Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Menar du att du ringde upp en person på SVEMO som uttryckligen sade att just modellen Aprilia SRX var en motorcykel av "Supermototyp"? Detta är högintressant, dels eftersom jag då ska be er alla om ursäkt för mitt tidigare inlägg i sin helhet och dels eftersom det i så fall betyder att SVEMO verkligen har en definition på "Supermototyp" som de inte behagat skriva i ut i reglementet, om inte så har SVEMO tolkat sina egna regler godtyckligt och slagit Tävlingledningen på fingrarna vilket i sig är illa efterom det var Brånalt som blev lämnad med skägget i brevlådan. Vem på SVEMO var det ni pratade med? Jag skulle gänra vilja skicka ett mail och fråga hur SVEMO definierar "Supermototyp".

Ja det menar jag. Dels vet jag att svemo diskuterade det på sitt möte på Karlskoga under STCC-helgen och kom fram till att just den hojen är en supermoto. Vilket betyder att hela roadracingsektionen var med på det.
Sen vet jag också att Lodnert personligen har pratat med Brånalt och sagt att just den hojen är en supermoto.
Vi hade även telefonkontakt med Lodnert under rejshelgen.
Jag anser inte att Brånalt suttit med skägget i brevlådan då han vart informerad i god tid innan rejset att killen inte skulle vara med.

tillåt motarder och en del av 250 förarna blir missnöjda

tillåt A förare och en del av 250 förarna blir missnöjda

fortsätt som det är och alla blir missnöjda när klassen läggs ner pga lågt deltagarantal

gällande Peters deltagande så kan vi ju ta in en motardåkare av kaliber och se hur fort det går, just one phone call away:D

free for all upp till 400cc 2T 1cyl och 700cc 4T 2cyl, problemet löst!

jannica:
passar inte detta så jobba ist för att fler startar med sina sp250 hojar.

komma och snacka om att vi ist ska jobba ihop för att sporten ska synas är ju bara ett populistiskt uttalande för att släta över tidigare platta argument!

tillåt A förare och en del av 250 förarna blir missnöjda

Det där är nog inte sant om jag förstått saken rätt. Tror inte någon i SP är emot A-förare faktiskt. De flesta är klart _FÖR_ A-förare, alla inser att dessa drar upp hastigheten, står för erfarenheten och kunnandet.

Det är SVEMO som är extremt emot A-förare i klassen, inte förarna.

Det där är nog inte sant om jag förstått saken rätt. Tror inte någon i SP är emot A-förare faktiskt. De flesta är klart _FÖR_ A-förare, alla inser att dessa drar upp hastigheten, står för erfarenheten och kunnandet.

Det är SVEMO som är extremt emot A-förare i klassen, inte förarna.

jag minns det på ett annat sett.
viss lobbying påverkade svemo att ta detta beslut,
en hoper A förare på tex br hörbergs er6 hojar hade effektivt satt stop för de förare som drev på denna lobby..

men som sagt, mitt minne och min åsikt.

*klipp*
...modellen Aprilia SRX var en motorcykel av "Supermototyp"?
*klipp*

Nu säger jag det bara en gång till :tungan SXV - EssEksVe :)

Återigen måste jag flagga för min ide om en undre gräns för vikt (hoj + förare)/effekt. Alla är välkomna inom aktuellt reglemente (bortsett från den felaktigt skrivna regeln om "supermototyp") förutsatt att förhållandet är över nån smart satt siffra. Tillåt då kanske även 4cyl 600cc så kan bandit, fazer osv vara med och chanserna för fulla startfält ökar lite till.
Det måste väl vara enklaste sättet att skapa rättvisa förutsättningar?
Fast banditer osv kanske inte är tillräckligt RR-mässiga :gnissla
Om nån lämnar in protest betalar den som har fel bänkning och vägning.

jag minns det på ett annat sett.
viss lobbying påverkade svemo att ta detta beslut,
en hoper A förare på tex br hörbergs er6 hojar hade effektivt satt stop för de förare som drev på denna lobby..

men som sagt, mitt minne och min åsikt.

Tjo, jag kanske har missat den biten av debatten då eventuellt. Jag har själv inte pratat med någon förare som är emot A-förare men under stenar brukar det finnas åsikter som inte hörs så högt.

Det står ju helt klart att SP är en döende klass. Släpp in A-förare och SXV's så kanske det finns nånstans att tävla med RS250-mopeden i framtiden också.

Det står ju helt klart att SP är en döende klass.

Uhmm... jeg har varit på Anderstorp och Falkenberg i år, och vill nu själv köra SP (har aldrig forut kört med banhoj)

Men, är klassen så död ? Jag är på vej ut och titta på en RS250 som jag hoppas jag köper... Men, om klassen är död giver det ju ingen mening ....

