Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

2999097 Tror inte att en domare kan ändra något i reglerna. Dens uppgift är att se till så att dom efterlevs. Lika lite som en fotbollsdomare kan gå in och ändra regler där lika lite kan en rr-domare ändra. Dock kan han ha tolkningsrätt om hur reglerna ska efterlevas om tveksamma situationer uppstår om hur man ska "tolka" vissa regler/beslut..

Reglementet är regler som är skrivna för att göra tävlingarna sportsliga och säkra. Domaren ser till att det ska bli sportsligt och säkert enligt dom reglerna. Inte enligt sina egna regler.
Precis så som jag tolkar det men inte så som jag tolkar Hå´kans inlägg. Jag är ute efter tydlighet med mina frågor. :)

Fast det är klart... MC var ju inte heller tillåtet... :va
Jodå, det är visst tillåtet. Ett skrivfel som inte påverkar tolkningen bortser man från. Ja, inte om man är en stackars petimäter eller rättshaverist, dårå. Skrivfel är viktiga för dem när de viftar med pappren i luften och brölar om att de minsann har rätten på sin sida. Det är ju bara att läsa innantill så bevisas det de säger :D

Det är rätt konstigt att en sån skitsak som att någon av misstag skrivit "och" istället för "av" skall tillmätas sån betydelse av en del. Skall man underkänna reglementet på någon punkt så bör man nog ha lite mer på fötterna än ett enkelt skrivfel innan man börjar glappa. Det som kan ifrågasättas är regeln om att hojar av supermototyp inte får vara med. Mattias fråga är bra.

En annan fråga som förtjänar något intresse är hur det blir om man släpper in dem. Tänk ett fält med 20-25 SM-hojar. Vad händer när de alla börjar släpa fötterna i marken? Hur skall det förbudet motiveras? Varför finns det öht?

Tas regeln bort rakt av så tas den bort i samtliga klasser. Skulle en SM ha något att säga till om i någon klass på någon bana? När/om Sturup blir godkänd så tror jag att de kan göra bra ifrån sig där i t ex R600 - korta accleraitionssträckor, knixigt som fan på vissa ställen.

Jag kan ha fel men du känner väl Peter, och även Brånalt, ganska väl och jag undrade om det inte påverkar din inställning i frågan?
På vilket sätt menar du att Brånalt skulle ha intresse i att ta med SM-hojar i SP-klassen. Var det inte han som stoppade SM-hojen :confused:

Last edited:
En arrangör kan ansöka om dispens från vissa regler till en tänkt tävling. Dessa undantag ska tydligt framgå i tävlingens TR. Domaren ska se till att TR (osv) efterlevs men ibland kommer det ju handla om tolkingar från domarens sida. Vid besiktning är det besiktningschefen som bestämmer vad som är ok. Tycker man inte om vad nån av tidigare instanser säger får man gnälla ut hos juryn.

Jag förstår att det inte funkar så i praktiken men som du skriver det verkar ju inte reglementet ha någon egentlig funktion.

Jo, att man slipper dra hela reglementet på förarmötet...

En arrangör kan ansöka om dispens från vissa regler till en tänkt tävling. Dessa undantag ska tydligt framgå i tävlingens TR. Domaren ska se till att TR (osv) efterlevs men ibland kommer det ju handla om tolkingar från domarens sida. Vid besiktning är det besiktningschefen som bestämmer vad som är ok. Tycker man inte om vad nån av tidigare instanser säger får man gnälla ut hos juryn.

Det är domaren som bestämmer, besiktningschefen meddelar domare/jury som får besluta i fallet om det ska godkännas eller inte.
Om en MC inte följer reglementet får jury ta beslut om det ska tillåtas eller inte.

TR kan särskilja sig från SVEMO reglemente utan att behöva ansöka om nån sorts dispens.
En regel kan ändras precis närsomhelst, helst ska sånt meddelas på förarmötet men kan även förändras efter detta.
Har jury bestämt efter förarmötet att man får köra med Goldwing i SP klassen så är det det som gäller, oavsett övriga reglementen.

//håkan

Last edited:
TR kan särskilja sig från SVEMO reglemente utan att behöva ansöka om nån sorts dispens.
En regel kan ändras precis närsomhelst, helst ska sånt meddelas på förarmötet men kan även förändras efter detta.
Har jury bestämt efter förarmötet att man får köra med Goldwing i SP klassen så är det det som gäller, oavsett övriga reglementen.

//håkan
Problem solved :)

På vilket sätt menar du att Brånalt skulle ha intresse i att ta med SM-hojar i SP-klassen. Var det inte han som stoppade SM-hojen :confused:
Det var ju Brånalt som tillät den i första hand men sedan ändrade sig, om jag nu fattat alla motstridiga uppgifter korrekt.

Den iver att följa reglementet som en del ger uttryck för har knappast något med klassens bästa att göra.
Är det dig man vänder sig till när man känner sig lite osäker men vill veta vad som är bäst i olika sammanhang? :D

Det står ju helt klart att SP är en döende klass. Släpp in A-förare och SXV's så kanske det finns nånstans att tävla med RS250-mopeden i framtiden också.
Många verkar inte tro att det är så, men så är det.

Brånalt ska ha all cred för att han försöker hålla liv i denna klass.

Om man vill ha en klass där "alla" ska få köra i så är det typ en "Rookie 400" -klass man ska ha isf med godkänt att ha upp till 650cc med 2-cyl 4-t.

..
Det är domaren som bestämmer ....oavsett övriga reglementen.
//håkan

Så om domaren tycker att om nån slår en förare på käften så är det så allvarligt att domaren kan ge böter på 10.000:-, trots att reglementet begränsar denne till att max utfärda 1.000:- i bestraffning?

Last edited:
Så om domaren tycker att om nån slår en förare på käften så är det så allvarligt att domaren kan ge böter på 10.000:-, trots att reglementet begränsar denne till att max utfärda 1.000:- i bestraffning?

bestraffningen måste vara fastslagen INNAN det händer såklart. Står det i TR eller har gåtts igenom på ett jurymöte och meddelats via PM på tex officiella anslagstavlan så visst, helt möjligt att bestraffa med 10 000kr för sånt.

Sen att det kan bli anmälan till polisen för misshandel är ju en annan femma

//håkan

bestraffningen måste vara fastslagen INNAN det händer såklart. Står det i TR eller har gåtts igenom på ett jurymöte och meddelats via PM på tex officiella anslagstavlan så visst, helt möjligt att bestraffa med 10 000kr för sånt.

Sen att det kan bli anmälan till polisen för misshandel är ju en annan femma

//håkan

Reglerna står i reglementet. Dvs dom finns redan. STCC:s domare kan inte ge PRO-SBK förare 1.000:- i böter per km/h för snabbt dom kör i depån som deras regler är där. Det är begränsat till max 1,000:- för bötessumma i våra regler för rr för oss. Samma med alla andra regler. Dom finns redan.

Jag tror du blandar ihop något med något annat som att domaren har sista ordet/bestämmanderätt om hur reglerna efterföljs. Tror inte dom har någon rätt om att få instifta andra regler eller bortse från vissa andra regler hur som helst? Tex som att godkänna Goldwings i SP.

Den iver att följa reglementet som en del ger uttryck för har knappast något med klassens bästa att göra. Heller inte främjandet av rolig racing.

Och den iver andra har för att bryta reglementet ser inte jag hur den skulle främja klassen.
Vi har olika åsikter helt enkelt.

Och den iver andra har för att bryta reglementet ser inte jag hur den skulle främja klassen.
Vi har olika åsikter helt enkelt.
Klassen finns väl inte för reglementets skull? Vad är enligt dig syftet med klassen, RS250-cup?

Rent hypotetiskt sett så kan han då hindra någon förare från att vinna. Dock inte mig då jag är för långsam.
Så om Peter vore långsam så hade det varit OK för honom att starta?

Last edited:
Rent hypotetiskt sett så kan han då hindra någon förare från att vinna. Dock inte mig då jag är för långsam.

Jo, men det kan ju du också göra, genom att missa en blåflagg eller något.
Det gäller dessutom en b-tävling utan allt för stor betydelse.
Med 12 startande resten av året har ni 4 startande nästa år eftersom de 8 främsta kanske ska klassas upp...

Klassen finns väl inte för reglementets skull? Vad är enligt dig syftet med klassen, RS250-cup?

Så om Peter vore långsam så hade det varit OK för honom att starta?

Jag kör inte någon Aprilia så en RS 250 cup är inte syftet med klassen.
Klart inte klassen finns för reglementets skull. Däremot finns ju reglementet där för klassens skull.

På fråga nummer två så blir svaret också nej. Han kör ju fortfarande med en hoj som SVEMO sagt inte ska få vara med.
Ingen av förarna har något som helst emot Peter. Det är fortfarande valet av motorcykel som vi har diskuterat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...