Yamaha Ténéré 700

;) Haft en 690r och har en xr650r men nej på asfalt känns det fel köpte till och med 17” till 690:n men på svepande fina 70-90 vägar så blir allt så fel när man är van radfyra som plockar växlar och är uppe styggfart direkt det bara brölar och är segt.
i skogen är det vikten det stuper på svetsade kylarna två gånger på 690:n innan den åkte ur garaget men på grus är dom effektiva för underhåll :hihi
En exc är nog mer passande egentligen för körningen jag har plus en litercykel för asfaltnötande
Lånade en XR 650 en gång och det var så jäkla kul att kunna sladda på vilken växel som helst, riktigt överstark jmf XTn! Men, en 690 måste ju va rena raketen på grus med ytterligare 10 häst upp?
 
Vad har vikten med svetsad kylare att göra menar du? eller va det att den blev fel tung så du ramla och den knäcktes flera gånger?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
;) Blir ”terrängen ” nog bökig så är det både för tungt , ömtåligt och jävligt att rädda när bara en tåspets nuddar marken :brynad ,ktmkylaren har ”blindnit som lossnar vid marksyning då lägger man en svets runt så är bekymret borta .
690:n var iallafall plasten billig till tror krokodiltårarna blir större om t700:an skaver plast :brynad
:tummenuppGår att göra om vurpor inga bekymmer alls :hihi
 
Last edited:
Lånade en XR 650 en gång och det var så jäkla kul att kunna sladda på vilken växel som helst, riktigt överstark jmf XTn! Men, en 690 måste ju va rena raketen på grus med ytterligare 10 häst upp?
Gillar xren bättre då jag upplever den mindre nervös när det går undan än 690:n men det är en smaksak , :tummenuppelstart och en extra växel är trevlig dock då både hjälmar kastats och dricksvattnet tagit slut när det grävts ner sig och surat ner sig :gråta:zpy då är inte kick kul
Ska inte besudla t700:a tråden med sånt här :hojbusa
 
Last edited:
;) Blir ”terrängen ” nog bökig så är det både för tungt , ömtåligt och jävligt att rädda när bara en tåspets nuddar marken :brynad ,ktmkylaren har ”blindnit som lossnar vid marksyning då lägger man en svets runt så är bekymret borta .
690:n var iallafall plasten billig till tror krokodiltårarna blir större om t700:an skaver plast :brynad
:tummenuppGår att göra om vurpor inga bekymmer alls :hihi

Ah då är jag med ska byta till en grövre hasplåt men inte bestämt mig om det blir kraschbågar eller inte, blir ju mycket extra vikt! Lutar mer åt att köpa skydd för motorkåporna/vattenpumpen bara, plasten kan man sätta film på och spricker den får man byta bara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vet någon hur försäljningsstatistiken ser ut för T700 resp närmsta konkurrenten ADV 790/890?
Mtp hur levande den här tråden är, borde T700 leda mångdubbelt över 790! :banana
 
Vet någon hur försäljningsstatistiken ser ut för T700 resp närmsta konkurrenten ADV 790/890?
Mtp hur levande den här tråden är, borde T700 leda mångdubbelt över 790! :banana

Finns nog många med 790/890 med men de har inte tid att skriva här, de har fullt upp med att laga hojarna eller försöka lösa ärenden på garanti


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Finns nog många med 790/890 med men de har inte tid att skriva här, de har fullt upp med att laga hojarna eller försöka lösa ärenden på garanti


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nä,vi är ute och kör hoj istället för att sitta och försöka övertala den redan frälsta klubben för inbördes beundran hur fantastisk T7:an är...- :)
 
Nä,vi är ute och kör hoj istället för att sitta och försöka övertala den redan frälsta klubben för inbördes beundran hur fantastisk T7:an är...- :)

Jag hade gärna hållit med dig, men miltalen på beg 790 Adv styrker inte riktigt den uppfattningen. ;)

Med det sagt: Trist att det inte är Yamaha som bygger 790-n!
 
Jag hade gärna hållit med dig, men miltalen på beg 790 Adv styrker inte riktigt den uppfattningen. ;)

Med det sagt: Trist att det inte är Yamaha som bygger 790-n!
Miltalen säger inget om tiden man tillbringar i sadeln. Den typ av körning vi gör skiljer sig ganska rejält åt "vanlig" grusvägstransport... :)

Hade Yamaha byggt 790 så hade den ju varit lika trist som T700:an så på vilket sätt gade det varit bättre? :D
 
Nä,vi är ute och kör hoj istället för att sitta och försöka övertala den redan frälsta klubben för inbördes beundran hur fantastisk T7:an är...- :)

Behövs ingen övertalan här glädjen bland ägarna i tråden och bilderna från turerna säger allt! vad gör du i T7 tråden och dreglar om du nu är ute och skogsmekar ktmen förresten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har haft både T700 och 890adr och jag väljer .....701...
 
Miltalen säger inget om tiden man tillbringar i sadeln. Den typ av körning vi gör skiljer sig ganska rejält åt "vanlig" grusvägstransport... :)

Hade Yamaha byggt 790 så hade den ju varit lika trist som T700:an så på vilket sätt gade det varit bättre? :D

KTM hade gärna fått konstruera den, men Yamaha byggt den… :)
 
Har haft både T700 och 890adr och jag väljer .....701...

Har du flera hojar eller kör du bara 701 enduro?
Skulle gärna ha en 701 för grus och skogs körning helt klart men det känns som den är begränsad till det och inte presterar på asfalten? Har inte möjlighet till flera hojar och därför blev det en t7a som kan göra allt ganska bra


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag kan säga att skillnaden på asfalt mellan T7 och husqvarna 701 är marginell. Jag hade sjukt mycket turbulens på min T700, dessutom retade jag ihjäl mig på fjädringen som var helt omöjlig att få till. Dessutom var den hyfsat topptung plus ordentligt hög så när man stannade fick man passa sig så det inte var en grop där man satte fötterna :) Men visst den är snygg, många gillar den och motorn låter härligt men saknar några pollar för den vikten hojen ändå har.
Hade man tagit met från sina MX/enduro och gift in i denna hoj och fått ner vikten till 160kg så hade den varit ett klockrent val.
Men jag väljer nog T7 över 890...inte för effekten utan för att 890 är så otroligt ful att titta på. Dessutom var det något med balansen i hojen som inte funkade för mig. Det är rätt pulver i 890 men det kvittar när den är så orolig i styrningen som den är. Dessutom var den så mycket svårare än 701 att köra grus
 
Last edited:
Älskar allt med min T7 utom just vindbruset som är nåt överjävligt och enda nackdelen. (Tyvärt stor nackdel) Hoppas min nya kortare framskärm löser problemet delvis.

När jag skulle köra hem från växjö för en vecka sedan så blåste det satan samt att jag glömde öronpluggarna när jag drog iväg. Helt galen volym redan över 55-60km/h, tom skadligt för öronen skulle jag säga.


Men att köra motorväg med hojen i nuläget är fan omöjligt även med hörselskydd, helt galet vindbrus. Går att lösa med större skärmar men blir så inte så snygg som den är orginal.

Många adv hojar verkar ha detta problem så inte bara T7. Africa Twin lider tydligen också av detta med org rutan.
 
Jag kan säga att skillnaden på asfalt mellan T7 och husqvarna 701 är marginell. Jag hade sjukt mycket turbulens på min T700, dessutom retade jag ihjäl mig på fjädringen som var helt omöjlig att få till. Dessutom var den hyfsat topptung plus ordentligt hög så när man stannade fick man passa sig så det inte var en grop där man satte fötterna :) Men visst den är snygg, många gillar den och motorn låter härligt men saknar några pollar för den vikten hojen ändå har.
Hade man tagit met från sina MX/enduro och gift in i denna hoj och fått ner vikten till 160kg så hade den varit ett klockrent val.
Men jag väljer nog T7 över 890...inte för effekten utan för att 890 är så otroligt ful att titta på. Dessutom var det något med balansen i hojen som inte funkade för mig. Det är rätt pulver i 890 men det kvittar när den är så orolig i styrningen som den är. Dessutom var den så mycket svårare än 701 att köra grus

A den blir inte jobbig för röven på en 30 mils dagstur? Teneren sitter man ändå rätt gött på och vikten gör ju att den ligger lite bättre på vägen känns det som? Jag är 192 så höjden är ju inget problem och det sitter hårdare fjäder bak så den säckar inte så mycket heller som den gör original. Håller helt med där, designen på 790/890 är hemsk tyvärr. Men hade gärna tagit lite av pulvret i motorn utan att riskera driftsäkerheten då


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tyckte det var stor skillnad när man stod upp....du får helt enkelt stå upp :)
En sak som jag önskar jag bytt på min T700 var sadeln, när jag testade rallysadeln så var det stor skillnad på hur bekvämt man satt
 
Jag köpte till Husqvarna OEM Ergo sadeln, med den kan man köra långt. Orginalsadeln är otroligt hård. Det som gör att jag väljer en 701 oavsett är att den faktiskt har riktigt bra fjädring, det går inte att jämföra 701 och T700.
Du nämner vikten som gör att t700 ligger bättre på motorvägen, jo till viss del men T700 är ändå för liten när man jämför med de stora. Allt beror väl på vad man kör, ska man köra motorväg så väljer jag nog hellre en 1290 SAS...
 
Jag tyckte det var stor skillnad när man stod upp....du får helt enkelt stå upp :)
En sak som jag önskar jag bytt på min T700 var sadeln, när jag testade rallysadeln så var det stor skillnad på hur bekvämt man satt
Japp, mycket bättre om man ställer sig upp, så problemet är aerodynamiken/rutan.

Men ett icke problem för jag skulle ändå aldrig köra motorväg/större vägar längre pga att det är aptrist. Jag vill köra TET dit jag ska. :)

Ska man åka bekvämt fort så är det R1 som gäller. Iaf i 45-60 min innan man får ont i höfterna! Haha
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top