Då skall vi se, vad vi har för uppdateringar idag då!
Fått hem drivpaket och konstaterat att jag inte alls får som jag vill.
De kunde inte få fram ett 36 drev bak så jag provade med 18 fram och 38 bak, tyvärr är det inte ens i närheten att det passar fram, kedjan kommer ta i kåpan om jag monterar det som det är nu.
Som tur var så köpte jag ett 17 drev också, men skulle behöva ett 36 kuggars bak, någon som vet var man kan få tag på ett sådant?
Annars är det inte så jättemycket som hänt förutom att jag fått tag på lite småsaker jag saknat och fipplat med hur jag skall sätta allting. Satt och spånade på turboplaceringen och kom på att jag förmodligen kan flytta värmeväxlaren mellan kylare och olja för att på så sätt vända turbon rätt och få massor av plats. Den hamnar aningen längre ned men bör fortfarande vara gott och väl ovan oljenivån.
Tanken är alltså att få en egentillverkad oljefilterförflyttare som sticker ut minimalt och där slangarna går bort ifrån turbon så att man kan lägga den riktigt nära. Sedan köpa en vanlig filterhållare och montera både värmeväxlare och filter på den. Får se hur det går, men med lite tur så.
Måttade och hade mig lite och lyckades komma fram till att jag måste korta mitt tilltänkta plenum 2 cm på varje sida, när det är gjort så kommer det förhoppningsvis få plats i tanken... Motor med kamkedja på ena sidan så att insuget inte sitter centrerat i ramen satte käppar i hjulet
Sen har jag fixat med insuget och planerna är nu klara för hur jag skall korta det. Tilltänkta insugsrör mellan topp och spjällhus kommer kortas ifrån 50mm till ca 5mm. Spjällhus kommer skruvas fast rakt i insugsplattan som sitter mot toppen. På detta skruvas sedan basplattan för plenumet fast. Detta för att jag skall få så mycket plats som möjligt för plenum.
Klurade också ut hur fästen för basplattan till plenum skall se ut, blir svetsade alubitar som sticker ned och gör att man kan använda befintliga skruvhål på sidan av spjällhuset för att skruva loss plenumet. jag hoppas att det skall bli servicevänligt och hållbart.
Hoppas bara inte att vibrationer ifrån motorn ställer till det med ett stumt monterat spjällhus, den som lever får väl se
Skulle egentligen ha med lite smaskiga garagebilder men tyvärr har jag inte lyckats lura av kameraflickan dem än. Slänger upp dem så snart jag kan.