ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Nyvägt ser det ut såhär:

Sving med axel
ZX7=8,8 KG, ZX9=6,1
Bakhjul m. skiva
ZX7=14,7 kg, ZX9=14 kg
Bromsok
ZX7=1,57 kg, ZX9=1,35 kg
Drivpaket
ZX7=3,2 kg, 520 lite=2,2 kg
Batteri
ZX7 OEM 4,2 kg, Lite=0,68 kg
Ljuddämpare
ZX7 OEM =4,8 kg, Micron Carbon=1,8 kg

Jag är förvånad att ZX9:ans bakhjul är så pass tungt, med tanke på att ZX7:ans betraktas som rena ankaret. Synd att jag inte fick ZX6:ans att passa.
 
Ska du få någon större skillnad i vikt tror jag inte det räcker med Fälgar från en annan standardcykel då måste du nog gå på fälgar i komposit eller magnesium. Och inte ens då tror jag tyvärr du kommer känna någon skillnad.
 
Ska du få någon större skillnad i vikt tror jag inte det räcker med Fälgar från en annan standardcykel då måste du nog gå på fälgar i komposit eller magnesium. Och inte ens då tror jag tyvärr du kommer känna någon skillnad.

- ZX10:ans senare fälgar är visst kända som "fjäderlätta". Vetetusan om de passar i min ZX9-sving bara : )
Roterande massa gör en hel del även i små portioner.

Men visst vore magnesium eller kolfiber bäst...om en uppsättning inte kostat så hutlöst. I kolfiber väger bakfälgen ca 2,9 kg!
 
Nu är bakfälgen hemma-svartlackad och fått däck på sig.
ZX9R.jpg

Och hjulet+drivpaket monterat
Kawan.jpg
 
Nu när jag monterat dit nytt drev och då också kopplingens slavcylinder, tar inte kopplingen alls?
Nivån i huvudbehållaren uppe vid styret är oförändrad, men kopplingshandtaget är fjäderlätt att dra in o kopplingen tar inget alls när jag provar. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag?
 
Igår luftade jag koppling och bakbroms, och ersatte all vätska med ny o fräsch.

Bromsen tog perfekt direkt efter, men kopplingen tog inte trots att det kändes som bra motstånd/kontakt i kopplingshandtaget : (

Jag drog igenom vätska tills inte en enda liten luftbubbla var synlig, och lät aldrig nivån i master cylindern sjunka ner lägre än att den täckte hålet.

Kan kopplingen "sega fast" när hojen stått över vintern, eller är det något annat jag måste kolla upp?
 
Du har säkert luft kvar.Tryck i vätskan genom luftnippeln istället.
 
Du har säkert luft kvar.Tryck i vätskan genom luftnippeln istället.

- Du menar omvänt, från slaven till mastern? Är det inte knepigt att undvika att vätskan flödar över i mastercylindern då?

Jag undrar över det här med den nu normala känslan i kopplingshandtaget, från att ha varit helt slappt till att kännas precis som det ska. Kan det fortfarande vara luft i slangarna ändå alltså?
 
- Du menar omvänt, från slaven till mastern? Är det inte knepigt att undvika att vätskan flödar över i mastercylindern då?

Jag undrar över det här med den nu normala känslan i kopplingshandtaget, från att ha varit helt slappt till att kännas precis som det ska. Kan det fortfarande vara luft i slangarna ändå alltså?


Pröva att starta hojen och kolla om kopplingen funkar, lamellerna brukar kunna klibba ihop om cykeln stått ett tag.
 
Pröva att starta hojen och kolla om kopplingen funkar, lamellerna brukar kunna klibba ihop om cykeln stått ett tag.

- Jag startade upp besten igår i garaget, men vågade inte peta i växel eftersom jag då hade brakat in i garagedörren om kopplingen inte tagit. Behövs den knuffas för att kunna verifiera om kopplingen är okey?
 
Pröva starta med växel i och koppling indragen.
Om inte det går på din modell så kanske du har ett depåstöd?
 
Igår löste det sig fint med de kinkiga lamellerna genom att jag först lät hojen stå på tomgång ca 10 minuter, pumpade lite med kopplingshandtaget och petade i växel från tomgång. Först ville han dra trots frikoppling, men efter en kort stund släppte det och allt var som vanligt. Allt är förlåtet och vi är nu vänner igen, jag och Kawan.

Upptäckte under kort provkörning att bromsslangen till bakhjulet är längre på ZX6:or, och låg o gned mot bakhjulet. Förutom den insatsen - medelst svart buntband - så har jag inte hittat några komplikationer alls såhär långt : )
 
Såhär ser den ut nu med nya och lättare delar - i princip originalskick
. Eventuella vidare uppgraderingar blir ZX10 gaffel+hjul och ZX10 bakhjul.
Liten Kawa.jpg
 
Hej igen expertpanelen

Nyss vägde jag hojen här på jobbets kalibrerade våg, och den visade på 220 kg med ca 12 liter bensin i tanken, efter att ha lättat:

Sving med axel
ZX7 -> ZX9=2,7 kg
Bakhjul m. skiva
ZX7 -> ZX9=0,7 kg
Bromsok
ZX7 -> ZX9= 0,22 kg
Drivpaket
ZX7 -> 520 lite=1 kg
Batteri
ZX7 OEM -> Shorei Lite= 3,52 kg
Ljuddämpare
ZX7 OEM -> Micron Carbon=3 kg

Samtliga vikter uppmätta med nya vågar, "vinst" = 11,14 kg

Våtvikt/tjänstevikt (med full tank a´14,5 kg) är specad till 227 kg, vilket innebär att hojen måste vägt 238 + 4,8 kg bränsle = 242,8 kg innan jag bantade den!?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top