Yamaha Ténéré 700


Har vi hittat en vinnare?

Fick svar:
Ja det borde den klara. Det står ju mellan 50-650 kubikare och dom flesta 650 kubikarna brukar ligga runt 200~ kg.

Ha en bra dag!

Mvh
Med vänlig hälsning
Tobias Schoug
Motoaction Europe AB
 
Last edited:

Har vi hittat en vinnare?

Fick svar:
Ja det borde den klara. Det står ju mellan 50-650 kubikare och dom flesta 650 kubikarna brukar ligga runt 200~ kg.

Ha en bra dag!

Mvh
Med vänlig hälsning
Tobias Schoug
Motoaction Europe AB
Jag skulle ändå ha valt en hydraulisk lyft, istället för en mekanisk.
Den där betingade dessutom ett väldigt högt pris tycker jag i förhållande till vad man får.
 
Last edited:
Fan vad dålig design på yamman om det är som han säger i videon. Ska man inte ens kunna lyfta hojen i nedre ”ramen”. Suck.

Många lyfter med vanlig lyft under men då med en grövre/starkare hasplåt än stekpannan som sitter original. Den är inte gjord för mycket mer än att skydda mot småsten.

Vet inte om du kollat nått på hojen du köpt men det finns gängade hål för att montera bobiner i svingen bak
Vill du inte göra det så finns det depåstöd med plattor på istället som du lyfter med under svingen på varje sida
15d6770124a92553469b7df7339f8dbd.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Specks på hojen på väg. Kommer troligen kosta 2X basehoj. Allt går att köpa i en marknadsekonomi ;-)
Ja, nästan allt, för jag verkar ju inte kunna köpa den där, deras sida är tämligen död? :va
Första utgåvan verkar ha lanserats 2019 på deras sida, sedan är det tyst.
Men roligt koncept, även om det aldrig kommer ut till oss. :)
 
Många lyfter med vanlig lyft under men då med en grövre/starkare hasplåt än stekpannan som sitter original. Den är inte gjord för mycket mer än att skydda mot småsten.

Vet inte om du kollat nått på hojen du köpt men det finns gängade hål för att montera bobiner i svingen bak
Vill du inte göra det så finns det depåstöd med plattor på istället som du lyfter med under svingen på varje sida
15d6770124a92553469b7df7339f8dbd.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men är dessa bobbiner på bilden från en T7?
Alltså om det finns möjlighet för bobbiner med ett depåstöd som på R1:an tar jag detta alla dar i veckan. Framhjulet får man väl ta med lyft eventuellt men för att smörja kedja och bytabakdäck är det ju perfekt.
 
Har funderat kring det där med "carbon" på en äventyrshoj - fyller det någon funktion?
Några hekto vikt kan det spara, men kan också bli mycket att lappa och laga.
Har både bra och dåliga erfarenheter från till exempel skidstavar, dom blir visserligen lite lättare, men samtidigt känsligare.
Stadiga som tusan i vissa riktningar, men en liten, liten anvisning på den så...."krack", och så åker man med en stav.
Så att göra en bukskydd i detta material verkar inte riktig funktionellt känner jag, eller är det någon som har andra erfarenheter?
Och personligen tycker jag att det blir fult på Teneren, man vill ju sätta dit dekaler, och då syns det inte att man är frän, så då är det ju pengarna i sjön :)
 
Men är dessa bobbiner på bilden från en T7?
Alltså om det finns möjlighet för bobbiner med ett depåstöd som på R1:an tar jag detta alla dar i veckan. Framhjulet får man väl ta med lyft eventuellt men för att smörja kedja och bytabakdäck är det ju perfekt.

Haha ja jag fick gå ut i garaget och leta rätt på ett par bobiner från förra hojen för bildens skull har ju centralstöd jag så använder inte bobiner på teneren m6 om jag inte missminner mig. De på bilden är från Biltema men rekommenderar att du köper några med djupare fåra att sätta stödet i


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har funderat kring det där med "carbon" på en äventyrshoj - fyller det någon funktion?
Några hekto vikt kan det spara, men kan också bli mycket att lappa och laga.
Har både bra och dåliga erfarenheter från till exempel skidstavar, dom blir visserligen lite lättare, men samtidigt känsligare.
Stadiga som tusan i vissa riktningar, men en liten, liten anvisning på den så...."krack", och så åker man med en stav.
Så att göra en bukskydd i detta material verkar inte riktig funktionellt känner jag, eller är det någon som har andra erfarenheter?
Och personligen tycker jag att det blir fult på Teneren, man vill ju sätta dit dekaler, och då syns det inte att man är frän, så då är det ju pengarna i sjön :)

Kolla kadafi_enduro på Instagram om du funderar på ifall en hasplåt i kolfiber håller!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ok, en helt seriös fråga. Ska kolla manualen men dessa gängor är alltså till för bobbiner och depåstöd?

Hade ju varit för jävla bra om det var så! :)
Ursäkta smutsig hoj men körde ”extreme offroad” nyligen. Grusväg med en liten vattenpöl!!! Rena Dakar!!! Hohoh
 

Bifogat

  • B87C6F22-81DF-43A0-97DF-E1E11159F69D.jpeg
    B87C6F22-81DF-43A0-97DF-E1E11159F69D.jpeg
    675.9 KB · Visningar: 19
En sak till, ett depåstöd är ju max 200kg men det borde vara lugnt va? Teneren väger ju 220kg fulltankad men det är ju knappast vikten på stödet? (Väl?)
 
En sak till, ett depåstöd är ju max 200kg men det borde vara lugnt va? Teneren väger ju 220kg fulltankad men det är ju knappast vikten på stödet? (Väl?)
Så länge framhjulet inte svävar i luften så är det ju viktbärande också.
 
Ok, en helt seriös fråga. Ska kolla manualen men dessa gängor är alltså till för bobbiner och depåstöd?

Hade ju varit för jävla bra om det var så! :)
Ursäkta smutsig hoj men körde ”extreme offroad” nyligen. Grusväg med en liten vattenpöl!!! Rena Dakar!!! Hohoh

Va inte bilden med bobinen i hålet tydlig nog? jag har kört med stöd bak och spännband i taket för att lyfta framhjulet med sen på förra hojen. Inga problem alls.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag hade velat ha vanliga depåstöd som jag hade till min R1:a. Ska inte det gå på dessa hojar?
Funkar väl
Har funderat kring det där med "carbon" på en äventyrshoj - fyller det någon funktion?
Några hekto vikt kan det spara, men kan också bli mycket att lappa och laga.
Har både bra och dåliga erfarenheter från till exempel skidstavar, dom blir visserligen lite lättare, men samtidigt känsligare.
Stadiga som tusan i vissa riktningar, men en liten, liten anvisning på den så...."krack", och så åker man med en stav.
Så att göra en bukskydd i detta material verkar inte riktig funktionellt känner jag, eller är det någon som har andra erfarenheter?
Och personligen tycker jag att det blir fult på Teneren, man vill ju sätta dit dekaler, och då syns det inte att man är frän, så då är det ju pengarna i sjön :)
plast håller ju bra på endurohojar mindre resonans och billigare att byta men den där kolfiberhasplåten kostar 7000:- ungefär kommer se stygg ut efter några vurpor och islag om man kör ”offroad ”även om den är hel så jag hade inte lagt den pengen själv men sånt är valfritt liksom allt annat
 
Va inte bilden med bobinen i hålet tydlig nog? jag har kört med stöd bak och spännband i taket för att lyfta framhjulet med sen på förra hojen. Inga problem alls.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haha man kan inte vara säker nog! Men gött, då blir det stöd istället för lyft! Great!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top