Zx9r -98

Har äntligen fått beställa en ställbar kamdrevssats och räknar med att ha den inom 2v, någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig pressa av gamla dreven och pressa på de ställbara?

MVH
/Leo
 
Har äntligen fått beställa en ställbar kamdrevssats och räknar med att ha den inom 2v, någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa mig pressa av gamla dreven och pressa på de ställbara?

MVH
/Leo

Fråga Turbo Andersson snällt. Han har lite såna prylar i sitt "hemliga skåp" :)
 
Last edited:
Då skall vi se, dags att sätta fart på den här tråden igen...

Mycket som hänt sen sist och alldeles för lite bilder, men jag slänger upp lite iaf.

Kamdreven fick jag till slut och Andersson hjälpte mig pressa på dem, stort tack!

Har precis ställt kammarna själv, får se hur det blev, var upp emot en halv grads felmarginal varje gång jag mätte men skall ha 105,5 på insug och närmre 106 på avgas. Efter att ha jagat den sista halvgraden 10 ggr så gav jag upp och satte fast dreven, det får duga helt enkelt.

Har fått plenum justerat, säten för spjällhusen i plenum omfräst eftersom det hade rört sig lite efter svetsning, anslutning för tempgivare samt ett pitot rör.
Vi fick också dit anslutning för dumpen som nu sitter med en röd 45 graders silikoböj.

Tryckrör är svetsat på turbon och vi har lyckats klämma in allt bakom kylaren med någurlunda gott om plats. Tryckte ihop gaffeln med spännband och med den mer eller mindre i botten så skall jag ha ngn centimeter kvar till kylaren. Mellan kylare och turbo har vi ett par millimeter, likaså mellan tryckrör och grenrör. Hoppas det räcker :hihi
På näst sista bilden ser man tryckröret upp mot ramen samt röret från plenum, där skall jag ha en 90 graders silikonböj.

På 3:e sista bilden har jag slängt i det mesta som skall i under tanken, ser ju ut att få plats utan problem det där, lite buntband bara så kör vi sen :hihi

På sista bilden ser vi den något överarbetade oljereturen, det vart så illa att vi satte nipplar i två block eftersom det vart för stort med AN kopplingar (de blir horribelt stora!)

Det högra blocket i tråget är gjort så tunt som möjligt eftersom jag har en kylslang från vattenpumpen som skall passera precis utanför. I princip är det en ihålig bult som går in i tråget som kommer fixeras med Locktite, den håller i sin tur fast den lilla lådan med nippeln i. Till detta har jag sedan ett litet lock.

:banana
 

Bifogat

  • Kopia av IMG_0150.JPG
    Kopia av IMG_0150.JPG
    63.5 KB · Visningar: 118
  • Oljeretur.JPG
    Oljeretur.JPG
    183 KB · Visningar: 129
  • Tryckrör upp mot plenum.JPG
    Tryckrör upp mot plenum.JPG
    190.1 KB · Visningar: 125
  • Perfekt lite buntband på det här så...JPG
    Perfekt lite buntband på det här så...JPG
    184.6 KB · Visningar: 130
  • Motorn i ramen igen.JPG
    Motorn i ramen igen.JPG
    174.1 KB · Visningar: 106
  • Tryckrör svetsat.jpg
    Tryckrör svetsat.jpg
    242.9 KB · Visningar: 116
  • Motorn på köksbordet.JPG
    Motorn på köksbordet.JPG
    184 KB · Visningar: 106
  • Letar TDC.JPG
    Letar TDC.JPG
    126.7 KB · Visningar: 120
Här kommer en sista bild på de nya AN kopplingarna & böjarna jag köpt efter att ha klurat ut hur jag skall sätta allting under tanken.
Har nu en hel drös med raka kopplingar mm som jag förhoppningsvis kan lämna tillbaks, är tyvärr galet dyra...
 

Bifogat

  • Köpt mer AN kopplingar.jpg
    Köpt mer AN kopplingar.jpg
    241 KB · Visningar: 135
Yesbox, allt går ju som bekant med våld, vilja & vaselin! :hihi

Igår var jag och beställde ny oljetrågspackning, den gamla sade precis upp sig.
Hämtade också ett par oringar i special gummi från Swerull i Södertälje, de skall tåla både höga temperaturer och olja mm. Dessa sitter i oljefilterförflyttaren. Men som med allting i det här bygget kom jag precis på att jag behöver en till, skall nog försöka med Hydroskand den här gången istället, lite närmre.

Sen har jag lyckats låna ett par fläktar som jag skall försöka klämma på kylaren, får utan problem plats med en men är osäker på om jag kan klämma dit båda, är ju liite trångt... Samtidigt vill jag ha så bra kylning som möjligt, redan original så storknade den ju nästan av 5 min i bilkö när det var varmt ute.
 

Bifogat

  • O-ringar oljefilterförflyttaren.JPG
    O-ringar oljefilterförflyttaren.JPG
    132.1 KB · Visningar: 154
  • En liten fläkt.JPG
    En liten fläkt.JPG
    124.7 KB · Visningar: 69
Vart på Dahl och handlat vattenkopplingar till plenum, jag kommer ju köra en oljekylare under lyset och en i plenum och sedan cirkulera kylvätska genom dem för att kyla laddluften.

Men, funderar på om jag inte måste ha något litet expansions/påfyllnadskärl, det har ju en tendens att behövas lite då och då även i slutna system... :va

Tips på bra kärl mottages tacksamt.

Just det, beställde ett "Full mounty bolt kit" från www.tastynuts.com (Pro-Bolt). Blev i rödeloxerat aluminium. Köpte även ett gäng skruvar till locket på min oljefilterförflyttare, blev små rödeloxerade skruvar med runda skallar, förhoppningsvis passar det bra.

När jag ändå höll på så beställde jag en Speedohealer från Bikersneed.se. Behöver ju en sån eftersom jag drevat om rätt rejält. Kollade på www.speedohealer.com och det skall bara vara att plugga i och programmera, låter perfekt!
 

Bifogat

  • Vattenkopplingar i plenum.JPG
    Vattenkopplingar i plenum.JPG
    149.4 KB · Visningar: 106
Last edited:
Har precis fattat ett tungt men ändå nödvändigt beslut. Jag säljer mitt nuvarande MS som jag byggt själv och köper ett Microsquirt istället. Det är ytmonterat, mindre, okänsligt för vibrationer och vattentätt. Jag går också ifrån ett reläkort till att koppla in grejerna direkt på kabelhärvan, det här kommer spara en hel del vikt, men framförallt så får jag plats med alltihop och det är det som är huvudsaken. (mindre än halva storleken och dessutom slipper jag reläkortet)

Förutom ett MicroSquirt v2.0 & en 3 bars extern mapsensor så har jag också slagit på stort och handlat en Innovate LC-1 bredbandslambda inklusive en digital 52mm mätare.

Trots att detta förmodligen kommer försena första uppstarten lite så tror jag att det är rätt i längden, nu är det bara att hålla tummarna och hoppas leveransen går snabbt från staterna.
 
Har precis fattat ett tungt men ändå nödvändigt beslut. Jag säljer mitt nuvarande MS som jag byggt själv och köper ett Microsquirt istället. Det är ytmonterat, mindre, okänsligt för vibrationer och vattentätt. Jag går också ifrån ett reläkort till att koppla in grejerna direkt på kabelhärvan, det här kommer spara en hel del vikt, men framförallt så får jag plats med alltihop och det är det som är huvudsaken. (mindre än halva storleken och dessutom slipper jag reläkortet)

Förutom ett MicroSquirt v2.0 & en 3 bars extern mapsensor så har jag också slagit på stort och handlat en Innovate LC-1 bredbandslambda inklusive en digital 52mm mätare.

Trots att detta förmodligen kommer försena första uppstarten lite så tror jag att det är rätt i längden, nu är det bara att hålla tummarna och hoppas leveransen går snabbt från staterna.

Av ren nyfikenhet, vad fick du ge för LC1an (färdigt pris hemma i svea alltså)?

Mvh J
 
Blev min vattenpump till belåtenhet ?:va
 
Av ren nyfikenhet, vad fick du ge för LC1an (färdigt pris hemma i svea alltså)?

Mvh J
Hej

Hmm, beställde ju en hel del så jag vet inte exakta priset. Men jag gav 229 $ för det, och sen frakt & tull/moms på det. Nu går den att köpa utan mätare men jag tyckte att det var lika bra att få med det så man kan ju få den billigare ändå.

Men i runda slängar så vart det väl runt 2300 kr inklusive frakt & tull/moms...
Totala tull/moms vart på 1681 riksdaler.
 

Bifogat

  • Innovate LC-1 inklusive mätare i låda.JPG
    Innovate LC-1 inklusive mätare i låda.JPG
    152.9 KB · Visningar: 126
Tycker mig läsa " pitotrör "

Blir det förgasare eller sprut?
Jodå, det blir sprut, men jag antog att man fortfarande behövde pitot röret för att få rätt lufttryck till både map sensor & bränsletrycksregulatorn?

Rätta mig gärna om jag har fel, känns dumt att missa en sån här bas sak så här sent i pillandet :hihi
 
Hej

Hmm, beställde ju en hel del så jag vet inte exakta priset. Men jag gav 229 $ för det, och sen frakt & tull/moms på det. Nu går den att köpa utan mätare men jag tyckte att det var lika bra att få med det så man kan ju få den billigare ändå.

Men i runda slängar så vart det väl runt 2300 kr inklusive frakt & tull/moms...
Totala tull/moms vart på 1681 riksdaler.

Låter klart prisvärt med tanke på vad dom kostar i Sverige.

Själv har jag VEMS BB-lambda med avgastemp också, inte hunnit testa den ännu men folk verkar nöjda med den och ligger rätt till i pris (3,5k hemma med allt). Bara som ett tips. :)

Kör på nu så du kan starta upp! :tummenupp

Mvh J
 
Blev min vattenpump till belåtenhet ?:va
Det var inte igår! Har tyärr inte testat den ännu, mest då jag koncentrerat mig på första uppstart och inte lagt fokus på allt annat.
Men jag har vart och försökt få tag på nipplar mm för att koppla in den, den har ju 16mm anslutning och oljekylarna har rör anslutningar.

Jag som trodde jag var smart gick då via en polare som är röris och försökte ordna det den vägen men det tog stopp på att de inte hade rätt slangnipplar för att koppla ihop med den 16mm slang jag planerar att använda... :va
Har dessutom inget expansionskärl ännu. Men jag är övertygad om att den kommer funka bra och har inte glömt bort att jag lånat den av dig, jag har ju också luftfiltret som är ditt.

Du kan se kopplingarna sitta i plenumet ett par inlägg upp, tyvärr var det innan jag insåg att jag var tvungen att köra med 16mm innerdiameter och att rörfolk menar ytterdiameter när de snackar om 15mm slang... Jag hade ju tänkt bända på en 15mm slang på pumpen, slangen som sedemera visade sig ha lite drygt 12mm innerdiameter... :huvet

Hur som helst så är här lite mer bilder så folk har lite att titta på, dels har vi mitt nya MS som jag precis hämtade idag på posten, sen har vi de nya bultarna som jag fick här om dagen och såklart inte kunde låta bli att slänga i för att se hur det kommer se ut. Köpte ett full mounty kit samt bultar till bakdrevet i rödeloxerat, har också funderat på att få motorkåporna lackade i vinter, har ju ett par repor på generatorkåpan efter att jag plockade blommor i diket...

Annars har jag mest gjort rent i maskin, allt ifrån galleriledningar som jag har kört gängtapp i för att rensa gängor till att göra rent bakom generatorkåpan och runt triggerhjulet. Jag vill ju ha en så ren maskin som möjligt när jag drar igång den första gången. Idag har jag också tänk momentdra kamaxelöverfallen och har köpt en liten momentnyckel på biltema för ändamålet, den gick på 700 riksdaler så jag hoppas verkligen att den håller måttet...

Har också skruvat loss insug och skall pilla dit mina nya o-ringar och sedan börja stoppa dit soppapump mm och försöka kapa till soppaslang från tank så att man kan lyfta på den också. Är tyvärr inte världens lättaste då jag kör med knöliga AN kopplingar som skall över den stålomspunna soppaslangen. De är både bökiga att kapa och att sen tvinga in dem i kopplingarna är ingen lek...

Men skam den som ger sig, ska nog ha igång den här jäkeln innan jag är pensionär iaf! :banana
 

Bifogat

  • Microsquirt med kabelhärva.JPG
    Microsquirt med kabelhärva.JPG
    155.8 KB · Visningar: 88
  • Nya bultar på generatorkåpan.JPG
    Nya bultar på generatorkåpan.JPG
    121.4 KB · Visningar: 110
  • Nya bultar.JPG
    Nya bultar.JPG
    72.2 KB · Visningar: 89
Låter klart prisvärt med tanke på vad dom kostar i Sverige.

Själv har jag VEMS BB-lambda med avgastemp också, inte hunnit testa den ännu men folk verkar nöjda med den och ligger rätt till i pris (3,5k hemma med allt). Bara som ett tips. :)

Kör på nu så du kan starta upp! :tummenupp

Mvh J
Haha, här är det snabba puckar!!
Men jodå, det är full fart, jag har åkt i skytteltrafik till posten på sistone, fick precis hem min Speedohealer också :hihi

Behöver man avgastemp också förresten? Jag tänkte mest ha lambdan som säkerhet och för att försöka grundmappa lite själv och kanske använda auto funktionen i MS för att justera mappen lite utan ladd.

Men nu ska jag ned till garaget igen och göra lite nytta, mer uppdateringar kommer!
 

Bifogat

  • Speedohealer.JPG
    Speedohealer.JPG
    223.1 KB · Visningar: 98
Liten uppdatering, fixade oljefilteradaptern och en adapter som jag skall ha på kylarslangen.
Oljefilteradaptern har fått två monteringshål för oljetrycksgivare samt oljetemp. Det gula röret köpte jag färdigt på biltema och borrade upp med ett hål till för en andra tempgivare.

Jag har helt enkelt inte orkat meckla med en givare till allt och kommer därför ha 3 tempgivare, en till mätaren, en till Megasquirt samt originalgivaren i kylaren... :hihi
 

Bifogat

  • Oljefilter adapter modifierad med plats för oljetryck samt oljetempgivare.JPG
    Oljefilter adapter modifierad med plats för oljetryck samt oljetempgivare.JPG
    193.9 KB · Visningar: 116
  • Biltema adapter modifierad.JPG
    Biltema adapter modifierad.JPG
    114.7 KB · Visningar: 192
En liten uppdatering igen

Pumpen sitter på plats och jag har fått till kopplingen mellan pump och fuelrail. Har också efter mycket om och men gått loss på all plast jag hade framför batteriet. För att få plats med BTR så flyttade jag bromsvätskebehållaren för bakbromsen, kapade loss en massa plast och satte BTR:en där. Slangarna kommer att gå precis ovanför bakdämparen, blir riktigt bra.

Har också fått fast bränslefiltret och tror det kommer fungera, förutom ett par gummidistanser mellan pump och fäste/bränslefilter så återstår bara att kapa upp slangarna och montera så att jag kan kolla så det inte läcker etc.

Har provmonterat och man kommer åt att lossa returen från BTR:en samt matningen från tanken med tanken på plats så att man kan lyfta loss den sen.
När jag testade med tanken på så visade det sig att det blir lite svårt att fylla på bromsvätska, så kommer troligen att flytta ut eller ned den ytterligare.

Har också monterat oljetrycksgivaren och oljetempsgivaren i oljefilterförflyttaren samt skruvat på hela paketet. Kommer bli trångt där när jag får dit slangen från vattenpumpen till kylaren och oljereturen från turbon, men jag är rätt säker på att jag kan pressa in allt under kåporna :hihi
 

Bifogat

  • pump till fuelrail.JPG
    pump till fuelrail.JPG
    187.7 KB · Visningar: 117
  • Flyttat bromsvätskebehållare och monterat BTR.JPG
    Flyttat bromsvätskebehållare och monterat BTR.JPG
    230.6 KB · Visningar: 110
  • Från sidan.JPG
    Från sidan.JPG
    165.1 KB · Visningar: 112
  • Bränslefilter på plats.JPG
    Bränslefilter på plats.JPG
    178.9 KB · Visningar: 112
  • Oljetrycksgivare på plats.JPG
    Oljetrycksgivare på plats.JPG
    139.8 KB · Visningar: 107
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top