Zx9r -98

......blev det inte mycket spån i maskinen vid fräsningen?

När man måttat in med packningen så täckte vi för så gott det gick med trasor etc. Det som eventuellt letade sig ned i maskinen blåste vi bort med tryckluft. Den var ju öppen rakt igenom så det gick rätt bra.

Jag tror att eventuella spån som är kvar är väldigt små och jag hoppas att de skall sköljas ned i tråget och sedan fastna i filtret. Vad jag hört skall det inte vara några större problem. Det enda de passerar innan filtret är ju själva pumpen.

Kommer nog satsa på ett filterbyte mer eller mindre direkt efter första uppstarten så att man blir av med skiten och sedan kolla tråget så att jag inte har något liggande där.
 
Det enda de passerar innan filtret är ju själva pumpen..

ja det var just det och den blir ju inte sååå bra av att suga i sig varken små eller stora spån. Jag skall inte måla fan på väggen men kanske speglar det snarare min skräck i att få ner grejor i tråg.
nä, jag tycker det är läbbigt sådant där men det har säkert gått bra för dig:tummenupp
 
Det hoppas vi, annars blir det jobbigt :hihi

Då skall vi se, motorn sitter i ramen, motorfästen är modifierade så att den sitter som den skall.
Kylaren är på plats men hittar inte ett stag som skall hålla den i rätt vinkel...
Spenderade hela kvällen igår, bokstavligt talat, med att leta igenom ett av mina förråd efter plåtbiten... Å andra sidan så kanske nytt måste göras ändå.

Har haft isär turbon och kapat styrstiftet så att den kan vändas rätt, hoppas jag inte skadade ytan runt om för mycket, körde med dremel, kapskiva och sedan slipstift. Det svåra var ju tyvärr att huset är mjukt och stiftet är hårt som bara den.

Har jagat någon som kan svetsa grenrör åt mig också, tyvärr så har jag inte riktigt fått ordning på det då det verkar vara rätt duktiga väntetider överallt...
Om någon känner en person som kan svetsa grenröret åt mig så får ni gärna skrika till. :hihi

Annars har det bara vart lite allmänt småfixande, kommer faktiskt inte riktigt ihåg allt, men bilder kommer så snart något mera spännande har hänt.
 
Hur går det för dig? Snart är ju säsongen över, inte för att det är så mycket säsong nu ändå...
 
Hoppla, har precis vart på konferens hela veckan med jobbet så det har faktiskt stått still sedan förra helgen.

Den helgen spenderades uppe i Norrtälje med svetsning av grenrör i spöregnet.
Fick otrolig hjälp av en viss person här ifrån forumet och en till, men jag har lovat att inte berätta vilka :hihi

Annat som hänt är att jag köpt i princip allt jag behöver förutom slangar, btr och lite annat smått. Kedja, drev, spridare, fuelrail, spridarkontakter, aluböj och plåt till tryckrör, 2,5" rör för avgas mm mm är inhandlat. Ni anar inte vilken tid det tar att själv leta reda på var man kan handla alla småpryttlar och sedan försöka komma dit också.

Kåporna är tillbaks ifrån lack och ser riktigt bra ut, förutom att det missades på insidan av toppkåpan... Får se hur jag gör med det när den sitter på hojen.:va

Lämnade också in hojen på ett ställe för att få kammarna ställda i måndags, vilket de sedan backade på så jag hämtade den nu idag på em efter jobbet.
Lätt irriterad på mackarna här i stan som infört 4h minimum på släpen, nästan 400 spänn för att hämta hojfan som är 1,5 mil bort... (tog mindre än en timme allt som allt):huvet

För att summera så ser det ut ungefär såhär just nu:

  • Behöver få kammarna ställda, eventuellt inkluderar detta ompressning av kamdrev för att få till det.
  • Kopplingen är fortfarande inte åtgärdad, men detta beror delvis på mig själv då jag inte lyckats få loss den/lagt energi på den.
  • Måste färdigställa grenrör, måste fila lite på det, göra rent och sedan få dit flänsen samt trixa dit bultar i flänsen så jag kan skruva dit turbon sen.
  • När turbon sitter på plats kan jag dra tryckrör och försöka få någon som svetsar ihop plenum och tryckrör åt mig.
  • Behöver inhandla BTR, filter, nya gasvajrar och lite annat smått för bränslesystemet.
  • Dra el för spridare, soppapump och MS
  • Fixa oljefilterförflyttare, verkar som jag har skum gänga, M20x1,5?
  • Eventuellt försöka få tag på nya kylfläktar om jag inte lyckas böja in turbon mer. Fläkten var herrejösses ivägen så den åkte av när vi pulade till grenröret. Eller så får man åka utan, lär ju vara kallt som fan när jag fått igång den här ändå...

Kan väl tillägga att målet för bygget nog får ändras lite, just nu är jag glad om jag hinner provköra något i år. :hihi

Bifogar lite blandade bilder också, mer kommer nog upp i facebook albumet.

Lägg märke till min intressanta placering av turbon, det är bakofram jämfört med hur de flesta monterar den. Jag kommer alltså ha avgashuset till vänster och börjar avgassystemet med en fin 180 graders böj med lite twist på. Efter lite pyssel så tyckte jag helt enkelt att det vart mer plats såhär. Utblåset på trycksidan kommer kapas lite så att en aluböj kan svetsas direkt på huset och få upp tryckröret i en fin böj runt grenröret på 4:ans cylinder. Det blir tight men skall nog gå :hihi

MVH
/Leo
 

Bifogat

  • Bygger grenrör.jpg
    Bygger grenrör.jpg
    212 KB · Visningar: 159
  • Så här galet har jag tänkt sätta turbon.jpg
    Så här galet har jag tänkt sätta turbon.jpg
    121.4 KB · Visningar: 184
  • Nylackade kåpor i bilen 1.JPG
    Nylackade kåpor i bilen 1.JPG
    124.2 KB · Visningar: 147
  • Nylackade kåpor i bilen 2.JPG
    Nylackade kåpor i bilen 2.JPG
    128.2 KB · Visningar: 164
Hoppla hoppla, det börjar röra på sig! Det är nog lätt hänt att man är lite optimisstisk när man planerar ett projekt, har man sagt att bygget blir klar till hösten så blir det det, frågan är bara vilket år!:)
 
Då skall vi se, vad vi har för uppdateringar idag då!

Fått hem drivpaket och konstaterat att jag inte alls får som jag vill.
De kunde inte få fram ett 36 drev bak så jag provade med 18 fram och 38 bak, tyvärr är det inte ens i närheten att det passar fram, kedjan kommer ta i kåpan om jag monterar det som det är nu.

Som tur var så köpte jag ett 17 drev också, men skulle behöva ett 36 kuggars bak, någon som vet var man kan få tag på ett sådant?

Annars är det inte så jättemycket som hänt förutom att jag fått tag på lite småsaker jag saknat och fipplat med hur jag skall sätta allting. Satt och spånade på turboplaceringen och kom på att jag förmodligen kan flytta värmeväxlaren mellan kylare och olja för att på så sätt vända turbon rätt och få massor av plats. Den hamnar aningen längre ned men bör fortfarande vara gott och väl ovan oljenivån.

Tanken är alltså att få en egentillverkad oljefilterförflyttare som sticker ut minimalt och där slangarna går bort ifrån turbon så att man kan lägga den riktigt nära. Sedan köpa en vanlig filterhållare och montera både värmeväxlare och filter på den. Får se hur det går, men med lite tur så.

Måttade och hade mig lite och lyckades komma fram till att jag måste korta mitt tilltänkta plenum 2 cm på varje sida, när det är gjort så kommer det förhoppningsvis få plats i tanken... Motor med kamkedja på ena sidan så att insuget inte sitter centrerat i ramen satte käppar i hjulet :hihi

Sen har jag fixat med insuget och planerna är nu klara för hur jag skall korta det. Tilltänkta insugsrör mellan topp och spjällhus kommer kortas ifrån 50mm till ca 5mm. Spjällhus kommer skruvas fast rakt i insugsplattan som sitter mot toppen. På detta skruvas sedan basplattan för plenumet fast. Detta för att jag skall få så mycket plats som möjligt för plenum.

Klurade också ut hur fästen för basplattan till plenum skall se ut, blir svetsade alubitar som sticker ned och gör att man kan använda befintliga skruvhål på sidan av spjällhuset för att skruva loss plenumet. jag hoppas att det skall bli servicevänligt och hållbart.

Hoppas bara inte att vibrationer ifrån motorn ställer till det med ett stumt monterat spjällhus, den som lever får väl se :hihi

Skulle egentligen ha med lite smaskiga garagebilder men tyvärr har jag inte lyckats lura av kameraflickan dem än. Slänger upp dem så snart jag kan.
 
Då skall vi se, vad vi har för uppdateringar idag då!

Fått hem drivpaket och konstaterat att jag inte alls får som jag vill.
De kunde inte få fram ett 36 drev bak så jag provade med 18 fram och 38 bak, tyvärr är det inte ens i närheten att det passar fram, kedjan kommer ta i kåpan om jag monterar det som det är nu.

Som tur var så köpte jag ett 17 drev också, men skulle behöva ett 36 kuggars bak, någon som vet var man kan få tag på ett sådant?

Annars är det inte så jättemycket som hänt förutom att jag fått tag på lite småsaker jag saknat och fipplat med hur jag skall sätta allting. Satt och spånade på turboplaceringen och kom på att jag förmodligen kan flytta värmeväxlaren mellan kylare och olja för att på så sätt vända turbon rätt och få massor av plats. Den hamnar aningen längre ned men bör fortfarande vara gott och väl ovan oljenivån.

Tanken är alltså att få en egentillverkad oljefilterförflyttare som sticker ut minimalt och där slangarna går bort ifrån turbon så att man kan lägga den riktigt nära. Sedan köpa en vanlig filterhållare och montera både värmeväxlare och filter på den. Får se hur det går, men med lite tur så.

Måttade och hade mig lite och lyckades komma fram till att jag måste korta mitt tilltänkta plenum 2 cm på varje sida, när det är gjort så kommer det förhoppningsvis få plats i tanken... Motor med kamkedja på ena sidan så att insuget inte sitter centrerat i ramen satte käppar i hjulet :hihi

Sen har jag fixat med insuget och planerna är nu klara för hur jag skall korta det. Tilltänkta insugsrör mellan topp och spjällhus kommer kortas ifrån 50mm till ca 5mm. Spjällhus kommer skruvas fast rakt i insugsplattan som sitter mot toppen. På detta skruvas sedan basplattan för plenumet fast. Detta för att jag skall få så mycket plats som möjligt för plenum.

Klurade också ut hur fästen för basplattan till plenum skall se ut, blir svetsade alubitar som sticker ned och gör att man kan använda befintliga skruvhål på sidan av spjällhuset för att skruva loss plenumet. jag hoppas att det skall bli servicevänligt och hållbart.

Hoppas bara inte att vibrationer ifrån motorn ställer till det med ett stumt monterat spjällhus, den som lever får väl se :hihi

Skulle egentligen ha med lite smaskiga garagebilder men tyvärr har jag inte lyckats lura av kameraflickan dem än. Slänger upp dem så snart jag kan.

Hej

Jag bara undrar varför du vill dreva den så mycket? 17/36 skulle ju ge 358 vid 12000 rpm orginal är 16/41 296 vid 12000 rpm. jag hade själv 17/40 som jag tyckte funka fint, ger 322 vid 12000 rpm. förresten så har jag monterat på turbo kittet igen och njuter av det underbara draget.
// Mvh Björne
 
Fått hem drivpaket och konstaterat att jag inte alls får som jag vill.
De kunde inte få fram ett 36 drev bak så jag provade med 18 fram och 38 bak, tyvärr är det inte ens i närheten att det passar fram, kedjan kommer ta i kåpan om jag monterar det som det är nu.

Som tur var så köpte jag ett 17 drev också, men skulle behöva ett 36 kuggars bak, någon som vet var man kan få tag på ett sådant?

På Touringbutiken kan du köpa drevämnen om det kan vara till någon hjälp? http://www.touring.se
 
På Touringbutiken kan du köpa drevämnen om det kan vara till någon hjälp? http://www.touring.se
Klockrent tips, tackar! :tummenupp
Får se hur jag gör, i värsta fall blir det nog eget drev.

Hej

Jag bara undrar varför du vill dreva den så mycket? 17/36 skulle ju ge 358 vid 12000 rpm orginal är 16/41 296 vid 12000 rpm. jag hade själv 17/40 som jag tyckte funka fint, ger 322 vid 12000 rpm. förresten så har jag monterat på turbo kittet igen och njuter av det underbara draget.
// Mvh Björne

Härligt att höra att du fått fart på maskin igen! :tummenupp

Största anledningarna till att jag vill dreva om den är för att jag vill ha ned varvet vid motorvägskörning och få längre 1:a och 2:a.
Original så varvar den 4500 vid 110, det i sig är inte så värst men jag tyckte inte att det gick att åka skönt över 150 några längre sträckor.

Med 17 fram och 36 bak så skulle den göra ca 134km/h vid 4500 varv, mycket bättre i mina ögon.

Den nya teoretiska toppfarten är nog bara en bonus, är inte ens säker på att den orkar varva ur, men om jag får för mig att prova någon gång så är det ju skoj att drevningen finns där så man kan testa lite 300+ med hojen. Vore ju lite halvtråkigt att ha en turbohoj knappt gör över 300 :hihi

Annars blir det nog till att riva ur maskin ur ramen till helgen igen, blir alldeles för mycket pengar och meck så fort jag skall köra den i släp. Dels har jag ju ingen krok så det blir till att låna bil, och sedan släphyra på det. Då är det värt 1h extra att bara riva i och ur maskin när man skall ha den med sig.

MVH
/Leo
 
Last edited:
Inte allt för upphetsande, men fick tag på en liten bild iaf, här ser man hur det ser ut när man försöker slänga på ett 18 drev på en ZX9:a. 16 är original...

I teorin skulle det ju gå jättefint om jag slipar ur kåpan lite, alternativt kör helt utan. Men misstänker att det skulle bli herrejösses skitigt och dessutom är väl risken ännu högre att något går sönder vid kedjebrott...

Blir nog till att köra 17 drev fram och jaga 36 drev bak. :va
 

Bifogat

  • Trångt med 18 drev.JPG
    Trångt med 18 drev.JPG
    33.3 KB · Visningar: 190
Inte allt för upphetsande, men fick tag på en liten bild iaf, här ser man hur det ser ut när man försöker slänga på ett 18 drev på en ZX9:a. 16 är original...

I teorin skulle det ju gå jättefint om jag slipar ur kåpan lite, alternativt kör helt utan. Men misstänker att det skulle bli herrejösses skitigt och dessutom är väl risken ännu högre att något går sönder vid kedjebrott...

Blir nog till att köra 17 drev fram och jaga 36 drev bak. :va

Det dar sag ju exceptionellt korkat ut med noll utrymme att kunna dreva upp!
Ser inget som hindrar att de gjutit en storre radie pa skyddet.

Hur gar det med kamtimingen? Kollat om cylinderspacern kanske motsvarar en kugg?
 
Har inte hunnit kolla det ännu, men har hänt rätt mycket idag ändå.

Insugsrören som jag hade istället för insugsgummin har kortats ifrån 50mm till ca 7mm för att spara plats och få spjällen närmre toppen. (1:a bilden)
Nu liknar de mest distanser med oringar på var sida :hihi

Insugsplattan som sitter mot toppen har fått lite försänkningar och urfräsningar så att spjällhusen får plats. (2:a & 3:e bilden)

Spjällhusen har fått nya fästen så att de sitter stabilt i insugsplattan. (4:e och 5:e bilden)

Fästen har svetsats och sedan gängats på basplattan för plenumet så att den kan skruvas fast i spjällhusen. Den sitter skruvad ifrån sidan så man bör kunna komma åt och få loss den utan allt för mycket strul när allt sitter på hojen. (6:e bilden)

På sista bilden så kan man se spridarna på plats. Rätt mycket är gjort där, fuelrailen kom ju som ett ämne så det vart till att fixa säten till spridarna. Sedan har den snyggats av och fått fästen så att det går att skruva fast den i spjällhusen. Dessutom så var vi tvungna att bearbeta spjällhusen lite så att det hela fick plats, den är ju aningens större än de plaströr som satt original på de här spjällhusen...

Var nog allt för idag, nu blir det en öl eller tre för mig :hihi
 

Bifogat

  • Nästan klart.jpg
    Nästan klart.jpg
    202 KB · Visningar: 150
  • Plenumbas.jpg
    Plenumbas.jpg
    194.9 KB · Visningar: 126
  • Nya fästen - baksida.jpg
    Nya fästen - baksida.jpg
    198.1 KB · Visningar: 126
  • Nya fästen.jpg
    Nya fästen.jpg
    142.4 KB · Visningar: 124
  • Nu passar det.jpg
    Nu passar det.jpg
    142.9 KB · Visningar: 136
  • Urfräst och försänkt.jpg
    Urfräst och försänkt.jpg
    140.1 KB · Visningar: 120
  • Kortade rör.jpg
    Kortade rör.jpg
    135.1 KB · Visningar: 140
Då fortsätter vi, insug mm har nu provmonterats på hojen.

På första bilden ser man insugsplattan på plats, sedan glömde jag fota vid montering av resten så ni får helt enkelt använda fantasin.

Andra bilden är när vi stod och pillade lite med markisoleringsskivor (styrofoam) för att försöka få ihop formen på plenum.
Det visade sig tyvärr vara ett rent helvete att få till en enkel form på plenum och fortfarande ha tillräckligt stor volym. Dels sitter ju inte insug etc centrerat i ramen och dels så underskattade jag nog tyvärr platsen i tanken. Gick lite löst efter formen på gamla luftburken, men det var lite missvisande då den har fina rundade hörn, vilket mitt något mera fyrkantiga plenum inte kommer ha.

Hur som helst så blir det till att ha lutande väggar och avrundat på baksidan för att få plats med det. Nu när jag har en rätt bra basform så skall jag börja såga ur aluminiumplåt och tejpa ihop innan det svetsas. Utmaningen med plenum blir ju att få till det utan konstiga bockar på plåten och att få bra plats för dumpventil samt tempgivare. Hade tänkt sätta dem bak mot sadeln, men där går tanken ned väldigt långt så jag får se hur man gör där.
I värsta fall kan man kanske dra ett horisontellt snitt i plåten och bocka in ett veck vertikalt under snittet så att man kan vika in dem lite, men är inte säker på hur luftströmmen runt tempsensorn blir då, den lär väl behöva sitta rakt i luftströmmen. :va

På andra bilden syns också hur tight det är mellan fuelrail och ram, höger sida går säkerligen bra men börjar nästan fundera på hur jag skall göra på vänstra sidan. Får kanske bli en gängad anslutning nedifrån eftersom det är alldeles för trångt på änden.
 

Bifogat

  • Insugsplatta på plats.jpg
    Insugsplatta på plats.jpg
    191.6 KB · Visningar: 149
  • Plenum mockup.jpg
    Plenum mockup.jpg
    191.2 KB · Visningar: 171
Last edited:
Inte hänt så fasligt mycket idag, har fått en prototyp på en oljefilterförflyttare som jag provmonterat och markerat var slanganslutningarna skall sitta så att de hamnar åt rätt håll.

En viktig skillnad med denna oljefilterförflyttare är att vi dessutom flyttar den inbyggda oljekylaren. Hela paketet skall sedan monteras på valfri plats, inte riktigt bestämt var ännu men det löser sig nog.

Då den bara är lite drygt 2cm tjock jämfört med det gamla paketet på 4-5cm så blev det helt plötsligt ofantligt med plats för turbon och jag kan vika in den ännu mer mot blocket. Med lite tur så kanske jag kan mecka tillbaks fläkten :hihi

Något som jag däremot undrar över är grovleken på slangarna. Anslutningen till oljefiltret är 14mm men verkar som de flesta kör med halvtum på slangarna när de flyttar oljefilter. Antar att jag kommer satsa på samma men om det inte är bra så får någon gärna skrika till så jag inte råkar strypa oljeflödet för mycket...
 

Bifogat

  • IMAGE_035.jpg
    IMAGE_035.jpg
    232 KB · Visningar: 151
Man kan ju alltid hoppas att det fortfarande är torrt ute när jag tar ut den på sin första blomplockningstur :hihi

Idag har vi iaf konstaterat att den ursprungliga oljefilterförflyttaren är lite för liten för de slangar och kopplingar som behövs. En ny kommer tillverkas som är 25mm istället för denna som var 20mm. Trots allt så kommer det fortfarande vara en enorm platsbesparing jämfört med innan.

Dessutom så har jag telefonterroriserat http://www.nbmhydraulic.com/ och kollat vad det finns för slang och kopplingar att tillgå. Som det är nu så ser planen och to do listan för olja och bränsleslang ut så här:

Matning från block till turbo: Mät gänga i block samt turbo. Ej krav på grov slang då turbon ändå har inbyggd strypning och dessutom inte använder så mycket olja. 5-6mm skall räcka om jag inte har fel, på Sävarturbo forumet har det till och med snackats om ännu mindre strypningar för att få upp spool...

Oljeretur ifrån turbo till tråg: AN12 slang, lite drygt 17 mm invändig diameter samt 115mm böjradie. 1 1/16-12 UN gänga i block samt mäta gänga på turbo.

Oljefilterförflyttning: AN10 slang, lite drygt 14 mm invändig diameter, samt 12mm i kopplingarna, så det blir en liten strypning. 7/8-14 UNF gänga i förflyttaren.

Pump till fuelrail AN8 slang, 11mm invändig diameter samt 89mm böjradie. 3/4-16 UNF gänga i fuelrail. Kolla gänga på pump.

Fuelrail till BTR AN8 slang, 11mm invändig diameter samt 89mm böjradie.3/4-16 UNF gänga i fuelrail. Kolla gänga på BTR.

Kan för övrigt tillägga att AN standarden är ett helvete, måtten på slangarna är någon gammal amerikansk militärstandard vilket borgar för att diametrar och dimensioner inte har något alls att göra med siffran bakom. Dessutom är det inte särskilt lätt att hitta info om det på nätet heller, trots att det verkar vara standard för bränslesystem mm i trimkretsar. Det gör ont att behöva använda ologiska gängor i det här bygget, men för att vara säker på att få tag på kopplingar så blir jag tyvärr tvungen.

Väntar otåligt på att både engelsmän och jänkare skall inse att hela jävla tum systemet är skit och kan skrotas...:huvet
 
Det dar sag ju exceptionellt korkat ut med noll utrymme att kunna dreva upp!
Ser inget som hindrar att de gjutit en storre radie pa skyddet.

Hur gar det med kamtimingen? Kollat om cylinderspacern kanske motsvarar en kugg?

Hejsan passar på att tacka för den fina hjälpen med toppen Bike :tummenupp och jag kan säga direkt att 2mm spacer inte motsvarar en kugg på kammarna. knappt en halv kugg skulle jag snarare tippa men jag har inte kontrollerat det noga.

// Björne
 
Hejsan passar på att tacka för den fina hjälpen med toppen Bike :tummenupp och jag kan säga direkt att 2mm spacer inte motsvarar en kugg på kammarna. knappt en halv kugg skulle jag snarare tippa men jag har inte kontrollerat det noga.

// Björne

Val bekomme! Bara kul att hjalpa er turboputtar :tummenupp

Ja jo det hade jag gissat oxa att det inte skulle motsvara en HEL kugg (mht att kammarna gar med halva varvtalet) men min lilla luriga tanke var, att det iaf skulle kunna hamna narmare "ratt an fel" i jamforelse med originalmarkningen.
Men sant dar far man ju som sagt kolla upp.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top