Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så om Peter vore långsam så hade det varit OK för honom att starta?Rent hypotetiskt sett så kan han då hindra någon förare från att vinna. Dock inte mig då jag är för långsam.
Så om Peter vore långsam så hade det varit OK för honom att starta?
En förare som befinner sig på banan utom tävlan påverkar händelseförloppet med sitt agerande precis som alla andra.
Ex: Problem vid en varvning av denne kan göra att bakomvarande förare kommer ikapp, En jagande förare tappar kontakten med en framförvarande förare och kan på så vis tappa rytm och tempo om vi vänder på kalaset.
Det handlar inte om att föraren är snabb eller långsam utan om att en till befinner sig på plats och troligtvis precis som alla andra vill ligga i idealspår och prestera sitt bästa, och därigenom eventuellt skulle kunna påverka utgången.
![]()
Ovan resonmang kanske skulle hålla om det vore en sm-tävling. Nu pratar vi om en instegsklass/b-tävling/enklare klass.
Men till och med i 250r som är en sm-klass tillåter man långsamma b-förare så länge de håller undan vid blåflagg. Man har nekat en långsammare kille start med en 250sp, men det var efter flera incidenter på flera banor.
Hade 250sp fortfarande varit en sm-klass med den prestigen som det då innebar hade det nog varit lite knivigare, men idag är ni en kör på skoj/B/instegs-klass, det borde inte vara så jäkla blodigt allvar helt enkelt..
Ha lite kul istället, precis som när vi körde 125-400 ink 250sp på sviestad, det var gott och blandat och de flesta hade någon att rejsa mot, oavsett vilken cykel de hade eller motståndaren.
Jo, jag förstår det...
Jag tycker ditt resonemang är lite väl teoretiskt.
sist men inte minst for all regel-boks-huliganer.. sjalvklart kan alla regler och bestammmelser bojas och tolkas pa fan vet alla olika sett. men anvander man hjarnan lite nar man laser sa ar det ju inte sa svart att forsta klassens syfte eller??
ni som argumenterar for att sxv skall tillatas enligt gallande reglemente later som ett gang olycksfall jurister pa jakt efter ersattning at nagon som snubblat over en tandpetare eller nagot
vad ar det for nytta att kora en tavling uotm tavlan??
Här var vi sakliga och nyanserade.........
"Inga supermotarder" regeln är en snabbt ihophafsad nödlösning man la till i årets regler när man insåg att sxv kanske skulle vara konkurenskraftig. Dumt nog la man till den i NT så det gäller alla klasser vilket inte är önskvärt även om det bara är i SP och supermono som folk vill köra motard. Skriver man dessutom en så öppen regel får man från officellt håll specificera vad som avses annars blir regeln i praktiken verkningslös och då kan man inte klaga på de som vill rasta sin SXV på bana.
Problemet hade kunnat lösas mycket enklare inom befintligt reglemente då där sedan gammalt står att "motorcyklar godkända enl lista" är tillåtna. Då hade man bara kunnat publicera en lista på cyklar och utelämnat SXV.
Bort med "inga supermotarder" regeln och ersätt den av en lista över cyklar som får vara med och leka. Får sen inte SXV vara med på listan så är det åtminstone tydligt (även om man nog sakligen kan få svårt att neka då den uppfyller det tekniska reglementet precis lika bra som en ER6)
Tjaa, vad är det för nytta med att köra Roadracing öht egentligen...![]()
Kanhända har de två frågorna samma svar !??
Att man får mycket brudar? Ivf jagTjaa, vad är det för nytta med att köra Roadracing öht egentligen...![]()
Kanhända har de två frågorna samma svar !??
min poang ar att klassen ar inte amnad at sm hojar, varfor da dit o kora sm hoj bara for att nagot ar oklart enligt regelboken?
forstar du inte vad jag menar sa kanske du skall ta det lite lugnt med rokat och ge dina hjarnceller en chans
Att man får mycket brudar? Ivf jag![]()
Ämnad åt? Jag trodde inte man skräddarsydde regelemente för någon hoj annat än i enhetsklasserna(vilka vi inte har i sverige).
Jag trodde vi alla körde RR för att det var roligt, tror knappast att någon kör SXV bara för att djävlas med andra, alla typer av hojar som uppfyller det tekniska reglementet har alltid varit tillåtna att tävla med så det är bara ett löjligt påfund att plötsligt selektivt begränsa MC typen.
Vill någon betala 4ggr så mycket för en hoj som nästan är konkurenskraftig jämfört med en RS250 så fine, med tanke på försäljningen av SXV så lär klassen inte översvämmas av dyliga även om man beslutar sig för att tillåta dem. Dessutom visar ju den första tävlingen att motarderna varken var överlägset snabbast eller särskilt farliga/ivägen....
Brudar trodde jag man fick framför korvkiosken. I depån träffar man ju bara en massa håriga män i heltäckande läderklädsel som maniskt tuggar om varvtider och kitprylar....![]()
klassen var val fran borjan amnad at sporthojar? 250 2t och 400 4t? regelandringen ar val for att fa in fler hojar fran samma klass, inte att gora klassen free for all?
Känns knappast rättvist att jämföra kostnader för en flong ny SXV mot en beg 90-tals tvåtaktare. En RS 250 var inte gratis ny den heller och förr eller senare kommer det finnas billiga begagnade SXVer också. Eller eftersträvas folkrace-reglmente för att motverka dyra hojar? SP har väl alltid tillåtit nya maskiner?Det enda som talar emot SXV är att den inte är en billig instegsmaskin, den kostar fläsk med löksås och lite till, att köpa sig snabb är väl inte riktigt "rättvist" i en sådan klass, speciellt med tanke på att dom flesta kör med pappsmällor för 20-30 K.
In med A-förare och upp med en lista på vika hojar som FÅR deltaga i denna klass så blir det nog bra... kanske ..eller...
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |