ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Stopp igen.

Den här gången pga övre fästet till stötdämparen, vars bult sticker upp så högt att det inte går att få fäste med en hylsnyckel. Det går inte heller att komma åt muttern med skiftnyckel, eftersom den sitter så jä*a inbyggd i skiten.

Har de satt i system på Kawasaki att göra mekandet halvt omöjligt om man inte har en hel verkstad hemma?

Är jag på rätt mutter för att lossa övre fästet på dämparen, eller ska jag lossa under där den fäster in i ett stag?

View attachment 427463

Bulten ska vara sådär lång för att du ska kunna skjuta in "rideheightbrickor" under fästet, för att höja bakdelen på hojen. På just din hoj så gör det för övrigt underverk, en 5mm bricka därunder förvandlar hojen från en finlandsfärja till en sportbåt...:):tummenupp
 
Bulten ska vara sådär lång för att du ska kunna skjuta in "rideheightbrickor" under fästet, för att höja bakdelen på hojen. På just din hoj så gör det för övrigt underverk, en 5mm bricka därunder förvandlar hojen från en finlandsfärja till en sportbåt...:):tummenupp

- Jag hade tänkt lyfta den en smula i aktern av just den anledningen, men...är det så man justerar höjden på hojen baktill? Trodde man justerade det via dämparen.
 
Byt ut alla bultar du får loss mot nya i titan, har läst att man lättar hojen uppemot 2 kg och kostar inte skjortan.:hej
 
Byt ut alla bultar du får loss mot nya i titan, har läst att man lättar hojen uppemot 2 kg och kostar inte skjortan.:hej

- Kostar inte skjortan? Nja... ca 3 500 SEK för skruv/mutter-set för bara motor och kåpor är ganska mycket skjorta, tycker jag. Med alla ramskruvar landar det nog närmare 5 lax.
(vilket är mer än allt "lättvikt" jag skaffat sammanlagt hittills.)
 
- Jag hade tänkt lyfta den en smula i aktern av just den anledningen, men...är det så man justerar höjden på hojen baktill? Trodde man justerade det via dämparen.

Har du en racingdämpare typ Öhlins så finns det i regel en justering av längden men jag har nog aldrig sett det på en originaldämpare, där kör du med brickor under det övre ramfästet istället. Funkar precis lika bra! :)
 
Har du en racingdämpare typ Öhlins så finns det i regel en justering av längden men jag har nog aldrig sett det på en originaldämpare, där kör du med brickor under det övre ramfästet istället. Funkar precis lika bra! :)

- Tack, det ska jag helt klart göra. Har skummat igenom minst 5 olika forum där samtliga var överens om vilken enorm förbättring bara 6-8 mm har gjort. Frågan är bara hur f*n jag ska komma åt o lossa dämparens övre fästskruv. Ska ju byta svingen, så dämparen måste loss...inte bara justeras.

Om du kikar på bilden några inlägg upp, där jag markerade en mutter med röd ring - är det enbart för höjdjustering eller lossar jag själva dämparen där?
(eller i det andra fästet längre ner under)
Fråga två - ser den ut att vara höjd redan, eller ska det vara så mycket bultgängor ovanför fästet som standard?
 
Last edited:
- Tack, det ska jag helt klart göra. Har skummat igenom minst 5 olika forum där samtliga var överens om vilken enorm förbättring bara 6-8 mm har gjort. Frågan är bara hur f*n jag ska komma åt o lossa dämparens övre fästskruv. Ska ju byta svingen, så dämparen måste loss...inte bara justeras.

Om du kikar på bilden några inlägg upp, där jag markerade en mutter med röd ring - är det enbart för höjdjustering eller lossar jag själva dämparen där?
(eller i det andra fästet längre ner under)
Fråga två - ser den ut att vara höjd redan, eller ska det vara så mycket bultgängor ovanför fästet som standard?

Den ser ut att vara helt standard. Kommer du inte åt med en ringnyckel så är det en lång hylsa som gäller. När du ska lös med hela klabbet så får du skruva loss muttern helt. Ska du bara justera höjden så skruvar du upp muttern 8-10mm, höjer hojen i spännremmar i taket (alt domkraft under motorn/ramen). När hojen höjs upp i luften så kommer svingen och stötdämparen att sjunka neråt tills muttern återigen ligger an mot ramfästet. Då har du en glipa under ramfästet, ovanför stötdämparfästet, där du skjuter in en u-bricka som är typ 6 mm eller vad du nu vill höja bakdelen. Sen sänker du ner hojen och drar åt muttern. Hett tips när det gäller den där är att locktita den, den kan lossna...:gnissla
 
Är det inte kontramutter på andra sidan ramen, lossa och så justerar man höjden på den undre muttern och så drar man åt den övre igen?
Långhylsa kan nog behövas.
 
Är det inte kontramutter på andra sidan ramen, lossa och så justerar man höjden på den undre muttern och så drar man åt den övre igen?
Långhylsa kan nog behövas.

- Ja, verkar som jag behöver lång hylsa. Tyvärr finns de bara till storlek 24 på närliggande Biltema, o jag har för mig att det är en 25:a : (
 
Sitter inte bulten till övre stötdämparfästet på sidan som genomgående bult, så gjorde det på min 7:a. Höjer den gör du med nya kortare hundben i länkaget.
Såhär såg fästet ut på min hoj.enkelsving 2.jpg
 
Sitter inte bulten till övre stötdämparfästet på sidan som genomgående bult, så gjorde det på min 7:a. Höjer den gör du med nya kortare hundben i länkaget.
Såhär såg fästet ut på min hoj.View attachment 427487

- Jo så satt det fästet på min också, och dämparen är nu demonterad. Men höjer/sänker gör jag via den centrala axeln på bilden här:

Mutterjävel.jpg
 
Dämparen borttagen, och nu återstår den centrala axeln genom svingen då. Att demontera muttern på höger sida - dvs. den sidan som har en vanlig mutter - var inga problem.
Däremot den vänstra sidans "mutter":

Mutterjävel mini.jpg

Den består väl av en specialbricka/mutter som inte går att få bort utan specialverktyg...eller?
 
Dämparen borttagen, och nu återstår den centrala axeln genom svingen då. Att demontera muttern på höger sida - dvs. den sidan som har en vanlig mutter - var inga problem.
Däremot den vänstra sidans "mutter":

View attachment 427496

Den består väl av en specialbricka/mutter som inte går att få bort utan specialverktyg...eller?

Man kan tillverka ett eget verktyg av en hylsa i lagom storlek om man inte vill beställa på ebay och vänta ett par månader.
 
- Hur skulle den hylsan se ut, med tanke på att det är 4 små "jack" i muttern/brickan som enda fäste för att dra loss den?

Ta valfri hylsa med samma diameter som "hålen" i muttern. Markera med tusch var hålen sitter och fila bort materialet mellan, easypeasy! :)
 
Du bör kunna lossa den med en stoor insexnyckel och lite kraft i näven. (gjorde så nyss på en zx6r :tungan)
Men en kapad hylsa eller specialverktyget kan vara bra att ha när du ska montera tillbaka svingen
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top