Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Trots trådens titel kan man ju inte säga att intresset för klassen är dåligt i den här tråden i varje fall.
 
Att Hansen krävde att få köra på sin KTM i klassen 125jr under SM helgen på sviestad 2005 var vell enbart i protest mot att Robert Gull o co skulle få köra med en 70cc(?) Metrakit, som på mindre banor skulle klara top 10 i 125r.


Att få in flera SXV 5.5 i SP klassen vore allt annat än bra,

Med rätt förare/kunskaper skulle SXV'n vara klart överlägsen alla andra hojar på t.ex Sviestad, där den inte skulle förlora på rakor. Den säljs ju med mer 'kit' prylar än vad de flesta i 250r kör med. Var det inte någon motard förare här på forumet som till -06 körde på SXV 5.5 i Supermoto SM just för att den var så överlägsen alla andra hojar på marknaden?


Dom andra fyrtaktarna är ju på samma nivå (iallafall inte bättre) än rs250, som klassen grundar på, inte sant?


Anledningen till att 26(?) st är serieanmälda till sportproduction beror nog på att man i ERF är tvungen att serieanmäla sig för att kunna köra. Så även fast man bara ska köra en tävling iår, så står man med på listan under hela året.
 
Så om Peter vore långsam så hade det varit OK för honom att starta?

En förare som befinner sig på banan utom tävlan påverkar händelseförloppet med sitt agerande precis som alla andra.
Ex: Problem vid en varvning av denne kan göra att bakomvarande förare kommer ikapp, En jagande förare tappar kontakten med en framförvarande förare och kan på så vis tappa rytm och tempo om vi vänder på kalaset.
Det handlar inte om att föraren är snabb eller långsam utan om att en till befinner sig på plats och troligtvis precis som alla andra vill ligga i idealspår och prestera sitt bästa, och därigenom eventuellt skulle kunna påverka utgången.
:)
 
Last edited:
Jo, jag förstår det... men när det är tomt så de ekar på banan i en instegsklass så borde det spela en väldigt liten roll. Hade topptrion i 250SP krigat mycket med Peter? Varvningar?
Jag tycker ditt resonemang är lite väl teoretiskt.
 
Last edited:
En förare som befinner sig på banan utom tävlan påverkar händelseförloppet med sitt agerande precis som alla andra.
Ex: Problem vid en varvning av denne kan göra att bakomvarande förare kommer ikapp, En jagande förare tappar kontakten med en framförvarande förare och kan på så vis tappa rytm och tempo om vi vänder på kalaset.
Det handlar inte om att föraren är snabb eller långsam utan om att en till befinner sig på plats och troligtvis precis som alla andra vill ligga i idealspår och prestera sitt bästa, och därigenom eventuellt skulle kunna påverka utgången.
:)

Ovan resonmang kanske skulle hålla om det vore en sm-tävling. Nu pratar vi om en instegsklass/b-tävling/enklare klass.
Men till och med i 250r som är en sm-klass tillåter man långsamma b-förare så länge de håller undan vid blåflagg. Man har nekat en långsammare kille start med en 250sp, men det var efter flera incidenter på flera banor.
Hade 250sp fortfarande varit en sm-klass med den prestigen som det då innebar hade det nog varit lite knivigare, men idag är ni en kör på skoj/B/instegs-klass, det borde inte vara så jäkla blodigt allvar helt enkelt..

Ha lite kul istället, precis som när vi körde 125-400 ink 250sp på sviestad, det var gott och blandat och de flesta hade någon att rejsa mot, oavsett vilken cykel de hade eller motståndaren.
 
Jag skickade en fråga till Kenneth Lodnert på SVEMO och fick följande svar.

--------------------------------------------------------------------

Från: Teddy Ehrling [mailto:teka02@handelsbanken.se]
Skickat: den 13 juni 2007 12:35
Till: kenneth.lodnert@svemo.se
Ämne: Förtydligande av reglemente


Hej Kenneth!

Jag undrar om det finns ett förtydligande av regeln om förbudet av motorcyklar av "Supermototyp". Vilken är den exakta definitionen av "Supermototyp"? Finns det en lista på motorcyklar som klassas som "Supermototyp". Hur behandlas hembyggda och ombyggda motorcyklar, samt rena prototyper? Kan de också klassas som "Supermototyp"?

Med vänlig hälsning
Teddy Ehrling

--------------------------------------------------------------------

Hej
Tyvärr finns det inget förtydligande.
För sektionen är det solklart vad vi menade med supermoto när vi skrev regeln.
Men så enkelt var det inte.
Vi måste på någo vis göra ett förtydliogande eller en lista på vilka mc som är godkända.
Vi kommer att ta denna fråga på nästa sektionsmöte.
Du kan som du skriver bygga en mc själv som rookie förare.
Vi kommer med en lösning.
Mvh
kenneth

--------------------------------------------------------------------
 
Ovan resonmang kanske skulle hålla om det vore en sm-tävling. Nu pratar vi om en instegsklass/b-tävling/enklare klass.
Men till och med i 250r som är en sm-klass tillåter man långsamma b-förare så länge de håller undan vid blåflagg. Man har nekat en långsammare kille start med en 250sp, men det var efter flera incidenter på flera banor.
Hade 250sp fortfarande varit en sm-klass med den prestigen som det då innebar hade det nog varit lite knivigare, men idag är ni en kör på skoj/B/instegs-klass, det borde inte vara så jäkla blodigt allvar helt enkelt..

Ha lite kul istället, precis som när vi körde 125-400 ink 250sp på sviestad, det var gott och blandat och de flesta hade någon att rejsa mot, oavsett vilken cykel de hade eller motståndaren.

Absolut! Jag ville bara svara på frågan, för min del är alla hjärtligt välkomna, Sen att jag inte alls tycker detta handlar om långsamma eller snabba förare oavsett klass, försökte jag också förtydliga. Charmen som jag ser det med SP är just att det är go stämning och att alla kan tralla! Men jag blir nog lite nyfiken på hur reaktionen hade blivit om detta hade hänt i ex rookie 1000.
Jag kan faktiskt inte komma på ett enda argument för varför man ska ha med deltagare utom tävlan?
 
Last edited:
Jo, jag förstår det...
Jag tycker ditt resonemang är lite väl teoretiskt.

Jag var medvetet teoretisk för jag uppfattade den Hypotetiska frågeställningen som teoretisk, och det var inte alls menat att vara knutet till den specifika situationen, vare sig SP eller Motarder.
Tycker det läggs ganska mycket ved på elden och mycket misstolkas i denna tråd, så jag försökte helt enkelt bara vara saklig:)
 
den har traden gar ju bara runt i cirklar....

det ar ju fan vad folk har konsiga asikter... ;)

for det forsta sa ar val klassen till for at folk sa kunna rejsa mot andra pa likvardiga cyklar till en hyfsad peng? anledningen till att sv650, er6 etc tillats ar ju inte bara for att fylla ut klassen med vad som helst men for att sp250 hojarna blir svarare att fa tag i och dessa 'nya' hojar anses "likvardiga". inte sa javla konstigt att sm hojar inte tillats eller?

vem fan tycker att sxv inte ar sm??? jo visst kan man tjabba om diverse teknisk detaljer hit och dit och forsoka boja regler osv men vad ar det for nytta med det? vill dom inte ha sm i klassen, varfor vill man da tvunget dit o kora med en sm hoj???? anting kop en sp hoj och kor i klassen eller kor i nagon klass anpassad for hojen. sa svart ar val inte det att forsta.

ar man inte saker pa att hojen far vara med i klassen varfor inte ringa svemo att kolla, i stallet for att bara dra till tavlingen?

ni som tycker att sm hojen skulle fa vara med for den ar utom tavlan... kor ni racing sjalv? varfor skulla nagon som kor racing vilja ha folk pa startfaltet som ar utom tavling?? det gynnar ju INGEN.

vad ar det for nytta att kora en tavling uotm tavlan?? vill du bara ut och aka bana sa finns det ju banadgar for det. da behover man ju inte forstora for andra

att blanda olika hojar i samma klass kan kanske vara intressant mojligtvis for publiken. men jag kanner nog fan INGEN forare som tycker att bland-klass-racing ar nagot att ha det ar ju bara frustrerande for alla deltagare


sist men inte minst for all regel-boks-huliganer.. sjalvklart kan alla regler och bestammmelser bojas och tolkas pa fan vet alla olika sett. men anvander man hjarnan lite nar man laser sa ar det ju inte sa svart att forsta klassens syfte eller??

ni som argumenterar for att sxv skall tillatas enligt gallande reglemente later som ett gang olycksfall jurister pa jakt efter ersattning at nagon som snubblat over en tandpetare eller nagot
 
Last edited:

sist men inte minst for all regel-boks-huliganer.. sjalvklart kan alla regler och bestammmelser bojas och tolkas pa fan vet alla olika sett. men anvander man hjarnan lite nar man laser sa ar det ju inte sa svart att forsta klassens syfte eller??

ni som argumenterar for att sxv skall tillatas enligt gallande reglemente later som ett gang olycksfall jurister pa jakt efter ersattning at nagon som snubblat over en tandpetare eller nagot

Här var vi sakliga och nyanserade.........

"Inga supermotarder" regeln är en snabbt ihophafsad nödlösning man la till i årets regler när man insåg att sxv kanske skulle vara konkurenskraftig. Dumt nog la man till den i NT så det gäller alla klasser vilket inte är önskvärt även om det bara är i SP och supermono som folk vill köra motard. Skriver man dessutom en så öppen regel får man från officellt håll specificera vad som avses annars blir regeln i praktiken verkningslös och då kan man inte klaga på de som vill rasta sin SXV på bana.

Problemet hade kunnat lösas mycket enklare inom befintligt reglemente då där sedan gammalt står att "motorcyklar godkända enl lista" är tillåtna. Då hade man bara kunnat publicera en lista på cyklar och utelämnat SXV.

Bort med "inga supermotarder" regeln och ersätt den av en lista över cyklar som får vara med och leka. Får sen inte SXV vara med på listan så är det åtminstone tydligt (även om man nog sakligen kan få svårt att neka då den uppfyller det tekniska reglementet precis lika bra som en ER6)
 
Last edited:
Här var vi sakliga och nyanserade.........

"Inga supermotarder" regeln är en snabbt ihophafsad nödlösning man la till i årets regler när man insåg att sxv kanske skulle vara konkurenskraftig. Dumt nog la man till den i NT så det gäller alla klasser vilket inte är önskvärt även om det bara är i SP och supermono som folk vill köra motard. Skriver man dessutom en så öppen regel får man från officellt håll specificera vad som avses annars blir regeln i praktiken verkningslös och då kan man inte klaga på de som vill rasta sin SXV på bana.

Problemet hade kunnat lösas mycket enklare inom befintligt reglemente då där sedan gammalt står att "motorcyklar godkända enl lista" är tillåtna. Då hade man bara kunnat publicera en lista på cyklar och utelämnat SXV.

Bort med "inga supermotarder" regeln och ersätt den av en lista över cyklar som får vara med och leka. Får sen inte SXV vara med på listan så är det åtminstone tydligt (även om man nog sakligen kan få svårt att neka då den uppfyller det tekniska reglementet precis lika bra som en ER6)


min poang ar att klassen ar inte amnad at sm hojar, varfor da dit o kora sm hoj bara for att nagot ar oklart enligt regelboken?

Tjaa, vad är det för nytta med att köra Roadracing öht egentligen... :va
Kanhända har de två frågorna samma svar !??

forstar du inte vad jag menar sa kanske du skall ta det lite lugnt med rokat och ge dina hjarnceller en chans
 
Last edited:
min poang ar att klassen ar inte amnad at sm hojar, varfor da dit o kora sm hoj bara for att nagot ar oklart enligt regelboken?

forstar du inte vad jag menar sa kanske du skall ta det lite lugnt med rokat och ge dina hjarnceller en chans

Ämnad åt? Jag trodde inte man skräddarsydde regelemente för någon hoj annat än i enhetsklasserna(vilka vi inte har i sverige).

