Jag menade antalet gängvarv, 2x15mm långa Mx10x1.25 helicoil är vad jag kör med på mina hojar. Din lösning lär funka lika bra.
Aha, då hänger jag med
ja gör det. Jag har en "enklare" grej jag skulle vilja ha hjälp med av någon duktig med tillgång till fräs
Jag skall kolla med honom, skickar ett PM sen.
Annars har man faktiskt lyckats få ihop maskin igen och toppen är fördragen till 40Nm, var riktigt läskigt att dra men det gick bra och allt verkar hålla. Däremot så måste jag säga att det är svårt att särskilja de små metalliska rycken/smällarna som blir när man börjar dra hårt och det klick som blir i momentnyckeln. För att inte dra för hårt så har jag nu släppt och tagit nya tag så att jag är säker på att det blir rätt moment så snart det smällt i metallen.
Blir tyvärr lite semester ifrån meckandet i helgen då jag kommer åka till Powermeet i Västerås. Men kommer sätta fart igen på söndag med förhoppning om att få hjälp av ett par polare så att jag kan lyfta i maskin på måndag, nästan en vecka senare än planerat men skam den som ger sig!
Öriga nyheter är att jag blivit lovad kåporna färdiglackade till nästa helg, väldigt trevligt och färgen blev en svart BMW metallic, tror det kommer göra sig riktigt bra. Som det är nu så kommer det bli utan dekaler, får se om jag slänger på sånt i efterhand, men just nu känns det som att det kvittar.
Har också funderat på att köra med original tändningen för att spara tid och få igång hojen snabbare. Nuvarande plan är ju att köra Megasquirt 2 extra och styra både tändning och bränsle. Men jag vet att tändningen kan vara lite bökig att få ordning på, framförallt pga störningar på signalen ifrån vevaxelgivaren på höga varv. Sista hojen jag läste om hade detta problem pga. kabeln gick för nära en spole. Hur som helst så skulle jag teoretiskt spara massa tid på att skippa hela mecket med tändningen, även om jag tycker det verkar spännande att kunna mixtra hej vilt med tändkurvor lite som jag vill.
Originaltändningen är specad så här i verkstadshandboken:
Timing advance: Electronically advanced digital igniter
Ignition timing: From 10۫ BTDC at 1100 rpm to 32,5۫ BTDC at 5000 rpm.
Någon som har en hum om hur ovanstående tändkurva skulle fungera med ca 1 bars överladdning. Är det bara att tuta och köra, tappar man effekt eller pratar vi om direkt risk för ordentliga spikningar?
MVH
/Leo