Zx9r -98

Haha, så det jag egentligen skulle gjort var att slänga på en 4mm spacer och kompenserat genom att ladda på utav bara helvete :hihi

Hur som helst så har det inte hänt så mycket på sistone, men jag har faktiskt ett par riktigt bra ursäkter.

Hela helgen var vi ute och åkte båt och vattenskoter, samt meckade vattenskoter (skiten får inte ordentligt med soppa utan dör efter ett tag på fullgas). Får väl erkänna att det kändes lite roligare att komma ut och röra på sig och känna lite fart istället för att knöla med hojen. Sen föll det sig så illa att jag skall till Dublin och jobba/festa nu i helgen...

Jag skäms nästan över att jag tappat två helger när det faktiskt börjar bli kritiskt att få ihop det sista, men sånt är livet.

Inhandlade kopplingar till special oljefilter förflyttaren också, blir AN kopplingar och jag kan meddela att kostnaden för dem hjälper till att göra moppen dyr...
Nästan 900 riksdaler bara för 4 kopplingar och 4 adaptrar, slang är inte medräknat :näsblod

Återkommer med nya tag nästa vecka, då skall det nog bli lite bättre fart på byggandet!

Hela lördagen spenderades uppe i Norrtälje med grenrörsmeck i spöregn igen.
Bilder och en längre historia kommer så snart jag hinner skriva och ta lite bilder.

Oljefilterförflyttaren börjar också ta form, blir riktigt porrig, bilder utlovas där med så snart jag får fatt på den :hihi

MVH
/Leo

Haha, det är en lång historia, men min svetshjälp har inget garage, och dessutom så lyckas det alltid spöregna varje gång jag åker förbi där...

Som det ser ut nu så byggde jag plenum förra helgen i kartong, sågade ur alu bitarna och fick det punktat i tisdags. Testade och justerade på torsdag kväll samt i lördags, nu är det inne för att svetsas ihop lite mer. Sen får vi se hur mycket justeringar det blir.

Pitot rör samt rör till dump måste också göras, tänkte ta det när resten av plenumet är klart. Oljefilterförflyttaren är klar men vi måste göra något åt gängorna för den är lite seg att skruva i, men det är nog ett mindre problem.

Har kollat på BTR och den har jättesmå anslutningar, typ 4mm. Tänkte därför våldföra mig lite på den och byta till större nipplar, är egentligen en rätt simpel operation.

Kammarna behöver fortfarande ställas men funderar nästan på att provköra med original och sedan försöka få dem ställda under vintern alt. köpa ställbara drev till den, får väl se hur det går...

Avgas blir 2,5" men jag har inte tejpat ihop det för svetsning ännu, kommer bli en delning under hojen så att jag kan besiktiga med originaldämp. När jag vill köra bara med den roterande dämparen i fram så skall jag kunna byta till en böj som sticker ut till höger om bakdäcket istället.

Jag vet att det är skittråkigt med uppdateringar utan bilder, men jag har faktiskt inte orkar sortera igenom alla bilder ännu... :näsblod

MVH
/Leo

Här har det inte uppdaterats på länge kom jag just på...

Tyvärr har vi stött på patrull med plenumet som är baserat på en 10mm tjock alu platta med väggar och tak svetsade rakt på. I plattan är radier urfrästa och spår gjorda för oringar runt spjällhuset...

Problemet är att denna slog sig under ihopsvetsning, just nu vet jag inte alls hur vi går vidare, med lite tur går det att rikta den.

Annars har oljefilterförflyttarens gängor fixats till så den passar ordentligt, grenrör blästrats och grundmålats (men behöver fixas då vi hittade porer i en svets och jag har tänkt fila lite mer på det, bilder kommer...)

Även fått hem kopplingar för ca 2000 kr som skall vara för bränslesystemet och oljetillförsel för turbo. Körde på amerikanska AN kopplingar, verkar vara bra grejer men de är rätt dyra då det oftast går en adapter för 100kr och sedan koppling på det för ytterligare 150kr...

Som sagt, bilder kommer när jag fått tummen ur, men jobb och annat skit har gjort att man inte hunnit uppdatera och fixa så mycket som egentligen borde göras. :huvet

Skål, nu skall här ut och härjas! :fyllisar

:hihi

Haha, får nog erkänna att så är fallet, bygget har inte stått still men gått väldigt långsamt, främst pga strul med plenum som slog sig nå överjävligt när det svetsades första gången... :huvet

Mer info om det kommer så snart jag orkar sätta ord på det, just nu är det inne för att blästras då vi var smarta nog att ha kvar silvertejp på det när vi började svetsa första gången, gissa om det brände fast... :näsblod

Hur som helst så kan jag visa ett par bilder på gårdagens alster, ngn som kan gissa vad det är och vad vi gör? :hihi

Bifogat

• IMAGE_145.jpg
    IMAGE_145.jpg
    211.4 KB · Visningar: 113
  • Vad görs.JPG
    Vad görs.JPG
    36.2 KB · Visningar: 90
Haha, får nog erkänna att så är fallet, bygget har inte stått still men gått väldigt långsamt, främst pga strul med plenum som slog sig nå överjävligt när det svetsades första gången... :huvet

Mer info om det kommer så snart jag orkar sätta ord på det, just nu är det inne för att blästras då vi var smarta nog att ha kvar silvertejp på det när vi började svetsa första gången, gissa om det brände fast... :näsblod

Hur som helst så kan jag visa ett par bilder på gårdagens alster, ngn som kan gissa vad det är och vad vi gör? :hihi

Är det inte till bränsletrycket?:va

Visst är det, första bilden är när den är klar, blev riktiga AN kopplingar på den och så är den uppborrad så mycket det bara går invändigt. Tror det vart ca 7mm nu, hade gått att få upp den till 8mm om golvet i den hade vart lite tjockare. Skruvkoppling på trycksidan och en vanlig push on koppling på returen där vi inte har något direkt tryck. :tummenupp

Bild två är på min fuelrail, eftersom det var så trångt så vart det tvunget med kopplingar rakt ned istället för i ändarna. Bild tre är provmontering, ser ju skitfint ut :hihi

Bifogat

• DSC00876 - liten.JPG
    DSC00876 - liten.JPG
    44.8 KB · Visningar: 107
  • DSC00975 - liten.JPG
    DSC00975 - liten.JPG
    87.7 KB · Visningar: 112
  • DSC00979 - liten.JPG
    DSC00979 - liten.JPG
    103 KB · Visningar: 115
Hittade en rätt så ny bild på plenumet också, så här såg det ut innan sista kapningen då vi kapade ett snitt i taket för att kunna böja upp den ett par centimeter. Inte lätt att få till när man svetsar på ett ställe och har hojen på ett annat.

Anledningen är främst för att klara vevhusventilationen, men kom precis på att jag måste kolla så att det är rum för tändspolarna också...
Det är iaf riktigt tight både uppåt och nedåt hur man än vrider och vänder på det.

Bifogat

• IMAGE_131 - liten.JPG
    IMAGE_131 - liten.JPG
    203.8 KB · Visningar: 140
Last edited:
Dags för lite uppdatering här då:

Plenum skall jag få tillbaks från blästring imorgon efter påtryckning idag. Saker och ting blir tyvärr försenade ibland.

Kollade precis på ställbara kamdrev från Muzzy, kommer troligen köpa dessa istället för att fortsätta leta efter ngn som kan pressa om dem rätt. Förhoppningsvis kan jag hitta ngn som är villig att montera dem så att man kan ställa kammarna sen.
http://www.muzzys.com/catalog/cam_spk_hub_kit.html

Letar nu också officiellt efter ngn som kan hjälpa mig plocka loss kopplingshubben som behöver förstärkas... Har inte själv haft tid att få loss skiten och då känns det bättre att få loss den än att slita vidare själv när jag inte lyckas...

MVH
/Leo

Nice, det börjar ta sig.:tummenupp Blir du klar till den här säsongen?:)

Nice, det börjar ta sig.:tummenupp Blir du klar till den här säsongen?:)
Vet inte om jag vågar lova det, då kommer lagen om alltings jävlighet se till att det blir ännu mer försenat... Men du kan lita på att jag kommer försöka.

Snackade precis med Motospeed och de skall nog kunna få tag på ställbara kamdrev för ca 1500kr, sen tillkommer montering men det gjordes på timme så vet inte vad det kommer kosta. Men så satans dyrt borde det inte vara att pressa av två drev och slänga på de ställbara...

Efter det så är det som vanligt bränslematningen, oljematning till turbo och plenum som jag jobbar mest med just nu. Tänkte försöka få loss kopplingen också så att jag kan få den förstärkt.

När de bitarna är på plats så skall ju sprutet i, får väl se hur mycket det jävlas, men om det strular funderar jag på att köpa ett nytt färdigmonterat... känns som det kan vara värt pengarna bara jag får igång skiten till april. :näsblod

Det är lätt att det blir mer än man trodde från början...:gnissla Hursomhelst så lycka till!:)

Har suttit i tel kö till Motospeed i snart 2h under två separata tillfällen idag och fortfarande inte kommit fram...:huvet

Har suttit i tel kö till Motospeed i snart 2h under två separata tillfällen idag och fortfarande inte kommit fram...:huvet

Du får tänka på att de har nog några säljare som är på mässan o inte arbetar på kontoret nu...

Lycka till med bygget! :tummenupp

Du får tänka på att de har nog några säljare som är på mässan o inte arbetar på kontoret nu...

Lycka till med bygget! :tummenupp
Just fan, ibland är det inte lätt när hjärnan inte är med...
Jag pratade med dem förra veckan om mina ställbara kamdrev, men har inte hört av dem och tänkte pusha på lite, då är det nog så illa att jag får vänta till efter mässan eller tjata på plats imorgon :hihi

Lite uppdatering då, var förbi Motospeed på mässan och de hade ingen ny info, de väntar tydligen fortfarande på svar ifrån leverantör...

Skall prova att ringa AVA MC och se om de kan, men tips på andra som kan fixa fram dem snabbt mottages tacksamt.

Vi började fräsa ur anslutningen mot tanken idag, det blir en egen konstruktion i alu med o-ringar runt både bultarna och tätytan mot tanken.
Kommer köra matningen rakt nedåt och returen kommer ansluta i 90 graders vinkel, förhoppningsvis kan vi få bild på härligheten imorgon. Jag glömde tyvärr fota idag, vet hur kassa uppdateringar utan bilder är...:huvet

Sådär, då har vi prototypen till nya tankanslutningen, finns gott om material som kan kapas bort när vi väl kollat så att den passar och fungerar :hihi
Vet att bilderna är absolut sämst, men orkade inte fippla och är sjukt trött...

MVH
/Leo

Bifogat

• PICT0004 - liten.JPG
    PICT0004 - liten.JPG
    104.3 KB · Visningar: 76
  • PICT0009 - liten.JPG
    PICT0009 - liten.JPG
    110.8 KB · Visningar: 84
Då ska vi se, lite mer har hänt men känns ändå som att det går alldeles för långsamt just nu :huvet

Har vart på Motospeed om ställbara kammar, satsen skall heta CSAKK9-98 och säljs av APE. Fick idag höra att de tydligen gått ur produktion...
Förhoppningsvis är det inte helt kört, skulle ringa tillbaks på fre och med lite tur har de mer info då.

Har fått en liten men ack så viktig bit tillverkad, en förlängningslänk mellan de två delarna av spjällhuset då de sitter med större avstånd mellan cylindrarna än på GSXR:en.

Har även kollat efter nytt bakdrev då jag inte fick plats med 18 fram.
Fick mycket snabbt svar från http://www.nikasilproffsen.se/

Rent spontant så vill jag såklart ha drevet lättat då de gör det för 100kr, dels för att jag inte vill göra hojen tyngre än nödvändigt men också för att minska roterande massa och fjädrad vikt.

De har en bild på ett extremlättat drev, frågan är om man vågar satsa på det?
rossidrev.jpg

Har inte exakt koll, men Superbike hojarna har väl 200+hk och om det fungerar på en sån hoj så borde det väl fungera för mig.
Så som jag ser det så har de förmodligen bättre grepp och drevet kan ju endast överföra så mycket kraft som däcket i sin tur kan överföra mot asfalten.

I min hjärna borde jag i så fall trots mer effekt ha mindre belastning på drevet eftersom däcket helt enkelt borde spinna innan min högre motoreffekt gör otrevliga saker med drevet.

Rätta mig gärna om jag har fel och missat ngt, vore nog inte helt skoj att köra sönder ett bakdrev :hihi

MVH
/Leo

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!