hit och dit och forsoka boja regler osv men vad ar det for nytta med det? vill dom inte ha sm i klassen, varfor vill man da tvunget dit o kora med en sm hoj???? anting kop en sp hoj och kor i klassen eller kor i nagon klass anpassad for hojen. sa svart ar val inte det att forsta.

ar man inte saker pa att hojen far vara med i klassen varfor inte ringa svemo att kolla, i stallet for att bara dra till tavlingen?

ni som tycker att sm hojen skulle fa vara med for den ar utom tavlan... kor ni racing sjalv? varfor skulla nagon som kor racing vilja ha folk pa startfaltet som ar utom tavling?? det gynnar ju INGEN.

vad ar det for nytta att kora en tavling uotm tavlan?? vill du bara ut och aka bana sa finns det ju banadgar for det. da behover man ju inte forstora for andra

att blanda olika hojar i samma klass kan kanske vara intressant mojligtvis for publiken. men jag kanner nog fan INGEN forare som tycker att bland-klass-racing ar nagot att ha det ar ju bara frustrerande for alla deltagare

sist men inte minst for all regel-boks-huliganer.. sjalvklart kan alla regler och bestammmelser bojas och tolkas pa fan vet alla olika sett. men anvander man hjarnan lite nar man laser sa ar det ju inte sa svart att forsta klassens syfte eller??

ni som argumenterar for att sxv skall tillatas enligt gallande reglemente later som ett gang olycksfall jurister pa jakt efter ersattning at nagon som snubblat over en tandpetare eller nagot

:tummenupp :tummenupp
Sunt förnuft är värt mycket.

Med rätt förare/kunskaper skulle SXV'n vara klart överlägsen alla andra hojar på t.ex Sviestad, där den inte skulle förlora på rakor. Den säljs ju med mer 'kit' prylar än vad de flesta i 250r kör med. Var det inte någon motard förare här på forumet som till -06 körde på SXV 5.5 i Supermoto SM just för att den var så överlägsen alla andra hojar på marknaden?

Vad menas med "kit"prylar? SXV säljs ju som en gathoj & framför allt fjädringen är ju inte alls anpassad för varken supermoto eller RR. Nu gäller väl kanske det övriga hojar i klassen oxå?

En aprila kördes i SM förra året. Om nu den vore så överlägsen så har den inte visat det. Förvisso är en 5.5 SXV med i topp i Openklassen -07 men det är med en förare som tidigare visat sig snabb på andra fabrikat ...o inte är den Aprilian standard.

Vilka tider ligger man på i Falkenberg i SP klassen?

Vad menas med "kit"prylar? SXV säljs ju som en gathoj & framför allt fjädringen är ju inte alls anpassad för varken supermoto eller RR. Nu gäller väl kanske det övriga hojar i klassen oxå?

En aprila kördes i SM förra året. Om nu den vore så överlägsen så har den inte visat det. Förvisso är en 5.5 SXV med i topp i Openklassen -07 men det är med en förare som tidigare visat sig snabb på andra fabrikat ...o inte är den Aprilian standard.

Vilka tider ligger man på i Falkenberg i SP klassen?

Helgens vinnare körde 51:or.

Hej
Tyvärr finns det inget förtydligande.
För sektionen är det solklart vad vi menade med supermoto när vi skrev regeln.
Men så enkelt var det inte.
Vi måste på någo vis göra ett förtydliogande eller en lista på vilka mc som är godkända.
Vi kommer att ta denna fråga på nästa sektionsmöte.
Du kan som du skriver bygga en mc själv som rookie förare.
Vi kommer med en lösning.
Mvh
kenneth
Men då har ju den här diskussionen lett till någonting ivf. Ordet supermototyps etymologi var uppenbarligen dunkel för många och det är värdefullt att vi får klarhet i den frågan och samtidigt sysselsätter SVEMOS tjänstemän/förtroendevalda med meningsfulla arbetsuppgifter. Äntligen! Jag har länge saknat en klar, entydig och allt annat uteslutande definition.

Nu när tråden ändå har tappat spåret och delvis handlar om vad ord betyder; kan inte någon här definiera begreppet "dörr"? Det retar mig lite att det å ena sidan är så otydligt att det kan omfatta allt från en vanlig ytterdörr (vad man nu menar med det...) till en skjut- eller vikbar dörr till en duschkabin, men å andra sidan är avgränsat från t ex garagedörrar - som ju kallas för portar. Varför är det så? Kan ingen som har lite tid över definiera ordet ordentligt? Klargör gärna varför det heter garderobsdörr men kökslucka - trots att de till utseende och funktion kan förefalla identiska.

Det är såna saker jag går och retar mig på :gnissla

Last edited:
Hoppas jag inte trampar någon på tårna.

Min första & enda gången jag kört på falkenberg så körde vi med lic-RR-grupp. Hade så gott som fullvarv på högsta växel ut på rakan. För att inte döda motorn genom ett antal hundra meter mot varvstoppet så körde vi halvgas hela rakan ner i lugnt tempo. 55-tider körde jag. Övriga supermoto förare körde aningen snabbare än mig. Uppskattningsvis 1-2 sek per varv (vi körde samma fabrikat med samma utväxling).
Rent spontant borde 51-tider inte vara omöjliga för en hyffsad förare med en standard SXV 5.5 med ~20 hk till på bakhjulet.

Nu när tråden ändå har tappat spåret och delvis handlar om vad ord betyder; kan inte någon här definiera begreppet "dörr"? Det retar mig lite att det å ena sidan är så otydligt att det kan omfatta allt från en vanlig ytterdörr (vad man nu menar med det...) till en skjut- eller vikbar dörr till en duschkabin, men å andra sidan är avgränsat från t ex garagedörrar - som ju kallas för portar. Varför är det så? Kan ingen som har lite tid över definiera ordet ordentligt? Klargör gärna varför det heter garderåbsdörr men kökslucka - trots att de till utseende och funktion kan förefalla identiska.

Det är såna saker jag går och retar mig på :gnissla
Varför säger man "gå genom dörren" när det oftast är dörrkarmen man kliver igenom:va

Varför säger man "gå genom dörren" när det oftast är dörrkarmen man kliver igenom:va
Jag håller med om att det är fel att säga "gå genom dörren", utom i de fall där man är så full och oredig att man faktiskt gör det, förstås, men jag tycker också at det är fel att säga att man går genom dörrkarmen. Att säga så antyder ju att man går igenom karmen i sig och inte genom den tomma rymd, som innesluts av dörrkarmen.

Hoppas jag inte trampar någon på tårna.
Det är nog ingen fara.

Att folk tar ut sina motarder på bandagar kan jag förstå men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå varför man vill tävla med sin motard tillsammans med roadracinghojar på en asfaltsbana. Är det någon typ av hävdelsebehov för att visa att en motard minsann kan köra ifrån en RR-hoj :va

Som sagt, Svemo borde ha haft en lista klar för länge sedan men vi får väl hoppas att den dyker upp inom kort.

Det är nog ingen fara.

Att folk tar ut sina motarder på bandagar kan jag förstå men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå varför man vill tävla med sin motard tillsammans med roadracinghojar på en asfaltsbana.

:tummenupp

Jag har inte köpt en RS250 for at köra mot "pladder-choppere" !!! (vet inte vad dom hetar på svensk):yoparty

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...