ZX7R - lättare sving, bakhjul, batteri och... drev?

Jag tog en mejsel och hammare och knackade försiktigt så brickan lossnade sedan är det en stor insexnyckel som gäller för att lossa axeln.
 
Och om du ändå ska till biltema så har de rejäla insex"hylsor" för spärrskaft och dylikt. Sedan om det är tillräckligt stort för ditt ändamål vet jag inte. :hihi
 
- Tja jag (och fler med mig) tycker ju att P3:ans ZX7:a ser häftigt ut, så det är väl snarare en smaksak vad man väljer där? : )

Visst kan jag köpa en effekthoj om jag vill, men det är just den här modellen jag vill ha. Så jag bantar den tunga grisen lite så får vi se om det ger något. Det ligger lite i sakens natur lixom :)

Helgerån att byta från ZX7R snygga köttiga sving till en ZX9 sving som ser ut att vara tillverkad av upplackad fyrkantsprofil direkt från skrotupplaget.:gråta
 
Du bör kunna lossa den med en stoor insexnyckel och lite kraft i näven. (gjorde så nyss på en zx6r :tungan)
Men en kapad hylsa eller specialverktyget kan vara bra att ha när du ska montera tillbaka svingen

- Ja men räcker det med en insexnyckel för att få loss hela muttern? Vad ska man då med specialverktyget till som passar i spåren på utsidan där?
 
Jag tog en mejsel och hammare och knackade försiktigt så brickan lossnade sedan är det en stor insexnyckel som gäller för att lossa axeln.

- Du knackade loss brickan med de spåren i sig som kräver specialverktyg?

- - - Updated - - -

Och om du ändå ska till biltema så har de rejäla insex"hylsor" för spärrskaft och dylikt. Sedan om det är tillräckligt stort för ditt ändamål vet jag inte. :hihi

- Jag är helt med på att det skulle funka fint med en insexnyckel eller liknande hylsa, men man måste väl först få bort brickan med "specialfästena" som sitter ovanpå/framför?

- - - Updated - - -


- Ja, har sett verktyget där också...men jag skulle vilja komma vidare nu i helgen redan helst : )
 
Helgerån att byta från ZX7R snygga köttiga sving till en ZX9 sving som ser ut att vara tillverkad av upplackad fyrkantsprofil direkt från skrotupplaget.:gråta

- Men det är ju också det enda jag byter som förändrar utseendet en liiiiiiten aning bara. Kanske kan runda av kanterna på den en smula : )
 
Specialarmuttern brukar bara vara en låsmutter, hittar du en vanlig hylsa med samma ytterdiameter som specialarmuttern så sätter du den emot, markera med tuschpenna o sen tar du fram vinkelslipen o så slipar du helt enkelt till hylsan tills den passar i specialarmuttern.
 
Du lossar på brickan först. Sedan är det bara att ta stora insexnyckeln och lossa på axeln, Axeln är både gängad i ramen på den sida som brickan sitter samt mutter på andra sidan.
 
Specialarmuttern brukar bara vara en låsmutter, hittar du en vanlig hylsa med samma ytterdiameter som specialarmuttern så sätter du den emot, markera med tuschpenna o sen tar du fram vinkelslipen o så slipar du helt enkelt till hylsan tills den passar i specialarmuttern.

- Det är lite olika bud här, känns det som...alternativt att jag missuppfattar någon.

Någon säger att man först måste ta bort den specialbrickan/muttern innan man kan ta fram insexnyckeln o lossa axeln.

Någon annan säger att man bara behöver lossa axeln med insexnyckeln utan att specialbrickan/muttern först behöver tas bort.

Kort frågat - måste man först ta bort specialbrickan/muttern innan man kan lossa insexbulten, eller kan man direkt lossa bulten med insexnyckel?
 
- Det är lite olika bud här, känns det som...alternativt att jag missuppfattar någon.

Någon säger att man först måste ta bort den specialbrickan/muttern innan man kan ta fram insexnyckeln o lossa axeln.

Någon annan säger att man bara behöver lossa axeln med insexnyckeln utan att specialbrickan/muttern först behöver tas bort.

Kort frågat - måste man först ta bort specialbrickan/muttern innan man kan lossa insexbulten, eller kan man direkt lossa bulten med insexnyckel?

Jag har lossat utan att ta bort specialarmuttern på båda mina zx6:or. De är dock 7 respektive 11 år nyare, så det är ju långt ifrån någon garanti. Jag har dock i efterhand offrat någon hylsa eller 2 för att kunna dra dem som man ska sen. Enklaste sättet är ju att testa? Det värsta som kan hända borde ju vara att det går jävligt trögt?
 
Jag har lossat utan att ta bort specialarmuttern på båda mina zx6:or. De är dock 7 respektive 11 år nyare, så det är ju långt ifrån någon garanti. Jag har dock i efterhand offrat någon hylsa eller 2 för att kunna dra dem som man ska sen. Enklaste sättet är ju att testa? Det värsta som kan hända borde ju vara att det går jävligt trögt?

- Det fungerade att dra loss insexmuttern på axeln direkt : ) Specialmuttern lossnade hur lätt sen. Vet inte vad den har för funktion egentligen, eftersom den inte låste axeln?

Nu lunch o sen ut i garaget o se hur den "nya" svingen passar...eller inte passar.

Undrar också om ZX7:ans bromsok passar på ZX6:ans skiva? (jag har även bromsoket till ZX6-skivan, men vore smidigt om man slapp byta)
 
- Det fungerade att dra loss insexmuttern på axeln direkt : ) Specialmuttern lossnade hur lätt sen. Vet inte vad den har för funktion egentligen, eftersom den inte låste axeln?

Nu lunch o sen ut i garaget o se hur den "nya" svingen passar...eller inte passar.

Undrar också om ZX7:ans bromsok passar på ZX6:ans skiva? (jag har även bromsoket till ZX6-skivan, men vore smidigt om man slapp byta)

Den låser ju inte för 100 nm med en insexnyckel, däremot låser den (uppenbarligen) tillräckligt för att den inte ska börja gänga ur sig själv av vibrationerna från motorn :)
Nu vet jag inte vilken årsmod du har fälg/skiva/sving ifrån, men zx6 05-16 har 210mm skiva bak, din bör ha 230? Hur det passar i sidled borde mest ha med distanserna att göra.
 
Nu när jag löst monterat svingen och provar in bakhjulet, tycker jag att vänster sidas - drevsidan alltså - ser väldigt "öppen ut" vid hjulaxelns lager. Ska det sitta ytterligare någon hylsa/bricka där mellan hjulcentrum och svingfästet? ser ut som att det borde skyddas mot skit med någonting.

Bakdrev.jpg
 
Nu när jag löst monterat svingen och provar in bakhjulet, tycker jag att vänster sidas - drevsidan alltså - ser väldigt "öppen ut" vid hjulaxelns lager. Ska det sitta ytterligare någon hylsa/bricka där mellan hjulcentrum och svingfästet? ser ut som att det borde skyddas mot skit med någonting.

View attachment 427601

Jag kan vara en fullkomlig idiot nu, men et ser ut som om distansen innuti drevhuben sitter åt fel håll och du saknar distansen som ska vara utanpå.

screen.jpg
Ser ut att vara 92152b som saknas. Om det är en 03-04 som du fått hjulet ifrån vill säga, vilket jag tycker det ser ut som.

I övrigt ser det korrekt ut.
 
Last edited:
Jag kan vara en fullkomlig idiot nu, men et ser ut som om distansen innuti drevhuben sitter åt fel håll och du saknar distansen som ska vara utanpå.

View attachment 427610
Ser ut att vara 92152b som saknas. Om det är en 03-04 som du fått hjulet ifrån vill säga, vilket jag tycker det ser ut som.

I övrigt ser det korrekt ut.

- Jag ska kika på det imorgon då, eftersom jag har några stycken distanser att välja på.
ZX6:ans hjul kanske ser likadant ut även tidigare modeller, för mitt hjul ska vara 98-01 enligt försäljaren.
 
- Jag ska kika på det imorgon då, eftersom jag har några stycken distanser att välja på.
ZX6:ans hjul kanske ser likadant ut även tidigare modeller, för mitt hjul ska vara 98-01 enligt försäljaren.

Det var lite lattjo, 00-01 är J generationen, 98-99 är G/H generationen, en 00 har dock samma hjul som 03-04, samma distanser som har samma artikelnummer.

http://parts.kawasaki.eu/kepcc/kepcc?ALIAS=99252&LANGUAGE=SV&COUNTRY=SE

Den sidan kommer kunna hjälpa dig en hel del.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top