ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Alternativt ställ den på depåstöd bak och domkraft under motorn

- Jag har gjort precis så nu utan att pumpa upp domkraften, men det känns väääldigt instabilt att låta hela vikten bäras av en kvadratdecimeters kontaktyta mot oljetråget.
 
- Jag har gjort precis så nu utan att pumpa upp domkraften, men det känns väääldigt instabilt att låta hela vikten bäras av en kvadratdecimeters kontaktyta mot oljetråget.

Nu har jag inte sett hur det ser ut,
men plattband under motorn som går upp på sidorna av motorn och dras in på ovansidan av rambalken (under tanken), sedan ner på insidan av rambalken, ut på undersidan av rambalken och upp på utsidan av tanken. Och du lyfter /stöttar domkraften med plattbandet.
På grund av friktionen runt rambalken med ett varv av bandet runt rambalken kommer endast en mindre del av kraften som lyfter hojen gå ner till bandet under motorn.
Vill du vara extra om dig, två varv med plattbandet runt rambalken.

Likadant på båda sidorna. Och banden går ihop under motorn.

Tänk på att INTE arbeta med hojen vilande på en upphissad domkraft.
Hojen ska alltid vila på pallbockar eller liknande. Eller hängande i banden.
När man arbetar med den.
Det har hänt tråkiga saker när man arbetat med fordonet enbart upplyft av domkraften.
 
Last edited:
- Jag har gjort precis så nu utan att pumpa upp domkraften, men det känns väääldigt instabilt att låta hela vikten bäras av en kvadratdecimeters kontaktyta mot oljetråget.

Lägg en planka mellan domkraften och motorn/grenröret annars då:tummenupp lite koll så den inte faller åt sidan är dock bra att ha
 
Man får ju ta bort tanken då såklart och lägga spännbanden runt ramen. Om man lyfter med spännband får man ju vara på det klara att de är svåra att släppa ner på ett kontrollerat sätt. Antingen använda dubbla spännband på vardera sida och släppa ner pö om pö eller montera framdelen och sedan palla under den så att fallet uteblir.
Det är bättre med spakblock men också dyrare om man inte har vidare användning av demsamma.
 
Lägg en planka mellan domkraften och motorn/grenröret annars då:tummenupp lite koll så den inte faller åt sidan är dock bra att ha

- En plankstump mellan domkraften och oljetråget har jag nu, men att lägga vikt mot grenrören är väl ingen höjdare?
 
Man får ju ta bort tanken då såklart och lägga spännbanden runt ramen. Om man lyfter med spännband får man ju vara på det klara att de är svåra att släppa ner på ett kontrollerat sätt. Antingen använda dubbla spännband på vardera sida och släppa ner pö om pö eller montera framdelen och sedan palla under den så att fallet uteblir.
Det är bättre med spakblock men också dyrare om man inte har vidare användning av demsamma.

- Tank och kåpor är förstås borttagna redan. Spännband kan få bli alternativet till kättingen jag hade tänkt använda initialt.

- - - Updated - - -

Jag har lyft min MC några gånger i ramen upp till en vikbar stege... Alltså en sån här: http://www.jula.se/catalog/bygg - Jag har en sådan stege - förklara hur du gjorde, tack
 
- Jag har en sådan stege - förklara hur du gjorde, tack

Ställde den bara över styrhuvudet och tog ett spännband med lastspännare och drog det över de översta två stegen på stegen och igenom min ram uppe vid styrhuvudet (jag har ducati och därmed ganska enkelt att få igenom spännbandet).
Jag kan tänka mig att du skulle kunna dra runt ena sidans ramben upp över pinnarna, och ner igen på andra sidan och runt det rambenet också. Så att du lyfter i båda rambenen och upp över stegen liksom. Jag märkte att det var svårt att förklara via text :).

Exempel på spännband:
http://www.clasohlson.com/se/Spännb...950000?userSelection=B2C&rememberCookie=false
 
Vet inte om den här gör det tydligare:
Tänk dig att de stora fyrkanterna är rambenen i genomskärning.
Det grövre svarta strecket är spännband.

Du kanske får plocka bort luftburken för att komma åt runt rambenen?

Skärmavbild 2016-12-08 kl. 22.37.32.png
 
Vet inte om den här gör det tydligare:
Tänk dig att de stora fyrkanterna är rambenen i genomskärning.
Det grövre svarta strecket är spännband.

Du kanske får plocka bort luftburken för att komma åt runt rambenen?

View attachment 434610

- Tackar för idén och bilden. Först trodde jag att du lyfte hojen genom att pressa ihop stegens ben mot varandra. Ska se om detta är en fungerande väg att gå med min Kawa.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top