Ingen gnista Suzuki gsx 400 e

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Hej!

Jag köpte en hoj som var ett påbörjat cafe racer projekt. Problemet med den då var att den dog så fort man försökte gasa men efter en ultraljud tvätt av förgasaren löste sig det. Sen så märkte jag hur startmotorn blev segare och segare och tillslut hände ingenting när man klickade på startknappen. Visste att jag hade ett dåligt batteri så antog att det var det och köpte ett nytt. Ingen skillnad. Felsökte mig fram till startrelät och bytte det, så nu går den om som förut. Jag tänkte att jag lika gärna kunde ta en titt på tändningen när jag ändå höll på då den hade även börjat gå lite dåligt i samband med allting. Då visade det sig att det inte har någon tändning. Tändstiften är nya så tror inte att det är de. Har även testat att sätta in en skruvmejsel i tändhattarna men inget där heller. Eftersom att det är ett elektroniskt tändnigsystem så har den en "igniter box" som det står på och en puls generator. Pulsgeneratorn verkar fungera bra då jag har testat med mulitmetern och tändspolarna också. Har haft lite problem med jord innan och det var en sladd som blev varm men det har försvunnit. Någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand!
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Går inte att svara på så här.
Men kolla kontakter till tändspolar, och kolla tändkablarna.
Det kan vara dåliga ändar så här många år senare.
Det går ofta att bara byta tändkabel på så här gamla hojar (man skruvar in dem mot en spetsig kontakt i mitten, men byta kompletta kablar med tändhattarna är säkrare.
kontakterna i tändhattarna lär dessutom vara gamla och slitna, kolla dem så att de är rena från smuts och oxidation samt pressar hårt runt tändstiftets topp.

Om det inte är sådana enkla problem, så kan det möjligen vara någon tändspole i sig som har blivi defekt.
Eller så är det den gamla ECU:n som börjar ge upp.
Hojen är ju 40 år gammal ?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Blir lite osäker på ditt problem. Efter byte av startrelä och förgasartvätt gick den som förut, dvs om jag fattat rätt, så gick motorn ok. Efter det konstaterar du att du inte har någon "tändning".

Café racer säger du. Brukar ju vara en strippad hoj i många avseende. Består ursprunget av en motor med vacuumförgasare, och man plockat bort luftburken? Det brukar innebära det du först skrev.
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Blir lite osäker på ditt problem. Efter byte av startrelä och förgasartvätt gick den som förut, dvs om jag fattat rätt, så gick motorn ok. Efter det konstaterar du att du inte har någon "tändning".

Café racer säger du. Brukar ju vara en strippad hoj i många avseende. Består ursprunget av en motor med vacuumförgasare, och man plockat bort luftburken? Det brukar innebära det du först skrev.
Efter nytt startrelä så startade den inte alls på grund utav ingen gnista men startmotorn drar runt den nu . Har även bytt munstycke i förgasaren så att det ska passa pod filters jag har satt på, fast förgasartvätten skedde några veckor innan att startrelät började spöka. Och under den tiden så gick den bra och man kunde köra runt på den.
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Går inte att svara på så här.
Men kolla kontakter till tändspolar, och kolla tändkablarna.
Det kan vara dåliga ändar så här många år senare.
Det går ofta att bara byta tändkabel på så här gamla hojar (man skruvar in dem mot en spetsig kontakt i mitten, men byta kompletta kablar med tändhattarna är säkrare.
kontakterna i tändhattarna lär dessutom vara gamla och slitna, kolla dem så att de är rena från smuts och oxidation samt pressar hårt runt tändstiftets topp.

Om det inte är sådana enkla problem, så kan det möjligen vara någon tändspole i sig som har blivi defekt.
Eller så är det den gamla ECU:n som börjar ge upp.
Hojen är ju 40 år gammal ?
Jag testade motståndet i tändspolarna och jag fick bra mätningar på primär sidan men kunde inte få en stabil mätning på sekundär sidan, men tog jag bort tändhattarna och tryckte in multimetern i kabeln istället så fick man en bra mätning. Vad är chansen dock att båda tändhattarna går sönder samtidigt? Gick ju bra innan och man kunde köra runt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men det tråkiga svaret heter verkstadshandbok, elschema och multimeter. Är "bara" att börja mäta dig fram så du har spänning, jord och rätta motstånd osv där du ska ha det, kan ju vara lite vad som helst som kontaktdon, tändningslås, dödarknappen, tändspole mm.

Jag vet att det är ett tråkigt svar men mäter du dig fram så slipper du chansa. Shopmanual kan du med lite tur hitta på nätet och där brukar det stå en del om hur man ska mäta och värden och liknande. Sen får du fråga på vid tveksamheter om du är osäker på el.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
"Vad är chansen dock att båda tändhattarna går sönder samtidigt?"

Det behöver inte vara fel på tändhattarna. Själv har jag upplevt ärgiga anslutningar kabel-tändhatt. Avhjälps genom att klippa en cm av tändkabeln och dra på tändhatten igen.
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
"Vad är chansen dock att båda tändhattarna går sönder samtidigt?"

Det behöver inte vara fel på tändhattarna. Själv har jag upplevt ärgiga anslutningar kabel-tändhatt. Avhjälps genom att klippa en cm av tändkabeln och dra på tändhatten igen.
Gick ut och klippte av lite men tyvärr ingen skillnad, har dock hittat en jord sladd som ser ut att ha brännts, ska försöka kolla vad den jordar och byta den och kolla ifall något ändras
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Jag har ingen direkt lösning på ditt problem men det tråkiga svaret heter verkstadshandbok, elschema och multimeter. Är "bara" att börja mäta dig fram så du har spänning, jord och rätta motstånd osv där du ska ha det, kan ju vara lite vad som helst som kontaktdon, tändningslås, dödarknappen, tändspole mm.

Jag vet att det är ett tråkigt svar men mäter du dig fram så slipper du chansa. Shopmanual kan du med lite tur hitta på nätet och där brukar det stå en del om hur man ska mäta och värden och liknande. Sen får du fråga på vid tveksamheter om du är osäker på el.
Får väl lägga helgen på det är tyvärr inte så bra på det dock. Hur mycket tror ni att det skulle kosta att lämna in den till en verkstad och så få dem leta upp felet? Kanske är ett enkelt fix men är väldigt dålig på att felsöka. Jag vill inte heller lägga för mycket pengar på den då jag ska sälja den vidare när jag har fått den att fungera.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får väl lägga helgen på det är tyvärr inte så bra på det dock. Hur mycket tror ni att det skulle kosta att lämna in den till en verkstad och så få dem leta upp felet? Kanske är ett enkelt fix men är väldigt dålig på att felsöka. Jag vill inte heller lägga för mycket pengar på den då jag ska sälja den vidare när jag har fått den att fungera.

Vet inte men el verkar skrämmande för många, i en hoj är det svårt för att inte säga omöjlig att skada sig själv via elsystemet den största faran är att kortsluta batteriet och skapa en kabelbrand så man eldar upp hojen och tar med sig garaget och villan och brinner inne själv men annars är det hyfsat lugnt? Det ska dock mycket till åt det ska ske om ingen gjort vansiniga kopplingar i elsystemet och i det falket lyfter man av jorde från batteriet då man inte har hojen undet uppsikt.

Leta reda på ett elschema och lägg upp det här så kan du nog få lite hjälp och tips, kan med lite tur gå hyfsat enkelt att mäta sig fram var du har fel eller gör ett provisoriskt kopplat elsystem till tändningen. Dessutom kommer du att lära dig mycket ok el som du kan ha nytta av i framtiden.

Att lämna in för felsökning tror jag utan att veta kan bli dyrt, fort kan jag tänka mig att det går åt tid att hitta och åtgärda fel.

Säkert inte det svar du vill ha men detta är ändå mitt råd?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Laddar generatorn batteriet korrekt? För låg batterispänning kan ge liknande fenomen. Prova att mäta upp om den laddar korrekt eller ladda batteriet med en separat batteriladdare över natten, alternativt parallellkoppla med exempelvis ett fräscht bilbatteri och prova på nytt om den inte ger gnista.
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Var ett tag sen jag skrev här men tänkte säga att jag lyckades hitta felet om någon annan också har problem. Det visade sig vara tci:n som hade dött på grund utav att ladd regulatorn överladdade batteriet(19 volt på tomgång) som i sin gång hade dödat tci:n. Har hört att det ska vara vanligt på just denna modellen. Så efter byte utav tci och regulator så går den som ny. Tack för alla tidigare svar!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top