Zx9r -98

Då har man vaknat och efter ett nödsamtal så känns allt mycket bättre!

Ringde min hemliga kontakt som gör allt mekaniskt arbete åt mig, han är inte hemma idag, men kan korta dragstången och aludistansen imorgon em. Helt otroligt och sjukligt bra!
Nu tappar jag bara 2 dagar och kan förhoppningsvis pula med annat under tiden. :tummenupp

:banana :banana :banana
 
Då skall vi se, har fått lite gjort men samtidigt inte alls så mycket som jag hoppats på...

Toppen sitter på och allting verkar passa. Den långa dragstången samt distansen är kortade och jag tror att det är lugnt nu. Kapade 5mm på dem.
Har däremot inte kunnat momentdra eftersom det är aptrångt i toppen runt bultarna. Det var ju insexpinnbultar innan, nu när det skall på hylsor runt om så är det fanimej presspassning i hålen ned. Det är 14mm hylsa som gäller, tyvärr så är det 3/8 tum anslutning på den, och momentnyckeln är 1/2 tum...
Var bombsäker på att jag hade adapter men det hade jag inte, och när jag väl insåg detta så var det såklart alldeles för sent att handla en.

Spjällhusen är iaf inlämnade och pluggar tillverkas för att plugga 4 av mina spridarhål. Kommer köra med bara 4 spridare till att börja med.

Har precis beställt 4st 525cc spridare, 30 cm fuel rail och kontakter ifrån www.bjprace.se, får se hur pass snabb han är :hihi

Hoppas kunna plocka ned tråget och göra hål för oljereturen imorgon. Tänkte ta i ordentligt och ha 1 tum eller något annat löjligt stort mått ifrån VVS världen.

Har även gjort rent alla gängor till kamaxelöverfallen samt kört igenom alla bultar med en gängkloppa. Nu är det iaf inga som kärvar längre :hihi

MVH
/Leo
 
Då blir det till att riva skiten igen då...

Momentdrog toppen idag och alla utom en gick bra, där snurrar det och dragstången åker upp när jag drar åt... Detta var dessutom när jag bara fördrog med 20Nm. :huvet

Antingen har jag haft sönder insatsgängan, eller så har den lossnat. Något som verkar helt otroligt är att jag skulle glömt att skruva i dragstången och därför haft sönder ett par gängor längst upp i insatsgängan...

Annars har man fått pluggarna till de extra spridarhålen tillverkade och monterade. Har även fått allt klart för håltagning och montering av oljereturen i blocket, men kändes rätt meningslöst innan jag rivit isär maskin så att jag vet vad som hänt.

MVH
/Leo
 
Har fått isär skiten nu, lyckades skära mig på en packning men för övrigt så har det inte vart allt för många svordomar...

Lyckades till och med lyfta toppen själv, det var fanimej en uppvisning i akrobatik då man måste lyfta den samtidigt som man trycker nedre delen av kamkedjeguiden framåt och in i ett spår. Tråd, ett spärrskaft att hålla i och sen gick det... Bör kanske tilläggas att de senaste två gångerna jag gjort detta så var vi två och lyckades knappt. Vet fan inte hur jag lyckades idag :hihi

Nu vidare till de tråkiga nyheterna...

En av Time cert hylsorna har lossnat. Som syns på bilden så sticker den upp, drog loss den med anordningen på dragstången till vänster. Tog ett par hylsor och staplade på dragstången för att kunna testa gänginsatserna.
Tänkte att jag lika gärna kan testa att dra på dem fullt när jag ändå har haft sönder en, känns bättre att de går sönder nu än sen när jag fått på toppen igen.

Spammar mer här när jag fått mer gjort...

MVH
/Leo
 

Bifogat

  • Gängtestare.JPG
    Gängtestare.JPG
    113.7 KB · Visningar: 184
Hmm, lyckas knappt momentdra dem till 50Nm, skulle egentligen behöva ngn som höll fast motorn... Har testat en till iaf, får väl nöja mig med 50 som test :hihi
 
Nån aning om varför gängfixen torskade? Dvs så att man inte gör om samma sak själv om man skulle få för sig att prova nåt annat än helicoil.
 
Nån aning om varför gängfixen torskade? Dvs så att man inte gör om samma sak själv om man skulle få för sig att prova nåt annat än helicoil.

Har fått ur hylsan och den är till 95% helt oskadd. :va
Enda skadan som är på den är de sista gängparen, men det antar jag är time certs låsning så det är inte så konstigt. Är bara aluminiumet i blocket som gett sig, vilket iofs inte är helt oväntat då det är mjukast. Kanske är så att de helt enkelt var för korta? Time cert hylsorna är ju rätt korta. Bara ca 16mm gängad del utvändigt och hela hylsan är inte mer än 17-18mm lång.

Som det är nu så lutar det åt att få special hylsor svarvade, låsa fast skiten med Loctite och hoppas att det håller. Fördelen med att göra egna är ju att man kan göra dem längre.