Jag trodde vi alla körde RR för att det var roligt, tror knappast att någon kör SXV bara för att djävlas med andra, alla typer av hojar som uppfyller det tekniska reglementet har alltid varit tillåtna att tävla med så det är bara ett löjligt påfund att plötsligt selektivt begränsa MC typen.

Vill någon betala 4ggr så mycket för en hoj som nästan är konkurenskraftig jämfört med en RS250 så fine, med tanke på försäljningen av SXV så lär klassen inte översvämmas av dyliga även om man beslutar sig för att tillåta dem. Dessutom visar ju den första tävlingen att motarderna varken var överlägset snabbast eller särskilt farliga/ivägen....

Att man får mycket brudar? Ivf jag :D

Brudar trodde jag man fick framför korvkiosken. I depån träffar man ju bara en massa håriga män i heltäckande läderklädsel som maniskt tuggar om varvtider och kitprylar....:D
 
Last edited:
Falkenberg kanske inte är rätt bana att bedömma hur hojarna går mot varann? Gull hade ju varit 4:a på sin 125R i NSBK förra året. Men tror inte dom hade varit så roade av att ha en hoj inblandad i sina race som var hälften så snabb på rakan och dubbelt så snabb i kurvorna bara för att varvtiderna inte skiljer så mycket..
 
Last edited:
Ämnad åt? Jag trodde inte man skräddarsydde regelemente för någon hoj annat än i enhetsklasserna(vilka vi inte har i sverige).

Jag trodde vi alla körde RR för att det var roligt, tror knappast att någon kör SXV bara för att djävlas med andra, alla typer av hojar som uppfyller det tekniska reglementet har alltid varit tillåtna att tävla med så det är bara ett löjligt påfund att plötsligt selektivt begränsa MC typen.

Vill någon betala 4ggr så mycket för en hoj som nästan är konkurenskraftig jämfört med en RS250 så fine, med tanke på försäljningen av SXV så lär klassen inte översvämmas av dyliga även om man beslutar sig för att tillåta dem. Dessutom visar ju den första tävlingen att motarderna varken var överlägset snabbast eller särskilt farliga/ivägen....



Brudar trodde jag man fick framför korvkiosken. I depån träffar man ju bara en massa håriga män i heltäckande läderklädsel som maniskt tuggar om varvtider och kitprylar....:D


klassen var val fran borjan amnad at sporthojar? 250 2t och 400 4t? regelandringen ar val for att fa in fler hojar fran samma klass, inte att gora klassen free for all?
 
Det enda som talar emot SXV är att den inte är en billig instegsmaskin, den kostar fläsk med löksås och lite till, att köpa sig snabb är väl inte riktigt "rättvist" i en sådan klass, speciellt med tanke på att dom flesta kör med pappsmällor för 20-30 K.

In med A-förare och upp med en lista på vika hojar som FÅR deltaga i denna klass så blir det nog bra... kanske ..eller...
 
klassen var val fran borjan amnad at sporthojar? 250 2t och 400 4t? regelandringen ar val for att fa in fler hojar fran samma klass, inte att gora klassen free for all?

Man beslutade att även tillåta 2cyl 4-t max 650cc och i efterhand kom man på att förbjuda motarder. Med de gamla reglerna var det fritt fram att åka med 250 2t motarder men där var ingen som kom på tanken även om dessa skulle hävda sig ungefär lika bra mot RS250 som dagens SXV.
 
Det enda som talar emot SXV är att den inte är en billig instegsmaskin, den kostar fläsk med löksås och lite till, att köpa sig snabb är väl inte riktigt "rättvist" i en sådan klass, speciellt med tanke på att dom flesta kör med pappsmällor för 20-30 K.

In med A-förare och upp med en lista på vika hojar som FÅR deltaga i denna klass så blir det nog bra... kanske ..eller...
Känns knappast rättvist att jämföra kostnader för en flong ny SXV mot en beg 90-tals tvåtaktare. En RS 250 var inte gratis ny den heller och förr eller senare kommer det finnas billiga begagnade SXVer också. Eller eftersträvas folkrace-reglmente för att motverka dyra hojar? SP har väl alltid tillåtit nya maskiner?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top