Mvh
palle (dansk)

2998952 Vad är skillnaden på dessa?

Svar: Den ena är av supermototyp och alltså inte godkänd, den andra är en offroad eller möjligen enduro och alltså godkänd!
Löjligt argument.

Fast definitivt kronmongo att det går tänka så där.

SVEMO har tabbat med reglementet helt enkelt.

Last edited:
Uhmm... jeg har varit på Anderstorp och Falkenberg i år, och vill nu själv köra SP (har aldrig forut kört med banhoj)

Men, är klassen så död ? Jag är på vej ut och titta på en RS250 som jag hoppas jag köper... Men, om klassen är död giver det ju ingen mening ....

Mvh
palle (dansk)

Mja, med tanke på att det är antika hojar och relativt färska förare finns det ett väldigt litet eller inget intresse från importörer att sponsra/stödja klassen på ett eller annat sätt. Men risken att klassen försvinner minskar ju i omvänd proportion till antalet deltagare, så sluta fundera och köp en hoj. Nu, nyss. Aprilia SXV ska vara bra, har jag hört. ;)

Vad är skillnaden på dessa?

Svar: Den ena är av supermototyp och alltså inte godkänd, den andra är en offroad eller möjligen enduro och alltså godkänd!

Visst, kör endurohojen i homologiserat utförande med knobbliga däck och allt. Du vinner nog. :tummenupp

Last edited:
Det är denna lista jag är ute efter:

"3.5.4 Endast MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas."

Saxat från Roadracingkalendern 2007-2008 på svemo.se.

Är det någon här som har den listan?

om sen arrangören/domare/jury bestämmer sig för att göra annat än vad som står i SVEMO reglementet är fritt fram.

(UEM/FIM) sen SVEMO, sen TR, förarmöte, sist kan man senare även ändra, lägga till, ta bort och förändra regler precis hur man vill, helt enligt reglerna.
//håkan

om sen arrangören/domare/jury bestämmer sig för att göra annat än vad som står i SVEMO reglementet är fritt fram.

(UEM/FIM) sen SVEMO, sen TR, förarmöte, sist kan man senare även ändra, lägga till, ta bort och förändra regler precis hur man vill, helt enligt reglerna.
//håkan

Så att jag kan köpa en NSR500 och bli kompis med en dommare och på så sätt få köra i 250cc?

Löjligt argument.

Fast definitivt kronmongo att det går tänka så där.

SVEMO har tabbat med reglementet helt enkelt.

Är det löjligt och mongo att följa reglementet? Vad säger SP-gänget den dagen någon ställer upp med offroadversionen?(på lämpliga däck givetvis)

Tipset till Peter är väl att byta sin SXV till en RXV.

Fast det är klart... MC var ju inte heller tillåtet... :va

Last edited:
Jag blir lite nyfiken på var regeln som säger att MC av supermototyp inte är tillåten kommer ifrån. Vad motiverade denna regel? Var det 125JR på Sviestad (05? 06?), då en KTM125 var med? Var det Aprilia som såg sitt monopol hotat?

Jag blir lite nyfiken på var regeln som säger att MC av supermototyp inte är tillåten kommer ifrån. Vad motiverade denna regel? Var det 125JR på Sviestad (05? 06?), då en KTM125 var med? Var det Aprilia som såg sitt monopol hotat?

Ja det skulle va intressant att veta!

Jag personligen skulle gärna se ett par motarder i racen! Tror det kan göra racen roligare att både se och köra!

Jag kan ha fel men du känner väl Peter, och även Brånalt, ganska väl och jag undrade om det inte påverkar din inställning i frågan?

2998999 om sen arrangören/domare/jury bestämmer sig för att göra annat än vad som står i SVEMO reglementet är fritt fram.

//håkan
Varför har man då ett reglemente öht? bara att skicka ut ett TR och sedan låta det vara upp till domaren att bedömma. Jag förstår att det inte funkar så i praktiken men som du skriver det verkar ju inte reglementet ha någon egentlig funktion.

Last edited:
..
Varför har man då ett reglemente öht? bara att skicka ut ett TR och sedan låta det vara upp till domaren att bedömma. Jag förstår att det inte funkar så i praktiken men som du skriver det verkar ju inte reglementet ha någon egentlig funktion.

Tror inte att en domare kan ändra något i reglerna. Dens uppgift är att se till så att dom efterlevs. Lika lite som en fotbollsdomare kan gå in och ändra regler där lika lite kan en rr-domare ändra. Dock kan han ha tolkningsrätt om hur reglerna ska efterlevas om tveksamma situationer uppstår om hur man ska "tolka" vissa regler/beslut..

Reglementet är regler som är skrivna för att göra tävlingarna sportsliga och säkra. Domaren ser till att det ska bli sportsligt och säkert enligt dom reglerna. Inte enligt sina egna regler.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck