Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Man kan tillverka ett eget verktyg av en hylsa i lagom storlek om man inte vill beställa på ebay och vänta ett par månader.
- Tja jag (och fler med mig) tycker ju att P3:ans ZX7:a ser häftigt ut, så det är väl snarare en smaksak vad man väljer där? : )
Visst kan jag köpa en effekthoj om jag vill, men det är just den här modellen jag vill ha. Så jag bantar den tunga grisen lite så får vi se om det ger något. Det ligger lite i sakens natur lixom![]()
Såhär ser sepcialverktyget ut
http://www.iane.co.uk/store/rs-/-honda-castle-nut-tool.html
Du bör kunna lossa den med en stoor insexnyckel och lite kraft i näven. (gjorde så nyss på en zx6r)
Men en kapad hylsa eller specialverktyget kan vara bra att ha när du ska montera tillbaka svingen
Jag tog en mejsel och hammare och knackade försiktigt så brickan lossnade sedan är det en stor insexnyckel som gäller för att lossa axeln.
Och om du ändå ska till biltema så har de rejäla insex"hylsor" för spärrskaft och dylikt. Sedan om det är tillräckligt stort för ditt ändamål vet jag inte.![]()
Jag köpte på ebay.uk och det gick fortare än vad många svenska postorderfirmor mäktar med.
http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-ZX7R-SWING-ARM-NUT-SOCKET-TOOL-ZX-7-NINJA-SWINGING-ARM-SUSPENSION-ka-/262282205482?hash=item3d113cd92a:m:mu2IqI6GV_xkbTJh0bp_Tlg
Helgerån att byta från ZX7R snygga köttiga sving till en ZX9 sving som ser ut att vara tillverkad av upplackad fyrkantsprofil direkt från skrotupplaget.![]()
Ja. Du lossar muttern på högersidan, sen kan du skruva loss svingaxeln med 'specialmuttern' kvar.- Ja men räcker det med en insexnyckel för att få loss hela muttern?
Specialarmuttern brukar bara vara en låsmutter, hittar du en vanlig hylsa med samma ytterdiameter som specialarmuttern så sätter du den emot, markera med tuschpenna o sen tar du fram vinkelslipen o så slipar du helt enkelt till hylsan tills den passar i specialarmuttern.
- Det är lite olika bud här, känns det som...alternativt att jag missuppfattar någon.
Någon säger att man först måste ta bort den specialbrickan/muttern innan man kan ta fram insexnyckeln o lossa axeln.
Någon annan säger att man bara behöver lossa axeln med insexnyckeln utan att specialbrickan/muttern först behöver tas bort.
Kort frågat - måste man först ta bort specialbrickan/muttern innan man kan lossa insexbulten, eller kan man direkt lossa bulten med insexnyckel?
Jag har lossat utan att ta bort specialarmuttern på båda mina zx6r. De är dock 7 respektive 11 år nyare, så det är ju långt ifrån någon garanti. Jag har dock i efterhand offrat någon hylsa eller 2 för att kunna dra dem som man ska sen. Enklaste sättet är ju att testa? Det värsta som kan hända borde ju vara att det går jävligt trögt?
- Det fungerade att dra loss insexmuttern på axeln direkt : ) Specialmuttern lossnade hur lätt sen. Vet inte vad den har för funktion egentligen, eftersom den inte låste axeln?
Nu lunch o sen ut i garaget o se hur den "nya" svingen passar...eller inte passar.
Undrar också om ZX7:ans bromsok passar på ZX6:ans skiva? (jag har även bromsoket till ZX6-skivan, men vore smidigt om man slapp byta)
Nu när jag löst monterat svingen och provar in bakhjulet, tycker jag att vänster sidas - drevsidan alltså - ser väldigt "öppen ut" vid hjulaxelns lager. Ska det sitta ytterligare någon hylsa/bricka där mellan hjulcentrum och svingfästet? ser ut som att det borde skyddas mot skit med någonting.
View attachment 427601
Jag kan vara en fullkomlig idiot nu, men et ser ut som om distansen innuti drevhuben sitter åt fel håll och du saknar distansen som ska vara utanpå.
View attachment 427610
Ser ut att vara 92152b som saknas. Om det är en 03-04 som du fått hjulet ifrån vill säga, vilket jag tycker det ser ut som.
I övrigt ser det korrekt ut.
- Jag ska kika på det imorgon då, eftersom jag har några stycken distanser att välja på.
ZX6:ans hjul kanske ser likadant ut även tidigare modeller, för mitt hjul ska vara 98-01 enligt försäljaren.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |