ZX10R generator haverier????

Poacher skrev:
Faktiskt är det ju så att zx10r vad jag hört är lite klurig för att få riktigt bra på bana.
Folk hör mycket. Är det ingen som kör med den på banan som säger att det är vissa fel på den. Finns ännu inga fordon som är helt 100%-iga. Tur är väl det vad skulle man då snacka om på mek-delen. :)

Jag menar inte så men av de val som finns är inte zx10 den som är bäst direkt ur katong för banåkning, det är inget dissande alls då detr ju är en gathoj i första hand.

Man hör det från vana förare som kört många hojar och kan jämföra.
Den är förstås inte usel eller liknade.
De som äger hojarna och är kawamänniskor gillar den naturligtvis, konstigt annars.

Vilken hoj är mer lämpad för bana då om man får fråga? Med tanke på att i majoriteten av alla tester är alla andra hojar långsammare.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Vilken hoj är mer lämpad för bana då om man får fråga? Med tanke på att i majoriteten av alla tester är alla andra hojar långsammare.
Vad jag förstår egentligen alla konkurrenterna, kawan är nog en sån hoj det går att köra riktigt jävla fort med men du får koncentrera dig hårt för att lyckas med detta, när det lirar är den snabb så att säga.

Inget att bråka om det klart jag förstår att ni gillar eran hoj, det är ju därför ni köpt just den.

Poacher skrev:
Vad jag förstår egentligen alla konkurrenterna, kawan är nog en sån hoj det går att köra riktigt jävla fort med men du får koncentrera dig hårt för att lyckas med detta, när det lirar är den snabb så att säga.

Inget att bråka om det klart jag förstår att ni gillar eran hoj, det är ju därför ni köpt just den.
Ok, så Kawan är minst lämpad för banåkning trots att den är snabbast på bana. Jimmy Lindström har gjort bort sig ordentligt nu då när han ska köra en i år. Om han vetat att han måste koncentrera sig hårt så hade han nog skitit i alltihop. :)

Tyvärr har jag lite svårt för den här sura och hånfulla stämningen som alltid uppstår vid diskussoner kring kawasaki.
Tex varför frågar man "varför vill du veta det?" när någon frågar en fullständigt vettig fråga?
Jag vill inte bråka, jag blir bara så trött på att det alltid måste vara svart eller vitt och ständigt huggande på allting som inte passar.

Nu blir det förstås ett dräpande svar på detta med, men jag ger upp här.
Jag må ha helfel men det går faktiskt att diskutera om saken på ett annat sätt om man anser annorlunda.

Last edited:
Poacher skrev:
Tyvärr har jag lite svårt för den här sura och hånfulla stämningen som alltid uppstår vid diskussoner kring kawasaki.
Tex varför frågar man "varför vill du veta det?" när någon frågar en fullständigt vettig fråga?
Jag vill inte bråka, jag blir bara så trött på att det alltid måste vara svart eller vitt och ständigt huggande på allting som inte passar.

Jag må ha helfel men det går faktiskt att diskutera om saken på ett annat sätt om man anser annorlunda.

Håller med ditt inlägg till 150%. Varför kan man inte resonera kring en sak utan att den ska bli personligt hela tiden ?

Olika fordon har olika egenskaper - det är ju därför vi väljer ett framför andra.

I en engelsk mc-tidning, kommer inte ihåg vilken, så fanns det en ledare, där ledarskribenten bollade med den filosofiska nöten, att ZX10an sålde väldigt bra, trots att den i många recensioner blivit karaktäriserad som 'svår på gränsen men belönande'. Han menade att det kanske var så att många som skulle köpa hoj ansåg sig tillhöra den mer begåvade förarskaran och därför kunde köra just en mer svårkörd hoj på gränsen. Men nu gällde det inte det. Det gällde en generator, som uppenbarligen är minst lika bra eller t.o.m bättre än andra.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Min har hållit 800 mil så antingen är det åtgärdat eller så är det rätt överdrivet.

Det är stor skillnad på att köra gata vs bana, Kawwa har haft problem med sina nya 10:or som går hårt på bana, om det är åtgärdat ännu vet jag inte.

Jag vet att generatorn inte håller vid bankörning har pratat med en del kända namn inom rr och haverierna är ett faktum.
Nu undrade jag vad Kawasaki gjort åt saken....
Nu skiter jag i Zx10an och köper mej en GSXR1000-05a :arsele

Det kan inte vara så att den hoj som är sämst på bana är bäst på landsväg?
(Hädisk tanke)

BMW R90s skrev:
Det kan inte vara så att den hoj som är sämst på bana är bäst på landsväg?
(Hädisk tanke)
Föraren är a & o, på den gamla goda tiden när dom körde 500 cc tvåtaktare i VM så va det inte många motorjournalister som klarde av att ens provkörde dessa monster, det är stor skillnad på gata/bana/tävling, att köpa en ny Kawwa 10:a och enbart köra gata ger inga referenser gentemot RR, pressar man hojen i RR tempo på allmän väg så är man dum på riktigt.

Ska man inte köra rr tempo på gatan.... då måste jag missförstått det hela :va

GSXR1100R skrev:
Föraren är a & o, på den gamla goda tiden när dom körde 500 cc tvåtaktare i VM så va det inte många motorjournalister som klarde av att ens provkörde dessa monster, det är stor skillnad på gata/bana/tävling, att köpa en ny Kawwa 10:a och enbart köra gata ger inga referenser gentemot RR, pressar man hojen i RR tempo på allmän väg så är man dum på riktigt.

Poacher skrev:

Det här är väl inte unikt för Kawasaki på något vis. Det blir oftast likadant om det gäller R1 eller en Gixxer eller vad som helst.

Jag ställde frågan du nämnde för att jag ville ha mer info varför han undrade. Han har inte en 10:a enligt profilen, funderar han på att köpa en? Och i så fall till vad, gata eller racing? Även jag har nämligen hört att några banåkare har bytt generator så mitt svar hade blivit annorlunda beroende på vad han svarat. Det var i all välmening från min sida även om det uppfattades provokativt från dig och kanske andra också.

Det är just en diskussion med lite fakta jag försöker föra här. Flera har postat saker som "jag har hört" utan att ange om det är någon de känner väl, vem det är, om det är ett tidningstest o s v. Sedan anses det tydligen bättre att vi som faktiskt har hojen håller oss borta från diskussionen för vi är inte neutrala och då ska vi vara tysta. Om jag skulle köpa hoj skulle jag helst prata med dem som kört hojen, äger hojen o s v, inte de som sprider hörsägen som inte stämmer så bra med omdömen från professionella testare.

Självklart får alla tycka vad de vill om en hoj, t o m en Kawa :D , men här kom påståenden som borde backas upp lite då de inte rörde t ex utseende och sånt som är helt personligt. Självklart skulle jag inte kommenterat om någon tyckte att 10:an var skitful, alla får ha en åsikt om såna saker, jag har också en del men skulle inte gärna yppa dem. Här gällde det dock banegenskaper och din tolkning av en gemensam press var rätt annorlunda än min så jag ville gärna ha lite utförligare förklarat vad t ex du menade.

Zoidberg skrev:
Ninjaboy:
Vill du ha censur får du nog starta ett eget Kawa-forum !
( ...jag som trodde att jag var märkesbög ! )
Det här är ju bara jobbigt. Om du läste mina poster i denna tråd så hittar du en som förklarar lite, eller om du läser min profil t ex. Bara för att jag ifrågasätter en del som inte verkar stämma överens med de test jag läst så är jag väl inte märkesbög? Jag har haft i stort sett varenda märke och jag har aldrig valt utifrån det, gjorde det inte denna gången och kommer inte att göra det nästa heller. Däremot har jag alltid varit väldigt nöjd med mina hojar, själv tror jag att det hänger ihop med att jag inte väljer efter märke, färg och vad "alla" tycker är coolaste hojen, och är därför van att bli kallad märkesbög. Själv finner jag det oftast skrattretande men det är irriterande att bli anklagad för det på osaklig grund som här.

Avslutningsvis, om någon orkat läsa ända hit :D , så tycker jag också att det är tråkigt att det blir så här så fort en enskild modell diskuteras. Erkänner villigt min del i det hela då jag fortsätter att ställa frågor tills jag fått ett svar men har sett otaliga poster där jag inte deltagit som slutat likadant så det är samma visa överallt oavsett märke och modell.

Last edited:
Superbike Roger skrev:
Jag vet att generatorn inte håller vid bankörning har pratat med en del kända namn inom rr och haverierna är ett faktum.
Nu undrade jag vad Kawasaki gjort åt saken....
Nu skiter jag i Zx10an och köper mej en GSXR1000-05a :arsele
Ja det är inga rykten eller skitsnack, bara kalla fakta.

Men vad är det som havererar?
Har letat men fortfarande inte hittat någon info om några gen.haverier.

Vad gäller ZX-10an så är det flera förare i BSB som har förlängt svingen några cm på sina 10or, gjorde tydligen hojen mycket mer lättkörd. Så det kan väl vara sådant som folk syftar på när de säger att zx-10an inte är den supersporthoj i literklassen som är bäst "out-of-the-box".

majtii skrev:
Men vad är det som havererar?
Har letat men fortfarande inte hittat någon info om några gen.haverier.
Generatorn är högt växlad och lagerna ryker, dock sällan på gathojar.

GSXR1100R skrev:
Generatorn är högt växlad och lagerna ryker, dock sällan på gathojar.
Eftersom jag redan har utlöst en massa vrede är det väl lika bra att köra på då :D . Jag vet att generatorn är liten till diametern för viktens skull och därför är uppväxlad till dubbla hastigheten för att ge tillräckligt med ström. Det är den onormalt höga hastigheten som ger lagerproblem, vi är helt överens om det. Men jag undrar om du, eller någon annan, vet hur ofta de som haft problem fått byta generator? Någon Röös eller liknande nämndes tidigare i tråden och han hade med sig "en hög med generatorer". Betyder det att han bytte flera per helg eller vad? Det låter i så fall konstigt med tanke på att jag kört 800 mil varav ett 60-tal på bana, må hända i snigelfart jämfört med en tävlingsförare men i alla fall, jag borde ha utsatt generatorn för längre tider med höga varvtal än någon kan göra under en tävlingshelg i alla fall. Det går tillbaka till ursprungsfrågan, om de gått sönder väldigt ofta tidigare kan man väl anta att de gjort något åt det numera. Har utbytesgeneratorerna gått sönder lika fort som originalet och blev det bättre under säsongen?

Ninjaboy skrev:
Eftersom jag redan har utlöst en massa vrede är det väl lika bra att köra på då :D . Jag vet att generatorn är liten till diametern för viktens skull och därför är uppväxlad till dubbla hastigheten för att ge tillräckligt med ström. Det är den onormalt höga hastigheten som ger lagerproblem, vi är helt överens om det. Men jag undrar om du, eller någon annan, vet hur ofta de som haft problem fått byta generator? Någon Röös eller liknande nämndes tidigare i tråden och han hade med sig "en hög med generatorer". Betyder det att han bytte flera per helg eller vad? Det låter i så fall konstigt med tanke på att jag kört 800 mil varav ett 60-tal på bana, må hända i snigelfart jämfört med en tävlingsförare men i alla fall, jag borde ha utsatt generatorn för längre tider med höga varvtal än någon kan göra under en tävlingshelg i alla fall. Det går tillbaka till ursprungsfrågan, om de gått sönder väldigt ofta tidigare kan man väl anta att de gjort något åt det numera. Har utbytesgeneratorerna gått sönder lika fort som originalet och blev det bättre under säsongen?
Tror inte du kan jämföra bandagstempo med Kim Rääs tempo, ligger du på fullvarv runt en RR bana med en 10:a så kör du som en gud, 10:an har sjukt mycket effekt och är allt annat än lättkörd i högt tävlingstempo, dessutom har ju RR hojar inget lyse och tjafs, hur det påverkar generatorn vettetusan men sönder går den iaf.

/GSXR1100R på Mr K:s konto

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...