Men jag vet mer så snart jag kommit iväg till Södertälje, har fått tag på Pelle som skall hjälpa mig kolla på detta i kväll. Med en jävla tur så kanske man har ett block med nya hylsor i innan kvällen är slut.

Dyrt blir det iaf, och fortsätter bygget såhär så blir det svårt att ha skiten klart innan månaden är slut.
Men skall man se det ifrån den ljusa sidan så kommer ju maskin bli skottsäker innan den är klar om man fortsätter byta ut allt. :hihi

MVH
/Leo
 
Last edited:
Fördelen med att använda M10x1.25 helicoil i övre blocket är att man kan montera dubbla insatser i ett och samma hål för att fördela kraften över en större yta.
 
Nu hänger jag inte med alls, dubbla insatser och Helicoil? :va
Nyvarande Time cert hylsorna har ju M10x1,25 som innergänga, vilket också är vad cylinderdragstängerna har. Eller menar du ytterligare en hylsa på utsidan om Time cert hylsan? I så fall tror jag egentillverkade större hylsor är både bättre och hållbarare. För att inte tala om billigare, en person med CNC svarv kan ju spotta ut sådana rätt snabbt.

Hur som helst så tror jag mig veta varför den lossnade, eller rättare sagt de, vi provdrog ju allt på plats till 60Nm och 2 st lossnade.
När hålen sedan frästes ur så såg man att gängan inte var helt lodrät i blocket. När jag monterade cylinder och topp så tvingade jag helt sonika in de stänger som inte satt helt rakt i loppen och pressade på cylindrarna.

Nu i efterhand så inser jag att stängerna inte fjädrade särskilt mycket, och inte heller Time cert hylsorna och då har vi endast aluminiumet i blocket kvar...

Nu lär det i alla fall hålla, det blev M14 gänga på utsidan och 30 mm långa hylsor i stål med M10x1,25 på insidan. Detta låstes sedan med någon elak variant av Loctite som skall sitta ordentligt. :hihi

Krille, jag kan kolla med honom om han vill ha mer jobb, vågar inte bara ge ut hans nummer då jag vet att han skall på semester och jag har en känsla av att jag terroriserar honom tillräckligt. Bara dagens jobb tog 5h allt som allt.

Nu skall jag äta lunch (har meckat hela dagen så har inte hunnit innan...) och sedan se om jag orkar börja plocka ihop maskin igen. Blir nog liite bökigt att få på cylindrarna själv. Men å andra sidan så har jag en oljeretur att borra hål för :hihi
 
Jag menade antalet gängvarv, 2x15mm långa Mx10x1.25 helicoil är vad jag kör med på mina hojar. Din lösning lär funka lika bra.
 
Krille, jag kan kolla med honom om han vill ha mer jobb, vågar inte bara ge ut hans nummer då jag vet att han skall på semester och jag har en känsla av att jag terroriserar honom tillräckligt. Bara dagens jobb tog 5h allt som allt.

ja gör det. Jag har en "enklare" grej jag skulle vilja ha hjälp med av någon duktig med tillgång till fräs:tummenupp
 
Jag menade antalet gängvarv, 2x15mm långa Mx10x1.25 helicoil är vad jag kör med på mina hojar. Din lösning lär funka lika bra.

Aha, då hänger jag med :tummenupp

ja gör det. Jag har en "enklare" grej jag skulle vilja ha hjälp med av någon duktig med tillgång till fräs:tummenupp

Jag skall kolla med honom, skickar ett PM sen.

Annars har man faktiskt lyckats få ihop maskin igen och toppen är fördragen till 40Nm, var riktigt läskigt att dra men det gick bra och allt verkar hålla. Däremot så måste jag säga att det är svårt att särskilja de små metalliska rycken/smällarna som blir när man börjar dra hårt och det klick som blir i momentnyckeln. För att inte dra för hårt så har jag nu släppt och tagit nya tag så att jag är säker på att det blir rätt moment så snart det smällt i metallen.

Blir tyvärr lite semester ifrån meckandet i helgen då jag kommer åka till Powermeet i Västerås. Men kommer sätta fart igen på söndag med förhoppning om att få hjälp av ett par polare så att jag kan lyfta i maskin på måndag, nästan en vecka senare än planerat men skam den som ger sig! :hihi

Öriga nyheter är att jag blivit lovad kåporna färdiglackade till nästa helg, väldigt trevligt och färgen blev en svart BMW metallic, tror det kommer göra sig riktigt bra. Som det är nu så kommer det bli utan dekaler, får se om jag slänger på sånt i efterhand, men just nu känns det som att det kvittar.

Har också funderat på att köra med original tändningen för att spara tid och få igång hojen snabbare. Nuvarande plan är ju att köra Megasquirt 2 extra och styra både tändning och bränsle. Men jag vet att tändningen kan vara lite bökig att få ordning på, framförallt pga störningar på signalen ifrån vevaxelgivaren på höga varv. Sista hojen jag läste om hade detta problem pga. kabeln gick för nära en spole. Hur som helst så skulle jag teoretiskt spara massa tid på att skippa hela mecket med tändningen, även om jag tycker det verkar spännande att kunna mixtra hej vilt med tändkurvor lite som jag vill.

Originaltändningen är specad så här i verkstadshandboken:
Timing advance: Electronically advanced digital igniter
Ignition timing: From 10۫ BTDC at 1100 rpm to 32,5۫ BTDC at 5000 rpm.

Någon som har en hum om hur ovanstående tändkurva skulle fungera med ca 1 bars överladdning. Är det bara att tuta och köra, tappar man effekt eller pratar vi om direkt risk för ordentliga spikningar? :va

MVH
/Leo
 
Last edited:
Knäpp & knyck från muttern? Smörj gängor och mutter rikligt med vanlig motorolja. Använd INTE moly-fett eller liknande då momentet blir alldeles FÖR högt.
 
Knäpp & knyck från muttern? Smörj gängor och mutter rikligt med vanlig motorolja. Använd INTE moly-fett eller liknande då momentet blir alldeles FÖR högt.

Jodå, tog flaskan jag har i bilen, så allt är insmort med fin helsyntetisk olja. Smorde in gängor och båda sidor på alla muttrar och distanser som jag har, när det droppar om dem så borde det ju räcka tycker jag. :hihi

Allt gick bra när jag fördrog dem innan jag åkte på Powermeet. När jag nu skulle efterdra så lossade jag ett halvt varv och drog sedan till 57Nm.

Allt var frid och fröjd tills jag kom till nr 7 av 10. Drog försiktigt och började känna att man närmade sig rätt moment. Då sa det pang...

Då återstår egentligen två alternativ. Antingen är momentnyckeln ifrån Biltema helt trasig eller så är det bara att inse att Time cert hylsorna är för korta för att hålla...
Ett tredje alternativ är såklart att jag är helt otroligt dålig på att dra med en momentnyckel, men det är inte direkt svårt och jag var väääldigt försiktig. Tog spjärn emot toppen med tummarna och drog väldigt sakta så att jag inte skulle dra för hårt.

Har i alla fall ringt Pelle trots att han har semester och med lite tur så kan jag få allt bytt till hans egna 30mm hylsor som är bra mycket grövre någon gång nu i veckan. Skämdes nästan att ringa då jag vet att det tar ett bra tag och dessutom så är han ju ledig...

Nu skall jag i alla fall skruva isär skiten, igen... :huvet
Men skall man se det ifrån den ljusa sidan så börjar man ju bli snabb på det iaf :hihi

Någon som hade koll på det där med tändningen förresten, kan man köra på original?

Originaltändningen är specad så här i verkstadshandboken:
Timing advance: Electronically advanced digital igniter
Ignition timing: From 10۫ BTDC at 1100 rpm to 32,5۫ BTDC at 5000 rpm.

MVH
/Leo
 
Tändingen är bland de sista man åtgärdar. Har du ett geometriskt komp på ca 15:1 är det läge att knacka ihop gnistgapet från 0.7 till 0.5 - eller att byta tändning.

Ok, då sparar jag lite tid genom att köra med originaltändningen och endast använda Megasquirt för bränsle. :tummenupp
 
Trött som fan så orkar inte skriva mer nu, men nu sitter det nya insatser i blocket. Bilder mm kommer imorgon :hihi
 
Som utlovat men en dag eller två sent så kommer nu bilder på söndagens meck...

Första är när vi tagit bort tråget och oljepickupen, var mycket lättare att få den i våg då.
Sen mellan hål under fräsningen, vi använder packningen som mall för att få hålen centrerade ordentligt.
Nästa bild är när det är färdigfräst och nygängat, man ser ett par insatser som redan sitter i.
Sista bilden är när jag drar i en insats, suddig som fan, men som synes så är det rätt rejäla saker, nu vore det själva faan om det inte håller :hihi

Igår plockades maskinen i alla fall ihop och det var inga problem att momentdra toppen till 57Nm. Skall efterdra idag och om jag har tid över och får bärhjälp så skall vi lyfta i den i cykeln också.

Tips för andra som skall upp med en ZX9R maskin i en fräs är att helt enkelt plocka tråget och oljepickupen. Sedan lutar man blocket bakåt och pallar med ställbara distanser i framänden. Då behöver man bara få det jämt runt en axel eftersom man redan har den andra klar.
Tänk på att vara försiktig med packningsytorna bara så att man inte skadar dem när man spänner ned blocket sen.

MVH
/Leo
 

Bifogat

  • Redo för operation.JPG
    Redo för operation.JPG
    206 KB · Visningar: 151
  • Blocket fastspänt i våg och vi använder packningen som mall -1.JPG
    Blocket fastspänt i våg och vi använder packningen som mall -1.JPG
    172.9 KB · Visningar: 145
  • Färdigfräst och nygängat - 1.JPG
    Färdigfräst och nygängat - 1.JPG
    213.2 KB · Visningar: 143
  • En insats åker i - 1.JPG
    En insats åker i - 1.JPG
    225.4 KB · Visningar: 154
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top