ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Har det blivit någon skillnad på hur cykeln är att köra?

- Eftersom den nu har -1 +1 -drevning + lättare drivpaket rakt av, så är det en annorlunda hoj på det viset att den varvar mer och svarar mer aggressivt på gas. Har inte vågat dra fullt på 1:an eftersom den känns som den lättar på tvåan vid kraftigt gaspådrag. Upplevelsen är att den går smidigare in o ut ur kurvor, men jag vet inte om det är en placebo-effekt eller verklig viktkänsla. 10-11 kilo borde kännas vid hantering i låg fart, tycker jag.

I helgen som var, kände jag på hojen lite mer vad gäller responsen i högre fart än småvägar.
Provade att gasa max från 170, och det var en förvånansvärd acceleration därifrån och uppåt.
Jag provade aldrig på detta sättet innan nerdrevningen, så det är ju ingen egentlig jämförelse...men det lyfte rejält i framgaffeln vid maxgas i den hastigheten.
(för att inte tala om det härliga vrålet med kolfiberdämparen : )

Uppdatering för den intresserade:

Komplett framgaffel från ZX10-08 införskaffad.
Nya 50 mm Clip-on beställda.

Söker fortfarande: ZX9-motor B-modellen, eller i nödfall en ZX10-motor,

Nu när jag demonterat kåpor, mätare och strålkastare är det dags att på något sätt lyfta hojen i framänden för framgaffelbytet.

Men hur gör man det när man inte kan lyfta i vare sig hjul eller framgaffel? Den enda punkten att lyfta på under hojen är oljetråget, och det lär väl inte vara en bra idé att hänga hela vikten på?

Jag har för mig att när jag byggde om min zx7:a att jag tog en stång som gick igenom svingarmsbulten och satt en pallbock på var sida som höll upp hojen. Då behövde jag bara ha en pallbock med ett mellanlägg under motorn som bara vägde upp hojen litegrann.

Jag har för mig att när jag byggde om min zx7:a att jag tog en stång som gick igenom svingarmsbulten och satt en pallbock på var sida som höll upp hojen. Då behövde jag bara ha en pallbock med ett mellanlägg under motorn som bara vägde upp hojen litegrann.

- Då lyfte du alltså bakdelen på hojen och tog den stora fram/motorvikten på pallbocken. Men lät du då vikten ligga mot oljetråget alltså?

Ja men jag hade ett större mellanlägg som fördelade ut vikten på tråget.
Det finns depåstöd som man sätter i från sidan som man sedan lyfter hela hojen. Har för mig jag sett det på ebay eller youtube, det verkar riktigt smidigt.

Det får nog bli en kombo av tak och oljetråg som får hålla cykeln i luften, tror jag. Verkar som flera faktiskt hissat upp hojarna på tråget ändå.

- Ja jo, men det känns som en rejäl klump att hänga i taket. Kanske får prova det ändå..

Så hemskt tung är inte hojen att det inte går att hissa upp den i en takbjälke, speciellt inte om du plockat av tank, kåpor och sånt. Jag har ett litet block och talja från Jula för att göra sånt, i en snygg ögla som sitter i en takbjälke. :hihi
Annars kan man ju köpa en knippe reglar och på-platsbygga en ställning att hänga hojen i.

Jag har hängt exakt en sådan hoj i ramen från taket. All vikt hamnar ju inte på ramen med bakhjulet i backen.

Så hemskt tung är inte hojen att det inte går att hissa upp den i en takbjälke, speciellt inte om du plockat av tank, kåpor och sånt. Jag har ett litet block och talja från Jula för att göra sånt, i en snygg ögla som sitter i en takbjälke. :hihi
Annars kan man ju köpa en knippe reglar och på

- Två rejäla öglor i takregel/bjälke monterade. Tackar för input.

- - - Updated - - -

Jag har hängt exakt en sådan hoj i ramen från taket. All vikt hamnar ju inte på ramen med bakhjulet i backen.

- Då törs jag med : )

Krokar i stadig takbjälke, och hojen skulle taljas upp, men...det finns ju inga fästpunkter att lyfta i!?
Eftersom hela framgaffeln ska bytas, kan jag inte lyfta i någon del av den.

Det är ju så man slaknar alltså..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...